Решение по дело №305/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 3954
Дата: 17 октомври 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237150700305
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 март 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 3954

Пазарджик, 17.10.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - VIII състав, в съдебно заседание на шестнадесети септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ВЕСЕЛКА ЗЛАТЕВА
   

При секретар ЯНКА ВУКЕВА като разгледа докладваното от съдия ВЕСЕЛКА ЗЛАТЕВА административно дело № 20237150700305 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 156 и следващите от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, във връзка с глава първа, раздел втори и глава трета, раздел първи от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.

Образувано е по жалба на „Уиндс“ ЕООД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. София, р-н ..., зона ..., [улица], ет. ..., ап. ..., представлявано от М. Д. против АУЗД по чл. 107, ал. 3 от ДОПК №004 – 1 от 02.02.2023г., издаден от С. С. на длъжност главен експерт „Местни приходи“ към община Пещера, потвърден с решение №30-889-2 от 28.02.2023г. на началник отдел „Местни приходи“ при община Пещера.

В жалбата се твърди, че издаденият акт за установяване на задължения по декларация и решението, с което е потвърден, са неправилни и незаконосъобразни - длъжностното лице не било определило правилно коефициента за индивидуални характеристики по Приложение №2 към ЗМДТ, тъй като не било отчетено индивидуалното физическо състояние на имотите и факта, че поради обявена през 2020г. пандемия била спряна експлоатацията на имотите и те били разграбени и разрушени; не бил отчетен правилно коефициентът на овехтяване, тъй като сградите били построени през 1970г. и до момента не им бил правен основен ремонт; погрешно в АУЗ било записано, че сградите са строени през 2000г., докато тогава те били придобити от дружеството; погрешно били изчислени данъка за недвижими имоти и такса за битови отпадъци - още повече, че същите се заплащали за услуги по събирането, извозването и обезвреждането на битови отпадъци и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места.

Твърди се в жалбата, че през периода от 01.01.2018г. до 31.12.2022г. община Пещера не била предоставяла и жалбоподателят не се е ползвал от услугите по събиране, извозване и обезвреждане в депа на битови отпадъци за недвижими имоти, съответно ако са предоставяни тези услуги, то общината не е предоставила съдове за сметосъбиране, които се полагали за определената в размер на 33206лв ТБО.

Твърди се също, че АУЗ и решението, с което е потвърден, са незаконосъобразни поради неспазване на процедурата по чл.107 от ДОПК по издаването – на жалбоподателя не е било съобщено за размера на задължението преди да бъде издаден АУЗ.

Затова моли да бъде отменен оспорения административен акт. Претендират се направените по делото разноски.

Ответникът началник отдел „Местни приходи“ при община Пещера чрез адв.Ч. поддържа, че жалбата е неоснователна. Представя доказателства. Претендира направените по делото разноски. По същество поддържа законосъобразността на оспореното решение, като допуска възможността съдът да го измени по размер, съответно на жалбоподателя да бъде възстановена надвзетата сума.

Административен съд – Пазарджик след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и като обсъди доводите на страните, приема от фактическа и правна страна следното:

 

По отношение на данъка върху недвижимите имоти /ДНИ/:

С АУЗД № 004 – 1/ 02.02.2023 г., издаден от С. С. – главен експерт „Местни приходи“ към община Пещера на основание чл. 107, ал. 3 ДОПК, във вр. с чл. 4, ал.1 от ЗМДТ по отношение „Уиндс“ ЕООД с ЕИК 12189292 са установени следните задължения към 02.02.2023г. за имоти, находящи се в гр.Пещера, [улица]:

1. Данък върху недвижими имоти по партиден №6308F115934550 за 2018г. – 499,63лв и лихва за просрочие в размер на 233,23лв. или общо 732,86лв;

2. Такса за битови отпадъци по партиден №6308F115934550 за 2018г. – 1680,63лв и лихва за просрочие в размер на 784,53лв. или общо 2 465,16лв;

3. Данък върху недвижими имоти по партиден №6308F242034550 за 2018г. – 8606,79лв и лихва за просрочие в размер на 3 873,06лв или общо 12 479,85лв;

4. Такса за битови отпадъци по партиден №6308F242034550 за 2018г. – 28 950,08лв и лихва за просрочие в размер на 13 027,54лв или общо 4 1947,91лв;

5. Данък върху недвижими имоти по партиден №6308F242034550 за 2019г. – 7609,80лв и лихва за просрочие в размер на 2 653,92лв или общо 10 263,72лв;

6. Такса за битови отпадъци по партиден №6308F242034550 за 2019г. – 33 206,36лв и лихва за просрочие в размер на 11 580,72лв или общо 44 787,08лв;

7. Данък върху недвижими имоти по партиден №6308F242034550 за 2020г. – 7609,80лв и лихва за просрочие в размер на 1 879,20лв или общо 9 489лв;

8. Такса за битови отпадъци по партиден №6308F242034550 за 2020г. – 33 206,36лв и лихва за просрочие в размер на 8 200,12лв или общо 41 406,48лв;

9. Данък върху недвижими имоти по партиден №6308F242034550 за 2021г. – 7609,80лв и лихва за просрочие в размер на 1 108,70лв или общо 8 718,50лв;

10. Такса за битови отпадъци по партиден №6308F242034550 за 2021г. – 33 206,36лв и лихва за просрочие в размер на 4 837,98лв или общо 38 044,34лв;

11. Данък върху недвижими имоти по партиден №6308F242034550 за 2022г. – 7609,80лв и лихва за просрочие в размер на 338,11лв или общо 7 947,91лв;

12. Такса за битови отпадъци по партиден №6308F242034550 за 2021г. – 33 206,36лв и лихва за просрочие в размер на 1 475,39лв или общо 34 681,75лв.

 

Задълженията са в размер на 203 001,77лв, представляващи данък върху недвижими имоти и такси за битови отпадъци и 49 992,50лв лихви или общо 252 994,27лв.

Посоченият АУЗД е обжалван по административен ред и с решение №30-889-2 от 28.02.2023г. на С. Т. - Началник отдел „Местни приходи“ към община Пещера е потвърден изцяло, след което е обжалван по съдебен ред и е образувано настоящото производство.

Жалбата е процесуално допустима като подадена против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, от легитимирано лице със съответен правен интерес. Оспорването е направено в законоустановения срок по чл. 156, ал. 1 от ДОПК и след осъществяване на задължителния административен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.

При служебно извършената проверка за законосъобразност на оспорения акт, съдът установи, че последният е издаден от надлежен орган по приходите - съгласно заповед № 863/07.10.2008 г. на кмета на община Пещера - и в рамките на неговата компетентност съобразно чл. 4, ал. 1- 4 от ЗМДТ.

Задълженията за данък върху недвижимите имоти и таксата за битови отпадъци са публични общински вземания, което е изрично регламентирано в чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 3 от ДОПК. Според чл. 166, ал. 1 от ДОПК установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон, а според чл. 4, ал. 3 и ал. 4 от ЗМДТ в производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, като служителите се определят със заповед на кмета на общината. Актът за установяване на задължения по декларация – вх. № ********** от 01.02.2018г., партиден №6308F11593 / закрита поради продажба към 31.03.2018г. / и вх. № **********, партиден №6308F24203, двете за периода 2018 г. – 2022г. - е издаден и в предвидената от закона писмена форма, установява задължения в хипотезата на служебно издаване на акт по чл. 107, ал. 3 от ДОПК – неплащане на задълженията в срок и липса на проведено производство по чл. 108 от ДОПК, поради което е валиден.

Неоснователно е възражението, че при издаването му не е спазена процедурата по чл.107 от ДОПК – след като установи размера на дължимия данък, органът по приходите го съобщава на дънъчно-задълженото лице преди да издаде акта. Видно е от приложеното като писмено доказателства съобщение №**********/31.01.2023г. за определени данъчни задължения, същото е връчено на жалбоподателя на 01.02.2023г.

Видно от отразеното в оспорения акт, органът по приходите е посочил за всеки имот поотделно номер и дата на подадената декларация по ЗМДТ, номер на откритата за имота партида, административен адрес на имота, документа за собственост, вида и предназначението на имотите. В разпоредителната част на акта за всяка отделна партида е посочен видът и размерът на установеното задължение, ведно с лихвите за просрочие, към датата на издаване на акта. Действително в акта не са посочени приложените ставки за облагане и началния момент, от който са начислени лихвите, но това не е съществено процесуално нарушение и основание за отмяна на акта, тъй като ставките и сроковете за заплащане на задълженията са нормативно установени – с Наредба на ОбС – Пещера – и това е достатъчно, за да се извърши проверка за законосъобразността на установения размер – чл. 22 и чл. 28 от ЗМДТ.

Не се спори по делото, установява се и от приетите като писмени доказателства нот.акт №28, том І, от.д.№37/00г., АОС №1068 от 15.05.1996г. и АДС №422 от 04.08.1965г., че „Уиндс“ ЕООД е собственик на декларираните от дружеството имоти с партиден №6308F115934550 – имот с идентификатор 56277.504.242 в гр.Пещера, ул.“...“ / партидата за имота е закрита на 31.03.2018г. и партиден №6308F242034550 - имот с идентификатор 56277.503.135 в гр.Пещера, ул.“...“ №... - и в този смисъл е данъчнозадължено лице по смисъла на чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ и дължи данък върху недвижимите имоти.

Съгласно разпоредбите на чл. 10, ал. 1 и чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и поземлени имоти в строителните граници на населените места, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8, т. 1 от Закона за устройство на територията и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон, като данъчно задължени лица са собствениците на облагаемите с данък недвижими имоти.

Размерът на данъка според чл. 19, ал. 1 от ЗМДТ се определя върху данъчната оценка на недвижимите имоти. Съгласно чл. 22 от ЗМДТ общинският съвет в наредбата за местните данъци определя размера на данъка в граници от 0, 1 до 4, 5 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот, като съгласно чл. 15 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община Пещера същият възлиза на 2,2 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот.

Разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ установява общ принцип на облагане на недвижимите имоти. Изключените от данъчна тежест отделни категории имоти са лимитативно изброени от законодателя в разпоредбите на чл. 10, ал. 2 и ал. 3 от ЗМДТ, а именно: не се облагат с данък поземлените имоти, заети от улици, пътища от републиканската и общинската пътни мрежи и железопътната мрежа, до ограничителните строителни линии; не се облагат с данък и поземлените имоти, заети от водни обекти, държавна и общинска собственост; не се облагат с данък земеделските земи и горите, с изключение на застроените земи - за действително застроената площ и прилежащия й терен. Данъкът се заплаща независимо дали недвижимите имоти се използват или не - според чл. 13 от ЗМДТ -, поради което направеното възражение в този смисъл е неоснователно.

Във връзка с възражението за недължим, респ. неправилно определен размер на данъка върху недвижими имоти, по делото са допуснати две СИЕ – изготвени съответно от ВЛ Л. и ВЛ Щ.. Съдът изцяло кредитира заключението на експертизата от ВЛ Л. – като компетентно изготвено, съобразено с изискванията на нормативната уредба при формиране на изводите и съответстващо на представените по делото писмени доказателства. Установява същата, че данъчната основа на земя и сгради / собствените на дружеството – жалбоподател имоти/ за периода 2018 – 2022г. е в размер на 3 189 854, 77лв.

Съгласно чл.21 от ЗМДТ данъчната оценка на недвижимите имоти, върху които е учредено право на ползване на предприятие, е отчетната им стойност по баланса на собственика или данъчната оценка съгласно приложение №2 към закона / в което приложение е описана методиката за изчисляване/.

При спазване на посочената методика ВЛ Л. е направило подробно изчисление на данъчната оценка, прилагайки отделните коефициенти във формулите и е формирало данъчната основа, отчитайки наличие на по-високи отчетни стойности. Така според заключението размерът на данъка за собствените на жалбоподателя недвижими имоти община Пещера е определила на 2,2 промила от данъчната основа. За всяка една от годините 2018 – 2022г. и в размер на по 7 017,69 лв или 35 088,45 лв.

Съответно размерът на лихвата за забавено плащане вещото лице е определил както следва:

За 2018г. – 3 158,71 лв

За 2019г. – 2 447,97 лв

За 2020г. – 1 733,47 лв

За 2021г. – 1 022,89 лв

За 2022г. – 312,30 лв

 

Спорен е въпросът дали при определяне размера на дължимия данък община Пещера е отчела правилно коефициентът за индивидуални характеристики на сградите по Приложение №2 от ЗМДТ.

Съгласно чл.10 от Приложение №2 коефициентът за
овехтяване (Ко) се определя по следната формула:
Ко=100-(БГ-5).ПР/100, където: БГ е броят години от завършването на сградата до момента на оценката
(цяло число);
ПР - годишен процент на овехтяване на сградите по вид конструкция в
процент:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Таблица № 9

Код конструкция

ПР - год. % на овехт.

ПН

1,0

ПМ

0,8

М1

0,7

М2

0,6

М3

0,5

 

               

 

Където означенията са както следва:

ПН

паянтова

ПМ

полумасивна

М1

масивна без стоманобетонни елементи, масивна с дървен гредоред или от сглобяеми плоскости (бунгала)

М2

масивна - едропанелна

М3

масивна с носещи тухлени стени и изцяло монолитни или сглобяеми стоманобетонни подови конструкции, масивна - сглобяеми скелетни и рамови стоманобетонни конструкции, пакетно-повдигани плочи, едроплощен и пълзящ кофраж, скелетно-безгредови конструкции, специална конструкция (стоманени и др.)

 

 

 

 

Съгласно чл.10, ал.3 от Приложение №2 коефициентът за овехтяване не може да бъде по-малък от 0,65
за сгради или части от тях с паянтови или полумасивни конструкции,
по-малък от 0,75 за М1 и М2 и по-малък от 0,85 за М3. Ирелевантно за определяне коефициента за овехтяване е дали сградата е построена през 1970г. или по-късно - той се определя по горната формула и съобразно ограниченията за минимален такъв - което е сторило и ВЛ в заключението.

Ирелевантно е също състоянието на имота при определяне на данъчната оценка. Останалите компоненти, които законодателят е въвел като значими съгласно Приложение №2, са базисна цена на кв.м., коефициент за местоположение, коефициент за инфраструктура, коефициент за индивидуални характеристики и коефициент за височина.

Спорен е и въпросът за определяне на данъчната оценка на сградите през призмата на коефициента за височина.

В чл. 9, ал. 3 на Приложение № 2 към ЗМДТ е уреден начинът за изчисляване на коефициент за височина (Кв) – определя се за
търговски, производствени и селскостопански обекти, когато височината
на етажа е по-голяма от четири метра, по следната формула:
0.05 Кв = (В-3), където В е фактическата височина на етажа в метри, с точност до
половин метър. Коефициентът се изчислява с точност до третия знак след
десетичната запетая. За останалите обекти коефициентът има значение единица.

В настоящия случай в подадената от жалбоподателя декларация до МДТ при община Пещера сградата, по отношение на която има спор – таблица 3, О1 - , е декларирана като 7-етажна сграда с височина 21 м. Видно е, че в декларацията етажите на сградата не са разделени на отделни подобекти и не е посочена височината на всеки от тях, а е записана обща височина от 21м. Така и за О2 е са декларирани 6 етажа и 18м височина. Така са описани сградите и в документите за собственост, поради което съдът приема, че като е изчислила коефициента за височина по формулата, която определя височина на етажа по-голяма от 4 м., община Пещера го е определила в противоречие с нормативните изисквания. В случая съгласно чл.9, ал.3 от Приложение №2 коефициентът е в размер на единица.

Съдът не кредитира заключението на СИЕ, изготвена от ВЛ Щ. именно поради определен коефициента за височина в противоречие с нормативната уредба – в случая чл. 9, ал. 3 на Приложение № 2 към ЗМДТ. Видно от приложението към заключението коефициентът за височина за сграда 135.1 е определен на 1,155, а на сграда 135.3 – на 1,116, което налага извод, че коефициентът е изчислен съобразно формулата на чл.9, ал.1 от Приложение №2 - изискващ височината на етажа е по-голяма от четири метра, докато в конкретния случай съдът приема за категорично установено, че височината на етажа не е по-голяма от 3 м – съображения в тази насока са изложени по-горе в решението. Погрешното изчисляване на коефициента за височина от своя страна води до погрешно определяне на данъчната оценка, съответно данъчната основа, оттам – на размера на дължимите ДНИ и ТБО.

По изложените съображения АУЗД следва да бъде отменен в частта на определените задължения в тежест на „Уиндс“ ЕООД за данък за недвижими имоти в размер над 7 017,69 за всяка една от годините 2018г. – 2022г. и съответните лихви за просрочие – над 3 158,71 лв за 2018г., над 2 447,97 лв за 2019г., над 1 733,47 лв за 2020г., над 1 022,89 лв за 2021г. и над 312,30 лв за 2022г.

Така общо дължимата сума за данък сгради възлиза на 35 088,45лв главница вместо 39 545,62лв. Съответно лихвата върху главницата е в размер на 8 675,34лв вместо определените от община Пещера 10 086,22лв. Така общо дължимите от жалбоподателя данък сгради и лихва за забава възлизат на 43 763, 79лв.

 

По отношение на таксата за битови отпадъци / ТБО/

Както е посочено по-горе в настоящото решение жалбоподателят „Уиндс“ ЕООД е собственик на недвижими имоти с партиден №6308F115934550 – имот с идентификатор 56277.504.242 в гр.Пещера, ул.“...“ / партидата за имота е закрита на 31.03.2018г. и партиден №6308F242034550 - имот с идентификатор 56277.503.135 в гр.Пещера, ул.“...“ №... - и в този смисъл е данъчнозадължено лице по смисъла на чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ и дължи такса за битови отпадъци съгласно чл.64 от ЗМДТ. Имотите се намират в регулацията на населеното място.

Съгласно чл. 62 от ЗМДТ, такса за битови отпадъци се заплаща за извършвани от общината за услугите по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. Размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга поотделно. Такса битови отпадъци се заплаща за извършвани от общината услуги по чл. 62 на територията на общината. Видът на предлаганите услуги по чл. 62 на територията на общината, както и честотата на събиране и транспортиране на битовите отпадъци се определят със заповед на кмета на общината и се обявяват публично до 31 октомври на предходната година.

В настоящия случай работата по сметосъбиране, сметоизвозване, и депониране на битови отпадъци на територията на община Пещера се извършва от общинско предприятие „Чистота и поддържане на общинската инфраструктура“, гр.Пещера.

Със заповед №680 от 25.10.2017г. на кмета на община Пещера са възложено на общинско предприятие „Чистота и поддържане на общинската инфраструктура“, гр.Пещера дейности сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци в депо, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване на територията на община Пещера. Посочени са и границите на отделните райони в гр.Пещера, в които попадат и процесните имоти.

Установява се и от заключението на СТЕ, изготвена от ВЛ инж.Б., че от общинското предприятие „ЧПОИ” е изготвен подробен план-график за дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване и депониране на битовите отпадъци и др.дейности за 2018г. Сметосъбирането и сметоизвозването на кофи тип „Мева” – 110 л за централна градска част е предвидено да се извършва два пъти седмично, а за всички останали улици в града – един път седмично. Сметосъбирането и сметоизвозването на контейнери тип „Бобър” – 1 куб.м. за всички улици в града е предвидено да се извършва три пъти седмично – понеделник, сряда и петък, а за централна градска част – допълнително и в събота. Сметосъбирането и сметоизвозването на контейнери четирикубикови за всички улици в града – един път седмично, а по необходимост и извън графика. Също така е предвидено метенето на улиците – един път седмично, а миенето с маркуч – два пъти годишно.

Съответно за 2019г. е издадена от кмета на община Пещера заповед №646А/23.10.2018г., за 2020г. - заповед №601/29.10.2019г., за 2021г. - заповед №733/04.11.2020г., за 2022г. - заповед №762/11.10.2021г., с които аналогично е уреден гореописания процес.

Събраните битови отпадъци от 2018г. се депонират на регионалното депо за твърди битови отпадъци в близост до гр.Пазарджик.

С Наредба на ОбС-Пещера са определени местните такси и цените на услуги на територията на община Пещера. Ежегодно с решение на ОбС-Пещера се приема план-сметка за необходимите разходи за битови отпадъци по следните дейности: сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци в депо, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване на територията на община Пещера. Определя се и размерът на таксата за битови отпадъци за всяка година - вкл. и за процесния период 2018г. – 2022г. - по Наредбата за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги, предоставяни от община Пещера.

Установява се от заключението на СТЕ, че имотите на жалбоподателя се намират в строителните/регулационните граници на гр.Пещера, съответно попадат в границите на районите на обслужване, в които община Пещера е организирала сметосъбиране и сметоизвозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битови отпадъци. Имотите на жалбоподателя са включени в определения график на курсовете на сметосъбиращите камиони.

От приетата като доказателство справка изх.№122/29.06.2023г. от директора на ОП „ЧПОИ” – неоспорена по надлежния ред от ответната страна, поради което съдът я цени като годно такова - се установява, че в района, в който се намират сградите на жалбоподателя, са разположени контейнери за сметосъбиране както следва: за периода 2018г. - 2023г. на ул.”...” са разположени 7 бр. контейнери тип „Бобър” и 1 бр. контейнер от 4 куб.м. Съответно на ул.”...” – 10 бр. контейнери тип „Бобър” и 1 бр. контейнер от 4 куб.м. Контейнерите тип „Бобър” се извозват три пъти седмично, като са посочени и номерата на автомобилите, извършващи тази дейност. Отделно от това на територията на имот с идентификатор 56277.503.135 са разположени 3 бр. четирикубикови контейнери, които са извозвани както следва: през 2018г. – с 211 курса, през 2019г. – с 207 курса, през 2020г. – с 28 курса, като са посочени вида и рег.номер на автомобилите.

От извършения оглед на място ВЛ е установило, че пред фасадата на поземлен имот с идентификатор 56277.503.135 в гр.Пещера, ул.”...” №..., от страната на ул.”...” (имотът се намира на две улици – „...” и „...”), са поставени шест контейнера тип „Бобър” – три за разделно събиране и три за общо събиране на отпадъците.

ВЛ е категорично, че се извършва дейност по сметосъбиране и сметоизвозване и депониране от страна на община Пещера за районите, в който се намират имотите на жалбоподателя. Имотите попадат в райони, за който е планирана дейност по сметосъбиране и сметоизвозване и депониране на битови отпадъци съгласно издадените заповеди на кмета на община Пещера. Към момента на извършване на оглед и изготвяне на заключението сградите в поземлен имот с идентификатор 56277.504.242 в гр.Пещера, ул.”...”, чиято партида е закрита на 31.03.2018г., са съборени и поради липсата на сгради пред фасадата на имота в тази част на ул.”...” няма разположени контейнери, но районът е включен в обхвата на районите, чиято южна граница в тази част е ул.”...”, където има разположени контейнери.

В този смисъл са и показанията на разпитания св.С., които съдът изцяло кредитира – макар да е служител на ОП „ЧПОИ”, същият депозира обективни показания за обстоятелства, за които има лични, преки и непосредствени впечатления, които показания се подкрепят и от писмени доказателства, събрани по делото, и от заключението на СТЕ.

Установява ВЛ, че е изградена общинска инфраструктура, която да позволява ползването на имотите на жалбоподателя „Уиндс” ЕООД, съответно да позволява извършването на дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване и депониране на битови отпадъци, част от системата за сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци в община Пещера за процесния период 01.01.2018г. – 31.12.2022г.

В този смисъл съдът приема за установено по несъмнен начин, че са налице всички обективни предпоставки на Закона жалбоподателят - като собственик на недвижими имоти в района на община Пещера – да дължи такса за битови отпадъци.

Съгласно чл. 16 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Пещера във връзка с чл. 66, ал. 3, т. 2 от ЗМДТ, таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет, въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност. В чл. 68, ал. 2 от ЗМДТ е предвидено когато в срока по чл. 66, ал. 3, т. 2 общинският съвет не е одобрил план-сметката, размерът на таксата за годината се определя като разходите за сметка на такса битови отпадъци за предходната година се коригират по реда на чл. 66, ал. 13 и се разпределят в съответствие с последно одобрените видове основи по чл. 67, ал. 8.

С решение №508 от 30.12.2013г. на ОбС-Пещера е изменена и допълнена Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Пещера, като за нежилищни имоти на предприятия в рег.граници на общината е определена такса за битови отпадъци 7,4 промила върху по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка. В резултат на последващо изменение на наредбата с решение на ОбС-Пещера №571 от 08.01.2019г. размерът на таксите за битови отпадъци е увеличен на 9,6 промила, който размер не е променян до края на процесния период - 2022г.

От заключението на ВЛ Л. се установява дължима такса за битови отпадъци както следва:

  • За 2018г. – 23 604,94лв
  • За 2019г. – 30 622,60лв
  • За 2020г. – 30 622,60лв
  • За 2021г. – 30 622,60лв
  • За 2022г. – 30 622,60лв

Или общо 146 095,34лв.

Съответно размерът на лихвата за забава на плащанията за такса битови отпадъци ВЛ е изчислило както следва:

  • За 2018г. – 10 624,26лв
  • За 2019г. – 10 682,02лв
  • За 2020г. – 7 564,25лв
  • За 2021г. – 4 463,44лв
  • За 2022г. – 1 362,65лв

Или общо 34 696,62лв.

В оспорения в настоящото производство АУЗ незаконосъобразно е изчислен размерът на дължимата ТБО – 163 456,15лв., поради което актът следва да се отмени за разликата над 146 095,34лв до 163 456,15лв. / напр. решение №3184/05.04.2022г. по адм.д.№6976/21г. на ВАС, VІІІо/

Съответно лихвата върху главницата е в размер на 34 696,62 лв, вместо определените от община Пещера 39 906,28лв. Така общо дължимите от жалбоподателя ТБО и лихва за забава възлизат на 180 791,96 лв.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че не дължи ТБО на основание чл.71 от ЗМДТ. Посочената норма предвижда, че не се събира такса за:

1. услугата по чл. 62, т. 1 и дейността по третиране на битовите отпадъци – част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2, за имоти, които попадат в райони, в които тези услуги не се предоставят от общината;

2. услугата по чл. 62, т. 1 и дейността по третиране на битовите отпадъци – част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2, когато имотът е незастроен или не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец и ред, определени с наредбата по чл. 9, от задълженото лице до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота;

3. услугата по чл. 62, т. 1, когато задължените лица са сключили договор за обслужване с лица, получили регистрационен документ по Закона за управление на отпадъците за събиране и транспортиране на битовите отпадъци до съответните съоръжения и инсталации, и са декларирали по ред, определен с наредбата по чл. 9, това обстоятелство до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота.

Установи се по категоричен начин, че в района, в който попадат собствените на дружеството имоти, тези услуги се предоставят от общината. Съответно няма данни да е налице хипотезата и на т.3.

Що се касае до т.2 – необходимо е наличието на кумулативните предпоставки имотът да е незастроен или да не се ползва през цялата година и да е подадена декларация по образец и ред, определени с наредбата по чл. 9, от задълженото лице до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота. Дори да се приеме, че имотът не се ползва през цялата година, то собственикът – в случая жалбоподателят – не е подавал необходимата декларация през нито една година за периода 2018г. – 2022г., за да се възползва от привилегированата норма. Поради това съдът приема, че дължи ТБО в посочения по-горе размер.

Предвид изхода на спора и претенциите на всяка от страните за присъждане на разноски, то на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК същите следва да бъдат разпределени между тях по съразмерност съобразно уважената, респ. отхвърлената част от жалбата. Заявление за присъждане по компенсация не е направено от страните. Така в тежест на жалбоподателя „Уиндс“ ЕООД следва да се възложат разноски в размер на 3 727,89 лв, а в тежест на ответника община Пещера – в размер на 2020,42 лв.

По изложените съображения Административен съд – Пазарджик

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК №004 – 1 от 02.02.2023г., потвърден с решение №30-889-2 от 28.02.2023г. на началник отдел „Местни приходи“ при община Пещера В ЧАСТТА на определените задължения в тежест на „Уиндс“ ЕООД за данък за недвижими имоти и такса за битови отпадъци, ведно с лихви за забава както следва:

- ДНИ за 2018 г. в размер над 7 017, 69 лв. и лихва за забава над 3 158,71 лв

- ДНИ за 2019 г. в размер над 7 017, 69 лв. и лихва за забава над 2 447,97 лв

- ДНИ за 2020 г. в размер над 7 017, 69 лв. и лихва за забава над 1 733,47 лв

- ДНИ за 2021 г. в размер над 7 017, 69 лв. и лихва за забава над 1 022,89 лв

- ДНИ за 2022 г. в размер над 7 017, 69 лв. и лихва за забава над 312,30лв

- ТБО за 2018 г. в размер над 23 604,94 лв. и лихва за забава над 10 624,26лв

- ТБО за 2019 г. в размер над 30 622,60 лв. и лихва за забава над 10 682,02лв

- ТБО за 2020 г. в размер над 30 622,60 лв. и лихва за забава над 7 564,25лв

- ТБО за 2021 г. в размер над 30 622,60 лв. и лихва за забава над 4 463,44лв

- ТБО за 2022 г. в размер над 30 622,60 лв. и лихва за забава над 1 362,65лв

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Уиндс“ ЕООД срещу акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК №004 – 1 от 02.02.2023г., потвърден с решение №30-889-2 от 28.02.2023г. на началник отдел „Местни приходи“ при община Пещера в останалата част.

ОСЪЖДА „Уиндс“ ЕООД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. София, р-н Възраждане, зона Б-19, бул. „...“ №..., ет. ..., ап. ..., представлявано от М. Д. да заплати на Община Пещера направените по делото разноски в размер на 3 727,89 лв.

ОСЪЖДА Община Пещера да заплати на „Уиндс“ ЕООД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. София, р-н ..., зона ..., бул. „...“ №..., ет. ..., ап. ..., представлявано от М. Д. направените по делото разноски в размер на 2020,42 лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

 

 

Съдия: