Решение по НАХД №371/2020 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 265
Дата: 16 юли 2020 г. (в сила от 9 февруари 2021 г.)
Съдия: Стела Петрова Колчева
Дело: 20201420200371
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                              гр.ВРАЦА,16.07.2020 г.

 

                                           В ИМЕТО НА НАРОДА

                                                        

Врачанският  районен съд, V-ти нак. състав в публичното заседание на пети юни  през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                        

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ:СТЕЛА КОЛЧЕВА                                                   

         

при секретаря Б.СТЕФАНОВА и в присъствието на прокурора......                      като разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХ дело 371 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН. Образувано е по жалба на  Л.И.С. ***-0000066/18.02.20 г. на Директора на РД”АА”-Враца, с което на жалбоподателя за извършено нарушение по чл.34, пар.3, б.”б” от Регламент №165/14 и на основание чл.93в, ал.11 от ЗАПр., е наложено административно наказание – глоба в размер на 1500.00 лв. В жалбата се излагат подробни доводи за незаконосъобразност на обжалваното НП, поради допуснати множество нарушения на материалния и процесуален закон, с искане за отмяната му на това основание.

         Ответната страна в писмено становище и в съдебно заседание изразява позиция за неоснователност на жалбата и законосъобразност на атакуваното НП, с молба за потвърждаването му.

След преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

         Жалбата е процесуално допустима като подадена при условията на 59 ЗАНН.

Разгледана по същество жалбата е основателна, при следните съображения:

На 11.02.20 г. около 11.10 ч., в гр.Враца на път2-2, м.”Орбита” с посока гр.Козлодуй, контролни органи на ОО”АА”-Враца –св.К.Г. и св.Т.Г. спрели за проверка управляван от настоящия жалбоподател т.а.влекач”Скания” кат.№3 с рег.№Е3892ВС и прикачено полуремарке кат.04, с рег.№КН1146ЕЕ, който пътувал от гр.Благоевград до гр.Вълчедръм, съгласно представен пътен лист. При проверката свидетелите установили, че за периода от 18.05 ч. на 01.02.20 г. до 08.05 ч. на 11.02.19 г. жалбоподателят не е въвел необходимите данни, когато е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да използва наличния в т.а. дигитален тахограф. При тези констатации, контролните органи съставили на място срещу жалбоподателя АУАН№270947/11.02.19 г., в който е посочено, че водачът „не е въвел ръчно, автоматично или по друг начин необходимите данни, когато е бил извън превозното средство и не е бил в състояние на използва тахограха…”. Така описаното поведение е квалифицирано в акта като нарушение на чл.34, пар.3, б.”б” от регламент 165/14.

Горепосоченият АУАН е бил подписан и връчен на жалбоподателя без възражения. Последвало издаването на процесното НП, с което при идентично спрямо акта словесно и цифрово описание на нарушението е наложена глоба, съобразно чл.93в, ал.11 ЗАПр.

В рамките на настоящето производдство от страна на жалбоподателя е представено и прието като доказателство удостоверение за дейности, за инкриминирания в АУАН и НП период.

Гореизложената фактическа обстановка, съдът възприе на базата на приобщените по съответния процесуален ред гласни и писмени доказателства, а именно- свидетелските показания на Т.Г. /актосъставител/ и К.Г./свидетел по акта/, цитираното удостоверение за дейности, разпечатка от програма TDCS-3 и др.. Данните от горепосочените доказателствени източници са еднопосочни и безпротиворечиви, поради което и не се налага по-детайлното им обсъждане.

         При така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

         Административно-наказателната отговорност на жалбоподателя, в случая е ангажирана на основание чл.93в, ал.11 ЗАПр., според която водач, който не е въвел данните относно периодите на „друга работа”, „време на разположение”, „прекъсване” или „дневна почивка”, когато няма възможност да използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това че е извън превозното средство, се наказва с глоба от 1500 лв. и за нарушение на чл.34, пар.3, б.”б” от Регламент /ЕС/№165/14 г., според който когато в резултат на отсъствие от превозното средство водачът не е в състояние да използва тахографа, с който превозното средство е оборудвано, периодите, посочени в пар.5,б.”б”, подточки ii),  iii),  iv): а) се вписват в тахографския лист ръчно, чрез автоматично регистриране или по друг начин, четливо и без зацапване на тахографския лист, ако превозното средство е оборудвано с аналогов тахограф; или б) се вписват в картата на водача, като се използва приспособлението за ръчно въвеждане на данни, осигурено за тахограф, ако превозното средство е оборудвано с дигитален тахограф.

         От така цитираното съдържание на приложимата нормативна уредба е очевидно, че от съществено значение към предмета на доказване и обективната съставомерност на деянието са: на първо място фактите относно вида на използвания в съответното превозно средство тахограф, с оглед последваща преценка на конкретния вид нарушение и правната му квалификация по пар.34, пар.3, б.”а” или б”б” от приложимия регламент. На второ място- конкретния вид данни, които не са въведени, с оглед най-вече последваща преценка за приложимостта и възможното използване на формулярът за „удостоверение за дейности”, съгласно Регламент /ЕС/№561/06, Директива 2006/22/ЕС и Регламент /ЕС/№3821/85 и Тълкувателно разяснение №5 към тях.   

         В случая и в нарушение на чл.42,т. 4 и чл.57, ал.1,т.5 от ЗАНН, в процесните АУАН и НП липсва конкретизация на вида данни, които не са били въведени-всички или само някои от тях, съответно точно кои от тях.Оттук не може да се прецени причината, поради която водачът е отсъствал от превозното средство и допустимото удостоверяване на тази причина чрез горепосочения формуляр /къкъвто е налице и в настоящия случай/, съответно налице ли е въобще нарушение от вида на вмененото.

         На следващо място, посоченото в АУАН и в НП фактическо обвинение е за „не въведени ръчно, автоматично или по друг начин на необходимите данни”, което съответства на цитираното по-горе съдържание на задължението по чл.34, пар.3, б.”а” от Регламента, а не на цифрово посочената квалификация на задължението по чл.34, пар.3, б.”б” от Регламента.Следователно между посочената като нарушена разпоредба на приложимия регламент и отправеното фактическо обвинение за неизпълнение на същото задължение, но по друг начин и за друго техническо средство, е налице противоречие, което също нарушава изискванията на чл.57, ал.1,т.6 ЗАНН. 

         Така констатираните пропуски и несъответствия в съдържанието на АУАН и НП са от категорията на абсолютните  и съществени процесуални нарушения, тъй като ограничават пряко правото на защита на жалбоподателя и го лишават от възможността да разбере какво конкретно по вид нарушение му е вменено като извършено, кога, къде и как е извършено, съответно да организира и реализира защитата си в пълен обем. Предпоставят и пълна невъзможност за адекватен съдебен контрол за законосъобразност на обжалваното НП и разглеждане на спора по същество.

         При така изложените съждения, обжалваното НП подлежи на цялостна отмяна, без да е необходимо обсъждането и на останалите изложени в жалбата твърдения за други негови пороци, тъй като това с нищо не би променило изхода от делото.

         По делото не е направено искане за присъждане на разноски от жалбоподателя и присъждане на такова не се дължи.

         Водим от всичко гореизложено и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът

 

                                                          Р  Е  Ш  И  :

 

         ОТМЕНЯ наказателно постановление №26-0000066/18.02.20 г. на Директора на РД”АА”-Враца, с което на Л.И.С. ***, с ЕГН:********** за извършено нарушение по чл.34, пар.3, б.”б” от Регламент №165/14 е наложено административно наказание глоба в размер на 1500.00 лв. на основание чл.93в, ал.11 от ЗАПр. като незаконосъобразно.

         Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Враца в 14-дневен срок от уведомяването на страните за изготвянето му.

 

                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: