Определение по дело №326/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 април 2021 г. (в сила от 29 април 2021 г.)
Съдия: Росица Веселинова Чиркалева-Иванова
Дело: 20217260700326
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

                                                  29.04.2021г., гр.Хасково

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО, в закрито заседание на двадесет и девети април две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                   

                                                                      СЪДИЯ: Росица Чиркалева

 

разгледа докладваното от съдията и адм.дело № 326/2021г. и за да се произнесе взе предвид следното:    

 

Производството е образувано по искова молба на С.Р.М. *** срещу Областна дирекция на МВР Хасково, с цена на иска 7000 лева, в това число 5000 лв. неимуществени вреди и 2000 лв. имуществени вреди.

Ищецът претендира посочените имуществени и неимуществени вреди да са претърпени от незаконосъобразни действия на ПИ Г. С. Т.– служител на ПУ „ Любимец“ към РУ „ Свиленград“ при ОД на МВР Хасково, при извършено на 12.03.2021г. в дома му в гр. Л., претърсване.  Посочено е, че за последното действие бил издаден Протокол за извършена проверка в помещение без съгласие на собственика или обитателя или в тяхно отсъствие на основание чл. 83 от ЗМВР

Като взе предвид изложените в исковата молба факти и обстоятелства на които се основава исковата претенция, настоящият съдебен състав намира, че производството не е такова по чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ, попадащо в предметната подведомственост на административните съдилища, а е по чл. 2, ал.1 от ЗОДОВ, предвид което е от компетентността на общите съдилища.

Разграничителният критерий за приложимия правен ред е основния характер на дейността на органа, от чиито актове, действия или бездействия са причинени вредите. Специалната подсъдност на административните съдилища съгласно чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ във вр. чл. 128, ал.1, т.5 АПК е предвидена за разглеждане на искове за обезщетения за вреди, причинени от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност.

Нормата на чл. 2 от ЗОДОВ пък дава защита срещу вреди настъпили в резултата на действията и бездействията на правозащитните органи.

В процесният случай действията от които се претендира да са настъпили вредите са извършени в хода на проверка на полицейски орган, разполагащ с правозащитни функции, осъществена по реда на чл. 83 от ЗМВР. Съгласно последната разпоредба „Полицейските органи могат да извършват проверки в помещения без съгласието на собственика или обитателя или в тяхно отсъствие само когато:

1. следва да се предотврати непосредствено предстоящо или започнало тежко престъпление;

2. са налице данни, че в помещението се укрива лице, извършило тежко престъпление;

3. е необходимо оказване на неотложна помощ на лица, чийто живот, здраве или лична свобода се намира в опасност или са налице други случаи на крайна необходимост.“

Това правомощие на органите на МВР произхожда именно от правозащитните им функции и от задължението им да разследват и  предотвратяват извършването на пресътпления.

Последните действия, според настоящият съдебен състав не представляват административна дейност по смисъла на чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, а са част от дейността на правозащитните органи - разследващи органи, следствие, прокуратура, съд, осъществяващи действия по прилагането на Наказателния кодекс. Безспорно ответникът МВР е орган на изпълнителната власт, но действията, описани в исковата молба са такива по чл. 6, т. 4 ЗМВР. Органите на МВР са действали при условията на чл. 83 от ЗМВР, които имат за цел разкриване или предотвратяване извършването на престъпление, която дейност не е административна и не се обхваща в хипотезата на чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ/ в идентичен смисъл е и разбирането, прието от състави на ВКС и ВАС в определение № 102/18.12.2009 г. по адм. д. № 90/2009 г., определение № 63/02.04.2008 г. по адм. д. № 59/2008 г. и определение № 11/13.02.2013 г. по адм. д. 93/2012 г./

Ето защо на основание чл.135, ал.2 във вр. с ал.1 от АПК производството пред Административен съд Хасково следва да се прекрати, а жалбата да се изпрати по подсъдност на Районен съд Хасково.

Така мотивиран, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ПРЕКРАТЯВА  производството по административно дело № 326/2021г. по описа на Административен съд Хасково, образувано по искова молба на С.Р.М. *** срещу Областна дирекция на МВР Хасково, с цена на иска 7000 лева, в това число 5000 лв. неимуществени вреди и 2000 лв. имуществени вреди.

ИЗПРАЩА делото в Районен съд – Хасково по подсъдност.

Препис от настоящото определение да се изпрати на страните.

            Определението не подлежи на обжалване.

                                                                              

                                                                                    СЪДИЯ: