О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 530
гр.Стара Загора, 31.08.2023г
Старозагорският
административен съд в закрито заседание на тридесет и първи август две хиляди и
двадесети трета година, първи състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЙКА ТАБАКОВА
при участието на
секретаря......................................................, като разгледа адм.д.
№ 531 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е с правно основание чл.145
и сл. от АПК.
Образувано е по
жалба от П.И.Х. *** чрез адвокат А.А. против Заповед № 349з-3520/ 18.08.2023г
на Директора на ОД на МВР Стара Загора, с която е наредено държавният служител
в МВР да изпълнява служебните си задължения в сградата на сектор „Пътна
полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР Стара Загора – гр. Стара
Загора, ул. „Промишлена“ № 2. В жалбата са изложени оплаквания за нищожност и
незаконосъобразност на заповедта. Направено е искане и за спиране на
изпълнението й.
След изискване на
административната преписка и като прецени доводите на жалбоподателя съдът намира
направеното оспорване за недопустимо, по следните съображения:
Правото на жалба
възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални
предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното
производство. По аргумент от разпоредбите на чл.159, т.1 АПК една от
предпоставките за възникване и съществуване правото на жалба, е наличието на
акт, подлежащ на съдебно оспорване. Тази процесуална предпоставки е от
категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно.
Подлежащи на
съдебно обжалване са административните актове /индивидуални, общи и подзаконови
нормативни/, доколкото не са изключени от приложното поле на действие на АПК. В
случая оспорената Заповед № 349з-3520/
18.08.2023г на Директора на ОД на МВР Стара Загора,по своята правна същност не
представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 – ал.4
от АПК, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на
АПК. С нея не се променят параметрите на служебно правоотношение на жалбоподателката,
което би обосновало друг извод. В представената Заповед УРИ 349з-1209/
14.04.2015г на Директора на ОД на МВР Стара Загора, с която жалбоподателката е
назначена на длъжност „главен разследващ полицай“ в отдел „Разследване“ при ОД
на МВР Стара Загора, не е посочено
конкретно работно място като сграда, адрес и др. Следва да се отбележи, че
индивидуализирано работно място не фигурира в нито една от представените
заповеди и длъжностната характеристика, относими към служебното правоотношение
на П.Х.. Не може да бъде споделено
оплакването в жалбата, че определянето на местоизпълнение на служебните задължения
на територията на сектор „Пътна полиция“ е едностранна промяна на мястото на
работа. В случая конкретното място, където се помещава работният кабинет на
служителя, не представлява съществен елемент от служебното му правоотношение,
доколкото мястото на работа на жалбоподателката остава в рамките на гр. Стара
Загора, съответно в района на действие на ОД на МВР Стара Загора, където е
назначена. Други доводи за засягане на права и законни интереси от издадената
заповед не се изтъкват в жалбата.
С оглед насочеността
на правния ефект на разпоредените със заповедта последици, тя има характер на
вътрешнослужебен акт по смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 3 от АПК. Съгласно посочената обща разпоредба, разпоредбите на кодекса не се
прилагат за актовете, с които се създават права или задължения за органи или
организации, подчинени на органа, издал акта, освен ако с тях се засягат права,
свободи или законни интереси на граждани или юридически лица. Следователно по
силата на чл. 2, ал. 2, т. 3 АПК от приложното поле на закона са изключени
актовете на административните органи, с които се създават задължения за техни
подчинени органи или се разрешават вътрешнослужебни въпроси, като в случая
отсъства предвиденото в същата норма изключение – наличие на засегнати права и
интереси на други лица, обуславящо допустимост на обжалването по съдебен ред. Предвид
вътрешноведомственото им естество тази категория актове не съдържат властническо
волеизявление, което едностранно да поражда промяна в правната сфера на
гражданите. Обективираното в обжалваната заповед волеизявление на Директора на
ОД на МВР – Стара Загора е проявление на ръководните и организационните функции
и правомощия на директора, регламентирани в разпоредбите на чл.43, ал.3, т.1 и
т.2 от Закона за МВР /последната посочена като правно основание за издаване на
оспорената заповед/ да осъществява общото и непосредственото ръководство на
дирекцията и да управлява човешките ресурси. Безспорно тези правомощия включват
определяне местоизпълнението на служебните задължения на назначените на
длъжност „разследващ полицай“ служители в ръководената от него структера на
МВР.
Поради това
оспорената Заповед № 349з-3520/ 18.08.2023г на Директора на ОД на МВР Стара
Загора не представлява административен акт, а такъв на вътрешноорганизационна
/вътрешнослужебна/ дейност - издателят на обжалвания акт и неговия адресат
влизат в структурата на едно и също йерархическо вътрешноведомствено подчинение,
като съдържащите се в заповедта разпореждания имат вътрешнослужебен характер -
насочени са и засягат единствено отношения в рамките на ОД на МВР Стара Загора
и са израз на ръководната власт и пряко проявление на ръководните функции на
постановилия акта директор с цел оптимизиране на работата. Като вътрешнослужебен
акт, по отношение който нормите на АПК в т.ч. разпоредбите на дял ІІІ, не
намират приложение, обжалваната заповед не подлежи на оспорване по съдебен ред
/чл. 2, ал.2, т.3 и чл.128 от АПК/.
По тези съображения
оспорването на Заповед № 349з-3520/ 18.08.2023г на Директора на ОД на МВР Стара
Загора като направено против акт, който
не подлежи на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК,
е процесуално недопустимо, поради което следва да бъде оставено без
разглеждане, а производството по делото – прекратено. Поради недопустимостта на
оспорването съдът не следва да разглежда и да се произнася по направеното
искане по чл.166 от АПК за спиране на изпълнението на обжалвания акт.
Водим от горните
мотиви и на основание чл.159, т.1 от АПК, съдът
О П
Р Е Д
Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.И.Х. *** против
Заповед № 349з-3520/ 18.08.2023г на Директора на ОД на МВР Стара Загора, като
недопустима.
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на П.И.Х. *** за
спиране изпълнението на Заповед № 349з-3520/ 18.08.2023г на Директора на ОД на
МВР Стара Загора.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 531/ 2023г. по описа на Административен съд –
Стара Загора.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ :