Решение по дело №144/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 394
Дата: 30 март 2021 г. (в сила от 29 ноември 2021 г.)
Съдия: Дарина Неделчева Рачева Генадиева
Дело: 20217050700144
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 януари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ ……….

Гр. Варна,  ………………...  2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – гр. Варна, Трети състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети февруари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:        Дарина РАЧЕВА

при секретаря Калинка Ковачева и с участието на прокурора от ВОП                                , като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 144 по описа на Административен съд – гр. Варна за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и следв. от АПК, вр. чл. 186, ал. 4 от ЗДДС.

Образувано е по жалба от Сдружение с нестопанска цел „Заедно 111“ – гр. Варна, ЕИК ***, срещу Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 11-ФК/14.01.2021 г. на Началника на отдел „Оперативни дейности“ – гр. Варна в ГД „Фискален контрол“ при Централно управление на Националната агенция за приходите, с която на сдружението на основание чл. 186, ал. 1 и чл. 187, ал. 1 от Закона за данъка върху добавената стойност е наложена принудителна административна мярка „запечатване“ на обект – перукерско студио „К.“ в гр. Варна, ул. „Ш“ № **, и забрана на достъпа до него за срок от 14 (четиринадесет) дни.

В жалбата се твърди, че в хода на административното производство са допуснати съществени нарушения и описаните факти и обстоятелства не отговарят на действителната фактическа обстановка. По-конкретно жалбоподателят посочва, че представляващата сдружението е лице, което упражнява занаят, и тя извършва търговска дейност в обекта, поради което не е длъжна да въвежда в употреба и да използва касов апарат. Твърди, че сдружението не извършва търговска дейност, а приема единствено дарения за изработка на перуки на онкоболни хора. Счита още, че обжалваната заповед препятства прилагането на чл. 187, ал. 4 от ЗДДС, тъй като няма издадено наказателно постановление, а срокът, за който е наложена мярката, нарушава принципа на съразмерност. Моли за отмяна на заповедта и за присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът в производството, Началник на отдел „Оперативни дейности“ – гр. Варна в Главна дирекция „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП изразява становище за неоснователност на жалбата. Твърди, че административният орган е извършил анализ на доказателствата по преписката и е определил срок на мярката в съответствие с тежестта на нарушението и недобросъвестното отношение на нарушителя към данъчната система. Счита за достатъчно установяването на нарушение на данъчното законодателство, за да бъде приложена ПАМ. Моли заповедта да бъде потвърдена като правилна и законосъобразна и в полза на агенцията да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

 

Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК от лице с правен интерес от обжалването, поради което се явява допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Предмет на обжалване е Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 11-ФК/14.01.2021 г. на Началника на отдел „Оперативни дейности“ – гр. Варна в ГД „Фискален контрол“ при Централно управление на Националната агенция за приходите.

Съгласно мотивите на заповедта, на 11.01.2021 г. е извършена проверка на търговски обект – перукерско студио „К.“ в гр. Варна, ул. „Ш“ № **, стопанисвано от Сдружение „Заедно 111“. Посочено е, че сдружението извършва продажба на стоки и услуги и през интернет сайт, като е обявило, че студиото предлага услуги като допълнителни коси, ръчно правени по поръчка, готови за закупуване и поръчка по каталог, че прави големи отстъпки за онкоболни жени и жени с проблеми. На място в студиото са изложени готови перуки на цени от 100 до 450 лева, треси на цени от 1 см от 1 до 10 лева. Органите по приходите са извършили контролна покупка на треса 50 см на обща стойност 300 лева, като са платили авансово 60 лева, за което е издадена квитанция с дата 11.01.2021 г., с печат и подпис на сдружение „Заедно 111“ и текст „екстеншъни БГ коса“. Касов бон не е издаден, тъй като сдружението не разполага с ЕКАФП. Направен е извод, че сдружението е задължено лице по чл. 3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г., тъй като извършва търговска дейност от 11.01.2021 г. и няма монтирано, въведено в експлоатация и регистрирано в НАП фискално устройство от датата на започване на дейността на обекта, което е нарушение на чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г., вр. чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.

Като мотиви за определения срок на принудителната мярка е посочено задължението на субектите, стопанисващи търговски обекти, да монтират, въведат в експлоатация и да регистрират в НАП фискални устройства, за да дадат възможност за проследяване на реализираните обороти. Посочено е, че за привеждане на дейността в съответствие с нормалната организация за отчитане на дейността и преустановяване на незаконосъобразните практики, е необходим определен срок. Отразен е и резултат от проверка, при която е установено, че задълженото лице има изискуеми публични задължения в големи размери.

От представения в административната преписка протокол за извършена проверка от 11.01.2021 г., се установява, че обектът е нает от сдружението, а намиращото се в него лице се е представило за заместник-председател на Управителния съвет на сдружението и е приело плащането на аванса. Констатирано е, че в обекта няма фискално устройство или СУПТО, няма ПОС-терминал, няма кочан с касови бележки. Установена е разлика в касовата наличност от 60 лева. Към протокола е приложена квитанция от ПКО от 11.01.2021 г. за сумата 60 лева капаро за екстеншън БГ коса, с печат на сдружението. При последващата документална проверка, обективирана в протокол от 19.01.2021 г., председателката на сдружението е представила сертификат и майсторско свидетелство, устав на сдружението и удостоверение за вписване. В протокола е отразено възражението на представляващата сдружението, че то не извършва търговска дейност, а на органите по приходите е представено майсторско свидетелство.

В преписката са представени още договор за наем от 01.12.2020 г. за помещението с наемател сдружение „Заедно 111“, удостоверение за регистрация на сдружението и устав, както и майсторско свидетелство на Л.С. М. от 30.03.2011 г. като майстор по занаята „Перукерство“.

Представен е Акт за установяване на административно нарушение, в който обстоятелствата, констатирани с протоколите, са описани идентично и нарушението е квалифицирано по чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г., вр. ал. 2 и 3 и във вр. чл. 3, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. Във възраженията по акта също е посочено, че е съставен на погрешно данъчнозадължено лице.

С жалбата до съда е представено копие на майсторското свидетелство и актуално състояние на сдружението.

До приключване на съдебната фаза не е представено наказателно постановление за нарушението.

 

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл. 168 от АПК, съдът приема следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс, вр. чл. 186, ал. 3 от ЗДДС, от лице с правен интерес – адресат на акта.

Като индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, заповедта следва да отговаря на изискванията на законосъобразност по кодекса – да е издадена от компетентен орган, при спазване на установената форма и процедура, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на закона.

Съдът намира, че обжалваният акт е издаден от компетентен орган – Началник на отдел „Оперативни дейности“ – гр. Варна в Главна дирекция „Фискален контрол“ при Централно управление на Националната агенция за приходите, на когото съгласно Заповед № ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП е възложено издаването на заповеди за налагане на ПАМ по чл. 186 от ЗДДС.

Не се установяват съществени нарушения на административно-производствените норми при издаване на акта. Обжалваният акт отговаря на изискванията за писмена форма и съдържа фактическите и правните основания за издаването си в достатъчно подробен вид, позволяващ съдебен контрол. 

            Правното основание за налагане на обжалваната принудителна административна мярка е чл. 186, ал. 1, т. 1 б. „б” от ЗДДС, съгласно който запечатване на обект за срок до един месец се прилага на лице, което не въведе в експлоатация или не регистрира в Националната агенция за приходите фискално устройство или интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност.

            Фактическото основание, квалифицирано като нарушение по чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г., вр. ал. 2 и 3 и във вр. чл. 3, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г., е липсата на фискално устройство в обекта, въведено в експлоатация и регистрирано в НАП. Според твърденията на жалбоподателя, такова устройство не е необходимо, тъй като дейността се извършва от лице, регистрирано като занаятчия.

            Съдът намира, че от представените доказателства не се установява безспорно, че дейността в обекта е извършвана от лице, регистрирано като занаятчия, респективно, не е оборено установеното при проверката обстоятелство, че продажбата е извършена от сдружението. Съгласно събрания договор за отдаване под наем на помещението, в което е извършена проверката, същото се отдава под наем, за да бъде ползвано за магазин, а наемател е именно сдружението. Издадената разписка от приходен касов ордер е подпечатана с печата на сдружението и в нея е отразено получаването на капаро за продажба на стока „екстеншън бг коса“. Независимо, че не са представени доказателства за твърдяните от органите по приходите факти – рекламиране на продажби от името на сдружението в интернет и наличие на големи задължения към бюджета, това не опровергава извода, че сдружението е извършило продажба на стоки, като е приело авансово плащане за конкретно посочена стока. Безспорно сдружението е свързано с лицето, упражняващо дейност като занаятчия, което е председател на неговия управителен съвет. Това само по себе си обаче не доказва, че продажбата е извършена от това лице, доколкото няма данни и доказателства то да упражнява дейност в този обект и да е приело плащането в своя полза лично или чрез пълномощник. Независимо от характеристиките на стоките, предлагани в обекта, и отношенията между сдружението и занаятчията във връзка с изработването им и предлагането им, обективно освен твърденията на сдружението липсват доказателства за това, че занаятчията е извършил продажбата.

Предвид това, съобразно чл. 3, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. сдружението е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, каквото според чл. 7, ал. 1 от същата наредба е длъжно да монтира, въведе в експлоатация и регистрира в НАП към датата на започване на дейността. Не се твърди и не се установява извършената продажба да попада в изключенията по чл. 4 от наредбата. В случая фискално устройство в обекта липсва, и това обстоятелство не се оспорва от жалбоподателя. При това положение, регистрирането и отчитането на извършваните от сдружението продажби е изключено, като до въвеждане в експлоатация и свързване с НАП на такова устройство дейността на сдружението ще бъде извършвана в нарушение на реда за регистриране и отчитане на продажбите. Предвид това, изводите на органите по приходите, че за предотвратяване на нарушения от същия вид е необходимо налагането на принудителната мярка, са обосновани и материално законосъобразни. Същото се отнася и до извода за необходимостта от време за създаване на нормална организация за отчитане на продажбите в обекта, свързана с придобиване, монтиране, въвеждане в експлоатация и свързване с НАП на фискално устройство.  

Въз основа на всичко гореизложено, съдът приема, че приложената принудителна административна мярка е обоснована и законосъобразна, както и съобразена с целта на закона, поради което жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена. При този изход от производството следва да бъде уважено направеното от ответника искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в минималния размер по чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл. 78, ал. 8, изр. второ от ГПК и чл. 144 от АПК, или 100 лева.

 

По гореизложените съображения и на основание чл. 172 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Заедно 111“ – гр. Варна, ЕИК ***, срещу Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 11-ФК/14.01.2021 г. на Началника на отдел „Оперативни дейности“ – гр. Варна в ГД „Фискален контрол“ при Централно управление на Националната агенция за приходите, с която на сдружението на основание чл. 186, ал. 1 и чл. 187, ал. 1 от Закона за данъка върху добавената стойност е наложена принудителна административна мярка „запечатване“ на обект – перукерско студио „К.“ в гр. Варна, ул. „Ш“ № **, и забрана на достъпа до него за срок от 14 (четиринадесет) дни.

 

ОСЪЖДА Сдружение с нестопанска цел „Заедно 111“ – гр. Варна, ЕИК ***, да заплати на Националната агенция за приходите сумата 100 (Сто цяло) лева юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                 

Съдия: