Решение по дело №49/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 261
Дата: 30 юни 2023 г. (в сила от 19 юли 2023 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20237220700049
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 261

 

гр. Сливен, 30. 06. 2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и втори юни, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Райкова-Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 49 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 215 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от Министъра на земеделието, подадена срещу Виза за проектиране от 24.02.2022 г., издадена от Главния архитект на Община С., за реконструкция – без да се изменя външното очертание в хоризонтално и вертикално отношение, и без промяна предназначението, на съществуваща сграда за временно обитаване – б. п. с., сграда с идентификатор 67338.303.157.2 по КК на г. С., при спазване на действащите норми и нормативи и предварително съгласуване на скицата по реда на ЗУТ.

В жалбата си оспорващият твърди, че визата е незаконосъобразна, поради неспазване на установената форма, съществени нарушения на административното производство и противоречие с материалноправните разпоредби. Излага съображения, че: визата засяга поземлен имот - горска територия, представляваща държавен горски фонд, публична държавна собственост; предвидената с визата реконструкция на сграда представлява „строеж“ по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ; съгласно разпоредбата на чл. 152, ал. 1 от Закона за горите /ЗГ/, строителство в горските територии без промяна на предназначението се допуска само за изграждане на обекти по чл. 54, ал. 1, а процесната сграда не е сред изрично посочените обекти, поради което е необходимо да се проведе процедура за промяна на предназначението, каквато не е извършена; визата е издадена върху скица на сграда, а не като копие/извадка от действащ ПУП, което представлява нарушение на установената от закона форма; позовава се и на чл.74, ал. 1 от ЗГ; чл. 8, т. 2, т. 3 и т. 4 от ЗУТ; чл. 12, ал. 3 от ЗУТ. Моли оспорената виза да бъде отменена. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се явява. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Представя списък с разноски. По списъка с разноски, представен в съдебно заседание на 22.06.2023 г., прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Административният орган – Главният архитект на Община С., редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. Не изразява становище по жалбата.

Заинтересованото лице П.Д.Д., редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който изразява становище за неоснователност на жалбата, моли да бъде отхвърлена, претендира присъждане на направените по делото разноски. Представя списък с разноски.

 Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на оспорващия и на заинтересованото лице, събраните по делото относими към спора доказателства, и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Процесната сграда с идентификатор 67338.303.157.2 по КК на г. С. е с. на заинтересованото лице П.Д.Д., видно от Нотариален акт за продажба на недвижим имот № 150 том XII дело № 2941/ 2008 г. по описа на Служба по вписванията – С. В нотариалния акт сградата е описана като к., т., на два етажа, със застроена площ 117 кв. м., построена в поземлен имот /ПИ/ с идентификатор 67338.303.157 по КК на г. С., адрес: К., с площ на ПИ 3724 кв. м., трайно предназначение: горска, начин на трайно ползване: за т. б., х. Същите данни за поземления имот, в който е построена сградата, се съдържат и в Скица № 15-198382 от 21.02.2023 г., издадена от Служба по геодезия, картография и кадастър– С. В скицата на ПИ, като собственик по данни от КРНИ, е отразено: ДГФ-ДАГ. Цитираната скица е неразделна част от Удостоверение Изх. № РД-10-306 от 22.02.2023 г. на Общинска служба по земеделие – С., съгласно което, на основание чл. 27, ал. 5, т. 3 във връзка с чл. 27, ал. 3 от ЗГ, поземлен имот с номер 303.157 в землището на г. С., с площ 3,724 дка, вид на територията: за нуждите на горското стопанство, в м. К., е публична държавна собственост, с предоставени права за управление на Министерство на земеделието.

Производството пред административния орган е образувано по Заявление за издаване на скица-виза за проучване и проектиране, подадено от П.Д.Д. /заинтересовано лице в производството/, с Вх. № 9400-1743 от 26.01.2022 г. по описа на Община С., с което е поискано, на основание чл. 140, ал. 1 от ЗУТ, издаване на скица с виза/или виза за проектиране на масивна сграда, т. х. на два етажа – ремонт и реконструкция, в ПИ 67338.303.157, м. К.

В документите по приложеното административно дело № 203 / 2022 г. по описа на Административен съд – Сливен, се съдържат следните данни за процесната сграда и за поземления имот, в който е изградена: Видно от извадка от действащ ОУП за Община С., одобрен с Решение № 1509 от 21.03.2019 г. на Общински съвет – С., ПИ 67338.303.157 по КККР, м. „К.“, землище г. С., вид територия – горска, НТП – „За т. б., х.“, попада в територия, определена като „Ок1- курортни устройствени зони и комплекси в ПП „С. к.“; Видно от извадка от ТУП на отдиха на Община С., м. „К.“ е обозначена като „Зона за о. о. със застрояване“; Видно от извадка от кадастрален и регулационен план на м. „К.“ от 1978 г., в същия е отразена двуетажна масивна жилищна сграда с предназначение „Г. к. „К.“.

Главният архитект на Община С. се е произнесъл по подаденото заявление с издаване на оспорения в настоящото производство акт – Виза за проектиране за реконструкция – без да се изменя външното очертание в хоризонтално и вертикално отношение, и без промяна предназначението, на съществуваща сграда за временно обитаване – б. п. с., сграда с идентификатор 67338.303.157.2 по КК на г. С., при спазване на действащите норми и нормативи и предварително съгласуване на скицата по реда на ЗУТ. Във визата е посочено, че същата се издава на основание чл. 140, ал. 1 и ал. 5 вр. чл. 12, ал. 3 от ЗУТ, при условията на § 5, т. 38 и т. 44 от ДР на ЗУТ, съгласувано с централната администрация, стопанисваща имота.

Оспорената виза е съобщена на оспорващия на 26.01.2023 г. Жалбата срещу визата е подадена на 09.02.2023 г.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните, съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и. М.З.Д. със с. „П. и г. с.“, чието заключение съдът възприема като изготвено компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал. От заключението на вещото лице е установено, че: Процесната сграда е на два етажа, с частично запазени носещи зидове, изпълнени с каменна и тухлена зидария; покривната конструкция от дървен скатен покрив липсва; За м. „К.“, в която попада ПИ с идентификатор 67338.303.157 със съществуващата процесна сграда, няма разработен ПУП, но всеки устройствен план се съобразява с предвижданията на устройствените схеми и планове от по-горна степен - с ОУП; Действащият Общ устройствен план /ОУП/ на Община С., одобрен с Решение № 1509 от 21.03.2019 г. на Общински съвет С., указва границите на м. „К.“, в които е определена устройствена категория Ок1- курортни устройствени зони и комплекси в ПП „С. к.“; ПИ 67338.303.157 попада в територия със статут, съгласно ОУП, курортни устройствени зони и комплекси в ПП „С. к.“; Приетият ОУП определя преобладаващото предназначение и начин на устройство на отделните структурни части от територията; Съгласно извадки от ТУП /териториално-устройствен план/ на отдиха на Община С., м. „К.“, където се намира процесната сграда, от 1988 г. е обозначена като „Зона за о. о. със застрояване“; В кадастрален план на м. „К.“ от 1978 г., процесната сграда е отразена като съществуваща масивна жилищна сграда на 2 етажа с предназначение „Г. к. „К.“; Визата за проектиране е издадена като извадка от действащата кадастрална карта, в която са интегрирани съществуващи кадастрални данни от предходни планове, в т.ч. съществуващи сгради; Процесната сграда, която ще се ремонтира, е нанесена със своята площ и данни за височината в КККР; Визата е издадена за реконструкция на съществуваща сграда, при която няма да се променят характеристиките във вертикално и хоризонтално отношение; сградата е нанесена на кадастрален план от 1978 г., нанесена е на кадастралната карта и попада в горска територия с НТП „За т. б., х.“ по действащата КККР, отредена като устройствена зона категория Ок1- курортни устройствени зони и комплекси в ПП „С. к.“, съгласно действащ ОУП на Община С.; Процесната виза за проектиране не допуска ново строителство и отклонение от съществуващите параметри на сградата, която ще се ремонтира; Видно от приложените по делото документи, сградата е съществувала преди близо 60 години в к. м. „К.“; Съществуващите кадастрални данни за това са интегрирани в действащата КК на г. С.; Сградата е съществуваща и към момента на издаване на оспорената виза, но се нуждае от основен ремонт и реконструкция.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 215, ал. 4 от ЗУТ 14-дневен преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Визата за проектиране е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК във връзка с чл. 214 от ЗУТ. Визата касае сграда– частна собственост, изградена в поземлен имот, представляващ горска територия–държавна собственост. Собствеността на Държавата върху поземления имот е удостоверена по реда на чл. 27, ал. 5, т. 3 от ЗГ. Съгласно чл. 27, ал. 6 от ЗГ, по дела, които се отнасят до горски територии – държавна собственост, Държавата се представлява пред съда от Министъра на земеделието. А съгласно чл. 154, ал. 1 от ЗГ, държавната политика в областта на горското стопанство се осъществява от Министъра на земеделието. С оглед на изложеното и по аргумент от разпоредбата на чл. 140, ал. 3 от ЗУТ, която предвижда съобщаване на визата на заинтересованите лица по чл. 131 от ЗУТ, оспорващият има качеството на заинтересовано лице по смисъла на чл. 131 от ЗУТ.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна, по следните съображения:

Оспорената виза е издадена от компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия, на основание чл. 140, ал. 7 от ЗУТ.

Визата е мотивиран от фактическа и правна страна административен акт и отговаря по форма на общите правила по чл. 59, ал. 2 от АПК.

Липсват съществени нарушения на административнопроизводствените правила при издаване на визата. В съответствие с чл. 35 от АПК, визата е издадена след изясняване на правно значимите факти и обстоятелства.  

Визата е съответна на материалния закон.

От събраните по делото писмени доказателства и от заключението на вещото лице е установено, че оспорената виза за проектиране е за реконструкция на к., т. с., на два етажа, без промяна на външното очертание в хоризонтално и вертикално отношение и без промяна на предназначението. Сградата е ч. с. – на заинтересованото лице П.Д.Д., а издадената виза е въз основа на подадено от него заявление, в качеството му на в. по смисъла на чл. 140, ал. 1 от ЗУТ. Сградата е изградена в поземлен имот, представляващ горска територия–държавна собственост, с начин на трайно ползване: за т. б., х. Визата е издадена при условията на чл. 12, ал. 3 от ЗУТ, съгласно която норма, без промяна на предназначението в поземлените имоти по чл. 8, т. 2, 3 и 4 /земеделски, горски и защитени територии/ се допуска застрояване на обекти, чиито функции са съвместими с предназначението на имотите, при спазване на действащата нормативна уредба и въз основа на подробен устройствен план или виза за проектиране, издадена от Главния архитект на Общината. Следователно, цитираната разпоредба допуска, без промяна на предназначението, застрояване на обекти в поземлени имоти – горски територии, без изработване на ПУП, само въз основа на виза за проектиране, при условие, че функциите на обектите са съвместими с предназначението на поземлените имоти и при спазване на действащата нормативна уредба. В разглеждания случай функциите на процесната сграда са съвместими с предназначението на поземления имот, тъй като сградата е к., т., а поземленият имот е с начин на трайно ползване: за т. б., х. Липсват доказателства за несъобразяване на визата с действащата нормативна уредба. Визата за проектиране не допуска ново строителство и отклонение от съществуващите параметри на сградата. Сградата, за реконструкция на която е издадена визата, е нанесена на кадастрален план от 1978 г.; нанесена е на кадастралната карта; попада в горска територия с начин на трайно ползване: за т. б., х., по действащата КК, отредена като устройствена зона категория Ок1- курортни устройствени зони и комплекси в ПП „С. к.“, съгласно действащ ОУП на Община С.

Във връзка с изложеното, неоснователно е извършеното от оспорващия позоваване на чл. 74, ал. 1 от ЗГ.

Не се споделя и твърдението на оспорващия за несъобразяване на визата с разпоредбите на чл. 152, ал. 1 във връзка с чл. 54, ал. 1 от ЗГ, тъй като цитираните разпоредби от ЗГ са относими към ново строителство в горски територии, а оспорената виза е за реконструкция на съществуваща сграда.

По изложените съображения, оспорената виза е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски, е неоснователна.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК, претенцията на заинтересованото лице за присъждане на разноски е основателна, поради което следва да му бъдат присъдени разноски в размер на 1500 лева – договорено и платено адвокатско възнаграждение, което съдът не намира за прекомерно.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Министъра на земеделието, подадена срещу Виза за проектиране от 24.02.2022 г., издадена от Главния архитект на Община С., за реконструкция – без да се изменя външното очертание в хоризонтално и вертикално отношение, и без промяна предназначението, на съществуваща сграда за временно обитаване – б. п. с., сграда с идентификатор 67338.303.157.2 по КК на г. С., при спазване на действащите норми и нормативи и предварително съгласуване на скицата по реда на ЗУТ.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието и храните да заплати на П.Д.Д. с ЕГН: **********, с адрес: ***, сумата от 1500 /хиляда и петстотин/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението е постановено при участието на заинтересованото лице П.Д.Д. с ЕГН: **********, с адрес: ***.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: