Решение по дело №2307/2024 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 3195
Дата: 4 април 2025 г.
Съдия: Галина Радикова
Дело: 20247040702307
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 декември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 3195

Бургас, 04.04.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - IV-ти състав, в съдебно заседание на деветнадесети март две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ГАЛИНА РАДИКОВА

При секретар СТОЯНКА АТАНАСОВА като разгледа докладваното от съдия ГАЛИНА РАДИКОВА административно дело № 20247040702307 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството e по реда на чл.76, ал.5 от Закона за здравното осигуряване, във вр. с чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба, подадена от „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“ ЕООД, ЕИК *********, гр. Бургас, кв. Ветрен, ул.“Александър Стамболийски“ №32, представлявано от управителя д-р Х. К. Я., против Заповед за налагане на санкции №РД- 25-1911/27.11.2024г. на директора на РЗОК – Бургас, с която на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“ ЕООД на основание чл.74, ал.5 от ЗЗО, чл. 463, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2023-2025г., са наложени санкции „финансова неустойка“ в размер на общо 600 лева на основание чл.455, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г.

Жалбоподателят счита, че заповедта е издадена при неправилно приложение на материалния закон и съществени процесуални нарушения. Според него, актът е лишен от самостоятелни мотиви. Нещо повече, мотивите с които се налагат санкции са несъщински и не отговарят изобщо на самия характер на констатираните нарушения. Отделно твърди, че е станал обект на административен произвол, тъй като в рамките на една година по отношение на процесния случай е извършена проверка и от НЗОК, която не е констатирала нарушения. Иска отмяна на акта. Претендира присъждане на разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител адв. К. поддържа жалбата и направените с нея искания. Според адв. К., не са налице нито материалните, нито процесуалните предпоставки за издаване на съответния административен акт, по-конкретно, съгласно представените от жалбоподателя доказателства е видно, че по същата жалба, с която е сезирана РЗКО Бургас, е извършена проверка от НЗОК София, която не е констатирала каквито и да е проблеми, свързани със заплащането на суми от посоченото лице. Същото е видно и от констативния протокол на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, където подробно са описани констатациите, свързани с всички тарифирани на лицето средства и заплатени от него. Нещо повече, оспореният административен акт е издаден на юридическото лице „УМБАЛ Дева Мария“ ЕООД. Фактурата, по която се претендира да е извършено неправомерно плащане, е издадена от Медицински център „Дева Мария“. Тези обстоятелства са обстойно проверени, ведно с договорите, които стоят за правоотношенията, свързани както с транспортирането на пациенти, така и с транспортирането на кръвни продукти, които и към ден днешен, апропо, не са намерили уредба в законодателството. Пълномощникът на жалбоподателя посочва, че въпреки че законодателят е гарантирал безплатното кръвопреливане, той не е уредил изследванията, които са свързани със съвместимостта на всяка една банка кръв с кръвта на лицето, в което ще бъде прелята тази кръв. Именно това заплаща жалбоподателят и всяко едно друго лечебно заведение, на трансфузионните центрове, които към настоящия момент са локализирани в гр. Бургас, респ. големият център е в гр. Стара Загора. Транспортът на всяка една банка кръв се заплаща. Заплаща се всяко едно изследване на всеки литър кръв и на всеки литър концентрат. Претендира присъждане на разноски за държавна такса.

Ответникът по оспорването – директор на РЗОК гр.Бургас, чрез пълномощника си главен юрисконсулт Д. С., намира оспорването за неоснователно. Според пълномощника, са безспорни констатациите на контролния орган, че сумите, изискани по време на хоспитализация и лечение на пациента Я. Ш. в периода 28.08.2024г.-07.09.2024г. в „УМБАЛ Дева Мария“ ЕООД са неправомерно изискани и заплатени, съответно както следва: Сумата в размер на 50 лв. за извънредно повикване на специалист е неправомерно изискана, тъй като съгласно чл.379, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025 г. НЗОК заплаща за периода на хоспитализация само по една клинична пътека на един пациент за комплексно лечение на основно заболяване и придружаващи заболявания и усложнения извършените медицински дейности по клинична пътека, а в чл.374, ал.1, т.1 е посочено кои видове дейности по клинична пътека заплаща НЗОК. Налице е мотивиран административен акт, издаден при спазване на материалните и процесуалните норми, от компетентен орган, при спазване на императивните изисквания на закона за задължителни реквизити, с оглед на което считам същия за законосъобразен. Съображения по съществото на спора излага в представени по делото, писмени бележки. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол, от лице, с доказан правен интерес от оспорването - адресат на акта, в предвидения от закона срок.

І. ФАКТИТЕ:

Със Заповед №РД-25-1474/12.09.2024г. на директора на РЗОК – Бургас (л.20) било разпоредено извършването на тематична проверка на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“ ЕООД, със задача :Контрол относно спазване изискванията на НРД за медицинските дейности за 2023- 2025г. и 330 по отношение на постъпила Жалба от гражданин с Вх № 94-01-62/1 Г.09.2024г. Административният орган определил и лицата, които да извършат проверката – двама контрольори от отдел ДКБМП в РЗОК – Бургас.

Заповедта била връчена на проверяваното лице на 13.09.2024г. според изричното отбелязване в самата заповед.

В хода на проверката становища представили управителят на лечебното заведение д-р Х. Я., началника на Отделение по медицинска онкология д-р Хр. С. и началник Клиника по урология д-р С. С..

Д-р Я. изложил всички факти, свързани с приемането и проведеното лечение по отношение на пациента Я. Ш.. По отношение на болничната сметка на пациента посочил следното: „На база извършена проверка на документи, разписани от пациента е установено, че е налице Заявление за допълнително поискани услуги от 30.082024г., в което са отбелязани допълнителни услуги, които пациентът желае да ползва, а именно допълнителен помощен персонал и меню по ценоразпис, за които при изписването на г-н Шахар е заплатена сума в общ размер на 337,30 лева фактура №**********/09.09. 2024г. Отделно от гореописаната, също е заплатена сума в общ размер на 668 лева, фактура №80000000264/09.09.2024г., за осъществен по искане на съпругата на пациента транспорт от УМБАЛ „Дева Мария“ ЕООД до дома на пациента както и дейности във връзка с транспортиране на кръвни биопродукти“. По отношение на появили се рани по тялото на пациента посочил, че са в следствие на залежаване, като при престоя на пациента в болницата са били провеждани мероприятия по профилактика и овладяване на декубиталните рани и ежедневна преценка на степента на декубитоса.

В същия смисъл, по отношение на раните, изразил становище и д-р С. С..

Във връзка със заплатените за пациента суми била представена фактура №80000000264/09.09.2024г. с издател МЦ“ Дева Мария“ЕООД, удостоверяваща плащане на суми за транспорт; определяне на кръвна група; допълнтелни разходи по доставка на биологичен продукт и извънредно повикване на специалист.

Представена била в цялост и медицинската документация, касаеща проведеното лечение на пациента Я. Ш.

За резултатите от назначената със заповедта на директора на РЗОК – Бургас, проверка бил съставен протокол №1335 от 07.10.2024г.

С този документ били констатирани следните факти и изложени съображения, касателно преценката на проверяващите лица за допуснати нарушения както следва:

„1.Във връзка с постъпила в РЗОК - Бургас Жалба с Вх.№ 94-01-62/11.09.2024г. се провери медицинската документация на съхранение в лечебното заведение за ЗОЛ-Я. Ш., ЛНЧ 100158****. Хоспитализиран в периода 28.08.2024г.-30.08.2024г.в отделение по Медицинска онкология по КП 241.3 „ Диагностични процедури за стадиране и оценка на терапевтичния отговор при пациенти със злокачествени солидни тумори и хематологични заболявания с кт на минимум две зони или костномозъчно изследване с мкб — код 41.31 (30081-00, 30087-00) при лица над 18 години “. Приет е в силно увредено общо състояние. В отделението е извършен КТ на Торакс, КТ на корем, КТ на таз с контрастна материя, изследване на туморни маркери, лабораторни изследвания. Поставена е окончателна диагноза Карцинома Гландуле простате. Ст.Пост биопсиам. М. оссеи. Поради оплакване от трудно уриниране е направена консултация с уролог. Поставен е уретрален катетър, вследствие на котето се появява безболкова хематурия. Предвид общото увредено състояние и тежко десиминирано заболяване на онкокомитет на 30.08.2024г. се взема решение № 2156/30.08.2024г.за най-добра поддържаща грижа.

След дехоспитализация на пациентът от отделение по Медицинска онкология е бил хоспитализиран в клиника по Урология по КП 152 „Ендоскопски процедури при обструкции на долните пикочни пътища“ в периода 30.08.2024г. -07.09.2024. с ИЗ 13853. Основна диагноза -Друг хроничен цистит и придружаващи заболявалия -Злокачестено новообразование на простата. След консултация с дежурен реаниматор е преведен в КАИЛ. Поради анемичен синдром със стойности на хемоглобин HGB 72 g/L, при допустими стойности 135-80, Еритроцити-RBC -2.5 T/L /референтни стойности 4.40-5.90/, Хематокрит НСТ 0.21 L/L, при допустими стойности 0.40-0.53. Налице е подписано информирано съгласие-декларация за преливане на кръв и кръвни съставки, както и искане за кръв и кръвни съставки и плазмени продукти за ИЗ 13853- 1Е. На 30.08.2024г. се взема решение за преливане на кръв и кръвни съставки. Начало на преливане 21:20ч. на 30.08.2024г Прелято количество 283 мл., за което има издаден трансфузионен лист. В дните от 30.08.-04.09.2024г. пациента остава в КАИЛ. Отразената информация в декурзусите от 04.09.2024г. в 07:07 ч. от д-р Б.Б. крайниците са топли, със запазени периферни пулсации, без наличие на некротични изменения. Не се коментират декубитални рани. На същия ден в 17:45 д-р К. отбелязва, че пациентът е в добро общо състояние, респиратирно и хемодинамично стабилен, афебрилен , крайници - б.о. От 04.09.-07.09.2024г. пациентът лежи в отделение по Урология, от където е дехоспитализиран в задоволително общо състояние, катетеризиран, афебрилен с дадени препоръки за ХДР с терапия за дома. С мнение за пренасочване за палиативни грижи. В предоставените декурзуси липсва информация за патологични промени по крайниците. В становище предоставено от д-р С. С., Началник в Клиника по Урология е описано, че пациентът е постъпил в отделението с налични рани по крайниците, вследствие на залежаване. Провежданите профилактики за овладяване на декубиталните рани не са видни от предоставената медицинска документация.

2.Съгласно НРД за медицинските дейности за 2023- 2025г. Националната здравно осигурители а каса заплаща за комплексно лечение на основно заболяване, придружаващи заболявалия и усложнения, извършените медицински дейности по КП, лекарствена терапия и услуги, включващи професионални грижи и диетично хранене, предоставени на пациентите по време на тяхната хоспитализация както и медико- диагностични изследвания, медицински процедури и прегледи, необходими за удостоверяване на необходимостта от хоспитализация. Изпълнителите на медицнска помощ се задължават да не изискват плащане или доплащане от осигуреното лице за видове медицинска дейност, която е заплатена от НЗОК, извън предвидената сума за консумативи и изделия, упоменати в алгоритъма на клиничната пътека.

Изпълнителите на медицинска помощ се задължават да не изискват плащане или доплащане от осигуреното лице за видове медицинска дейност, която е заплатена от НЗОК, извън предвидената сума, с изключение на консумативи за определени клинични пътеки в които изрично е посочено.

Съгласно Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ всяко лечебно заведение може да предлага срещу заплащане /съгласно ценоразпис на лечебното заведение/ допълнително поискани услуги, свързани с пребиваването на пациентите в лечебното заведение като:

2.1 Сумата в размер на 278лв., представляваща транспорт осъществен по искане на съпругата на пациента. Сумата е правомерно изискана.

2.2 Сумата в размер на 240лв., представляваща ползване на допълнителен помощен персонал е правомерно изискана, съгласно Наредбата за осъществяване медицинска помощ и подписано заявление от пациента.

2.3 Меню за хранене по избор, съобразено със съответния лечебно- диагностичен режим. Сумата в размер на 157.30 лв, заплатена по време на болничния престой за меню по ценоразпис е правомерно изискана.

2.4 Сумата в размер на 50лв., представляваща извънредно повикване специалист, е неправомерно изискана, тъй като Съгласно НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025г. Националната здравиоосигурителна каса заплаща за комплексно лечение на основно заболяване, придружаващи заболявалия и усложнения, извършените медицински дейности по КП. В предоставената документация (декурзуси) не е отразен извършения консултативен преглед. Същия е присъства само в епикризата.

Нарушен е чл. 55, ал. 2, т. 3 и т. 7 от 330, чл. 33, т. 4 във връзка с чл. 374, ал. 1, т. 1 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г.

2.5 Сумата в размер на 110лв. за определяне на кръвна група и сума в размер на 230лв. допълнителни разходи по доставка на биологичен продукт са неправомерно изискани.

Не се допуска заплащане за оказана медицинска дейност, която е предмет на договора и е заплатена от НЗОК.

Съгласно НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025г. НЗОК заплаща за комплексно лечение на основно заболяване, придружаващи заболявания и усложнения; необходимите медико-диагностични изследвания, медицински процедури, прегледи и консултации, удостоверяващи хоспитализацията; медицински дейности и здравни грижи по КП, необходимите прегледи и консултации за осъществяване на диагностично-лечебния процес; две ежедневни визитации от лекуващия и/или дежурния лекар (при липса на промяна в състоянието на пациента се записва "статус идем"); необходимите за дейността лекарствени продукти (извън тези по чл. 358, ал. 1, т. 1 и 2); услуги, включващи професионални здравни грижи, съгласно Наредба № 1 от 8.02.2011 г. за професионалните дейности, които медицинските сестри, акушерките, асоциираните медицински специалисти и здравните асистенти могат да извършват по назначение или самостоятелно (Наредба № 1 от 2011 г.); минимум трикратно диетично хранене, предоставено на пациентите по време на тяхната хоспитализация и др.

Нарушен е чл. 55, ал. 2, т. 3 и т. 7 от 330, чл. 33, т. 4 във връзка с чл. 374, ал. 1, т. 1 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г.

2.6 Относно предоставено становище от д-р С. С. началник Клиника Урология е отразено, че пациентът постъпва с рани по крайниците, появили се вследствие на залежаване на пациента. Провеждани са ежедневни мероприятия за профилактика и овладяването им. В предоставената медицинска документация -ИЗ на пациента не фигурира такава информация.

Нарушен е чл. 55, ал. 2, т. 3 и т. 7 от 330, чл. 374, ал. 1, т. 16 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г.

Описание на констатираните нарушения по изпълнение на договор с ИМП:

1. По т.2.4 е нарушен чл. 55, ал. 2, т. 3 и т. 7 от 330, чл. 33, т. 4 във връзка с чл. 374, ал. 1, т. 3 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г.

2. По т.2.5 е нарушен чл. 55, ал. 2, т. 3 и т. 7 от 330, чл, 33, т. 4 във връзка с чл. 374, ал. 1, т. 1 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г.

3. По т.2.6 е нарушен, чл. 55, ал. 2, т. 3 и т. 7 от 330, чл. 374, ал. 1, т. 16 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г.“.

Протоколът е връчен на управителя на проверяваното лице на 9.10.2024г., с указание за възможността в 7 дневен срок да бъде дадено писмено становище пред директора на РЗОК Бургас по направените констатации. Т. становище не било представено.

На 20.11.2024г. А. Р.- контрольор от отдел ДКБМП в РЗОК представила пред директора на РЗОК Бургас доклад, в който преповторила констатациите и изводите, изложени в съставения протокол за проверката. Посочила, че съгласно разпоредбата на чл.457, ал.3 от НРД за медицинските дейности 2023- 2025г. за всяко едно от установените нарушения изпълнителят подлежи на санкция в размер на 200 до 500 лева.

На 27.11.2024г. директорът на РЗОК издал оспорената заповед, като в същата възпроизвел изцяло съдържанието на протокол №1335 от 07.10.2024г.

Установените нарушения квалифицирал по следния начин:

1.По т.2.4 е нарушен чл. 55, ал. 2, т.,3 и т. 7 от 330, чл.33, т.4 във връзка с чл.374, ал.1, т.1, б.“б“, предл. първо от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г.

2.По т.2.5 е нарушен е чл. 55, ал. 2. т.3 и т. 7 от 330, чл.33, т.4 във връзка с чл.374, ал.1, т.1, б.“а“, предл. първо от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г.

3.По т.2.6 е нарушен чл. 55, ал. 2, т. 3 и т. 7 от 330, чл.324, т.2 и т.5, предл. четвърто от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г.

На осн. чл.455, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г., за всяко едно от установените нарушения, наложил на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“ ЕООД санкция “финансова неустойка“ в размер на 200 лева.

В хода на съдебното производство са представени и приети като доказателства:

1. констативен протокол № КП-2/07.01.2025г., изготвен от комисия, назначена със заповед на изпълнителния директор на ИА „Медицински надзор“, в който по отношение на сумите, изискани от лечебното заведение от пациента Я. Ш. за допълнителен помощен персонал и меню за хранене по избор нарушения не са констатирани.

2. протокол № РД-25-719-1/08.11.2024г., изготвен от комисия, назначена със заповед на управителя на НЗОК, с който по отношение на заплатените за пациента Я. Ш. суми на лечебното заведение нарушения не са установени.

II. ПРАВОТО:

Оспореният административен акт е издаден от директора на РЗОК Бургас, който е компетентен орган по смисъла на чл.74, ал.5 от ЗЗО, в предвидената от закона форма.

В заповедта са изложени приетите за установени от административния орган, факти и са посочени приложимите правни норми.

Съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя за липса на мотиви на оспорения акт. Макар и пестеливо изложени фактите, въз основа на които е направена преценка за извършени нарушения са достатъчни, така че санкционираното лице да може да реализира правото си на защита в пълен обем.

Изрично е посочено за какво са заплатени сумите, които според наказващия орган са неправомерно изискани, както факта, че в ИЗ на пациента не са вписани всички извършени във връзка с лечението, дейности.

Съдът намира, че в хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

В съответствие с разпоредбата на чл.74, ал.3 от ЗЗО за резултатите от извършената тематична проверка на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“ ЕООД е съставен протокол. Жалбоподателят е запознат със съдържанието на протокола и това не е спорно.

По приложението на материалния закон:

(бележка: номерацията по- долу следва тази, посочена в диспозитивната част на оспорената заповед)

1.По т.2.4. от мотивите на заповедта, в които е прието нарушение на чл. 55, ал. 2, т.3 и т. 7 от 330, чл.33, т.4 във връзка с чл.374, ал.1, т.1, б.“а“, предл. първо от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г., изразяващо се в изискване на сума в размер на 50 лева за извънредно повикване на специалист.

Както вече бе посочено тази сума е платена по фактура №80000000264/09.09.2024г., с издател МЦ“ Дева Мария“ЕООД.

Консултацията, според епикризата на пациента (л.91), е извършена от специалист кардиолог.

Съдът намира, че нарушението не е доказано.

Според разпоредбата на чл.33, т.4 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г., изпълнителите на медицинска помощ се задължават да не изискват плащане или доплащане от осигуреното лице за видове медицинска дейност, която е заплатена от НЗОК, извън предвидената сума, с изключение на медицински изделия за определени КП/АПр/КПр, в които изрично е посочено.

Чл. 374, ал.1, т.1, б.“а“, предл. първо от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г. посочва като вид дейност по КП, заплащана от НЗОК необходимите медико-диагностични изследвания, медицински процедури, прегледи и консултации, удостоверяващи хоспитализацията.

В случая административният орган не е доказал по чие искане е извършен консултативения преглед, дали по преценка лекарите, провеждащи лечението или по искане на пациента или негов близък, за да е възможно да се прецени, че същият е бил необходим по приложената клинична пътека.

Тази неяснота се задълбочава и от факта, че няма доказателства сумата от 50 лева да е изискана от и платена на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“ ЕООД (ЕИК *********). Плащането е извършено на друго юридическо лице МЦ“ Дева Мария“ЕООД(ЕИК *********).

След като наказващият орган е приел, че сумата е неправомерно изискана от лечебното заведение е следвало да установи какви са отношенията между „УМБАЛ Дева Мария“ ЕООД и МЦ“ Дева Мария“ЕООД, така че да е възможно да бъде направен извод, че сумата, платена на МЦ“ Дева Мария“ЕООД е платена в полза на болницата и че консултацията е извършена по искане на лекуващия екип по съответната клинична пътека.

Такива доказателства по делото не са представени.

Допълнителен аргумент в подкрепа на изложеното е и обстоятелството, че в констативен протокол № КП-2/07.01.2025г., изготвен от комисия, назначена със заповед на изпълнителния директор на ИА „Медицински надзор“, като суми изискани от лечебното заведение от Я. Ш. са посочени само тези, за допълнителен помощен персонал и меню за хранене по избор и нарушения не са констатирани.

По изложените съображения съдът намира, че в тази част заповедта е издадена при неправилно приложение на закона и следва да бъде отменена.

2.По т.2.5. от мотивите на заповедта, в които е прието нарушение на чл. 55, ал. 2, т.3 и т. 7 от 330, чл.33, т.4 във връзка с чл.374, ал.1, т.1, б.“а“, предл. първо от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г., изразяващо се в изискване на сума в размер на 110 лева за определяне на кръвна група и сума в размер на 230 лева допълнителни разходи по доставка на биологичен продукт.

Съображенията в случая са идентични с тези, изложени в предходния пункт, свързани с изискването и заплащането на сумите.

Тъй като няма спор, че на пациента е било извършено кръвопреливане и дори да се приеме, че плащането е извършено в полза на лечебното заведение, съдът намира, че няма извършено нарушение.

В разпоредбата на чл. 374, т.1 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г. изчерпателно са изброени всички видове дейности, които се включват в клиничната пътека и се заплащат от НЗОК, включително необходими лекарствени продукти и основни контрастни вещества. Кръвта и кръвните съставки не са предвидени за заплащане по клиничната пътека. Още повече, че според чл.5, ал.2 от ЗККК, доставките на преработени кръв и кръвни съставки се доставят от центровете за трансфузионна хематология на лечебните заведения за болнична помощ безвъзмездно. Не е предвидено и заплащане от НЗОК по кличинчаната пътека на транспортирането на кръв и кръвни съставки до лечебното заведение.

Транспорта на кръв и кръвни продукти е регламентиран с нормата на чл.28 от ЗККК. Предвидено е транспортирането да се извършва със специализирани превозни средства, които при различни хипотези следва да бъдат осигурени от центровете за трансфузионна хематология, от лечебните заведения или центровете за спешна медицинска помощ, но нормата не съдържа указание за чия сметка е осигурения транспорт.

Поради това, като е приел нарушение на разпоредбата на чл.374, ал.1, т.1, от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г. издателят на заповедта неправилно е приложил материалния закон.

3.По т.2.6. от мотивите на заповедта, в които е прието нарушение на чл. 55, ал. 2, т.3 и т. 7 от 330, чл.324, т.2 и 5 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г., изразяващо се в неотразяване в история на заболяване на пациента на провеждани мероприятия за профилактика и овладяване на рани по тялото на пациента, получени в резултат на залежаване.

Според представеното по делото становище на д-р С. С., въз основа на което е направена констатация за извършено нарушение, пациентът Я. Ш. е постъпил в лечебното заведение с рани по крайниците, настъпили в резултат на залежаване, като по време на престоя му са провеждани мероприятия за профилактика и овладяване на декубиталните рани и ежедневна преценка на степента на декубитоса.

Няма спор, че проведените мероприятия не са отразени в история на заболяването.

Според разпоредбата на чл.324, т.2 и 5 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г., хоспитализацията на пациента се документира в ИЗ (съгласно изисквания и реквизити, посочени в приложение № 2) и в част II на "Направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури" (бл. МЗ-НЗОК № 7); резултатите от извършените изследвания и процедури, използваните лекарствени продукти, проведените консултации и други обстоятелства се вписват в болничната медицинска документация съгласно изискванията на министъра на здравеопазването и утвърдените в лечебното заведение правила;

В случая не е установена липса на реквизити, посочени в приложение №2 и в част II на "Направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури"

Следва да се отбележи, че посочените като нарушени норми не изискват вписване в историята на заболяването на всички дейности, извършени в хода на проведеното лечение, а само тези които са изрично предвидени.

Още повече, че проведените мероприятия за профилактика и овладяване на декубиталните рани и ежедневна преценка на степента на декубитоса, не са свързани пряко с провеждането на лечение по съответната клинична пътека, с оглед поставената окончателна диагноза. Същите са били необходими дотолкова, че да бъде овладян проблем, наличен още при постъпването на пациента в лечебното заведение.

Поради това съдът приема, че липсата на вписване в ИЗ на пациента на посочените по- горе обстоятелства не е нарушение на чл.324, т.2 и 5 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г.

Като е приел обратното наказващият орган неправилно е приложил материалния закон.

По изложените съображения обжалваната заповед за налагане на санкции следва да бъде отменена, тъй като е издадена при неправилно приложение на материалния закон.

При този изход на спора следва да бъде уважено своевременно направеното искане на жалбоподателя за присъждане на разноски за държавна такса.

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд – град Бургас, четвърти състав,

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на санкции №РД- 25-1911/27.11.2024г. на директора на РЗОК – Бургас, с която на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“ ЕООД на основание чл.74, ал.5 от ЗЗО, чл. 463, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2023-2025г., са наложени санкции „финансова неустойка“ в размер на общо 600 лева на основание чл.455, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2023-2025г.

ОСЪЖДА НЗОК да заплати на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“ ЕООД, ЕИК *********, гр. Бургас, кв. Ветрен, ул.“Александър Стамболийски“ №32, представлявано от управителя д-р Х. К. Я., сума в размер на 50 лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България, в 14 - дневен срок от съобщаването му.

Съдия: