Определение по дело №1052/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1438
Дата: 30 юли 2020 г. (в сила от 18 ноември 2020 г.)
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20207040701052
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юни 2020 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

     1438                                    30.07.2020 година                        гр.Бургас

 

Бургаският административен съд,           XXII-ри административен състав,

на тридесети юли                                           две хиляди и двадесета година,

В закрито заседание в следния състав:

 

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНА КОЛЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията Колева административно дело № 1052 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 156 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), във връзка с чл. 107 от ДОПК и чл. 9б вр. чл. 4, ал.1 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).

Образувано е по жалба на "Мила 2004" ЕООД, ЕИК *********, представлявано от В. Н.Д., съдебен адрес ***, офис 3 адв.П.В. против отказ, с изх.№ 304268-1 от 22.01.2020г., издаден от гл.експерт „КСРД“ в Дирекция „Приходи, местни данъци и туризъм“ при Община Поморие, потвърден с Решение №30-4268-1/ 27.02.2020г., на Кмета на Община Поморие. Заявено е твърдение, че оспорения отказ  и потвърждаващото го решение са незаконосъобразни, като в подкрепа на това твърдение са развити подробни доводи и аргументи. Жалбоподателят е посочил, че имотът не се използва със стопанска цел, разположен е изцяло в жилищна сграда, поради което данъчната основа за облагане с ДНИ и ТБО следва да бъде определена на база данъчна оценка, а не отчетна стойност. Ангажира доказателства. Претендира присъждане на разноски.

Ответната страна – Кмета на Община Поморие, чрез процесуалния си представител-юрисконсулт, представя подробно писмено становище, като счита, че жалбата следва да бъде отхвърлена. Представя административна преписка. Иска на основание чл.161, ал.1 от ДОПК да й бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на минималното възнаграждение за един адвокат.

След като прецени твърденията на страните и събрания по делото доказателствен материал, Бургаският административен съд намира за установено следното:

Жалбата е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл. 156, ал. 1 от ДОПК от надлежна страна, в съответствие с изискванията за форма и реквизити. Решението е получено от жалбоподателя на 21.05.2020г. и жалбата е подадена на 03.06.2020г.

От доказателствата, приложени по административната преписка се установява, че с договор за покупко-продажба в нотариална форма, Нотариален акт №35, том І, рег. № 0328, дело № 31 от 13.07.2010 г., жалбоподателят е придобил недвижим имот, находящ се в гр. Поморие, местност „Кротиря“ в жилищна сграда за сезонно ползване № 6, а именно-жилище –апартамент №611, състоящ се от входно антре, дневна с кухненски бокс, спалня, дрешник, баня –тоалетна и тераса с външно стълбище към терена, с идентификатор 57491.16.605.6.1, находящ се на първи етаж.

 На 26.02.2019г. жалбоподателят е подал в Община Поморие декларация по чл. 14, ал. 1 от ЗМДТ, включително и част ІІІ, която се попълва от предприятия с посочена отчетна стойност 70595,68лв.

На 19.12.2019г. жалбоподателят е подал последваща декларация по чл. 14, ал. 1 от ЗМДТ, където в част ІІІ, е посочена отчетна стойност 39863лв. Депозирано е искане до Кмета на Община Поморие от В.Д., в качеството му на представляващ "Мила 2004" ЕООД, в което иска да бъде извършена корекция на определена данъчната основа за облагане с МДТ, като се вземе предвид, че имотът представлява жилище, и данъчната основа не следва да е отчетната стойност, а данъчната оценка, съгласно Приложение №2 от ЗМДТ.

По повод на посоченото по-горе искане е започнала проверка в хода на която да жалбоподателя е изпратено искане за представяне на документи и писмени обяснения от задълженото лице. В депозираните писмени обяснения представляващия жалбоподателя е посочил, че имота не се ползва за извършване на производствени, търговски, селскостопански и други подобни дейности, а се използва съгласно предназначението му-ваканционен жилищен имот. В заключение отново иска да бъде съобразена данъчната основа с данъчната оценка и да се коригира определения погрешно данък за целия период, за който е погрешно определен.

На 22.01.2020г., Й.К.- гл.експерт „КСРД“ в Дирекция „Приходи, местни данъци и туризъм“ при Община Поморие, в качеството си на орган по приходите е  постановил отказ да се коригира основата за облагане на недвижимия имот, тъй като е правилно определена. За да направи този извод издателят на акта е приел, че жалбоподателят-собственик на имота е юридическо лице, което извършва търговска дейност с недвижими имоти, поради което не може да се приеме, че процесния имот служи за задоволяване на жилищни нужди.

Недоволен от така издадения отказ, жалбоподателят е депозирал жалба до Административен съд-Бургас. С определение № 293/13.02.2020г., постановено по адм. дело № 397/2020г. състав на Административен съд Бургас е оставил без разглеждане жалбата на "Мила 2004" ЕООД, прекратил е производството и е изпратил преписката на кмета на Община Поморие за произнасяне по компетентност. Кметът на Община Поморие е постановил Решение №30-4268-1/ 27.02.2020г., с което е потвърдил отказ, с изх.№ 304268-1 от 22.01.2020г., издаден от гл.експерт „КСРД“ в Дирекция „Приходи, местни данъци и туризъм“ при Община Поморие за корекция на основата за изчисляване на ДНИ и ТБО на собствения на жалбоподателя апартамент № 611, с площ 66,02кв.м., находящ се гр.Поморие, местност „Кротиря“, сграда №6.

 В мотивите на потвърдителното решение се сочи, че жилищни имоти, които се използват със стопанска цел, каквото е отдаването под наем за реализиране на печалба не може да се отнесе към жилищните имоти по смисъл на ЗМДТ. Прието е, че отдаването под наем е част от търговската дейност на дружеството следователно правилно е изчислен размерът на ДНИ и ТБО, като е възприета за основа отчетната стойност на имота.

Административен съд Бургас, като съобрази приобщените по делото писмени доказателства и приложимите правни норми, намира, че жалбата, против отказ, с изх.№ 304268-1 от 22.01.2020г., издаден от гл.експерт „КСРД“ в Дирекция „Приходи, местни данъци и туризъм“ при Община Поморие, потвърден с Решение №30-4268-1/ 27.02.2020г., на Кмета на Община Поморие е процесуално недопустима, поради което следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати, по следните съображения:

Съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Според чл. 4, ал. 3 от ЗМДТ, в производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а съгласно ал. 4, служителите по ал. 3 се определят със заповед на кмета на общината. Предвид тази правна регламентация, оспореният акт е издаден от компетентен орган – гл.експерт „КСРД“ в Дирекция „Приходи, местни данъци и туризъм“ при Община Поморие, съобразно чл. 4, ал. 1 и ал. 3 от ЗМДТ, надлежно упълномощен със Заповед № РД-16-1650 от 23.12.2019г. на Кмета на Община Поморие.

На основание чл. 4, ал.5 от ЗМДТ кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал.2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община – на териториален директор на Националната агенция за приходите.

Актът за установяване на задължение за ДНИ и ТБО по декларация се издава и подлежи на обжалване по реда на ДОПК. В разпоредбата на чл. 156, ал.2 от ДОПК, приложима на основание чл. 144 от ДОПК и при обжалване на други актове по реда на ДОПК, е предвидено, че ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред. Компетентен да разгледа жалбата по административен ред, съгласно чл. 107, ал.4 от ДОПК, вр. с чл. 4, ал.5 от ЗМДТ е ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община, а при оспорване на ревизионният акт –кмета на общината. Едва след изчерпване на горната процедура, въведена с цитираните разпоредби на чл. 4 от ЗМДТ, вр. с чл. 107 от ДОПК, административният акт, установяващ задължение за ДНИ и такса битови отпадъци по декларация, ще подлежи на съдебен контрол пред съответния първоинстанционен административен съд, в случая – пред настоящия съд. Следователно, обжалването по административен ред е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването на акта по съдебен ред.

В случая жалбата на "Мила 2004" ЕООД до горестоящия административен орган е следвало да бъде разгледана от ръководителят на звеното за местни приходи в общината, а не по нея да се произнася некомпетентният по ДОПК орган – кмета на община Поморие. Процесният отказ е издаден във връзка с процедурата по чл. 107, ал.3 от ДОПК и въпреки че в него не е посочен изрично органът, пред който може да се обжалва акта, същият подлежи на обжалване пред директора на териториалната дирекция, който с оглед на изричната разпоредба на чл. 4, ал.5 от ЗМДТ е ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община. След изчерпването на този ред и произнасянето на компетентния горестоящ административен орган, жалбоподателят ако не е удовлетворен от неговото решение, ще има правна възможност да оспори акта по съдебен ред - чл. 107, ал.4 от ДОПК.

Наличието на произнасяне по жалбата от некомпетентен орган не следва да се счете за акт, чрез който е осъществено задължителното обжалване по административен ред. Неспазването на установения от закона административен ред за оспорване е абсолютна процесуална пречка за съдебно оспорване на акта. Фактът, че атакуваното решение е издадено от некомпетентен орган (кмета на община Поморие), не променя определения в закона ред за издаване и обжалване на актове за установяване на публични задължения. В същия смисъл е и трайно установената практика на ВАС –Определение № 7652 от 24.06.2015 г. на ВАС по адм. д. № 5874/2015 г., VII о., Определение № 2350 от 19.02.2013 г. на ВАС по адм. д. № 1953/2013 г., VII о. Определение № 11710 от 25.09.2012 г. на ВАС по адм. д. № 10522/2012 г., VII о.

По изложените съображения съдът намира, че жалбата следва да бъде оставена без разглеждане и да се прекрати образуваното по нея производство, като подадената жалба следва да се препрати за произнасяне на компетентния административен орган ведно с административната преписка. Както бе изложено, съгласно чл. 107, ал.4 от ДОПК актът за установяване на задължение по декларация може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция, а в чл. 4, ал.5 от ЗМДТ е предвидено, че правомощията на териториален директор се изпълняват от ръководителя на звеното за местни приходи в съответната община.

С оглед изхода на правния спор и своевременно направеното искане от жалбоподателя, на последния следва да бъдат присъдени направените от него по делото и доказани съдебни разноски в размер на 50 лв., представляващи заплатена държавна такса. Адвокатско възнаграждение не следва да се присъжда, тъй като по делото не е приложен нито договор за правно съдействие и защита, нито доказателства за заплатено такова възнаграждение.

Мотивиран от горното, Административен съд Бургас, двадесет и втори състав,

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ протоколно определение от 13.07.2020г., с което е даден ход по същество по адм.д.№1052/2020г. по описа на Адм.съд-Бургас.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на "Мила 2004" ЕООД, ЕИК *********, представлявано от В. Н.Д., съдебен адрес ***, офис 3 адв.П.В. против отказ, с изх.№ 304268-1 от 22.01.2020г., издаден от гл.експерт „КСРД“ в Дирекция „Приходи, местни данъци и туризъм“ при Община Поморие, потвърден с Решение №30-4268-1/ 27.02.2020г., на Кмета на Община Поморие.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 1052/2020 г. по описа на Административен съд Бургас.

ИЗПРАЩА делото като преписка на ръководителя на звеното за местни приходи в община Поморие за произнасяне по реда на чл. 107, ал.4 от ДОПК по жалбата на "Мила 2004" ЕООД, ЕИК *********, представлявано от В. Н.Д., съдебен адрес ***, офис 3 адв.П.В. против отказ, с изх.№ 304268-1 от 22.01.2020г., издаден от гл.експерт „КСРД“ в Дирекция „Приходи, местни данъци и туризъм“ при Община Поморие.

ОСЪЖДА Община Поморие да заплати на "Мила 2004" ЕООД сумата от 50 лева, представляваща разноски за заплатена държавна такса.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва, в 7- дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

 

СЪДИЯ: