ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
гр. Русе, 17.01.2020 г.
Административен
съд-Русе, I-ви
състав, в закрито
заседание на седемнадесети януари през две хиляди и двадесета година, в състав:
СЪДИЯ:
Ивайло Йосифов
като разгледа докладваното от съдията
адм. д. № 37 по
описа за 2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството
е по чл.130 от АПК.
Образувано е по жалба на Областна дирекция на МВР – Русе
против медицинско удостоверение № 221/4, издадено от ЦЕЛК при МИ на МВР.
Съдът намира, че делото не му е подведомствено, поради
което жалбата следва да се остави без разглеждане, производството по делото
следва да се прекрати като същото се изпрати като преписка за разглеждане от
компетентния орган – от НЕЛК.
Според чл.112, ал.1, т.3 от Закона за здравето (ЗЗ) и
чл.63, ал.1, т.3 от Правилника за
устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и
на регионалните картотеки на медицинските експертизи (ПУОРОМЕРКМЕ), в отклонение от регламентирания
в чл.148 от АПК общ принцип за изборност на реда за оспорване, обжалванията и
възраженията от страна на заинтересуваните лица срещу решенията на ТЕЛК се
правят пред НЕЛК. Производството по административно обжалване е абсолютна
процесуална предпоставка, обуславяща възникване на правото на съдебно оспорване.
В последния случай на обжалване пред съда ще подлежи решението на НЕЛК,
съгласно чл.112, ал.1, т.4 от ЗЗ и чл.63, ал.1, т.4 от ПУОРОМЕРКМЕ, а не това
на ТЕЛК.
Спорният момент в случая е какъв е статута на ЦЕЛК при
МИ на МВР и дали той е приравнен на този на ТЕЛК или на този на НЕЛК от гледна
точка на възможността за оспорване на постановените от този орган актове пред
съда.
В съдебната практика на този въпрос няма даден еднозначен
отговор. Така например в решение № 16538 от 21.12.2012 г. на ВАС по адм. д. № 7657/2012 г., VI о. се приема, че правомощията на
ЦЕЛК са приравнени на правомощията на НЕЛК, който извод е обоснован с
разпоредбата на чл.16, ал.3 от ПУОРОМЕРКМЕ. Този текст предвижда, че към ЦЕЛК
се създават ТЕЛК за държавните служители по ЗМВР.
В чл.99, ал.2 от Правилник за устройството и дейността
на МВР (обн., ДВ, бр. 60 от 22.07.2014 г., в сила от
22.07.2014 г.) обаче изрично е записано, че Централната експертна лекарска
комисия (ЦЕЛК) е орган на медицинската експертиза за служителите на МВР със статут на териториална експертна
лекарска комисия (ТЕЛК) по смисъла на чл.103 от ЗЗ. Нормата на чл.99, ал.2
от ПУДМВР е следваща по време тази на чл.16, ал.3 от ПУОРОМЕРКМЕ, поради което
следва да се приеме, че именно с нея е изменен и изрично уреден статута на
ЦЕЛК. Препращането в чл.99, ал.2 от ПУДМВР към статута на ТЕЛК означава, че се
препраща както към присъщите на последния орган компетентности, така и към
упражнявания върху него контрол, включително към възможността за оспорването на
издадените от този орган (ЦЕЛК) актове пред НЕЛК.
По изложените съображения и на
основание чл.130, ал.1 и ал.4 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Областна дирекция на МВР – Русе
против медицинско удостоверение № 221/4, издадено от ЦЕЛК при МИ на МВР.
ПРЕКРАТЯВА производството
по адм.д. № 37/2020 г. по описа
на Административен съд – Русе.
ИЗПРАЩА делото като
преписка на Национална
експертна лекарска комисия - София за произнасяне по посочената жалба.
Определението
може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен
срок от съобщаването му
на страните.
СЪДИЯ: