Решение по дело №666/2023 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 36
Дата: 22 януари 2024 г.
Съдия: Ралица Цанкова Райкова
Дело: 20233100900666
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 23 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 36
гр. Варна, 22.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА в публично при закрити врати заседание на
осми януари през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Ралица Ц. Райкова
при участието на секретаря Елена Ян. Петрова
като разгледа докладваното от Ралица Ц. Райкова Търговско дело №
20233100900666 по описа за 2023 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 625 и сл. от ТЗ.
Образувано е по молба на длъжника „Евроконсулт 2014-2020“ ЕООД, ЕИК
*********, седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Кестен“ 14, вх. Г, ет.8, ап.36,
представлявано от Светлозара Тодорова Климова - управител, за откриване на производство
по несъстоятелност на молителя, поради състояние на неплатежоспособност с правно
основание чл.608 от ТЗ.
В молбата се сочи, че на 15.06.2018 г. между „Евроконсулт 2014-2020“ ЕООД, като
бенефициент и Министерство на труда и социалната политика /МТСП/, като управляващ
орган е сключен Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /БФП/ №
****** по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2014-2020", процедура:
Развитие на социалното предприемачество, за проект: „Социално включване чрез създаване
на предприемчиев обслужващ екип за административни и управленски дейности" със срок
на изпълнение - 15 месеца. Съгласно чл.7 от договора безвъзмездната финансова помощ
/БФП/ е в размер на 99 197,98 лева /деветдесет и девет хиляди сто деветдесет и седем лева и
деветдесет и осем стотинки/, като общо допустимите разходи по проекта са в същия размер
или съотношението между БФП и общо допустимите разходи е 100%. Основната цел на
проекта е да създаде ново социално предприятие за административни услуги, осигурявайки
възможност за трудова заетост на лица от уязвими социални групи, подсигурявайки им
качествена експертна подкрепа през целия период на адаптация към новите работни места.
За изпълнението на проекта са били назначени 8 лица от целевата група на трудов договор.
Въпреки изпълнението на проекта, МТСП, чрез главен директор на ГД „ЕФМПП",
1
ръководител на УО на ОПРЧР е постановило Решение за определяне на финансова корекция
с № ****** от 16.10.2023 г„ с което е установено нарушение по смисъла на чл.70, ал.1, т.З от
ЗУСЕФСУ и на основание чл.72, ал.2 от ЗУСЕФСУ, във връзка с чл.70, ал.1, т.З от същия
нормативен акт, във връзка с чл.8, ал.1, във връзка с т.2 от Приложение № 2 към чл.2, ал.З от
Наредбата е определена финансова корекция за извършеното нарушение в размер на 100 на
сто от допустимите, засегнати от нарушението разходи по целия административен договор,
като е определена сума за възстановяване в размер на 79 358,38 лв. /седемдесет и девет
хиляди триста петдесет и осем лева и тридесет и осем стотинки/. Решението е получено на
същата дата чрез системата ИСУН и следователно е влязло в законна сила на
30.10.2023г.Твърди, че дружеството притежава само дълготрайни материални активи на
стойност 5 000 /пет хиляди лева/ и не упражнява търговска дейност от 17.04.2020г.,
следователно няма и очаквани приходи или вземания, които биха могли да послужат за
удовлетворяване на кредиторите му. Общите задължения към кредиторите по баланса към
27.11.2023г. възлизат на 79 358,38 лв. - задължения към МТСП и 1000 лв. - към едноличния
собственик на капитала за финансиране на дейността на дружеството. Твърди, че е налице
състояние на неплатежоспособност, тъй като не е в състояние да изпълни изискуеми
публично-правни задължения към МТСП. Сочи начална дата на неплатежоспособността –
30.10.2023г.
Към молбата е приложено уведомление до НАП съгласно чл.78 от ДОПК, както и
счетоводен баланс към 31.10.2023г., гфо за 2019г., опис и оценка на активите и пасивите на
дружеството към 22.11.2023г.; списък на кредиторите и на длъжниците, договор за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, решение за определяне на финансова
корекция от 16.10.2023г.; протокол от 27.11.2023г. за проверка на молителя от ТД на НАП -
Варна
В съдебно заседание молителят се представлява от процесуален представител –
адвокат, който заявява, че поддържа подадената молба и моли за нейното уважаване.
Съдът, след съвкупна преценка на представените по делото доказателства и доводите
на страните, приема за установено следното от фактическа и правна страна:
Молбата за откриване на производство по несъстоятелност е подадена от
легитимирано лице, съгласно предвидените в чл.625 ТЗ хипотези, а именно – от длъжника.
Молителят претендира откриване на производството по несъстоятелност поради
неплатежоспособност.
Съобразно разпоредбата на чл. 607 ал.1 от ТЗ, производство по несъстоятелност се
открива за търговец, който е неплатежоспособен, като ал.2 сочи, че същото може да се
открие и при свръхзадълженост на дружество с ограничена отговорност, акционерно
дружество или командитно дружество с акции. В чл. 608 от ТЗ законодателят е посочил
случаите, в които търговецът се счита за неплатежоспособен, включително хипотезите, в
които неплатежоспособността се предполага. От посочената разпоредба, както и от
разпоредбата на чл. 631 от ТЗ, съдебната практика извежда следните характеристики и
предпоставки, за да бъде открито производство по несъстоятелност поради
2
неплатежоспособност, а именно: да е налице обективна и трайна невъзможност на търговеца
да изпълни определен вид конктретно изискуемо парично задължение чрез наличните
краткотрайни и реално ликвидни активи.
По делото са приети служебно изискани писмени доказателства, от които се
установява, че относно длъжника, не са установени данни за притежавани от него
недвижими имоти и пътни превозни средства, съгласно справката, изискана от Агенция по
Вписванията -Имотен регистър и Сектор «Пътна полиция» при ОД на МВР – Варна. Не се
установява към настоящия момент да са образувани изпълнителни дела срещу длъжника
/справка от Камарата на ЧСИ/. Не се установяват вписвания и в Централния регистър на
особените залози при АВ.
В изисканата от ТД на НАП – Варна справка се посочва, че към 12.12.2023г.
дружеството – молител няма задължения, като последното плащане е извършено на
23.04.2020г. Към настоящия момент за дружеството няма образувано изпълнително дело,
няма изискуеми публични задължения. Дружеството е подало ГДД по чл. 92 от ЗКПО за
2018г., 2019г., 2020г. и 2021г., като за 2022г. и 2023г. няма такива. Няма действащи трудови
договори към настоящия момент.
Установява се от представения Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ /БФП/ № ****** по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2014-
2020", процедура: Развитие на социалното предприемачество, за проект: „Социално
включване чрез създаване на предприемчиев обслужващ екип за административни и
управленски дейности", че същият е сключен между „Евроконсулт 2014-2020“ ЕООД, като
бенефициент и Министерство на труда и социалната политика /МТСП/, като управляващ
орган със срок на изпълнение - 15 месеца и обща стойност на проекта – 99 197,98 лв.
С Решение за определяне на финансова корекция с № ****** от 16.10.2023г. на
Министерството на труда и социалната политика, е установено нарушение по смисъла на
чл.70, ал.1, т.З от ЗУСЕФСУ и на основание чл.72, ал.2 от ЗУСЕФСУ, във връзка с чл.70,
ал.1, т.З от същия нормативен акт, във връзка с чл.8, ал.1, във връзка с т.2 от Приложение №
2 към чл.2, ал.З от Наредбата е определена финансова корекция за извършеното нарушение в
размер на 100 на сто от допустимите, засегнати от нарушението разходи по целия
административен договор, като е определена сума за възстановяване в размер на 79 358,38
лв. /седемдесет и девет хиляди триста петдесет и осем лева и тридесет и осем стотинки/.
След нарочно изискана от МТСП, Оперативна програма „Развитие на човешките
ресурси“ 2014 – 2020г. информация, с писмо от 13.12.2023г. от ръководителя на
оперативната програма сочи, че решението за определяне на финансовата корекция е
връчено на молителя на 16.10.2023г., като преклузивният срок за обжалване е изтекъл и
актът е влязъл в сила. Извън горното, сочи, че актът подлежи на предварително изпълнение
съобразно чл. 27 ал.2 от ЗУСЕФСУ / Закон за управление на средствата от Европейските
фондове при споделено управление/. Срокът за доброволно изпълнение е изтекъл на
30.10.2023г., като не е постъпило плащане. Поради тази причина е образувано
административно производство за издаване на акт за установяване на публично държавно
3
вземане.
Въз основа на обсъдените по-горе писмени доказателства, както и след извършена
служебна справка и в Търговски регистър по партидата на молителя, съдът намира, че
спрямо същия е налице неплатежоспособност, като основание за откриване на производство
по несъстоятелност.
Безспорно се установява, че дружеството има изискуеми публично-правни
задължения към държавата в посочения по-горе размер на 79 358,38лв. Решението за
определяне на финансова корекция, издадено на основание чл. 73 ал.1 от ЗУСЕФСИ е
влязло в сила и подлежи на изпълнение, но същото е подлежало и на предварително
изпълнение, като доброволно молителят е следвало да изпълни в 14-дневен срок на
основание чл. 75 ал.1 от ЗУСЕФСИ и след изтичане на този срок подлежи на принудително
изпълнение. Следователно и вземането, което е с характер на публично държавно вземане,
съобразно чл. 162 ал.2 т.8 и т.9 от ДОПК, е станало изискуемо, считано от 31.10.2023г. В
същото време и вземането е във връзка с осъществяваната от дружеството дейност. В
баланса на дружеството са вписани като активи – съоръжения на стойност 5000 лв., като
отразено, че дружеството е на загуба и са вписани задълженията към Държавата и към
едноличния собственик на капитала или общо 80 000 лв. Не осъществява дейност и
последният обявен в АВ – ТР ГФО е за 2020г., а за 2021г. и 2022г. са подадени декларации
по реда на чл. 38 ал.9 т.2 от ЗСч, а именно, че за тези години не е осъществявало дейност. Не
е извършено плащане на изискуемата сума от 79 358, 38лв., а и видно от счетоводната
документация на дружеството и от извършените справки, същото не разполага с парични
средства и активи, с които да се покрият задълженията на дружеството. Видно е че
последното плащане към държавата е на 23.04.2020г. След тази дата и няма данни
дружеството да е осъществявало дейност, както се установява и от декларираните пред АВ –
ТР обстоятелства за 2021г. и 2022г. Сумата, с която дружеството е задлъжняло е определено
по реда на ЗУСЕФСУ във връзка с основната търговска дейност на дружеството по повод на
сключения с МТСП Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /БФП/ №
****** по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2014-2020", като макар и
задължението да е станало изискуемо едва двадесет дена преди подаване на молбата за
откриване на производството по несъстоятелност, то следва да се приеме, че е налице едно
обективно финансово-икономическо състояние, характеризиращо се именно с трайна
невъзможност за изпълнение на изискуеми публичноправни парични задължения. В този
смисъл и длъжникът е неплатежоспособен.
По отношение на началната дата на неплатежоспособност, съдът намира следното:
Началната дата на неплатежоспособност, разглеждана като момент на проявление на
трайната неспособност на длъжника да погасява изискуемите си и ликвидни парични
задължения към кредиторите по чл. 608, ал. 1 ТЗ, с наличните си краткотрайни активи, се
определя с оглед неговото цялостно икономическо състояние, изразено чрез показателите за
ликвидност, финансова автономност и задлъжнялост, при съобразяване на най–ранния
момент на спиране на плащанията към кредиторите, като проявление, външен белег на
4
неплатежоспособността. / в този смисъл Решение № 9 от 10.04.2019 г. по т. д. № 2099 / 2018 г. на ВКС,
1-во тър. отделение/. Фактът на спиране на плащанията към отделен кредитор или към няколко
кредитори е от значение за началната дата на неплатежоспособност, но само ако
неплащането се дължи на трайно изразена липса на ликвидни краткотрайни активи,
достатъчни за покриване на краткосрочните/текущите задължения към всички кредитори по
чл.608 ТЗ. В процесния случай, съдът приема, че началната дата следва се определи към
01.11.2023г. В предхождащия период не се установява да са били налице неизплатени
задължения.
В рамките на производството се установи, че наличното имущество на длъжника не е
достатъчно за покриване на началните разноски в производството по несъстоятелност,
поради което и с определение, постановено в о.с.з, проведено на 08.01.2024г. / обявено в АВ
– ТР на 09.01.2024г./ съдът е указал на молителя и всеки един от кредиторите на
дружеството, в едноседмичен срок да представи доказателства за внесена сума в размер на 8
100 лв., необходима за покриване на началните разноски при евентуалното откриване на
производството по несъстоятелност за период от шест месеца, на основание чл.629б ТЗ.
Едновременно с постановеното определение, молителят и кредиторите са предупредени за
последиците по чл. 632, ал.1 ТЗ при непредставяне на доказателства за предплащане на
разноските. В рамките на предоставения от съда срок, не е представено доказателство за
внасяне на определената сума, поради което и съдът следва да постанови решението си при
условията на чл. 632, ал.1 ТЗ, с което да обяви неплатежоспособността, определи началната
й дата, открие производството по несъстоятелност, допусне обезпечение чрез налагане на
запор, възбрана или други обезпечителни мерки, постанви прекратяване на дейността на
предприятието, обяви длъжника в несъстоятелност и спре производството, като не
постанови заличаване на търговеца от търговския регистър.
Доколкото производството е образувано по молба на длъжник, на осн.чл.620, ал.1 ТЗ,
държавната такса следва да се събере от масата на несъстоятелността при разпределяне на
имуществото.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОБЯВЯВА неплатежоспособността на „Евроконсулт 2014-2020“ ЕООД, ЕИК *********,
седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Кестен“ 14, вх. Г, ет.8, ап.36, с НАЧАЛНА
ДАТА: 01.11.2023г.
ОТКРИВА производство по несъстоятелност на „Евроконсулт 2014-2020“ ЕООД,
ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Кестен“ 14, вх. Г, ет.8,
ап.36.
ПОСТАНОВЯВА обща възбрана и запор върху имуществото на „Евроконсулт 2014-
2020“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Кестен“ 14,
вх. Г, ет.8, ап.36.
5
ПОСТАНОВЯВА прекратяване на дейността на „Евроконсулт 2014-2020“ ЕООД,
ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Кестен“ 14, вх. Г, ет.8,
ап.36.
ОБЯВЯВА в несъстоятелност „Евроконсулт 2014-2020“ ЕООД, ЕИК *********,
седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Кестен“ 14, вх. Г, ет.8, ап.36.
ЗАДЪЛЖАВА длъжника „Евроконсулт 2014-2020“ ЕООД, ЕИК *********,
седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Кестен“ 14, вх. Г, ет.8, ап.36, при обявяване
на фирмата си да прибави добавката "в несъстоятелност".
СПИРА производството по несъстоятелност на „Евроконсулт 2014-2020“ ЕООД,
ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Кестен“ 14, вх. Г, ет.8,
ап.36, на основание чл. 632, ал.1 ТЗ.
ОСЪЖДА „Евроконсулт 2014-2020“ ЕООД /в несъстоятелност/, ЕИК *********,
седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Кестен“ 14, вх. Г, ет.8, ап.36, ДА
ЗАПЛАТИ в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Окръжен съд – Варна
държавна такса в размер от 250лв. /двеста и петдесет лева/, на осн. чл.620, ал.1 ТЗ.
УКАЗВА на длъжника и кредиторите, на основание чл. 632 ал.2 от ТЗ, че в срок от
една година от вписването на решението в търговския регистър производството може да
бъде възобновено по тяхна молба, ако удостоверят, че е открито достатъчно имущество или
ако някой от тях депозира сума в размер на 8 100 лв./осем хиляди и сто лева/ за покриване
на текущи и начални разноски по чл.629б от ТЗ.
УКАЗВА, на основание чл.632, ал.4 ТЗ, че ако в едногодишния срок от вписването на
решението за откриване на производство по несъстоятелност не бъде поискано
възобновяването му, същото ще бъде прекратено, като се постанови заличаване от
търговския регистър на „Евроконсулт 2014-2020“ ЕООД /в несъстоятелност/, ЕИК
*********, седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Кестен“ 14, вх. Г, ет.8, ап.36.
ЗАДЪЛЖАВА длъжника „Евроконсулт 2014-2020“ ЕООД, ЕИК *********,
седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Кестен“ 14, вх. Г, ет.8, ап.36, в
едномесечен срок от вписването на решението да извърши прекратяване на трудовите
правоотношения с работниците и служителите, да изпрати уведомления за това до
съответната териториална дирекция на Националната агенция за приходите, да издаде
необходимите документи за трудов и осигурителен стаж и осигурителен доход, да изпълни
процедурата за информиране на работниците и служителите, да изготви справките за лицата
с право на гарантирани вземания съгласно Закона за гарантираните вземания на
работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя и нормативните актове по
прилагането му и да предаде ведомостите в съответното териториално поделение на
Националния осигурителен институт, на осн.чл.632, ал.6 ТЗ.
След влизане в сила на решението ДА СЕ УВЕДОМИ НОИ за дадения срок на
длъжника.

6
РЕШЕНИЕТО подлежи на вписване в Търговския регистър, воден от Агенция по
вписванията, на основание чл. 622 от ТЗ.
ДА СЕ ИЗПРАТИ на Агенция по вписванията служебен препис от настоящото
решение, на основание чл.624, във вр. с чл. 622 от ТЗ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с въззивна жалба пред Варненски апелативен
съд в 7-дневен срок от вписването му в Търговския регистър, на основание чл.613а, ал.1 ТЗ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на незабавно изпълнение, на основание чл. 634 ТЗ.
РЕШЕНИЕТО да се впише в книгата по чл.634в ТЗ.
Препис от решението да се изпрати на молителя.

Съдия при Окръжен съд – Варна: _______________________
7