Решение по дело №719/2014 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 503
Дата: 23 май 2014 г. (в сила от 22 октомври 2014 г.)
Съдия: Златка Ташева Илиева Петкова
Дело: 20145530200719
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 април 2014 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                            23.05.2014 г.              гр. Стара Загора

 

В  ИМЕТО   НА    НАРОДА

 

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД                 ПЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН състав

На 14 май                                                                                           2014 г.

В публично заседание в следния състав:

 

                       

                                             Председател: ЗЛАТКА ИЛИЕВА                                                       

 

Секретар: С.И.

Прокурор: 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЗЛАТКА ИЛИЕВА

АНД 719 по описа за 2014 година.

 

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

 

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 92/20.01.2014г. на Зам. Кмета на Община Стара Загора, с което на „ИЛДЕЗИ ТАЙЕРС” ЕООД гр. Стара Загора, със седалище и адрес на управление – гр. Стара Загора, ул. „Хаджи Димитър Асенов” № 5, вх.А, ет.11, ап.83, представлявано от И. МИЛЕВ П., ЕИК ********* е наложено  административно наказание – имуществена санкция  в размер на 1000,00 лв. /ХИЛЯДА ЛЕВА/ на основание чл.29 ал.2 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора.

 

РЕШЕНИЕТО  подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщението пред Старозагорски административен съд.

 

 

 

                            

                                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

 

 

 

М О Т И В И по АНД № 719/2014 г. на СтРС :

 

Обжалвано е наказателно постановление № 92/20.01.2014г. на Зам. Кмета на Община Стара Загора, с което на „ИЛДЕЗИ ТАЙЕРС” ЕООД гр. Стара Загора, със седалище и адрес на управление – гр. Стара Загора, ул. „Хаджи Димитър Асенов” № 5, вх.А, ет.11, ап.83, представлявано от И. МИЛЕВ П., ЕИК ********* е наложено  административно наказание – имуществена санкция  в размер на 1000,00 лв., за това, че на 05.11.2013г., в 15.49 часа в гр. Стара Загора, ул. „Димчо Стаев” № 0-1 /масивна сграда, представляваща ПИ № 295 от УПИ № І 294.295, кв.112 „Славейков” по плана на гр. Стара Загора/, е завзело неправомерно общинска площ от 3 кв.м., за която няма разрешение от Община Стара Загора.

 

В жалбата си жалбоподателят излага подробни съображения и моли наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно. В съдебно заседание упълномощеният от него представител поддържа същото становище.

 

Въззиваемата страна Община гр.Стара Загора оспорва жалбата и моли съда да потвърди издаденото наказателно постановление.

 

Съдът, след като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства, направените в жалбата оплаквания и служебно провери правилността на обжалваното наказателно постановление намира за установено следното:

 

ЖАЛБАТА Е ОСНОВАТЕЛНА

 

С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ от 05.11.2013год., жалбоподателят е санкциониран за нарушение на чл.17 от Наредбата за обществения ред /НОР/ в Община Стара Загора, изразяващо се в това, че на 05.11.2013г., в 15.49 часа в гр. Стара Загора, ул. „Димчо Стаев” № 0-1 е завзел неправомерно общинска площ от 3 кв.м., за която няма разрешение от Община Стара Загора.

 

Наказващият орган е приел, че с описаното деяние, жалбоподателят е допуснал нарушение на чл.17 от цитираната наредба, забраняваща завземането на сектори или части от общинска земя, пътища, пътеки, граници между имоти, кариери и други земни и водни площи.

 

Съдът счита, че в хода на административнонаказателното производство е допуснато съществено нарушение на чл.42 т.3 и т.4 от ЗАНН, тъй като нарушението не е описано пълно, точно и ясно в АУАН.

 

В акта липсва посочване на мястото на нарушението. Предвид спецификата на вмененото противоправно поведение- завземане на общинска площ без разрешение, съдът счита, че мястото следва да е описано не просто чрез изписване на административния адрес, а по начин, непоставящ под съмнение къде точно се намира въпросната площ /чрез описание на граници, използване посоките на света и др./. Последното съдът намира за наложително и с оглед правилна преценка дали се касае за общинска земя, тъй като деянието е съставомерно по чл.17 от Наредбата само ако  е  завзета площ-собственост на Общината. Доколкото в процесния АУАН не е налице подобно ясно описание, съдът счита, че жалбоподателят е бил лишен от възможността още в началото на административнонаказателното производство да узнае в какво точно се състои противоправното му поведение и  какво административно нарушение е извършил.

 

Действително посоченият пропуск е отстранен при издаване на НП, където обстоятелствата на нарушението, в това число и мястото му на извършване, са описани пълно, подробно и ясно. Съдът счита обаче, че това не е достатъчно, за да санира недостатъците на съставения АУАН. Това е така, тъй като нормативно установените изисквания за минимално необходимото съдържание на акта за нарушение гарантират и обезпечават правото на защита на лицето, спрямо което е образувано административнонаказателното производство, в това число да се запознае със съдържанието на АУАН и административното обвинение, да направи възражение, да поиска събирането на други доказателства. Неспазването на изискванията на чл. 42 от ЗАНН, води до ограничаване правото на нарушителя да узнае своевременно в какво се изразява противоправното му поведение и да се защити от началото на административнонаказателното преследване.

 

В конкретния случай съдът счита, че не може да намери приложение разпоредбата на чл.53 ал.2 от ЗАНН, при която НП се издава и когато е допусната нередовност в акта. Това е така, тъй като извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина не са безспорно установени.

 

Както бе посочено, едва при издаване на НП за първи път ясно е описано мястото на извършване на нарушението и са описани доказателствата, които го потвърждават. Това не е сторено в акта за нарушение, въпреки императивните изисквания на закона, посочени по- горе. За първи път при съставяне на постановлението е посочено ,че се касае за общинска площ – тротоар, както и че дружеството, стопанисващо обекта притежава разрешение за поставяне на временни съоръжения и елементи, но за по – малка площ от действително ползваната. Нещо повече, за първи път с НП се вменява виновно поведение на дружеството-жалбоподател. Внимателният прочит на съдържанието на АУАН сочи, че според контролните органи деянието е осъществено от физическото лице И.П. – управител на „Илдези Тайерс” ЕООД. Използваните глаголи в трето лице, ед. число – „заплатил”, „завзел”, „нарушил”, водят до недвусмисления извод, че нарушението е извършено от лице, различно от посоченото в НП.

 

Ето защо, съдът намира, че на дружеството-жалбоподател е наложено административно наказание – имуществена санкция, без по отношение на него да има повдигнато обвинение и да му е осигурена възможност за участие в производството. Обстоятелството, че физическото лице, срещу което е съставен АУАН и управителят на търговското дружеството са едно и също лице, не променя горния извод. / В този см. Р 303/20.05.14г. по КАНД 237/14г. на СтАдмС/

 

Допуснатият пропуск е от категорията на съществените процесуални нарушения и като такова е абсолютно основание за отмяна на НП.

 

В заключение, съдът счита, че допусната неточност в АУАН и несъответствието между него и НП не може да бъде преодоляна по реда на чл.53 ал.2 от ЗАНН, тъй като не е налице съответствие между конкретното фактическо описание на нарушението в АУАН и това в НП, поради което правото на защита на нарушителя и в частност правото му да узнае, кой и какво точно нарушение е извършил, е сериозно накърнено.

 

Освен това, съдът счита, че обжалваното наказателно постановление е издадено от орган, чиято компетентност не е установена по достатъчно надлежен начин.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 28 а от Наредбата за обществения ред, наказателните постановления се издават от Кмета на Общината или упълномощен от него заместник кмет.

 

Видно от приложената по делото заповед № РД 252163/29.11.2011г., Кметът на Община Стара Загора е „оправомощил” зам.- кмета – издател на НП да „подписва” наказателни постановления. Използваните изрази / цитирани в кавички/ съдът намира за непрецизни и неудостоверяващи по безспорен начин, че компетентният орган по наредбата е  прехвърлил чрез надлежно упълномощаване правото и задължението на издателя на обжалваното НП да извършва дейност по налагане на административни наказания за нарушения на Наредбата за обществения ред на територията на Община Стара Загора. В тази връзка следва да се отбележи, че дейността по издаване на наказателни постановления представлява сложен и отговорен процес по преценка на законосъобразността и обосноваността на съставените актове за нарушения, на направените възражения и събраните доказателства, на предпоставките за ангажиране на административнонаказателната отговорност на нарушителя и определяне вида и размера на наказанието. Същата далеч не се изчерпва да правомощието да се подпише наказателното постановление.  

 

Отделно от изложеното по-горе, съдът счита, че нарушението/ доколкото може да се приеме, че същото е описано достатъчно пълно и е безспорно авторството на деянието/ не е установено по категоричен начин.

 

Както бе посочено, в хода на съдебното следствие не са ангажирани надлежни доказателства, а това е в тежест на наказващия орган, че завзетата площ е общинска собственост. Освен това, от приетото разрешение № 17-02-1097-3/01.0112013г. за поставяне на временни съоръжения и елементи се установява, че жалбоподателят разполага с разрешение за разполагане на обект – автомобил на площ от 4 кв.м. на административен адрес – ул. Димчо Стаев № 0-1. От същото не се установява къде точно се намира мястото за където е издадено разрешение за поставяне на временно съоръжение и налице ли е идентичност между него и мястото на нарушението, описано в обжалваното постановление.

 

С оглед на така установената фактическа обстановка и изложените мотиви съдът счита, че издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.     

 

Водим от изложените мотиви, съдът постанови решението си.

 

 

 

 

                                                                                          РАЙОНЕН  СЪДИЯ :