Решение по дело №122/2019 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 юни 2019 г. (в сила от 11 юли 2019 г.)
Съдия: Тихомир Колев Колев
Дело: 20195540200122
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 33

20.06.2019 год. гр. Чирпан

В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен съд  Чирпан, втори състав

На 10.06.2019 год.

В публично заседание в състав:

                                         Председател: ТИХОМИР КОЛЕВ

Секретар: МАРИЯ ХАЛАЧЕВА

Сложи за разглеждане докладваното от  Районен съдия ТИХОМИР КОЛЕВ

АН дело номер 122 по описа за 2019 година.

и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по повод жалбата на Община Братя Даскалови, ЕИК 00817568, със седалище и адрес на управление с. Братя Даскалови, обл. Ст.Загора, ул. Септемврийци № 55, представлявано от кмета И.С.Т., чрез пълномощник адв. Е.Н. с адрес на адв. кантора: гр. Ст.Загора, ул. Свети Княз Борис № 97, офис 6,  против НП № НЯСС-59/25.02.2019г. издадено от Кирил Михайлов -  Зам. Председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което й е наложена имуществена санкция общо в размер на 5 000. 00 лв., по 2500лв. за всяко от двете нарушения, описани в обстоятелствената част на постановлението, за неизпълнение на задължение по чл.190а, ал.2 във вр. с чл. 138а, ал.3, т.5 от Закона за водите. 

Жалбоподателят редовно призован не се явява, представлява се от адв. Е.Н. от АК Ст.Загора. В жалбата си, депозирана по реда на чл. 59 ЗАНН изразява становище, че наказателното постановление е незаконосъобразно и издадено при съществени нарушения на процесуалните правила, поради което моли същото да бъде отменено.

Моли съда да постанови решение, с което да отмени изцяло наказателното постановление като незаконосъобразно или алтернативно, ако съдът не приеме аргументите за цялостна отмяна на обжалвания санкционен акт, да измени наказателното постановление като намали наложената имуществена санкция до минимално установения от закона размер.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител, но взема писмено становище по същество на спора, с което моли жалбата да бъде отхвърлена като недоказана и потвърдено обжалваното НП.

Предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени по отделно и в тяхната съвкупност, съдът намира за установена следната фактическа обстановка:

Жалбата е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява допустима и следва да бъде разгледана.

Установи се по делото, че с НП № № НЯСС-59/25.02.2019г. издадено от Зам. Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, е наложена на жалбоподателя имуществена санкция общо  в размер на 5 000. 00 лв., по 2 500лв. за всяко от двете нарушения описани в обстоятелствената част на постановлението, за неизпълнение на задължение по чл. 190а ал.2 във вр. с чл.138а, ал.3, т.5 от Закона за водите, за това, че “ На 25.09.2018г. на основание чл. 190, ал.4, т.1 от Закона за водите е извършена проверка на язовир „Горно Белево“, находящ се в поземлен имот № 028017 в землището на с. Горно Белево, община Братя Даскалови, Акт за публична общинска собственост № 63/23.06.2000г., собственост на община Братя Даскалови за което е съставен констативен протокол № 07-06-97/25.09.2018г. В следствие на проверката, чрез обход и оглед на малка язовирната стена и съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията е установено: че въздушния откос е обрасъл с храстовидна растителност, което възпрепятства извършването на оглед и констатирането на неизправности; преливникът е обрасъл с дървесна и храстовидна растителност, която нарушава пропускателната му способност, т.е, че не са изпълнени от собственика на язовир „Горно Белево" задължителните предписания на комисията за ежегодни обследвания на техническото и експлоатационното състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, назначена със заповед № АП-07-ЗД-103/25.04.2018г.от областният управител на област Стара Загора, дадени в констативен протокол № 34/19.06.2018г., а именно: 1. Да се премахне храстовидната растителност от въздушния откос, със срок на изпълнение 10.09.2018г.; 2. Да се премахне храстовидната и дървесна растителност от преливника на язовира, със срок на изпълнение 10.09.2018г./, като с така описаното в акта деяние на 25.09.2018г. община Братя Даскалови е осъществила фактическия състав на две нарушения на разпоредбата на чл. 190а, ал.2 от Закона за водите, която задължава собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях да изпълнят предписанията по чл. 138а, ал.3, т.5 от Закона за водите.

Това НП е постановено на основание Акт за установяване на административно нарушение № 07-201/ 26. 11. 2018 г. с актосъставител В.В.В. на длъжност главен инспектор в Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“- Южна Централна България в ГД НЯСС при ДАМТН, гр. Ст.Загора, бул. Цар Симеон Велики № 108, ет.11, стая 6, оправомощена със Заповед № А-92/05.02.2018г. и Заповед № А-517/ 12.07.2018г. на председателя на ДАМТН и в присъствието на свидетеля С.Г.К. – свидетел при установяване на нарушението.

Като административно нарушение са преценени обстоятелствата, че Община Братя Даскалови, като собственик на язовир " Горно Белево", находящ се в поземлен имот № 028017 в землището на с. Горно Белево, община Братя Даскалови не са изпълнени от собственика на язовира задължителните предписания на комисията за ежегодни обследвания на техническото и експлоатационното състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, назначена със заповед № АП-07-ЗД-103/25.04.2018г.от областният управител на област Стара Загора, дадени в констативен протокол № 34/19.06.2018г., а именно: 1. Да се премахне храстовидната растителност от въздушния откос, със срок на изпълнение 10.09.2018г.; 2. Да се премахне храстовидната и дървесна растителност от преливника на язовира, със срок на изпълнение 10.09.2018г.

Първото основание за законосъобразността на всяко НП е то да бъде издадено от компетентен орган, като компетентността може да произтича както пряко от закона, така и да бъде делегирана. Пред настоящата въззивна инстанция не възниква съмнение относно материалната компетентност на актосъставителя и наказващия орган. Спазени са разпоредбите на чл. 201, ал. 11, във връзка с чл. 190, ал. 4 и чл. 190а, ал. 1, т. 3 и т. 4 от ЗВ, като по делото е представена Заповед № 517/ 12.07.2018 г., с която Председателят на ДАМТН е оправомощил длъжностни лица, които да дават задължителни предписания на собственици на язовирни стени и съоръжения, да следят за тяхното изпълнение и да съставят АУАН по чл. 200, ал. 1, т. 38 - 41 от ЗВ. В цитираната заповед под т. 66 е посочено името на актосъставителя – В.В., с което е потвърдена неговата компетентност. Съгласно чл. 201, ал. 12 от ЗВ, наказателни постановления по ал. 11 се издават от председателя на ДАМТН или от оправомощени от него длъжностни лица. По делото е представена Заповед № А – 5/02.01.2018 г., с която на Кирил Михайлов Войнов, заместник - председател на ДАМТН и издател на атакуваното НП са били предоставени функциите на председателя на ДАМТН, определени в чл. 3, ал. 2, 4а и 13 от УП на ДАМТН, в това число да издава заповеди и НП по чл. 200, ал. 1, т. 38-41 от ЗВ, с което административнонаказващият орган надлежно е доказал своята компетентност.

При издаване на АУАН и НП съдът не установи допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до опорочаване на производството по налагане на административно наказание. Неоснователни са доводите на жалбоподателя, че е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като АУАН бил съставен в несъответствие с разпоредбата на чл. 52, ал. 1 от ЗАНН. ,т.е. че наказателното постановление е издадено след месечния срок по  чл. 52, ал. 1, изр. 1 от ЗАНН. Посоченият в  чл. 52, ал. 1, изр. първо от ЗАНН едномесечен срок е инструктивен такъв, като неговото неспазване може да бъде единствено основание за определена дисциплинарна отговорност и т. н., но не и относно заключение за съществено процесуално нарушение, опорочаващо процедурата по издаване на наказателното постановление. Това е така, защото чл. 34, ал. от ЗАНН изрично е предвидил срока, в който от образуване на административнонаказателното производство (което от своя страна, съгласно чл. 36, ал. 1 от ЗАНН, се образува със съставяне на АУАН) може да бъде издадено наказателно постановление и този срок е шест месечен.

Изцяло неоснователни са възраженията, че не е описано ясно нарушението в НП. Съдът намира, че всички фактически и правни констатации са посочени точно, посочени са всички задължителни реквизити на съдържанието на НП, императивно изброени в чл. 57 от ЗАНН. В преценката си дали да издаде НП, административнонаказващият орган се основава на фактическите констатации по АУНН, които в рамките на производството по налагане на административно наказание се считат за верни, до доказване на противното. От друга страна, по силата на чл. 14, ал. 2 от НПК, във връзка с чл. 84 от ЗАНН, в съдебното производство тези констатации нямат обвързващи съда доказателствена сила - т. 7 от ППВС № 10/73 г. При това положение съдът е длъжен, разглеждайки делото по същество да установи чрез допустимите от закона доказателствени средства, дали е извършено административното нарушение, както и обстоятелствата, при които е извършено. По отношение на установено нарушение, съдът при обсъждане на представените доказателства, намира, че фактическите констатации в АУНН, пренесени след това и в обстоятелствената част на НП са обосновани.

В разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ е предвидено наказание глоба, съответно имуществена санкция от 1000 до 20 000 лв за физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 от ЗВ.

С оглед установената и доказана в хода на съдебното дирене фактическа обстановка, съдът намира, че са налице всички елементи от състава на нарушението.

На нарушителя Община Братя Даскалови е било издадено и връчено предписание с констативен протокол № 34/ 19.06.2018 г. от оглед на язовирна стена и съоръженията към нея.

Предписанието е било съобразено с разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, съгласно която Председателят на ДАМТН или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право да дават предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл. 13, т. 1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение.

Изцяло законосъобразното предписание е било издадено и връчено на Община Братя Даскалови, която като собственик на язовир и стената към него, безспорно е адресат на подобно административно изявление, поради което предписанието подлежи на безусловно изпълнение от жалбоподателя.

Фактическата констатация на наказващия орган, че не е изпълнено предписанието в частта – 1. Да се премахне храстовидната растителност от въздушния откос, със срок на изпълнение 10.09.2018г.; 2. Да се премахне храстовидната и дървесна растителност от преливника на язовира, със срок на изпълнение 10.09.2018г. се доказа безспорно от събраните при съдебното следствие доказателства, като по делото не са представени доказателства, които да оборят този тази констатация.

Налице е следващия елемент от обективния състав на нарушението - изтекъл е предоставения срок за изпълнение на предписанията , но те към извършване на проверката не са изпълнени.

При така установеното за съда е категорично доказано, че вмененото на жалбоподателя нарушение по чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ е налице. Касае се за нарушение от формален характер. С бездействието си общината жалбоподател не е изпълнила вмененото задължение да изпълни отправените й предписания за осъществяване на безопасна техническа експлоатация на язовира. В процесния случай е ангажирана безвиновна отговорност на общината - собственик на язовир, която не е осигурила неговата безопасна и безаварийна експлоатация, тъй като не е изпълнила предписанията на компетентните контролни органи. Целта на разпоредбата е свързана с провеждането на превантивни мерки, осигуряващи безопасна експлоатация на водни съоръжения и басейни. С неизпълнение на вмененото му задължение по предписанието, собственикът на водния басейн е застрашил обществените отношения, гарантиращи правилното техническо и експлоатационно състояние на язовира, поставил е под съмнение безопасното му ползване и вероятността за недопускане на аварии и злополуки, които са с непредвидими, общественоопасни и рискови последици за неограничен кръг хора и имущество. С оглед характера на обществени отношения, които са застрашени, съдът намира, че допуснатото нарушение не носи белезите на маловажно по см. на чл. 28 от ЗАНН.

Съдът намира, че при определяне размера на имуществената санкция административнонаказващият орган не се е съобразил изцяло с разпоредбата на чл. 27 ЗАНН, като е определил за извършеното нарушение размер на санкцията 5000 лв. Санкционната част на чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ предвижда възможност за налагане на имуществена санкция от 1000 лв. до 20 000 лв. за ЮЛ, неизпълнило предписание по чл. 190а от ЗВ. Съдът намира, че така определения размер на санкцията е завишен. При определянето му от наказващия орган не са отчетени тежестта на нарушението и другите обстоятелства, установени по време на проверката – това е нарушение, от което не са произлезли реални вреди.

Предвид изложеното, съдът намира, че съответно на тежестта на извършеното нарушение е наложената санкция да бъде в размер към минимума от 1000 лв. за всяко едно от допуснатите административни нарушения.

С оглед на всичко установено и изложено, съдът намира, че атакуваното НП следва да бъде изменено, като размера на наложената имуществена санкция бъде намален от 2500 лв. на 1000 лв. за всяко едно от допуснатите административни нарушения.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И:

ИЗМЕНЯ наказателно постановление НП № НЯСС-59/25.02.2019г. издадено от Кирил Михайлов -  Зам. Председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Братя Даскалови, ЕИК 00817568, със седалище и адрес на управление с. Братя Даскалови, обл. Ст.Загора, ул. Септемврийци № 55, представлявано от Кмета И.С.Т. е наложена имуществена санкция общо в размер на 5 000. 00 лв., по 2500лв. за всяко от двете нарушения, описани в обстоятелствената част на постановлението, за неизпълнение на задължение по чл.190а, ал.2 във вр. с чл. 138а, ал.3, т.5 от Закона за водите , като НАМАЛЯ имуществената санкция на по 1000. 00 /хиляда/ лева за всяко от двете нарушения, описани в обстоятелствената част на постановлението, за неизпълнение на задължение по чл.190а, ал.2 във вр. с чл. 138а, ал.3, т.5 от Закона за водите, а именно за неизпълнение на следните предписания: 1. Да се премахне храстовидната растителност от въздушния откос, със срок на изпълнение 10.09.2018г.; 2. Да се премахне храстовидната и дървесна растителност от преливника на язовира, със срок на изпълнение 10.09.2018г. , като ОТХВЪРЛЯ жалбата в останалата й част като неоснователна и недоказана.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен съд Стара Загора по реда на Глава Дванадесета от АПК, на касационните основания предвидени в НПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните.

 

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: