Определение по дело №1994/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2751
Дата: 2 ноември 2023 г.
Съдия: Димитър Христов Гальов
Дело: 20237040701994
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

2751

Бургас, 02.11.2023 г.

Административният съд - Бургас - I-ви състав, в закрито заседание в състав:

Съдия:

ДИМИТЪР ГАЛЬОВ

Като разгледа докладваното от съдия ДИМИТЪР ГАЛЬОВ административно дело № 20237040701994 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на А.Р.Г.,***, чрез упълномощен представител- адвокат Младен Донев от АК-Сливен, срещу Решение № 144-МИ от 30.10.2023г. по описа на ОИК-Сунгурларе. Сочи се, че оспореното решение е неправилно, поради противоречие с нормите на процесуалния и материалния закон, необоснованост, както и постановяване въз основа на неверни данни. Оспорващата страна е регистрирана като кандидат за кмет на с.Манолич, общ.Сунгурларе с Решение на същата ОИК от 25.09.2023г. След приключване на изборния ден- 29.10.2023г. жалбоподателят Г. е била уведомена от заместник-председателя на СИК, че председателят на комисията е „писала с химикал по бюлетините“, а видяното е обективирано от длъжностно лице в изготвения протокол под формата на особено мнение. Изтъква се, че действията са забелязани и от застъпник на кандидата. Изразява се предположение, че по описаният начин е извършено подправяне на бюлетини, които са „превръщани в недействителни“ и с това е опорочен изборният процес. Иска се да бъде отменено решението за допускане до балотаж, а резултатите от изборите за кмет на населеното място проведени на 29.10.2023г. да бъдат обявени за недействителни и да бъдат проведени нови избори.

От страна на жалбоподателя е поискано и спиране на изпълнението на атакуваното решение на ОИК-Сунгурларе, инкорпорирано в жалбата.

С процесното решение на ОИК-Сунгурларе, на основание чл.452 от ИК и въз основа на получените данни от протоколите на СИК ответният колективен орган единодушно /с 11 гласа/ постановява „допускане до участие във втори тур за кмет на кметство Манолич, обл.Бургаска, Белгин Феим Кадиш, издигнат от ПП „ДПС“ и А.Р.Г., издигната от „Инициативен комитет“.

Както вече бе посочено, в жалбата е инкорпорирано и искане за спиране, но се изтъкват конкретни обстоятелства относими към него.

СЪДЪТ, след като обсъди доводите на жалбоподателя, ведно с аргументите, с които се иска спиране изпълнението на заповедта, намира, че оспорването е процесуално НЕДОПУСТИМО, респективно искането за спиране изпълнение на решението също е недопустимо, като лишено от предмет.

Атакуваното в настоящото производство Решение № 144-МИ от 30.10.2023г. по описа на ОИК-Сунгурларе предхожда издаването на крайния административен акт, въз основа на който се посочва избраният кандидат за посочената позиция- кмет на кметство с.Манолич, обл.Бургаска.

Постановеното решение е само част от сложният фактически състав по обявяване на избран кандидат за кмет на посоченото кметство в състава на Община Сунгурларе, респективно на Област Бургас. Именно крайният административен акт, с който се обявява определен кандидат за избран поражда непосредствени правни последици за адресатите, респективно засяга правната сфера на конкретни физически лица или организации, защото липсата на оповестен избор означава, че провежданият изборен процес не е завършен и до приключването му със съответен акт за обявяване на избран кандидат не биха се породили целените правни последици от провеждане на съответният вид избор.

Съгласно чл.21, ал.5 от АПК не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове. В този смисъл, решението, с което се допускат определени двама кандидати до участие във втория тур на местните избори е само междинен акт. Този акт не подлежи на самостоятелен съдебен контрол, независимо от доводите на жалбоподателя и обстоятелствата, които са описани в жалбата. Оспореният акт не прегражда участието на жалбоподателя в изборния процес, а напротив, същата е допусната до участие във втория тур на изборите. Следва да се отбележи, че законодателят е изключил възможността тези актове да бъдат обжалвани пред съда, респективно решение от такова естество не подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. На оспорване пред съда би подлежало бъдещото решение на ОИК, по смисъла на чл. 459, ал. 1 от ИК, а именно за определяне на окончателните резултати от избора.

Законодателната регламентация, т.е. действалите във времето нормативни актове уреждащи обществените отношения по провеждане на местните избори, е идентична, и въз основа на нея е формирана постоянна и непротиворечива съдебна практика, според която на съдебно обжалване подлежи само решението за обявяване на резултатите от гласуването за кметове, при което има избран кмет, в какъвто смисъл са постановени определения по адм. дело № 12505/2007 г., адм. дело № 14555/2011 г., адм. дело № 14714/2011 г., адм. дело № 13503/2015 г., адм. д. № 14455/2015 г., Определение № 17491 от 19.12.2019г. по адм. дело № 14496 от 2019г. и др. по описа на Върховния административен съд на Република България. При преценката на неговата законосъобразност, административният съд ще извърши контрол и върху решението на ОИК, с което се определят кандидатите, допуснати до участие във втория тур. Оспореното Решение на ОИК-Сунгурларе не е за обявяване на изборни резултати, а е за допускане на участници до втория тур, с оглед на което не подлежи на самостоятелно обжалване.

При тези констатации, оспорването е недопустимо и следва да бъде оставено без разглеждане, респективно образуваното съдебно дело да бъде прекратено.

Предвид направеното изрично искане за спиране на изпълнението, съдът следва да се произнесе и по този въпрос, но тъй като липсва годен административен акт, който подлежи на самостоятелно оспорване пред съда, то и искането с правно основание чл.166 от АПК и чл.459, ал.4 от Изборния кодекс е лишено от предмет, респективно също е процесуално НЕДОПУСТИМО и следва да се остави без разглеждане.

Ето защо, на основание чл.159, т.1 от АПК, Административен съд-Бургас, първи състав

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А.Р.Г.,***, чрез упълномощен представител- адвокат Младен Донев от АК-Сливен, срещу Решение № 144-МИ от 30.10.2023г. по описа на ОИК-Сунгурларе, като процесуално НЕДОПУСТИМА.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на жалбоподателя А.Р.Г.,***, чрез упълномощен представител- адвокат Младен Донев от АК-Сливен, за спиране изпълнението на Решение № 144-МИ от 30.10.2023г. на ОИК-Сунгурларе, като процесуално НЕДОПУСТИМО.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 1994 по описа за 2023г. на Административен съд – гр.Бургас.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба, в 7- дневен срок от съобщението до страните, на основание чл.459, ал.8 от ИК, пред Върховния административен съд на Република България.

Съдия: