Решение по дело №977/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 812
Дата: 24 април 2019 г. (в сила от 30 юли 2019 г.)
Съдия: Антони Иванов Николов
Дело: 20193110200977
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 812 / 24.4.2019г.

 

гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА – 2 състав, на двадесет и шести март две хиляди и деветнадесета година, в открито съдебно заседание, в следния състав :

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ : Антони Николов

 

като разгледа докладвано от съдията АНД № 977 / 2019 г. по описа на РС – Варна, за да се произнесе, взе предвид следното :

    

Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по въззивна жалба от „Р.т.“ ООД, ЕИК : *********, срещу НП № 23 – 0000066 / 28. 01. 2019 г. на Началник ОО – АА – Варна. Със същото на жалбоподателя :

  • за нарушаване разпоредбата на чл. 32, пар. 1, изр. 2 от Регламент ( ЕС ) № 165 / 2014 на Европейския парламент и Съвета от 04. 02. 2014 год. относно тахографите в автомобилния транспорт и на основание чл. 105, ал. 1 от ЗАП е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на двеста лева.

Жалбоподателят моли съда за отмяна на атакуваното НП, с довод незаконосъобразност, в частност процесуални нарушения, необоснованост, маловажност.

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, от надлежна страна и следва да бъде разгледана.

Въззивникът, редовно призован, в съдебно заседание се представлява от процесуален представител. Поддържа жалбата.

Въззиваемата страна, редовно призована, в съдебно заседание се представлява от процесуален представител. Счита, че жалбата е неоснователна и моли съда да потвърди НП. Сочи, че същото е законосъобразно, като наложената санкция е в рамките на закона и е съобразена с тежестта на нарушението.

 

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна :

 

На 11. 12. 2018 г. свид. Й.Р.Й. *** установил, че на 21. 06. 2018 г. в гр. Варна, след приключване на използването на тахографски лист в аналогов тахографMannesman VDO“ 1318. 27, сериен номер 3335063, монтиран в автобус кат. М 3, с ДК№ В 21 07 КН, с водач Павел Стаматов Тодоров, с който бил извършен обществен превоз на пътници – случаен, не били вписани място и дата. Проверяващият приел, че отговорен за това бил възз. „Р.т.“ ООД. Съставен бил АУАН, предявен и подписан от въззивника без възражения. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не били депозирани писмени такива. Административно – наказващият орган приел констатациите на актосъставителя, като ангажирал отговорността на въззивника.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на свидетелските показания, както и от писмените материали, приобщени към доказателствения материал по делото, които кредитира като единни, последователни, непротиворечиви, взаимно допълващи се, логични, безпристрастни, обективно и компетентно дадени, кореспондиращи с приетата от съда фактическа обстановка и относими към предмета на доказване. Следва да се отчете незаинтересоваността на свидетеля от изхода на делото.

 

Така установената фактическа обстановка обуславя следните правни изводи на съда :

 

С оглед задълженията за цялостна проверка за законосъобразност, съдът намира, че в рамките на административно - наказателното производството са допуснати съществени нарушения на процедурните правила, неправилно приложение на закона.

Актосъставител и административно – наказващ орган са приели, че въззивника е нарушил разпоредбата на чл. 32, пар. 1 от Регламент ( ЕС ) № 165 / 2014 на Европейския парламент и Съвета от 04. 02. 2014 год. относно тахографите в автомобилния транспорт, като му е наложено наказание на основание чл. 105, ал. 1 от ЗАП. Съдържанието на последната посочена норма е : „за нарушения на този закон и на подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него, с изключение на изискванията за превоз на опасни товари, за които не е предвидено друго наказание, се налага наказание глоба или имуществена санкция 200 лв.“. В конкретния случай не е констатирано нарушение на ЗАП или издадени въз основа на него подзаконови нормативни актове, а се твърди такова по Регламент ( ЕС ) № 165 / 2014 на Европейския парламент и Съвета от 04. 02. 2014 год. относно тахографите в автомобилния транспорт. Същевременно нарушенията на този регламент не са посочени като наказуеми в чл. 105 от ЗАП, поради което и не подлежат на санкциониране по този ред.

Съгласно чл. 32, пар. 1, изр. 2 от Регламент ( ЕС ) № 165 / 2014 на Европейския парламент и Съвета от 04. 02. 2014 год. относно тахографите в автомобилния транспорт, „когато транспортните предприятия и водачите използват аналогови тахографи, те осигуряват правилното им функциониране и правилното използване на тахографските листове“. Смисълът на визираното е транспортните предприятия да осигурят „правилно функциониране и използване“, т. е. да обезпечат техническа изправност, доколкото няма как те да осъществяват самото им поставяне в тахографа или вписването в тахографския лист на необходимите реквизити. В подкрепа на това е и съдържанието на чл. 33 от същия регламент, където изрично се акцентира, че транспортните предприятия имат задължение да осигурят на водачите подходящо обучение и инструктаж, вкл. и провеждат проверки относно използване на тахографите /в конкретния случай се касае за тахографски лист/, като техните действия са изрично визирани – издаване на тахографски листове по одобрен образец, съхраняването им за определен срок, представянето им при поискване от контролен орган.

В обстоятелствените части на АУАН и НП липсва в достатъчна степен описание на твърдяното нарушение. В същите е посочено, че на 20. 06. 2018 г. въззивникът не е осигурил правилно използване на тахографския лист от водача, в частност не били вписани място и дата на приключване на превоза. Какво обаче е следвало да направи въззивника на визираната дата, как и какъв начин е следвало да осигури правилното попълване от водача на тахографския лист, от АУАН и НП не става ясно. Доколкото конкретното деяние се осъществява чрез бездействие е следвало актосъставител и административно – наказващ орган да посочат какви точно действия е следвало да бъдат извършени от въззивника.

В контекста на изложеното съдът намира, че са налице неправилно приложение на закона, процесуални нарушения, от категорията на съществените такива, които поотделно и в съвкупност са попречили на въззивника да разбере в какво точно се състои обвинението му, респективно да организира адекватно защитата си, което обуславя цялостна отмяна.

Предвид изложеното съдът намира, че атакуваното НП следва да бъде отменено, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

 

РЕШИ :

 

ОТМЕНЯ НП № 23 – 0000066 / 28. 01. 2019 г. на Началник ОО – АА – Варна, с което на „Р.т.“ ООД, ЕИК : ********* :

  • за нарушаване разпоредбата на чл. 32, пар. 1, изр. 2 от Регламент ( ЕС ) № 165 / 2014 на Европейския парламент и Съвета от 04. 02. 2014 год. относно тахографите в автомобилния транспорт и на основание чл. 105, ал. 1 от ЗАП е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на двеста лева.

Решението подлежи на съдебен контрол в 14 – дневен срок от съобщаването пред Административен съд – Варна.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ :