Решение по дело №2528/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1051
Дата: 20 юли 2020 г. (в сила от 15 октомври 2020 г.)
Съдия: Сияна Генадиева Генадиева
Дело: 20203110202528
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 

 

1051/20.7.2020г.

 

В    И М Е Т О    Н А     Н А Р О Д А

 

         ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, XIII състав, в открито съдебно заседание на 15.07.2020 година, в състав:

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: Сияна Генадиева

 

при секретаря Цветанка Кънева, като разгледа докладваното от районния  съдия НАХД № 2528 по описа за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

        Постъпила е жалба от „К.2.“ ООД против наказателно постановление № КХ - 022/20.05.2020г. на Директор на ОДБХ- Варна, с което на основание чл.73а ал.2 от ЗПООПЗП е наложено наказание Имуществена санкция в размер на 500лв. за нарушение на чл.15 ал.2 т.3 б от Наредба №16 от 28.05.2010г.

В жалбата се претендират нарушения на процесуалния и материалния закон, които обосновавали незаконосъобразността на обжалвания акт.

В съдебно заседание въззиваемата страна се представлява от управителят, който подържа жалбата на посочените в нея основания.

       Въззиваемата страна – чрез своя процесуален представител изразява становище за неоснователност на жалбата, като моли съда да потвърди наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

       На 06.03.2020 г. около 13.00 часа в магазин за хранителни стоки, находящ се в гр. Варна и стопанисван от въззивното дружество била извършена проверка от служители на ОДБХ – гр. Варна.

       В хода на проверката било установено, че търговецът предлага за продажба продажба картофи с приблизително общо тегло 25 кг, поставени в 3 бр. пластмасови каси и 1 бр. гаца, разположени върху дървен стелаж, трайно прикрепен към магазина. Банани с приблизително общо тегло 10 кг., поставени върху стелажа в насипно състояние и ябълки с приблизително общо тегло 20 кг., поставени в 2 бр. кашони и 1 бр. пластмасова каса, разположени върху дървения стелаж.

        За изброените партиди плодове и зеленчуци служителите на ОБДХ поискали да им бъдат представени придружаващите стоката документи, необходими за оценка на съответствието на проверяваните партиди, а именно според служителите това следвало да бъдат фактури и копие на сертификат за съответствие, ако има издаден такъв. Такива документи в хода на проверката на место не били издадени. На следващия ден били представени фактури непълни документи за произход на стоките представени за продажба в магазина.

         Поради това бил издаден АУАН, тъй като било прието, че с непредставянето на место на документи установяващи произхода на стоките представени за продажба е осъществен състав на нарушение по чл.15 ал.2 т.3 б от Наредба №16 от 28.05.2010г.

         В срока за депозиране на възражения жалбоподателят депозирал възражение.

         АНО е приел, че възражението му е неоснователно, тъй като законодателството изисквало документите, необходими за оценка на съответствието на проверяваните пресни плодове и зеленчуци да се представят при проверката, а не в по-късен момент, доколкото оценяването на съответствието на плодовете и зеленчуците се извършва с цел да се установи годността им за реализация на пазара към момента на предлагането им за продажба, а не по принцип.

        Гореизложената фактическа обстановка се установи и потвърди, въз основа на всички налични по преписката и представени с жалбата гласни и писмени доказателства. Свидетелските показания на св. Ц. – актосътавител, както и на св. С., съдът кредитира изцяло, същите не са противоречиви, а взаимодопълващи се.

        При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

        Жалбата срещу Наказателното постановление е подадена в предвидения в разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от ЗАНН 7 – дневен преклузивен срок, от надлежна страна, срещу акт, който подлежи на обжалване, поради което се явява процесуално допустима.

        Актът за установяване на административно нарушение е изготвен от длъжностно лице със съответната компетентност, съдържа необходимите реквизити, кумулативно предвидени в разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН. Самото наказателно постановление също е издадено от компетентен орган и е надлежно връчено по реда на чл. 58, ал. 1 от ЗАНН.

        Установено е, а и не се оспорва от наказаното лице, че последното има качеството търговец по смисъла на § 1, т. 2 от ДР на Наредба № 16/28.05.2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци, тъй като е предлагало за продажба пресни плодове и зеленчуци.

        Доказано е от АУАН, както и от всички доказателства, налични по АНП, че към момента на проверката плодовете и зеленчуците, описани в акта и НП са били изложени за продажба, като за същите не са били представени фактури и сертификат за качество.

        От своя страна, разпоредбата на чл.15, ал.2, т.3, б. "б" от Наредба № 16/28.05.2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци предвижда, че когато се касае за вътрешния пазар търговците са длъжни да предоставят на инспекторите цялата информация, както и следните документи, необходими за оценка на съответствието на проверяваните партиди и по-конкретно фактура и копие на сертификат за съответствие, ако има издаден такъв, като Наредбата не уточнява конкретен момент в който същите следва да бъдат представени.

В случая по време на проверката на проверяващите не са били представени каквито и да е документи за произход на стоката.

Действително чл.15, ал.2, т.3, б. "б" от Наредбата изисква представянето на фактура, но от своя страна Закона за счетоводството - чл. 7, ал. 1 посочва, че първичен счетоводен документ по чл. 6, ал. 1 се издава, когато това е предвидено в закона. Такова задължение е създадено за регистрираните по ЗДДС лица, които на основание чл. 113, ал. 4 са длъжни да издадат фактура не по-късно от 5 дни от датата на възникване на данъчното събитие за доставката, а в случаите на авансово плащане - не по-късно от 5 дни от датата на получаване на плащането. От горното следва, че при доставка, извършена на предходен ден е напълно възможно и допустимо от закона фактура, удостоверяваща заплащането на стоката да се издаде на следващия ден.

Разпоредбата на чл.40, ал.3, т.2 ЗПООПЗПЕС предвижда, че търговците на пресни плодове и зеленчуци са длъжни да предоставят на контролния орган информация и всички документи, необходими за оценка на съответствието на проверяваните партиди, като законът не визира изрично какви по вид следва да бъдат представените документи. Нормата е бланкетна и препраща към  на чл.15, ал.2, т.3, б. "б" от Наредба № 16/28.05.2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци, която предвижда, че когато се касае за вътрешния пазар търговците са длъжни да предоставят на инспекторите цялата информация, както и следните документи, необходими за оценка на съответствието на проверяваните партиди и по-конкретно фактура и копие на сертификат за съответствие, ако има издаден такъв, като приема, че Наредбата не уточнява конкретен момент, в който посочените документи следва да бъдат представени. Непосочването на законните разпоредби, които са били нарушени представлява нарушение на посочените по - горе правни норми, които са императивни и спазването им е не само абсолютно условие за формална изрядност, но и условие за законосъобразност на атакувания административен акт.

За така описаното нарушение АНО е наложил адм.наказание на основание чл. 73а, ал. 2 от ЗПООПЗП. Така посоченото основание за налагане на административно наказание само може да въведе в неяснота кои е закона въз основа, на който се налага наказанието.

Съдът поради това намира, че в хода на административнонаказателното производство са били допуснати съществени процесуални нарушения, ограничили правото на защита на жалбоподателя поради невъзможността същият да разбере на какво основание е ангажирана неговата отговорност.

Като допуснато съществено процесуално нарушение при съставяне на НП, настоящия съдебен състав възприема непосочване на законовите разпоредби, въз основа на който е ангажирана отговорността на наказаното дружество. Изписването само на абревиатурата на нарушения закон поставя в субективна и обективна невъзможност санкционираното лице да узнае съставът на санкционната норма въз основа на която е наказан. Затруднението би могло да бъде предизвикано не само от това, че в случая става въпрос за множество букви в абревиатурата на закон, уреждащ специфична материя, т.е. може да се предполага, че неговата абревиатура не е ноторно известна, но и затруднението може да възникне и от това, че в диспозитива на НП изписването на абревиатурата е непълно е не съответства на действителното име на закона -  Закон за прилагане на общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз , ако се посочи абревиатурата на закона то тя следва да изглежда така - ЗПООПЗПЕС. В случая дори са пропуснати две букви от деветбуквената абревиатура на названието на закона.

Освен това АНО е наложил адм. наказание на основание чл. 73а ал.2 от ЗПООПЗПЕС, докато за посоченото в обстоятелствената част на НП нарушение има специална санкционна норма чл. 68 ал.2 от посочения закон.

За пълното нарушението е следвало да бъде квалифицирано по следния начин - нарушение по чл. 40, ал. 3, т. 2 от Закона за прилагане на общите организации за пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, вр.чл.15, ал.2, т.3, б."б" от Наредба № 16/28.05.2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци. Основанието за налагане на адм. наказание следва да е на основание чл.68 от ЗПООПЗПЕС сочещ, че Физическо лице, което не изпълни задължение по чл. 40, ал. 3, се наказва с глоба в размер от 1000 до 3000 лв., а ал.2 сочи, че когато нарушението по ал.1 е извършено от юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 3000 до 5000 лева.

Доколкото по делото не е посочен закона въз основа, на които е ангажирана адм.отговорност на въззивното дружество, неправилно е определена санкционната норма, то съда единствено може да отмени НП, поради допуснати съществени процесуални нарушения.

Така мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

         ОТМЕНЯ Наказателно постановление № КХ - 022/20.05.2020г. на Директор на ОДБХ-Варна, с което на „К.2.“ ООД на основание чл.73а ал.2 от ЗПООПЗП е наложено наказание Имуществена санкция в размер на 500. 00 лева, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

       Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Варненския административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                           Районен съдия: