Решение по дело №554/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 886
Дата: 9 юли 2020 г.
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20207050700554
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

         /           ….2020 година, гр. Варна

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, Х КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ в публично заседание на  единадесети юни през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕВГЕНИЯ БАЕВА

ЧЛЕНОВЕ : 1. РАЛИЦА АНДОНОВА

2. НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

 

при секретаря НАТАЛИЯ ЗИРКОВСКА и при участието на прокурора ВЛАДИСЛАВ ТОМОВ, като разгледа докладваното от съдия НАТАЛИЯ ДИЧЕВА к. адм. д. № 554 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК във вр. с чл.63 от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Д.Г.Г., против Решение № 2376/20.12.2019 година, постановено по НАХД № 3000/2019 година по описа на Варненски районен съд, с което е потвърдено Наказателно постановление № 11-01893/28.05.2019 година от директора на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София.

В жалбата са изложени твърдения, че решението на ВРС е постановено при съществено нарушение на съдопроизводствените правила и при неправилно приложение на материалния закон – отменително основание по чл.348, ал.1 от НПК. Сочи се, че неправилно РС се е произнесъл по фактическата обстановка, която е подкрепена с доказателствен материал. Изтъква се, че доказателствата са ценени неправилно поотделно и в съвкупност, с което е допуснато нарушение на съдопроизводствените правила. Моли за отмяна на решението на РС и за отмяна на  НП.

Ответната страна – Агенция за държавна финансова инспекция  оспорва жалбата.

Представителят на ВОП счита жалбата за неоснователна.

Касационната жалба е редовна и допустима - подадена е от страна, участвала във въззивното съдебно производство и в срока по чл.211, ал.1 от АПК.

След преценка на изложените от страните доводи и извършената по реда на чл.218 от АПК проверка, съдът намира жалбата за процесуално допустима като подадена в срок от надлежна страна, против подлежащ на касационен контрол съдебен акт, а разгледана по същество тя е  неоснователна.

С обжалваното Наказателно постановление № 11-01-893 от 28.05.2019год. на Директора на АДФИ, на касатора, в качеството му на лице по чл.8, ал.2 от ЗОП (отм.), е наложено административно наказание глоба в размер на 1000лв. на основание чл.128б, ал.1, вр. чл. 133, ал.2 от ЗОП (отм. ДВ бр.13/16.02.2016год.) за нарушаване нормата на чл. 25, ал.5 от ЗОП (отм.).

От фактическа страна е установено, че със заповед № ФК-10-237 от 12.03.2018год. на директора на АДФИ на св. Иван Жечев Иванов – държавен финансов инспектор било възложено извършването на финансова инспекция на Медицински университет „Проф. д-р Параскев Стоянов“ гр.Варна като една от поставените със заповедта задачи била проверка за законосъобразност на проведена през 2016год. обществена поръчка с предмет „Извършване на строителни ремонтни работи на кабинети, учебни зали и общи части в сградата на медицински колеж – Варна,  находяща се на ул. „Цар Освободител“ № 84, открита с решение № Р-100-325/12.04.2016г.

В хода на проверката свидетелят Иванов констатирал следното:

Медицински университет „Проф. д-р Параскев Стоянов" - Варна е държавно висше училище по смисъла на чл.13, ал.1 от Закона за висшето образование и ЮЛ със седалище в гр. Варна, ул. „Марин Дринов" № 55.

Медицински университет „Проф. д-р Параскев Стоянов" - Варна / МУ-Варна/ е определен за второстепенен разпоредител с бюджет по чл.11, ал.8 от Закона за публичните финанси, с т.23 на приложение № 1 към чл.2, ал.2, т.2 от Постановление на МС № 11/03.02.2010 година.

Като „публичноправна организация" по смисъла на §. 21 от ДР на ЗОП / отм./ МУ - Варна е възложител на обществени поръчки по чл.7, т.3 от същия закон, като е регистриран в АОП с уникален идентификационен № 00983.

Съгласно чл.8, ал.2 от ЗОП (отм.), възложителите или упълномощени от тях длъжностни лица, организират и провеждат процедурите за възлагане на обществени поръчки и сключват договорите за тях. Когато възложителят е юридическо лице, тези правомощията се осъществяват от лицето, което го представлява - чл.8, ал.3 от ЗОП (отм.).

Съгласно чл. 24, ал.1 от Закона за висшето образование органи за управление на висшето училище са общото събрание, академичният съвет и ректорът като съобразно чл. 32, ал.1, т.1 от ЗВО ректорът представлява висшето училище.

В периода от 20.03.2012 г. до момента на проверката ректор на Медицински университет „Проф. д-р Параскев Стоянов" - Варна е проф. д-р Красимир Димитров Иванов.

На основание чл.8, ал.З от ЗОП ( отм.), с пълномощно peг. № 1214/24.04.2013 г. проф. д-р Красимир Иванов упълномощил въззивника Д.Г.Г. - Помощник - ректор на МУ-Варна, да организира и провежда процедури за възлагане на обществени поръчки, за които възложител е МУ - Варна, включително и с правото да сключва договори за тях.

С Решение № Р-100-325/12.04.2016г.  въззивникът Д.Г., в качеството на упълномощено лице, на основание чл.16, ал.8 от ЗОП (отм.) открил процедура по възлагане на обществена поръчка с предмет „Извършване на строително-ремонтни работи на кабинети, учебни зали и общи части в сградата на Медицински колеж - Варна за нуждите на Медицински университет „Проф. д-р Параскев Стоянов". Поръчката била с обект строителство, с код 45000000 по общия терминологичен речник (CPV) и прогнозна стойност от 650000 лева. Св. Иванов констатирал, че прогнозната стойност на поръчката е била в границата от 264 000 лв. до 2 640 000 лв. без ДДС и съгласно чл.14, ал.3, т.1 от ЗОП (отм.) възложителя е имал възможността да приложи опростени правила за възлагането на поръчката.

Съобразно чл.25, ал.1 на ЗОП (отм.) с решението били одобрени и обявление и документация за обществената поръчка. В срока по чл.7, ал.1, т.1, във връзка с чл.5, ал.1, т.1 и т.4, б.а) от Правилника за прилагане на ЗОП  (отм.) решението и обявлението били изпратени до изпълнителния директор на АОП и били публикувани в Регистъра на обществените поръчки. На същата дата обявлението било публикувано в профила на купувача и изпратено до „Официален вестник" на Европейския съюз и до средствата за масово осведомяване.

Крайният срок за представяне на оферти (до 17:00 часа на 25.05.2016 г.) бил определен в съответствие с изискванията на чл.64, ал.1 и ал.З от ЗОП (отм.).

Определеният размер на гаранцията за участие и за изпълнение бил в съответствие с изискванията на чл.59, ал.2 и ал.З от ЗОП (отм.), като била дадена възможност участниците, съответно изпълнителя да изберат формата им.

Критерий за оценка бил „икономически най-изгодна оферта", при показатели: „Цена по основна КСС с добавени 20 % разходи за допълнителни дейности К1 с тежест 45, „Елементи на ценообразуване К2" с тежест 6, „Срок за изпълнение К3" с тежест 4 и „Оценка по технически показатели К4" с тежест 45. Показателят К2 включвал „Часова ставка" - 40 т., „Допълнителни разходи върху труда" - 20 т., „Допълнителни разходи върху механизацията" - 10 т., „Доставно-складови разходи върху материалите" - 10 т. и „Печалба" - 20 т., като техническите показатели К4 включват подпоказателите К4А „Оценка на предложение за технология и организация на изпълнението на строително-ремонтни работи" - 70 т., К4В „Организация на ръководството на обекта и мерки по управление на качеството, опазване на околната среда и осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд" - 15 т. и К4С „Планиране изпълнението на обекта" -също 15 точки. Посочени били формули и методики за оценка на всеки един от показателите.

Възложителят не бил поставил изисквания към икономическите и финансови възможности на участниците, като тези към техническите им възможности били посочени в т.ІІІ.2.3) на обявлението и т.ІІ.3.1 на Приложение № 4 към документацията и били както следва:

1.       Изпълнени през последните 5г. поне 2 строително-ремонтни дейности, сходни с предмета на поръчката на обща стойност минимум 650000лв.без ДДС,

2.       Посочено в Приложение № 15 минимално техническо оборудване,

3.       Валиден Сертификат по ISO 9001:2008 или еквивалентен,

4.       Посочени в Приложение № 16 технически лица, с минимум 3 години професионален стаж и

5.       Валидно Удостоверение от камарата на строителите за вписване в централния професионален регистър на строителя за изпълнение на CMP - III категория, I група, придружено с валиден талон.

Изискванията към техническото предложение на участниците за изпълнение на поръчката, посочени в т.ІІ.3.2 на Приложение № 4 към документацията включвали: списък-декларация на основните строителни материали Приложение № 5.1; предложение за технология и организация на изпълнението на СРР; организация на ръководството на обекта и мерки по управление на качеството, опазване на околната среда и осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд; планиране изпълнението на обекта и линеен график.

Посочените изисквания се съдържали и в т.ІІІ.3.2 на публикуваното обявление № 023-488/ 12.04.2016 година.

Св. Иванов констатирал, че съгласно т.ІІ. 1.5) на обявлението и Приложение № 3 към документацията основната цел на поръчката е извършване на текущ ремонт на помещения в сградата на Медицински колеж -премахват се някои неносещи зидове, изграждат се леки преградни стени, подменят се всички инсталации, подменят се всички настилки и врати, боядисване, монтиране на окачени тавани, като се отстранят констатирани проблеми при експлоатация на сградата.

В обявлението било посочено също, че сградата на Медицинския колеж е четириетажна, със застроена площ 1572 кв.м., идентификатор 10135.2556.315.1 по Кадастралната карта на гр. Варна.

Изискването за наличие на удостоверение за строителство на обекти от I група, III категория било  включено в критериите за подбор ( - т.ІІІ.2.3) на обявлението и т.ІІ.3.1.15. на Приложение № 4 към документацията, одобрени с Решение № Р-100-325/12.04.2016 г.), като непредставянето му било основание за отстраняване на участника съгласно т.8.6, б.„а" на Приложение № 4 към документацията.

При тези факти отчитайки, че Строително-ремонтните работи, обект на откритата с Решение № Р-100-325/12.04.2016 г. обществена поръчка са текущ ремонт по смисъла на § 5 от ДР на ЗУТ, че сградата на Медицинския колеж представлява строеж ІІІ категория по ч. 6, ал.3, б. 4в“ от Наредба №1/30.07.2003год. за номенклатурата на видовете строежи във вр. чл. 137, ал.1 от ЗУТ, но съгласно чл.9, ал.2 от Наредба № 1/ 30.07.2003 вътрешните преустройства на сградите от първа до четвърта категория включително, с които се променя предназначението, без да се засяга конструкцията и без да се променят натоварванията са строежи четвърта категория, св. Иванов приел че поставеното като критерий за подбор изискване за наличие на правоспособност за строежи III категория не е определено със закон и не съответства на предмета и сложността на обществената поръчка и предназначението на строителството.

Съгласно чл. 25, ал. 6 от ЗОП (отм.) критериите за подбор и документите, с които се доказва съответствието с тях, трябва да са съобразени и да съответстват на обекта, предмета, стойността, сложността, както и количеството или обема на обществената поръчка и предназначението на строителството, доставките или услугите, като с чл.25, ал.5 от същия закон е въведена забрана за поставяне на условия или изисквания, които дават предимство или необосновано ограничават участието на лица в обществените поръчки и които не са съобразени с предмета и количеството или обема на обществената поръчка. Аналогична забрана за възложителите била регламентирана и в чл. 2, ал. 2 от действащия ЗОП след 15.04.2016 година.

Св. Иванов приел, че одобрявайки на 12.04.2016год. обявлението и документацията за участие в процедура по възлагане на обществената поръчка съдържаща изискване което не е съобразено с предмета на обществената и необосновано ограничава участието на лица в обществената поръчка въззивникът е нарушил разпоредбата на чл. 25, ал.5 от ЗОП (отм.).

За констатираното нарушение на 29.11.2018год. св. Иванов съставил срещу въззивника АУАН № 11-01-893/29.11.2018год. Актът бил надлежно предявен и връчен на Г., който го подписал вписвайки, че има възражения.

На 05.12.2018год. Г. подал и писмено възражение срещу акта, в което по същество оспорвал нарушението – сочел, че сградата на Медицинския колеж била строеж ІІІ категория, както и че МУ Варна не бил типичен възложител по смисъла на ЗОП, поради което и нарушение не било налице алтернативно изразявал становище за маловажност по смисъла на чл.28 от ЗАНН.

На 28.05.2019год. било издадено процесното НП, в което АНО приел изцяло фактическите констатации изложени в акта, приел е че въззивникът е нарушил разпоредбата на чл. 25, ал.5 от ЗОП (отм.) и на основание чл. 128б, ал.1, вр. чл. 133, ал.2  от ЗОП (отм. ДВ бр.13 от 16.02.2016год) му наложил адм. наказание глоба в размер на 1000лв.

В случая от доказателствата по делото се установява, че с обявлението (раздел III.2.3) и документацията за участие (т.ІІ.3.1.15 от раздел ІІ „специфични указания и изисквания по процедурата“ от Приложение №4 от документацията) е предвидено като минимално изискване за участие в процедурата валидно удостоверение от камарата на строителите за вписване в централния професионален регистър на строителя за изпълнение на СМР І група ІІІ категория.

ВРС е приел, че това изискване не е съобразено с  предмета на поръчката и необосновано ограничава лица в нейното участие по следните съображения:

В случая предмета на поръчката е „Извършване на строително-ремонтни работи на кабинети, учебни зали и общи части на Медицински колеж Варна“ като видно от описанието дадено в обявлението нейната цел е да се направи текущ ремонт – премахване на някой неносещи зидове, изграждане на леки преградни стени, подмяна на всички инсталации, настилки и врати, боядисване, монтиране на окачени тавани като се отстранят констатираните проблеми при експлоатация на сградата и реновират помещенията.

В обявлението е посочено, че сградата където ще се извършват СРР (строително ремонтните работи) е четириетажна със застроена площ 1572кв.м.  И тъй като няма спор, че сградата е за обществено обслужване и с капацитет повече от 100 посетители същата представлява строеж от ІІІ категория съобразно нормата на чл.6, ал.3, т.4 от Наредба №1/30.07.2003год. за номенклатурата на видовете строежи. Съгласно чл. 7, ал.1 от същата наредба строежи от трета категория са и реконструкция и основен ремонт на строежите по чл. 6, ал. 1 до ал. 7 включително.

ВРС приема становището на АНО , че предмета на обществената поръчка не е за строеж, нито за реконструкция или основен ремонт, а видно от описанието на нейния предмет дадено и в самото обявление е за текущ такъв по смисъла на §.5, т.43 от ДР на ЗУТ. Съгласно цитираната разпоредба  "Текущ ремонт" на строеж е подобряването и поддържането в изправност на сградите, постройките, съоръженията и инсталациите, както и вътрешни преустройства, при които не се: а) засяга конструкцията на сградата; б) извършват дейности като премахване, преместване на съществуващи зидове и направа на отвори в тях, когато засягат конструкцията на сградата; в) променя предназначението на помещенията и натоварванията в тях.

С оглед на това  съдът е установил, че от страна на Г. е осъществено описаното в акта и постановлението нарушение.

Въззивната инстанция приема, че е приложен правилно материалния закон. Съгласно чл. 25, ал. 5 от ЗОП в приложимата за случая редакция, възложителите нямат право да включват в решението, обявлението или документацията условия или изисквания, които дават предимство или необосновано ограничават участието на лица в обществените поръчки и които не са съобразени с предмета и количеството или обема на обществената поръчка", а според ал. 6 също в приложимата редакция  критериите за подбор по ал. 2, т. 6 и документите, с които се доказва съответствието с тях, трябва да са съобразени и да съответстват на обекта, предмета, стойността, сложността, както и количеството или обема на обществената поръчка и предназначението на строителството, доставките или услугите”.

Видно от текста на чл. 25, ал. 5 ЗОП следва изводът, че забраната за включване на условия и изисквания е само, когато те необосновано ограничават участието на лицата в обществените поръчки, а когато това е обосновано, е допустимо от закона и следователно законосъобразно.

Обжалваното решение е  правилно  като постановено при  отсъствието   на наведеното  с жалбата касационно  основание  по чл.348,ал.1,т.1  от НПК – нарушение на материалния закон. Съставомерността на извършеното деяние и вината на нарушителя са били правилно установени от съда, който е обсъдил всички твърдения на жалбоподателя и аргументирано ги е приел за неоснователни.

ВРС е обсъдил възражението по всички точки на жалбата, които се повтарят и в касационната жалба. Касационната инстанция изцяло споделя тези мотиви.

В чл.2, ал. 2 ЗОП се установява принципа на обоснованост (мотивиране на необходимостта) на изискванията към кандидати/участници. Разпоредбата  забранява само даването на необосновано предимство, съответно необоснованото ограничаване на стопанските субекти. Посочената разпоредба корелира с чл. 59, ал. 3 ЗОП (последната - относно поставянето на критериите за подбор). С общата разпоредба на чл. 2, ал. 2 ЗОП се въвежда изискване, когато възложителят поставя/дава обосновани ограничения/предимства, те да са съобразени (за всеки конкретен случай) кумулативно, с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка. Допускането на дискриминация води винаги и до нарушението както на ЗОП, така и на правото на Европейския съюз, тъй като ограничава участието на други потенциални участници, които биха могли да предложат по-благоприятни условия и разходване на по-малко средства от общия бюджет.

Поради това настоящият съдебен състав намира, че заложените изисквания необосновано ограничават участието на лица в обществената поръчка. Изискванията на възложителя са в разрез с основните принципи за свободна и честна конкуренция, равнопоставеност между участниците и недопускане на дискриминация. По тези съображения касационният съд  споделя мотивите на предходния съдебен състав, че е налице извършено нарушение на чл. 25, ал. 5 от ЗОП/отм./.

При извършената от касационния съд служебна проверка не се констатираха пороци относно допустимостта и валидността на обжалваното решение, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното, Варненският административен съд,  на основание чл.221, ал.2 от АПК

РЕШИ :

 

          ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 2376/20.12.2019 година, постановено по НАХД № 3000/2019 година по описа на Варненски районен съд.

Решението е окончателно.

 

Председател:                                            Членове:   1……         

                                                                                        2……