Решение по дело №746/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 937
Дата: 22 май 2023 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20237180700746
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 март 2023 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 937 от 22.05.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и пети април две хиляди двадесет и трета година, в състав :

 

Председател : Здравка Диева

Членове : Величка Георгиева

Светлана Методиева

 

при секретаря Н.Петкова и с участието на прокурор М.Пелтеков, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 746 / 2023г., взе предвид следното :

            Касационно производство по чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във връзка чл.63в ЗАНН.

            ТД на НАП – Пловдив с процесуален представител юрисконсулт С.А. обжалва Решение № 175 от 30.01.2023г., постановено по АНД № 7170/2022г. на РС – Пловдив, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ № 637660-F639931/25.05.2022г. на Директор на дирекция Обслужване при ТД на НАП - Пловдив, за наложена имуществена санкция на СИМ ТРАНС 2001 ЕООД, ЕИК ********* – в размер на 500лв. за нарушение на чл.125 ал.5 вр. ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, на основание чл.179 ал.1 ЗДДС.

            Касаторът счита решението за незаконосъобразно с искане за отмяната му и присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 300лв. – по 150лв. за всяка инстанция. Заявено е възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение за ответната страна в случай на претендирането му. Оспорен е извода на ПРС за това, че неподаването на справка декларация и отчетни регистри за един и същи данъчен период представляват едно нарушение. Твърди се, че от значение за спора е факта на изброени няколко форми на изпълнително деяние в диспозицията на чл.179 ал.1 ЗДДС : не подаде справка-декларация по чл.125 ал.1, декларацията по чл.125 ал.2, отчетните регистри по чл.124 или не ги подаде в предвидените срокове. Тоест, формите на изпълнителното деяние са дадени в алтернативност и могат да бъдат осъществени самостоятелно, като следва да се има предвид действителната воля на законодателя, вложена в текста на чл.179 ал.1 ЗДДС. В тази вр. се счита, че са налице самостоятелни нарушения, изброени са отделни форми на изпълнителното деяние по чл.179 ал.1 ЗДДС и поради тази причина следва да намери приложение чл.18 ЗАНН. Подаването на всеки от документите по чл.125 ал.1, чл.125 ал.2 и чл.124 ЗДДС представлява отделно задължение, за неизпълнението на което ЗДДС предвижда да се налага отделно административно наказание.

Ответникът СИМ ТРАНС 2001 ЕООД, гр.Добрич не изразява становище по касационната жалба /адресът на управление към дата на издаване на НП е – гр.Пловдив, ул.Победа № 62 вх.Е ап.6/.

            Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив счита жалбата за неоснователна.

            Касационната жалба е допустима - подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от страна с право и интерес от оспорване. По същество е неоснователна.

1. НП е издадено от надлежно упълномощено длъжностно лице /Заповед № ЗЦУ-1149 от 25.08.2020г. – 1, т.1.2, б.“в“ е приложена в адм.нак.преписка и цитирана в НП/, а АУАН № *****/11.01.2022г. е съставен от ст.инспектор по приходите в НАП. Според обстоятелствената част на НП, идентично описваща фактическата установеност с АУАН : При служебна проверка в ТД на НАП – Пловдив на 15.10.2022г. се установило, че СИМ ТРАНС 2001 ЕООД, регистрирано по ЗДДС лице, не е спазило установения от закона срок за подаване на справка-декларация по см. на чл.125 ЗДДС в ТД на НАП-Пловдив за данъчен период 01.09.2021г. – 30.09.2021г. до 14.10.2022г. включително. Справка-декларация по чл.125 ЗДДС не е подадена към момента на съставяне на АУАН, а е подадена с вх.номер от 31.03.2022г.

Установеният факт е квалифициран от правна страна за административно нарушение на чл.125 ал.5 вр. с чл.125 ал.1 ЗДДС : „Декларациите по ал. 1 и 2 и отчетните регистри по ал. 3 се подават до 14-о число включително на месеца, следващ данъчния период, за който се отнасят.; За всеки данъчен период регистрираното по чл. 96, 97, 97а, 99 и чл. 100, ал. 1 и 2 лице подава справка-декларация, съставена въз основа на отчетните регистри по чл. 124.”. Наложена е санкция в размер на 500лв. на основание чл.179 ал.1 ЗДДС : ал.3 „Лице, което, като е длъжно, не подаде справка-декларацията по чл. 125, ал. 1, декларацията по чл. 125, ал. 2, отчетните регистри по чл. 124 или не ги подаде в предвидените срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция - за юридическите лица и еднолични търговци, в размер от 500 до 10 000 лв..”.

В жалбата до ПРС е посочено, че нарушението е извършено за първи път, като причините за това са изтъкнати във възражение към АУАН. Твърдяно е, че от години дружеството не извършва стопанска дейност, което е видно от регистрите на фирмата и би могло да бъде проверено. Подържано е, че за данъчен период 01.09.2021г.-30.09.2021г. – справката - декларация е нулева.

В НП е посочено, че нарушението е извършено за първи път. Вписано е, че административно-наказващият орган е взел предвид събраните по преписката доказателства и е счел, че възражението е неоснователно. В АУАН, връчен на 31.03.2022г. е вписано възражение в насока, че декларациите вече са подадени и са нулеви, поради което бюджета не е ощетен.

За приложени към административно-наказателната преписка доказателства е посочен единствено АУАН. Ведно с това в НП е отразено, че СД за периода е нулева, което е квалифицирано на смекчаващо обстоятелство и е отчетено подаването й със значително закъснение, възприето за отегчаващо обстоятелство. Предвид тези данни, следва, че административно-наказващият орган е изпълнил задължението, произтичащо от нормата на чл.52 ал.4 ЗАНН. Не е приложена подадената справка декларация за м.09.2021г., но е съобразено, че същата е нулева, както е вписано във възражението против АУАН.

            2. РС - Пловдив отменил НП поради неправилно приложение на закона, тъй като е приел, че задълженията за подаване на справка-декларация и отчетени регистри за един и същи данъчен период нямат самостоятелен и обособен характер, доколкото са функционално предназначени към постигане на една и съща цел - надлежно отчитане пред приходната администрация на данните от значение за законосъобразно формиране на данъчния резултат за съответния едномесечен данъчен период /ДДС за внасяне или ДДС за възстановяване/. Посочено е, че задълженията за подаване на справки-декларации и на отчетни регистри съгласно законодателната воля се изпълняват заедно и едновременно, по един и същи начин – по електронен път при условията и реда на ДОПК, като частично изпълнение е технически невъзможно, доколкото е ноторно известно, че електронната платформа на НАП, чрез която се изпълнява задължението по чл. 125 ал. 7 ЗДДС, не допуска отделно подаване и приемане на справка-декларация без отчетни регистри и на отчетни регистри без справка-декларация. Предвид това е достигнат извод, че подаването на справка-декларация без регистри или на регистри без справка-декларация в законоустановения срок представлява едно противоправно бездействие, в нарушение на една материално правна норма - чл. 125 ал. 5 ЗДДС и води до един и същ противоправен резултат - недеклариране на данък, по реда и в срока установен от закона.

3. Решението е правилно като резултат. При анализ на съдържанието на санкционната разпоредба на чл. 179 ал. 1 ЗДДС, съпоставена с отделните задължения на регистрирания по ДДС субект – търговец, следва извод за това, че както неподаването на справка-декларация по ДДС, така и неподаването на отчетните регистри по чл. 124 ЗДДС, съставляват отделни административни нарушения, за всяко от които е приложима санкцията по чл. 179 ал. 1 ЗДДС. Всяко от задълженията – за подаване на справка - декларация /по чл. 125 ал. 1 ЗДДС/ и за подаване на отчетните регистри по чл. 124 ЗДДС /по чл. 125 ал. 3 ЗДДС/ са отделни за задължения субект, относими към декларирането и съответно към отчитането му. Касационният съд не възприема съображението на ПРС относно това, че след като законът в разпоредбата на чл. 125 ал. 3 от ЗДДС предвижда подаване на справката - декларация заедно с отчетните регистри по чл. 124 ЗДДС, то наказанието за неподаването на който и да било от двата документа би следвало да е само едно, тъй като е налице само едно нарушение. В случая следва да се изхожда от хипотезата на санкционната разпоредба на чл. 179 ЗДДС, която отграничава две отделни изпълнителни деяния – както неподаването на справка -декларация по чл. 125 ал. 1 ЗДДС, така и неподаването на отчетни регистри по чл. 124 ЗДДС, съответно неподаването им в срок. Изискването да се подават заедно, предвидено в нормата на чл. 125 ал. 3 ЗДДС, произтича от самия характер на отчетните регистри, въз основа на които именно, съгласно чл. 125 ал. 1 ЗДДС, се съставя и справката - декларация. Поради това са предвидени и две отделни хипотези на нарушения при неподаване на който и да било от двата документа, респективно неподаването им в срок. В тази вр. и санкциониране на нарушителя за всяко от посочените в разпоредбата на чл. 179 ЗДДС отделни хипотези на нарушения не е недопустимо и е в съответствие с нормата на чл. 18 ЗАНН.

Както бе отбелязано, в НП е посочено, че нарушението е извършено за първи път и СД за конкретния период е нулева. Тези обстоятелства имат значение за преценката за маловажност на случая по см. на чл.28 ЗАНН вр. с §1 т.4 ДР ЗАНН, както и за спазване принципа за пропорционалност, осъществяващ се чрез преценката по чл. 28 ЗАНН. Принципът на пропорционалност е относим и към формалните нарушения, извършени чрез действие или бездействие. В ЗАНН не е предвиден критерий за маловажен случай на административно нарушение, при което следва да се преценява цялата съвкупност на смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства на конкретното деяние, стойността на вредата, кръга на засегнатите интереси, значимостта на конкретно увредените обществени отношения. Маловажен случай на административно нарушение е този, при който извършеното нарушение, с оглед липсата или незначителните вредни последици, или с оглед на други обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид. Този критерий на преценка се прилага за всички нарушения, независимо от техния вид - формални или резултатни. Съгласно Т.Р. № 6 от 15.XI.1973г. по н. д. № 2/73г., ОСНК понятието "вредни последици" е по-широко от понятието "вреди" и дори формалното нарушение да не изисква настъпване на вредни последици, липсата на такива е възприето да сочи на по-ниска степен на обществена опасност на деянието, както е в конкретния случай. Вярно е, че фактът на първо нарушение е съобразен при определяне размера на санкцията, но от друга страна този факт е основание за извод – отсъстват данни за трайно неправомерно поведение. В тази вр. може да бъде прието, че санкцията е несъразмерна спрямо действителната обществена опасност на деянието и дееца.

            Мотивиран с изложеното и на основание чл.221 ал.2 АПК, Административен съд-Пловдив, XXIV състав,

 

 

Р Е Ш И:

 

Оставя в сила Решение № 175 от 30.01.2023г., постановено по АНД № 7170/2022г. на РС – Пловдив.

Предупреждава нарушителя СИМ ТРАНС 2001 ЕООД, ЕИК *********, че при извършване на друго административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила на съдебния акт, за това друго нарушение ще му бъде наложено административно наказание.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

       Председател :

 

 

                                                                                                 Членове :