Определение по дело №910/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1606
Дата: 30 ноември 2021 г. (в сила от 1 февруари 2022 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20217170700910
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

№ 1606

гр. Плевен, 30.11.2021г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, ІІІ-ти състав, в закрито съдебно заседание  на тридесети ноември  2021г. в състав  

Председател: съдия Елка Братоева

Като разгледа докладваното от съдия Братоева адм.д. № 910/2021г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Административното дело е образувано по жалба на Л.В.Л. ***, чрез адв. П. от АК – Плевен срещу писмо Изх. № ТСУ-94Л-1640-1/13.10.2021г. на Заместник Кмета по ТР на Община Плевен относно заплащането на цената за право на преминаване през общински имот.

Жалбоподателят счита, че писмото представлява индивидуален административен акт, засягащ неговите права, тъй като с него се определя площта на сервитута и цената, която следва да се заплати за правото на преминаване през общински имот в противоречие с разпоредбите на чл. 192 ал.3 и ал.6 ЗУТ и е незаконосъобразно. Счита, че то е в противоречие и с мотивите на влязлото в сила Решение № 409/12.07.2021г. на АдмС – Плевен по АД № 421/2021г. по описа на съда, затова алтернативно моли да бъде прогласено за нищожно на основание чл. 177 ал.2 АПК като преписката бъде варната на органа за ново произнасяне със задължителни указания по спазването на закона. Претендира разноски.

Ответникът – Зам. Кмета по ТР на Община Плевен, чрез юрк. Стойчев изразява становище за недопустимост на жалбата, тъй като писмото не представлява индивидуален административен акт и моли да бъде отхвърлена. То е в изпълнение на изискванията по чл. 192 ал.6 ЗУТ по повод подадено от жалбоподателя заявление за осигуряване на достъп до имота му и след приключила процедура по чл. 210 от ЗУТ за определяне цената на правото на преминаване след съдебно обжалване. С писмото е указана цената на правото на преминаване, която следва да се заплати преди издаването на крайния административен акт – заповед за учредяване право на преминаване по чл. 192 ал.3 ЗУТ, който подлежи на обжалване. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Писмото е получено на 09.11.2021г. срещу подпис според отбелязването върху него. Жалбата е подадена на 11.11.2021г.

Жалбата е редовна, подадена е в законния срок, но е недопустима по следните съображения:

Оспореното писмо не представлява индивидуален административен акт, подлежащ на самостоятелно съдебно оспорване.

То има уведомителен характер и с него е указано на жалбоподателя, че по подаденото от него заявление  Вх. № ТСУ-94Л-1640-1/06.04.2021г. и в изпълнение на постановените две съдебни решения следва на осн. чл. 192 ал.6 ЗУТ предварително да заплати определената цена за правото на преминаване през имот частна общинска собственост с идентификатор 56722.667.478. Указано е, че цената е определена с влязло в сила Решение № 189/02.04.2021г. на АС – Плевен в размер на 16,12 лв. върху сервитутната площ. Като съгласно съдебно-техническата експертиза по същото дело площта от имота, която се засяга от правото на преминаване е в размер на 215,54м2 или общата стойност, която следва да се преведе е в размер на 3 469,67 лв. Така е указан и начина, по който е определена дължимата цена.

Съгласно чл. 192 ал.3 ЗУТ правото на преминаване през общински поземлени имоти се учредява със заповед на кмета, когато друго техническо решение е явно икономически нецелесъобразно. А според чл. 192 ал.6 ЗУТ цената на правото на преминаване се определя по реда на чл. 210 ЗУТ с решение на комисията и се заплаща преди издаването на заповедта по ал.3.

В случая определена оценка с решение на комисията по чл. 210 ЗУТ по протокол № 8/03.12.2020г. е обжалвана и с влязло в сила Решение № 189/02.04.2021г. на АС – Плевен по АД № 32/2021г. е изменено в частта за определеното обезщетение за учредяване право на преминаване през поземлен имот – частна общинска собственост на Община Плевен с идентификатор 56722.667.478 кв. 36, жк „Дружба“ в гр. Плевен като определеното обезщетение е намалено от 29,60 лв./кв.м. на 16,12 лв./кв.м. за сервитутната площ.

Съгласно възприетото от съда заключение по назначената съдебно-техническа и оценителна експертиза  по същото дело обезщетението за сервитутното право на преминаване през имот с идентификатор 56722.667.478 обхващащо площ от 215,24 кв.м. е в размер на 3469, 67 лв. общо или 16,12 лв. /кв.м. Цената на дължимото обезщетение върху сервитутната площ е определена от в.л. само върху посочения имот частна общинска собственост, представляващ вътрешен път за достъп до гаражи и паркинг към построените в имота жилищни блокове, тъй като с учредяването на сервитута за преминаване през служещия имот не се налагат каквито и да било ограничения, които да препятстват установения начин на трайно ползване. Според заключението неправилно е било изчисленото дължимото обезщетение от комисията по чл. 210 ЗУТ върху обща площ от 248,34 кв.м., в която погрешно е бил включен и част от имот публична общинска собственост с идентификатор 56722.667.427, представляващ улица, която част е с площ 33,10 кв.м. и затова тази площ е изключена от в.л. при изчисляване на дължимото обезщетение за учредяване правото на преминаване.

 

С молба Вх. № ТСУ-94Л-1640-1/06.04.2021г. жалбоподателят изрично и ясно е потвърдил желанието си за учредяване сервитутно право на преминаване през поземлен имот – частна общинска собственост на Община Плевен с идентификатор 56722.667.478 като правилно се определи сервитутната площ съобразно влязлото в сила съдебно решение.

С влязло в сила Решение  № 409/12.07.2021г. на АдмС – Плевен по АД № 421/2021г. по описа на съда издадената Заповед № РД 12-149/27.04.2021г. на кмета на Община Плевен, с която на осн. чл. 192 ал.6 ЗУТ е определена сервитутната площ и общата цена по подаденото заявление е прогласена за нищожна в частта за определената обща цена за правото на преминаване през имота и отменена в частта за определената сервитутна площ и преписката е върната за ново произнасяне по подадената молба съгласно дадените указания в мотивите на решението.

Цената на правото на преминаване върху сервитутната площ е била определена от Комисията по чл. 210 ЗУТ, която цена е оспорена и изменена с влязло в сила съдебно решение в размер на 16,12 лв./кв.м върху сервитутната площ за правото на преминаване през имот 56722.667.478, която сервитутна площ според заключението на съдебно-техническата и оценителна експертиза по същото дело е 215,24 кв.м. Т.е. дължимото обезщетение е изчислено в размер на 3 469,67 лв., което съгласно чл. 192 ал.6 ЗУТ следва да се заплати преди издаването на заповедта по чл. 192 ал.3 ЗУТ за учредяване правото на преминаване през общинския поземлен имот с идентификатор 56722.667.478. Въпросът за размера на дължимото обезщетение вече е разрешен с влязло в сила съдебно решение и не подлежи на преразглеждане. То се определя върху общата сервитутна площ и се заплаща преди издаването на заповедта за учредяване на правото на преминаване по чл. 192 ал.6 ЗУТ. Последната заповед е завършващия административното производство по чл. 192 ЗУТ индивидуален административен акт, който подлежи на самостоятелно оспорване.

В случая е възприет варианта, който е предпочел заявителя за достъп до собствения му имот и именно този вариант е бил предмет на оценка от Комисията по чл. 210 ЗУТ. Определеното обезщетение от комисията е преминало съдебен контрол за законосъобразност и въпроса за цената е разрешен окончателно и не подлежи на преразглеждане.

Оспореното в настоящото производство писмо има уведомителен характер за дължимото обезщетение, което заявителят следва предварително да заплати за сервитутното право, което е предпоставка за издаването на завършващия акт - заповедта по чл. 192 ал.3 ЗУТ за учредяването му и е в изпълнение на дадените указания  за произнасяне по заявлението в Решение  № 409/12.07.2021г. на АдмС – Плевен по АД № 421/2021г. по описа на съда.

Процедурата не предвижда издаването на друг нарочен акт, предхождащ издаването на заповедта по чл. 192 ал.3 ЗУТ за учредяване правото на преминаване.

Следователно оспореното уведомително писмо е част от процедурата по издаване на заповед за учредяване право на преминаване и е изготвено в изпълнение на постановените две съдебни решения. То има уведомителен и разяснителен характер и не подлежи на самостоятелно обжалване. А от своя страна такава заповед не може да се издаде, без да е заплатено предварително определеното обезщетение за правото на преминаване през поземлен имот с идентификатор 56722.667.478 в размер на 16,12 кв.м. за сервитутната площ, в какъвто смисъл са дадените в писмото указания и разяснения за размера на общата дължима сума.

По тези съображения жалбата следва да се остави без разглеждане на осн. чл. 159 т.1 АПК, а образуваното съдебно производство да се прекрати.

При този изход на делото на осн. чл. 143 ал.3 АПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 50 лв. съгласно чл. 25а ал.3 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Водим от горното съдът

 

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Л.В.Л. ***, чрез адв. П. от АК – Плевен срещу писмо Изх. № ТСУ-94Л-1640-1/13.10.2021г. на Заместник Кмета по ТР на Община Плевен относно заплащането на цената за право на преминаване през общински имот.

ПРЕКРАТЯВА производството по АД № 910/2021г. по описа на АдмС – Плевен.

ОСЪЖДА Л.В.Л. *** да заплати на Община Плевен сумата 50 лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщението.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО да се съобщи на страните.

 

 

 

                                                        С Ъ Д И Я :/П/