Определение по дело №251/2021 на Софийски окръжен съд

Номер на акта: 260414
Дата: 25 май 2021 г. (в сила от 8 юни 2021 г.)
Съдия: Ирина Руменова Славчева
Дело: 20211800100251
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 5 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

                                                       Гр. София, 25.05.2021 г.

 

 

СОФИЙСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, гражданско отделение, четвърти първоинстанционен състав, в закрито заседание на двадесет и пети май две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИРИНА СЛАВЧЕВА

 

                                                                                              

като разгледа подадената от Д.П.М. *** искова молба по гр. дело № 251/2021 год. по описа на Софийски окръжен съд,  за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Софийският окръжен съд е сезиран с искова молба от Д.М. срещу Министерство на финансите, с която са предявени искове по чл. 2, ал. 1, т 1 от ЗОДОВ за заплащане на обезщетение за неимуществени вреди, произтичащи от направено неоснователно искане на РП-Е.П. за постановяване на принудителни медицински мерки по отношение на ищцата, което било отхвърлено с решение по ч.н.д. № 299/2020 год. на РС-Е.П., както и от неправомерни действия на органите на РУ на МВР-гр. Е.П., изразяващи се в незаконното й задържане на 05.10.2020 год. в продължение на 6 часа пред блока, в който живее. С разпореждане от 08.04.2021 год. съдът е оставил исковата молба без движение с указания до ищцата да отстрани констатирани от съда нередовности. С уточняваща молба от 21.04.2021 год. ищцата е заявила, че предявява исковете солидарно срещу РУ на МВР – гр. Е.П. и РП-гр. Е.П., като петитумът на исковата молба е за осъждане на държавата, в лицето на Министерство на финансите, да й заплати сумата 40 000 лева – обезщетение за причинени й неимуществени вреди по вина на посочените държавни органи. Твърди, че въз основа на направеното искане на прокуратурата не е била настанявана и лекувана в специализирано психиатрично заведение и не са й налагани принудителни медицински мерки.

При така установената фактическа обстановка съдът направи следните изводи от правна страна:

Съгласно чл. 2, ал. 1, т. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди държавата отговаря за вредите, причинени на граждани, при прилагане от съда на задължително настаняване и лечение или принудителни медицински мерки, когато те бъдат отменени, както и при всички други случаи на лишаване от свобода в нарушение на чл. 5, § 1 от Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи, съставена в Рим на 4 ноември 1950 година.

Легитимирани страни в исковия процес са тези, които претендират, че са притежатели на материалните права, засегнати от спора. Процесуалната легитимация е процесуална предпоставка от категорията на абсолютните, чието наличие обуславя допустимостта на иска, а липсата на такава – недопустимост на претенцията. Процесуалната легитимация следва от твърденията на ищеца. В случая ищцата излага, че е претърпяла вреди в резултат на незаконосъобразни действия и актове на представители на РП-гр. Е.П.. Отговорността на държавата по чл. 2 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди е обективна. Съдът и другите органи представляват държавата като процесуални субституенти. По искове за обезщетение за вреди за прилагане от съда на задължително настаняване и лечение или принудителни медицински мерки, когато те бъдат отменени поради липса на законно основание, легитимиран да представлява държавата е съдът. Следователно отговорността на прокуратурата не може да се ангажира в хипотезите на задължително настаняване и лечение или прилагане на принудителни медицински мерки. Същевременно не се твърди и няма данни ищцата да е настанена на лечение или спрямо нея да са били приложени принудителни медицински мерки.

Недопустима като неподведомствена на гражданския съд е и претенцията на ищцата по отношение на РУ на МВР-гр. Е.П.. Това е така, тъй като когато обезщетението за неимуществени вреди се претендира спрямо държавата като следствие от незаконосъобразни действия на полицейски служители искът е с правна квалификация чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, като разглеждането му е в компетентността на съответния административен съд, който съгласно чл. 1, ал. 2 ЗОДОВ прилага реда на АПК. В съдебната практика се приема, че предопределящи за квалификацията на деликтния иск по ЗОДОВ /дали е по чл. 1 или по чл. 2 ЗОДОВ/ са онези обстоятелства, които решават въпроса в системата на изпълнителната или в системата на съдебната власт е държавният орган, чиито незаконни актове, действия или бездействия са пряката /основна/ причина за вредите, поради което, след като в случая обезщетението се претендира единствено от незаконни действия на полицейските органи, то исковата претенция се обуславя от деликтния състав на чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ.

Независимо от това, исковата молба подлежи на връщане и поради това, че не са изпълнени в цялост дадените от съда указания с разпореждането от 08.04.2021 год. до ищцата да конкретизира срещу кого предявява иска, като има предвид, че съгласно чл. 7 от ЗОДОВ искът за обезщетение се предявява пред съда срещу органите по чл. 1, ал. 1 и чл. 2, ал. 1, от чиито незаконни актове, действия или бездействия са причинени вредите. В уточняващата молба ищцата сочи, че вредите са причинени от действията на РП-гр. Е.П. и РУ на МВР-гр. Е.П., но в петитума на исковата молба отново  поддържа искането за осъждане на Държавата в лицето на Министерство на финансите, да й заплати претендираното обезщетение, т.е. нередовностите на исковата молба не са отстранени.

Воден от горното, на основание чл. 130 от ГПК съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ВРЪЩА искова молба вх. № 262747/02.04.2021 год., подадена от Д.П.М. срещу Министерство на финансите и ПРЕКРАТЯВА производството по гр.д. № 251/2021 год. по описа на СОС, като НЕДОПУСТИМО.

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба в едноседмичен срок от съобщаването му на ищцата пред САС.

 

 

СЪДИЯ: