Решение по дело №854/2022 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 595
Дата: 29 април 2022 г. (в сила от 26 май 2022 г.)
Съдия: Мария Бончева
Дело: 20223110200854
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 595
гр. Варна, 29.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 29 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и осми април през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Мария Бончева
при участието на секретаря Калинка Ив. Димитрова
като разгледа докладваното от Мария Бончева Административно наказателно
дело № 20223110200854 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по
жалба на „С.“ООД срещу Наказателно постановление № 23-
0001572/17.09.2021г., на Директора на РД „Автомобилна администрация” –
гр.Варна, с което за нарушение на чл.91б, ал.1, т.1 от Закона за
автомобилните превози, на осн. чл.97, ал.1, пр. последно от Закона за
автомобилните превози на „ С. “ ООД е наложено административно
наказание „Имуществена санкция” в размер на 5000 лв.
В жалбата се моли за отмяна на НП, като се сочи, че при издаване на
АУАН е нарушен ЗАНН. В съдебно заседание жалбоподателя не се явява, но
се представлява.
Възиваемата страна, редовно уведомена не се представлява от
процесуален представител.
С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за
установено от фактическа страна следното:
На 23.06.2021 г. в гр.Варна, ул."Тролейна", №48, в административната
сграда на РД "АА" Варна, след изтичане на 7 (седем) дневния срок съгласно
чл.12, ал.5 от Наредба №Н-14/27.08.2009г. на МТ, дружеството превозвач
"С." ООД притежаващо Лиценз на Общността за извършване на
1
международен автомобилен превоз на товари №14405, валиден до 27.12.2025
г., не предоставя на служителите на РД "АА' Варна всички изискани в Раздел
I, т.5 от покана с изх.№82-00-51-933 от дата 01.06.2021 г. документи -
заповеди на ръководителя на предприятието за извършените превози на
товари за собствена сметка с товарен автомобил марка "Форд", с per. №
В9570ВК, от кат. N3G, с който са извършени такива превози с автомобила
видно от информация от паметта на дигиталния тахограф и товарителници
сер. "М" №285353/07.08.2020г., №285355/08.08.2020г., № 285365/28.08.2020г.
и № 551152/30.11.2020г. както и от подадена декларация от управителя на
дружеството "С." ООД.
Съдът, предвид становището на страните и императивно вмененото
му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно
постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и
справедливостта на наложеното административно наказание, прави
следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срок от надлежна
страна –лице спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от
закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд –
по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е
допустима и следва да бъде разгледана по същество.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган-
Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна,
съгласно заповед на Министъра на транспорта, информационните технологии
и съобщенията. АУАН също е съставен от компетентно лице- инспектор в
Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна.
Съдът намира, че от доказателствата по делото може да се направи
извод, че от страна на „ С.” ООД в хода на проверката не е било представено
копие - заповеди на ръководителя на предприятието за извършените превози
на товари за собствена сметка с товарен автомобил марка "Форд", с per. №
В9570ВК. Това обстоятелство не се и оспорва. Превозвачите са длъжни да
предоставят на служителите от Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация“ за проверка всички документи, свързани с превозите на
пътници и товари, арг. чл. 91б, ал. 1, т. 1 от ЗАП. Неизпълнението на това
задължение попада в обхвата на санкционната разпоредба на чл. 97, ал. 1 от
ЗАП.
Съдът намира, че при издаване на НП не са допуснати съществени
процесуални нарушения. НП е издадено от компетентен орган и в
2
шестмесечния преклузивен срок. АУАН и НП съдържат изискуемите по
чл.42 и 57 ЗАНН реквизити. Описани са обстоятелствата, касаещи
съставомерните елементи на нарушението и последното е достатъчно
индивидуализирано. За да е налице нарушение по чл.91б, следва превозвачът
да не представил на проверяващите всички документи. В случая,
седмодневният срок е определен не само нормативно в чл.12 ал. 5 от Наредба
Н№ Н-14 от 27.08.2009 г. за начина на провеждане, обхвата и организацията
на контролните проверки на пътя, но и АНО с покана е определил
седмодневен срок за предоставянето на документите. Поканата е била
получена на 15.06.2021г. от упълномощено лице. Поради това нарушението
следва да се счита извършено в първия ден на забавата, т.е. в първия ден след
изтичане на срока за предоставянето им.
Съобразно събраните по делото доказателства съдът намира, че правилно
наказващият орган е приел, че описаното от фактическа страна нарушение е
извършено на 23.06.2021г.
Наредба № Н-14 на Министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията от 27.08.2009 г. е издадена на основание чл. 91а,
ал. 11 от ЗАвП и урежда по-специално начина на провеждане, обхвата и
организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията от
компетентността на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за
спазване на изискванията на ЗАвП, подзаконовите нормативни актове по
прилагането му и регламенти /ЕО/ № 561/2006 и /ЕС/ 165/2014г. В чл. 12 от
тази наредба е предвидено, че в предприятията се извършват контролни
проверки , като в ал. 2 се определя начина на селектиране на предприятията
за извършване на проверка. Съгласно чл.12, ал.4 от Наредба № Н-14 от
27.08.2009г. на МТИТС ИА „АА“ може да извършва контролни проверки на
предприятията чрез изискване на документи, свързани с елементите на
проверката, а съгласно чл.91б, ал.1, т.1 от ЗАвП превозвачите и
собствениците на автогари са длъжни предоставят на служителите от
ИА“АА“ за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и
товари. В случая елемент на проверката на превозвача е била
документацията, свързана с транспортната дейност на дружеството, попадаща
в обхвата на Регламент (ЕО) № 561/2006г. , като в тази връзка в поканата до
дружеството подробно са били описани документите, които е следвало да
бъдат представени. Изисканите документи са били изрично посочени в
поканата. Определеният в ал.5 от Наредбата срок за представяне на
документите за проверката е 7-дневен, като нормата задължава съответната
Автомобилна администрация да извършва контролни проверки на
3
предприятия чрез изискване на документи свързани с елементите на
проверката, като документите следва да се представят в 7-мо дневен срок от
получаване на уведомлението за проверката. Видно от доказателствата по
делото е, че с покана РД“АА“-Варна е изискала от възивника да представи
документи във връзка с извършвана контролна проверка на дружеството
свързана с неговата транспортна дейност, както и че тази покана е била
получена лично от упълномощено от управителя на дружеството лице на
15.06.2021г. Въззивното дружество чрез своите органи на управление е било
длъжно да представи в указаният му срок – 7 дни от получаване на поканата,
съответните документи, съобразно нормата на чл. 91“б“, ал.1 от ЗАвП , която
задължава превозвачите да предоставят на служителите от Изпълнителна
агенция "Автомобилна администрация" за проверка всички документи,
свързани с превозите на пътници и товари.
Не са налице основания случаят да бъде счетен за маловажен по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като същият не се отличава с по-малка
тежест от обичайните нарушения от този вид. За формирането на извод за
маловажност на случая при нарушения, несвързани с настъпването на
конкретен резултат, е необходимо наличието на някакви особени
извинителни обстоятелства, обусловили извършването им, а такива в случая
не са налице. Поради това и при липсата на обстоятелства, обуславящи по-
малката тежест на разглежданото нарушение от типичните такива от този вид,
приложението на чл. 28 от ЗАНН следва да бъде отказано.
При така установеното искането за отмяна на наказателното
постановление се явява неоснователно. Наказателното постановление следва
да бъде потвърдено като законосъобразно.
При определяне на размера на наложената санкция, административно-
наказващият орган се е съобразил с тежестта на извършеното. Размерът на
наложеното наказание е изперативно определен и съдът не разполага с правна
възможност за намаляване на наложената имуществена санкция. Съдът
намира, че наказанието е правилно определено, справедливо е и ще изпълни
целите на чл.12 от ЗАНН.
Въззиваемата страна не е изпратила упълномощен представител в
съдебно заседание, не е представила доказателства за разноски и преди края
на съдебното заседание не е направила искане за присъждане на разноски.
4
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 23-
0001572/17.09.2021г., на Директора на РД „Автомобилна администрация” –
гр.Варна, с което за нарушение на чл.91б, ал.1, т.1 от Закона за
автомобилните превози, на осн. чл.97, ал.1, пр. последно от Закона за
автомобилните превози на „ С. “ ООД е наложено административно
наказание „Имуществена санкция” в размер на 5000 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд-
Варна по реда на АПК .
След влизане в сила на съдебното решение, административно-
наказателната преписка да се върне на наказващия орган по компетентност.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
5