ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1166
Ямбол, 10.10.2024 г.
Административният съд - Ямбол - III състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА |
Като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20247280700278 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Делото е образувано по жалба на ЕТ"К. Ф.", ЕИК *********, [населено място], против Решение за налагане на финансова корекция № 28/04/2/0/00478/04/01 на Заместник – изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“(изх.№01-2600/4727/22.03.2024г.), издадено в качеството му на Ръководител на Управляващия орган по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020, с което на жалбоподателя е наложена финансова корекция в размер на 1 603 429.51 лева. Решението е обосновано с констатирани нередности по изпълнението на Договор №28/04/02/0/00478 от 17.10.2017г., сключен между ДФ „Земеделие“(РУО на ПРСР) и жалбоподателя ЕТ"К. Ф.", ЕИК *********, [населено място]- ползвател на безвъзмездна финансова помощ по проект за инвестиция „Изграждане и оборудване на завод за преработка на плодове, производство и бутилиране на сайдер, сокове и вино“, в [населено място], общ.Тунджа, обл.Ямбол, финансиран със средства от ПРСР.Иска се отмяна на решението по съображения за необоснованост на акта и неизясняване на всички обстоятелства и факти, които са от значение за това налице е основание за възстановяване на помощта.
Жалбата съдържа и искане да бъде спряно предварителното изпълнение на решението за налагане на финансова корекция, като се посочва, че в противен случай би се стигнало до лишаване от финансови средства, необходими за дейността на търговеца при изкупуване на суровини за преработка и до фактическото му изпадане в неплатежоспособност и евентуална несъстоятелност.Не се представят доказателства в тази връзка.
С изпращането на административната преписка е представено и становище от ответната страна по искането за спиране на предварителното изпълнение на акта.Искането се счита за бланкетно, не се сочат какви значителни или труднопоправими вреди жалбоподателят ще понесе от предварителното изпълнение на акта, предвидено по силата на закона, не се сочат нови обстоятелства, а твърдяната неплатежоспособност или несъстоятелност биха затруднили или направили невъзможно събирането на определената и наложена финансова корекция.Поради това се иска като голословно и неподкрепено с доказателства, искането да бъде отхвърлено.
Искането е допустимо за разглеждане на осн. чл.27, ал.2 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление(ЗУСЕФСУ) и чл.166, ал.2 и ал.4 от АПК. Налице е административен акт с допуснато по силата на закона предварително изпълнение, което може да бъде спряно от съда при всяко положение на делото до влизане в сила на съдебното решение.
По същество съдът намира искането за неоснователно, като на първо място счита, че възстановяването на получена безвъзмездна финансова помощ не може да се определи като вреда по смисъла на чл.166, ал.2 от АПК, която да е обусловена от нови обстоятелства в корелация с допуснатото от закона предварително изпълнение на акта.По същността си финансовата корекция представлява пълна или частична отмяна на финансова подкрепа, вече предоставена със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове, поради което и събирането на определената с индивидуалния административен акт парична сума само по себе си не може да бъде определено като причина за настъпване на значителна вреда.Другата хипотеза по чл. 166, ал. 2 АПК - на трудно поправима вреда, в случая е изначално неприложима предвид установеното в трайната съдебна практика схващане, че в категорията на трудно поправимите вреди не попадат тези от материално или финансово естество.Затрудненията, които жалбоподателят твърди че би понесъл, са единствено от финансов характер, които не следва да се определят като противопоставими на обществения интерес, защитен от допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на обжалвания акт, тъй като финансовата корекция не влияе пряко върху останалите парични потоци, управлявани от бенефициера. Гаранция за това са принципите, залегнали в чл. 75, ал. 1 ЗУСЕФСУ - финансовата корекция се извършва от плащания по проекта, в които са включени засегнатите от нарушението разходи;когато решението за определяне на финансовата корекция е издадено след съответното плащане, финансовата корекция се извършва чрез доброволно изпълнение от страна на бенефициента в 14-дневен срок;след изтичане на срока за доброволно плащане финансовата корекция се извършва от следващо плащане по проекта заедно с дължимите лихви за просрочие, а когато това е неприложимо – чрез упражняване на права по дадените от бенефициера обезпечения по чл. 61, ал. 2.
Предвид изложеното съдът приема искането за спиране на предварителното изпълнение на обжалваното решение за налагане на финансова корекция, за неоснователно и недоказано.
Водим от горното и на осн. чл.27, ал.2 от ЗУСЕФСУ във връзка с чл.166, ал.2 и ал.4 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТХВЪРЛЯ като неоснователно искането на ЕТ"К. Ф.", ЕИК *********, [населено място], за спиране на предварителното изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция № 28/04/2/0/00478/04/01 на Заместник – изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“(изх.№01-2600/4727/22.03.2024г.), издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие", издадено в качеството му на Ръководител на Управляващия орган по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020.
Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок пред Върховния административен съд на Република България.
Да се връчи на страните.
Съдия: | |