Решение по дело №619/2020 на Районен съд - Лом

Номер на акта: 260148
Дата: 8 декември 2021 г. (в сила от 14 април 2022 г.)
Съдия: Албена Георгиева Миронова
Дело: 20201620200619
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

Гр. Лом, 08.12.2021 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

            Районен съд – гр. Лом, първи състав, в открито съдебно заседание, на дванадесети май, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: А. МИРОНОВА

 

            При секретаря Р. Димитрова, като разгледа докладваното от съдията Миронова АНД № 619/2020 год. по описа на РС – Лом, за да се произнесе, намери за установено следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 

С Наказателно постановление № 1777/2019 от 04.10.2019 год., издадено от Д.И.Т., Началник на МРР ДунавскаГлавна дирекция Митническо разузнаване и разследване в ЦМУ, Агенция Митници, упълномощен със Заповед № ЗАМ-43/32-8734 от 07.01.2019 год. на Директора на Агенция Митници, на ДМВ ПЕТРОЛ ЕООД, ЕИК *********, с адрес на управление: *********, представлявано от В.И.И., ЕГН **********, е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 3923,82 лв., на осн. чл. 126, ал. 1, т. 2 от ЗАДС – за това, че на 13.02.2019 год. е държало в бензиностанция, находяща се в *********акцизни стоки – бензин за двигатели, различен от авиационен бензин, безоловен (несъдържащ олово) с октаново число (RON)95 или повече, но по-малко от 98, съдържащ етилов алкохол в количество 8,0 об.% с код КН2710 12 45 – 2763,26 литра при 15° С, без данъчен или друг документ по ЗАДС, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на дължимия акциз.

На осн. чл. 124, ал. 1 ЗАДС в полза на държавата са ОТНЕТИ стоките, предмет на нарушение: бензин за двигатели, различен от авиационен бензин, безоловен (несъдържащ олово) с октаново число (RON)95 или повече, но по-малко от 98, съдържащ етилов алкохол в количество 8,0 об.% с код КН2710 12 45 – 2763,26 литра при 15° С. Същият е заприходен в склад на ТД Дунавска със складова разписка № **********/22.04.2019 год.

На ДМВ ПЕТРОЛ ЕООД, ЕИК *********, с адрес на управление: *********, представлявано от В.И.И., ЕГН ********** е наложено АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗАНИЕ – ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАЖНЯВА ТЪРГОВСКА ДЕЙНОСТ, въ връзка с която е извършено нарушението – на осн. чл. 124а, ал. 1 вр. чл. 126, ал. 1, т. 2 ЗАДС, вр. чл. 16 ЗАНН, за срок от един месец В БЕНЗИНОСТАНЦИЯ, находяща се в ********.

Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя/нарушител чрез управителя В.И. на 14.10.2019 год. и в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН той го обжалва, като моли да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно Оспорва фактическите констатации на наказващия орган. Твърди обективна несъставомерност на вмененото му нарушение.

В съдебното заседание въззивникът се представлява от пълномощника си, адв. Г.М.,***, която поддържа жалбата. Моли НП да бъде отменено, тъй като в случая санкционираното дружество не е извършило вмененото му нарушение. Подробни съображения излага в писмена защита.

Въззиваемата страна се представлява от ю.к. Р.А., която оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена, а обжалваното НП – като правилно и законосъобразно да бъде потвърдено. Претендира разноски. Развива доводите си в писмени бележки.

            Доказателствата са писмени и гласни.

По фактите:

По делото не е спорно, че дружеството-жалбопдател осъществява търговска дейност с горива и стопанисва бензиностанция, находяща се в гр. Лом, ул. Лудовико Миланези № 2. Обектът разполага с две колонки за зареждане, едната обозначена за дизел и свързана с резервоар № 2 и другата – за бензин А-95 и свързана с резервоар № 1.

Резервоар № 1 бил с вместимост 10 112 литра, като данните от нивомерната система сочели наличие на 2918 литра бензин при реална температура или 2928 литра при 15° С, а резервоар № 2 бил с вместимост 39 632 литра, а данните от нивомерната система сочели наличие на 11 446 литра дизелово гориво при реална температура или 11 521 литра при 15° С.

На 13.02.2019 год. в бензиностанцията била извършена проверка от митнически служители – свидетелите В.Е.М., К.Ц.Т. и П.К.С.-П.. В проверката участвали и служители на ЦУ НАП – гр. София, ГД ФК, мобилна група Велико Търново. Присъствал и служителят, обслужващ бензиностанцията Г. П. Г..  

Установено било, че нивомерната система на обекта е отчела извършена доставка на 11 535 литра (или 11638 литра при 15° С) бензин А-95 в 15,42 часа на 07.02.2019 год. Доставката била отчетена в информационната система на НАП, но липсвали данни за АДД с името на доставчика и доставеното количество. Били изискани съответните документи за доставката, но такива не били предоставени.

От предоставените справки за регистрирани съобщения за доставено гориво се установило, че са регистрирани следните доставки в резервоар № 1:

-          На 06.02.2019 год., 10.46.28 часа – постъпване  на 3006 литра бензин при 15° С, като в 11,35,58 часа на същата дата нивомерната система е отчела наличие на 3433,00 литра бензин при 15° С

-          На 07.02.2019 год., 13,55,18 часа нивомерната система е регистрирала постъпване на 11 535,00 литра бензин при реална температура в резервоара, или 11 638,00 литра при 15° С,

-          На 13.02.2019 год., в 07,48,43 часа нивомерната система е отчела постъпване на 2853,00 литра бензин при 15° С, или 2844,00 литра при реална температура.

За последните две регистрирани доставки не били представени документи за начислен, обезпечен или платен акциз.

Наличният към момента на проверката бензин бил иззет – от бензиноколонката били източени общо 2 763,26 литра при 15° С – и оставен на съхранение в цистерна, собственост на КРИСТАЛ ОЙЛ ЕООД, ЕИК *********, за което е съставен Протокол за оставени на съхранение веществени доказателства № 19BG9999А005257/13.02.2019 год. от регистъра на ЦМУ – София.

От показанията на свидетелите П.С.-П. (актосъставител), В.М. и К.Т. (свидетели при установяване на нарушението и съставянето на АУАН, двамата митнически служители) се установява, че на процесната  дата получили задача да извършат  проверка на бензиностанцията на въззивника. Проверката била извършена от съвместен екип на Агенция Митници и НАП. На място направили физически оглед и изискали справка от нивомерната система на бензиностанцията.

Нивомерната система по принцип отчита автоматично постъпилите горива и се отчита в НАП. Към НАП е свързан и касовият апарат на обекта. И двете системи са електронни. Към Агенция Митници не се предават данни от тези системи.

Така, данните от двете информационни системи – нивомерната и от касовия апарат би трябвало да съвпадат. Именно по този повод била назначена проверката, тъй като в случая било установено, че нивомерната система е отчела постъпване на гориво, за което не са регистрирани акцизни документи.

Установили, че на 07.02.2019 год. нивомерната система е отчела постъпване в резервоара на 11638 литра бензин, за който от въпросната дата не били представени съответните акцизни документи. На датата на извършване на проверката също било отчетено от нивомерната система постъпването на 2853 литра бензин в същия резервоар. За тях обаче им били представени акцизни документи.

Нарушението се изразявало в това, че се държи гориво, за което не се представят доказателства, че е начислен и заплатен съответния акциз.

Било извършено и физическо измерване на горивото, налично в резервоара, като реално установеното количество бензин съответствало на количеството, за което при проверката били представени необходимите документи, съгласно доставките от 06.02.2019 год.

Свидетелите си спомнят, че служителят на бензиностанциата провел разговор с някакво лице и после им обяснил, че е имало токов удар, за което ще бъде изготвен протокол, но такъв не бил представен в хода на проверката. Не си спомнят имало ли е данни за предадена доставка от нивомера към НАП в деня на проверката.

На място бил съставен протокол, а в последствие – и АУАН № 960/25.04.2019 год.

За съставянето на АУАН е изпратена покана по чл. 40, ал. 1 ЗАНН, връчена на представител на фирмата на 19.04.2019 год.

В АУАН обстоятелствата и нарушението са описани по следния начин: „1. Резервоар № 1, предназначен за бензин А-95, с вместимост по калибровъчни таблици 10112 литра. Данните от нивомерната система към започване на проверката сочат наличие на 2918 литра бензин при реална температура или 2928 литра при 15° С. От извършеният физически замер се установило, че количеството гориво съответства на данните от нивомерната система, засечени ком момента на започване на проверката; 2. Резервоар № 2, предназначен за дизелово гориво с вместимост по калибровъчни таблици 39632 литра. Данните от нивомерната система, засечени към момента на започване на проверката сочеха наличие на 11446 литра дизелово гориво или 11521 литра при 15° С; 3. Резервоар № 3 с неустановен обем, който към момента на проверката се установи без наличие на гориво, както и че не е свързан към нивомерната система и фискалното устройство. …. …. … към момента на проверката служителите на ЦУ НАП установили, че нивомерната система на бензиностанцията отчита извършена доставка на 11535 литра бензин А-95 на 07.02.2019 год., около 15.42 часа. В хода на контролните действия и след направена справка със служител на отдел „Селекция“ при ТД НАП Велико Търново е установено, че в информационната система на НАП е отчетена посочената доставка, но липсват данни за АДД с името на доставчика и доставеното количество.

За постъпилите количества бензин са предоставени в хода на проверката следните документи: 1. АДД с УКН 0000000004334348/05.02.2019 год., 2. Товарителница № 0000054/06.02.2019 год., 3. Нареждане за експедиция № 41094/05.02.2019 год. и 4. Декларация за съответствие № 0489/31.12.2018 год.

За постъпилите количества дизел: 1. АДД с УКН 0000000004325479/30.01.2019 год., 2. Товарителница № 0000068/10.01.2019 год., 3. Нареждане за експедиция № **********/30.01.2019 год. и 4. Декларация за съответствие № 294/29.01.2019 год.; 5. АДД с УКН 0000000004322066/29.01.2019 год., 6. Документ за удостоверяване адрес на доставка : **********/07.02.2019 год., 7. Товарителница № 0000055/07.02.2019 год., 8. Декларация за съответствие № 0489/31.12.2018 год., 9. Товарителница № 0000055/07.02.2019 год., 10. Декларация за съответствие № 0013/11.01.2019 год., 11. Нареждане за експедиция от 07.02.2019 год., 12. АДД с УКН 0000000004358324/12.02.2019 год., 13. Товарителница № 0000201/12.02.2019 год., 14. Нареждане за експедиция № 142634/12.02.2019 год., 15. Декларация за съответствие № 0041/06.02.2019 год. … … …“

Прието е в АУАН за установено, че на 13.02.2019 год. ДМВ ПЕТРОЛ ЕООД държи в бензиностанция, находяща се в ******** 276326 литра при 15° С бензин за двигатели, различен от авиационен бензин, безоловен (несъдържащ олово) с октаново число (RON)95 или повече, но по-малко от 98, съдържащ етилов алкохол в количество 8,0 об.% с код КН2710 12 45 без да притежава данъчен документ или фактура или митническа декларация, или придружителен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на дължимия акциз, с което е налице деяние, представляващо административно нарушение по чл. 126, ал. 1, т. 2 ЗАДС.

АУАН е връчен на представител на дружеството/нарушител на 09.05.2019 год. и срещу него е подадено възражение от 14.05.2019 год., в което се сочи, че вместимостта на резервоара е по-малка от количеството гориво, което се сочи, че е разтоварено в него и се твърди токов удар, компрометирал данните от електронната система, в подкрепа на което са представени Протоколи № 1493/13.02.2019 год. и № 1494/15.02.2019 год. (л. 17 и 18 от АНД № 458/2019 год.), издаден от ТЕРМО ХИТ ООД – фирмата, извършваща сервизното обслужване на системите за отчетност. Твърди се, че количеството, регистрирано от системата всъщност е дизелово гориво и е доставено в другия резервоар, като за него са представени необходимите документи и нарушение не е установено.

Съгласно Протокол на експертна комисия № 32-169652/11.06.2019 год., дължимият акциз за това гориво е 1961,91 лв., а двойният му размер – 3923,82 лв. Пазарната цена на предмета на нарушението (2763,26 литра при 15° С) е определена на 2666,55 лв.

В обжалваното НП АНО е приел, че на 13.02.2019 год., въззивникът ДМВ ПЕТРОЛ ЕООД е държал акцизни стоки – 2763,26 литра при 15° С бензин за двигатели, различен от авиационен бензин, безоловен (несъдържащ олово) с октаново число (RON)95 или повече, но по-малко от 98, съдържащ етилов алкохол в количество 8,0 об.% с код КН2710 12 45, без да притежава данъчен документ или фактура или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ, достоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на дължимия акциз, с което е налице деяние, съставляващо административно нарушение на чл. 126, ал. 1, т. 2 ЗАДС.

Същевременно, видно от Резолюция за освобождаване от административно-наказателна отговорност с отправяне на предупреждение № 426773-F473343/08.04.2019 год., издадена от Началник Отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в ЦУ на НАП, приложена на л.л. 12 – 15 от КАНД 434/2020 год. на АдмС Монтана, е прието, че нивомерната система е предала некоректни данни за вида и количеството гориво по дистанционната връзка от 07.02.2019 год. за доставка на 11 535,00 л.гориво – бензин А-95, докато всъщност е постъпило дизелово гориво в размер 15 142,00 литра – т.е. данните не съвпадат с реално доставеното вид и количество гориво, още повече – резервоарът за съхранение на бензин е с по-малка вместимост от подаденото от системата количество.

Прието е нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 год. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, във връзка с чл. 118, ал. 4 и ал. 6 ЗДДС, което е квалифицирано като маловажно поради липсата на вредни последици, отстраняване на нарушението, предприемане мерки за предотвратяване на други подобни случаи  и фактът, че се извършва за първи път.

В хода на съдебното производство са представени Свидетелство за регистрация на фискално устройство от 14.05.2019  год., както и Удостоверение № УО4-0499/12.04.2012 год., за регистриране на ремонтни и сервизни фирми за поддръжка на фискални устройства на ТЕРМО ХИТ ООД – гр. Пловдив.

Видно от Протокол № 1493/13.02.2019 год., издаден от ТЕРМО ХИТ ООД, е регистриран проблем с НИС в обекта на ДМВ ПЕТРОЛ ЕООД – бензиностанция в ********, като на 07.02.2019 год. нивомерната система е отчела за реално заредени количества от 11535 литра в Резервоар № 1 (бензин А-95), което всъщност било заредено в Резервоар № 2 (дизелово гориво). Повреда с вероятна причина токов удар е „разменила“ резервоарите при отчитането на доставката.

Видно от Протокол № 1494/15.02.2019 год., издаден от ТЕРМО ХИТ ООД, е регистриран проблем с НИС в обекта на ДМВ ПЕТРОЛ ЕООД – бензиностанция в ********, като са извършени ремонтни дейности – преинсталация на софтуера на нивомерната конзола. Отразено е, че поради повреда с вероятна причина токов удар, нивомерната система е отчела доставки на дизелово гориво, извършени в Резервоар № 2 като такива, извършени в Резервоар № 1 – на бензин А-95.

Издаден е Протокол за ремонт № 5120/01.04.2021 год.

Приложено е експертно заключение, издадено от ПАЛМО АД – Плевен, адресирано до свид. С., според което регистрираното на 13.02.2019 год. в 08,29,54 ч. за Резервоар № 1 събитие „Зареждане на резервоар за гориво с количество 2853 литра при 15° С, също трябва да се счита за недействително, като регистрацията му е настъпила поради външни случайни смущения в  работата на нивомернат асистема.

В показанията си свид. Г.С., служител на ТЕРМО ХИТ ООД пояснява, че той, като служител на фирмата поддържа фискалната и нивомерната система. Механизмът на контрол според неговите показания е следният: във всеки резервоар има сонда, която отчита нивото на горивото в милиметри и изпраща данните към конзола. На свой ред конзолата ги обработва и ги изпраща към фискалната система на НАП. Изпращането се осъществява чрез кабел от резервоара до конзолата, а до фискалната система – посредством СИМ-карта, която е поставена във фискалния принтер. За да се осъществи връзката не е необходимо да има интернет, а обхват на мобилния оператор, на който е СИМ-картата и ел.захранване. За това по принцип е желателно на обекта да е осигурено резервно ел.захранване.

Данните за доставката на гориво (от нивомера) се предават от фискалната система непосредствено след получаването им, но другите данни, които са свързани с нивата се подават веднъж дневно, при изготвянето на дневния финансов отчет. Т.е. данните от нивомерната система се предават в НАП два пъти – при извършването на доставката и при дневния отчет. Целият процес е автоматизиран, данните се отчитат и изпращат без човешка намеса. При неуспешна връзка със системата на НАП системите в бензиностанциите блокират и не могат да бъдат извършвани продажби.

В момента наредбата била променена и при всякакви доставки се извършва и разпечатване на хартиен носител, но тогава не било така.

За конкретната проверка свидетелят си спомня, че е разговарял по телефона със служителя, присъствал на обекта и тогава се установило, че нивомера бърка двата резервоара. Индикация за това бил и фактът, че не била отчетена промяна в температурата на горивото в резервоара след регистрирането на доставката, което било практически невъзможно. Подобен проблем бил възникнал на същата бензиностанция още веднъж и клиента подмерил всичко – и кабелите и нивомерната система и от тогава нямало проблеми. Аналогични  случаи имало и в други обекти, на други клиенти, които ползвали този модел нивомери.

Продажбите се регистрират от друго, независимо устройство, което е монтирано на бензиноколонките и също предава данни в НАП.

Правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановеният срок, от лице, което има право и интерес от обжалване и като такава, е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна, по следните съображения:

Административно -наказателното производство е започнало и образувано въз основа на надлежно съставен акт от служител на Централно митническо управление в Агенция Митници,  който е контролен орган по смисъла на чл. 128, ал. 2 от ЗАДС.

При проверка на АУАН не  се констатираха съществени нарушения на процесуални правила по  смисъла на чл. 40 - 43 ЗАНН, съставляващи самостоятелно основание за отмяна на атакуваното наказателно постановление.

Жалбоподателят е санкциониран за осъществен състав на нарушение по чл. 126, ал. 1, т. 2 от ЗАДС– за това, че на 13.02.2019 год. е държал в бензиностанция, находяща се в *********акцизни стоки – бензин за двигатели, различен от авиационен бензин, безоловен (несъдържащ олово) с октаново число (RON)95 или повече, но по-малко от 98, съдържащ етилов алкохол в количество 8,0 об.% с код КН2710 12 45 – 2763,26 литра при 15° С, без данъчен или друг документ по ЗАДС, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на дължимия акциз.

Несъмнено установени за съда са: на първо място качеството, което е имал жалбоподателят – задължено лице по смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 1 ЗАДС. На следващо място, не се спори относно фактите, че на 13.02.2019 год. дружеството е държало в бензиностанция, находяща се в *********акцизни стоки – бензин за двигатели, различен от авиационен бензин, безоловен (несъдържащ олово) с октаново число (RON)95 или повече, но по-малко от 98, съдържащ етилов алкохол в количество 8,0 об.% с код КН2710 12 45 – 2763,26 литра при 15° С.

По делото обаче не се доказа, че горното количество бензин А-95 е било държано  без данъчен или друг документ по ЗАДС, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на дължимия акциз, поради което съдът приема, че нарушението не е доказано.

Установи се, че поради технически проблем софтуерната нивомерна система на обекта е подала данни за несъществуваща и обективно невъзможно да бъде осъществена поради обема на резервоара доставка 11535 литра бензиново гориво на 07.02.2019 год. За наличното към момента на проверката количество бензин А-95 необходимите документи, в т.ч. установяващи плащането на следващия се акциз са представени.

На следващо място, съдът приема за установено, че количеството, подадено като бензин, доставен на 07.02.2019 год. и на 13.02.2019 год. всъщност е дизелово гориво, за което са представени съответните документи, включително изискуемите се по ЗАДС.

Предвид сочените по-горе, мотиви, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.

            При тези мотиви и на осн. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 1777/2019 от 04.10.2019 год., издадено от Д.И.Т., Началник на МРР ДунавскаГлавна дирекция Митническо разузнаване и разследване в ЦМУ, Агенция Митници, упълномощен със Заповед № ЗАМ-43/32-8734 от 07.01.2019 год. на Директора на Агенция Митници, с което на ДМВ ПЕТРОЛ ЕООД, ЕИК *********, с адрес на управление: *********, представлявано от В.И.И., ЕГН **********, е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 3923,82 лв., на осн. чл. 126, ал. 1, т. 2 от ЗАДС – за това, че на 13.02.2019 год. е държало в бензиностанция, находяща се в *********акцизни стоки – бензин за двигатели, различен от авиационен бензин, безоловен (несъдържащ олово) с октаново число (RON)95 или повече, но по-малко от 98, съдържащ етилов алкохол в количество 8,0 об.% с код КН2710 12 45 – 2763,26 литра при 15° С, без данъчен или друг документ по ЗАДС, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на дължимия акциз, както и:

На осн. чл. 124, ал. 1 ЗАДС в полза на държавата са ОТНЕТИ стоките, предмет на нарушение: бензин за двигатели, различен от авиационен бензин, безоловен (несъдържащ олово) с октаново число (RON)95 или повече, но по-малко от 98, съдържащ етилов алкохол в количество 8,0 об.% с код КН2710 12 45 – 2763,26 литра при 15° С, заприходен в склад на ТД Дунавска със складова разписка № **********/22.04.2019 год. и

На ДМВ ПЕТРОЛ ЕООД, ЕИК *********, с адрес на управление: *********, представлявано от В.И.И., ЕГН ********** е наложено АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗАНИЕ – ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАЖНЯВА ТЪРГОВСКА ДЕЙНОСТ, въ връзка с която е извършено нарушението – на осн. чл. 124а, ал. 1 вр. чл. 126, ал. 1, т. 2 ЗАДС, вр. чл. 16 ЗАНН, за срок от един месец В БЕНЗИНОСТАНЦИЯ, находяща се в ********** като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Монтана, по реда на АПК, в 14-дневен срок, считано от деня на получаване на съобщението на страните, че решението е изготвено.

Препис от Решението, след влизането му в сила, да бъде изпратен на административнонаказващият орган – за сведение.

 

 

 

 

                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ: