Решение по дело №3182/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 327
Дата: 28 февруари 2020 г.
Съдия: Станимир Христов Христов
Дело: 20197040703182
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер    327                     от 28.02.2020 г.             град Бургас

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Бургас, петнадесети състав, на тридесети януари две хиляди и двадесета година в публично заседание в следния състав:

 

  Председател: Лилия Александрова

 Членове: 1. Станимир Христов

                   2. Диана Ганева

 

при секретаря С. Х. и прокурор Дарин Христов като разгледа докладваното от съдия Христов касационно наказателно административен характер дело номер 3182 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63, ал. 1, изречение второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на „Ворик груп“ ЕООД, ЕИК *********, със съдебен адрес гр. Бургас, ул. „Княз Борис І“ № 6, вх. А,  ет. 1, офис А-2 против Решение № 1383/ 13.11.2019 г., постановено по НАХД № 4406/2019 г. по описа на Районен съд - Бургас, с което е потвърдено Наказателно постановление № РД-05-24/29.08.2019 г., издадено от Директора на Регионална здравна инспекция (РЗИ) Бургас, с което на основание чл. 212, ал. 3 от Закона за здравето (ЗЗ), за нарушение на чл. 44 от ЗЗ, на касатора е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лева. От касационната инстанция се иска да отмени оспорвания акт като незаконосъобразен поради необоснованост и противоречие със закона и да отмени оспореното наказателно постановление. В подкрепа на твърденията не са посочени нови доказателства. В съдебно заседание касаторът се представлява от адв. Т.И., БАК, която поддържа жалбата на основания, изложени в нея, като при условията на евентуалност иска касационния съд да постанови решение при съобразяване с нормата на чл. 28 от ЗАНН за маловажен случай.

Ответникът по касация – РЗИ Бургас, редовно уведомен, не се представлява и не ангажира становище по оспорването.

Представителят на Окръжна прокуратура - Бургас дава заключение за неоснователност на оспорването.

След като прецени твърденията на страните и събрания по делото доказателствен материал, Бургаският административен съд намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Касационната жалба е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211 от АПК от надлежна страна и в съответствие с изискванията за форма и реквизити, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

Производството пред Районен съд - Бургас е образувано по жалба на „Ворик груп“ ЕООД против Наказателно постановление № РД-05-24/29.08.2019 г., издадено от Директора на РЗИ Бургас, с което на основание чл. 212, ал. 3 от ЗЗ, за нарушение на чл. 44 от ЗЗ, на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лева. За да потвърди  оспореното наказателно постановление, първоинстанционният съд е приел, че деянието е извършено от жалбоподателя и този извод се подкрепя от всички събрани по делото доказателства, включително и гласни такива. Съдът е изложил мотиви във връзка с размера на наложеното наказание и приложението на чл. 28 от ЗАНН.

Решението на Районен съд - Бургас е неправилно и следва да се отмени.

Предмет на касационна проверка съгласно чл. 218 от АПК е решението на районния съд само на посочените в жалбата пороци като за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционния акт с материалния закон съдът следи служебно.

Съдът намира, че касационната жалба е основателна, но по мотиви, различни от изложените в нея.

Административнонаказателната отговорност на дружеството е ангажирана за това, че при проверка на 15.06.2019 г., в 00,20 ч от служители на РЗИ-Бургас, 05-РУ на МВР – Бургас и Общинска полиция Бургас в клуб „Сакса бийч“, намиращ се в гр. Бургас, Северен плаж е установено, че заведението е от открит тип, няма стени и се озвучава от музикална уредба, която функционира в момента на проверката. Съставен е Констативен протокол № 43/15.06.2019 г. и е издадено предписание № ДЗК-155/15.06.2019 г. от инспектор в отдел „Държавен здравен контрол“, РЗИ – Бургас, връчено в деня на издаването в 00,40 ч, като с последното на касатора е възложено да не допуска озвучаване от локален източник  на шум на откритите площи на клуб „Сакса бийч“ за времето от 23.00 ч до 07,00 ч. Предписанието е със срок на изпълнение 30 минути  след връчването му. На 15.06.2019 г. в 02,20 ч е извършена повторна контролна проверка от комисията в същия състав, като е установено, че музикалното озвучаване в обекта не е спряно и продължава, с което е налице неизпълнени на даденото предписание.

На практика, като е определил срок за изпълнение 30 минути от връчване на предписанието и след това се е върнал да проконтролира неговото изпълнение, административнонаказващият орган е приел, че даденото предписание подлежи на предварително изпълнение. Съгласно чл. 44 от ЗЗ физическите и юридическите лица са длъжни да изпълняват задължителните предписания на държавните здравни инспектори и заповедите на органите за държавен здравен контрол. Законодателят обаче не е допуснал предварително изпълнение на подобни предписания. За да бъде изпълнено даденото предписание, същото като административен акт подлежащ на оспорване по общите правила, регламентирани в АПК, следва да е влязло в сила. В приложимия Закон за здравето законодателят е допуснал в чл. 45, ал. 1 предварително изпълнение само на принудителните административни мерки, които по своя характер се различават значително от предписанията. Анализът на приложимите процесуално правни норми обосновава извод, че по отношение на задължителните предписания по чл. 44 от ЗЗ не е предвиден специален законов ред, указващ предварителното им изпълнение. В предписание № ДЗК-155/ 15.06.2019 г., административния орган също не е включил разпореждане по реда на чл. 60 от АПК за допускане на предварителното му изпълнение. Следва да се има предвид и факта, че и в посочените като правно основание за постановяване на предписанието чл. 28, ал. 2 и чл. 17 от Закона за защита от шума в околната среда също липсва текст, който допуска предварителното изпълнение. В този смисъл, към момента на извършената повторна проверка – 15.06.2019 год. в 02.20 часа, издадено предписание № ДЗК-155/15.06.2019 г. не е било влязло в сила, поради което дружеството не е осъществило от обективна страна състава на вмененото му административно нарушение, доколкото на задължително изпълнение подлежат само влезлите в сила задължителни предписания, каквото процесното не е било към момента на повторната проверка.

Като е достигнал до изводи, различни от изложените, първоинстанционният съд е постановил неправилно решение, което следва да се отмени.

 

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, във връзка  с чл. 63, ал.1, изречение второ ЗАНН, Административен съд – Бургас, ХV състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 1383/13.11.2019 г., постановено по НАХД № 4406/2019 г. по описа на Районен съд – Бургас

и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № РД-05-24/29.08.2019 г., издадено от Директора на Регионална здравна инспекция - Бургас.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

           

                                  

                                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                      

 

                                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                                          

 

                  2.