Определение по дело №234/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 394
Дата: 19 август 2021 г.
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20217280700234
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 394/19.8.2021г.                                  гр. Ямбол

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН съд   V състав

На 19  август 2021 г.  

В закрито съдебно заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: В.БЯНОВА-НЕЙКОВА

                                    

разгледа докладваното от съдия   В.БЯНОВА-НЕЙКОВА адм.д.№ 234 по описа на съда за 2021 г., и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.124, ал.1 от Закона за държавния служител(ЗДСл) във връзка с чл.145 и следв. от Административнопроцесуалния кодекс(АПК). Образувано е по жалба от М.С.Б. с ЕГН ********** ***, чрез пълномощник адв. Пл. С. – ЯАК, съдебен адрес:*** офис 5, e-mаil - *, моб. тел *, срещу Заповед № РД - ЧР - 25 - 10/02.08.2021г. на Директора на ОД „Земеделие” гр. Ямбол.Със заповедта е прекратено служебното правоотношение на жалбоподателя Б. на длъжност директор на дирекция“АПФСДЧР“ при ОД“Земеделие“-Ямбол, считано от 03.08.2021г., на основание чл. 106, ал. 1, т. 5 и чл. 108 от ЗДСл.

Заповедта се счита за незаконосъобразна, като издадена при наличие на съществено нарушение на административно производствените правила, в противоречие и при нарушаване на приложимите материалноправни разпоредби, при несъответствие с целта на закона и при несъобразяване и непълнота на относими към конкретния случай доказателства. Посочва се, че към датата на връчване на оспорената заповед, не са налице кумулативно изискуемите от ЗДСл по чл. 106, ал. 1, т. 5 предпоставки за прекратяване на служебното правоотношение на жалбоподателя. Към датата на издаване на оспорената заповед, жалбоподателят не е придобил право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, тъй като към тази дата е достигнал определената възраст, но не е имал необходимия осигурителен стаж.В конкретния случай, правното основание за прекратяване на служебното правоотношение не съответства на фактическото основание, посочено в заповедта - придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст.Във връченото на жалбоподателя Предизвестие № ЧР-14-10/02.07.2021г., придружено със справка за трудов стаж, както и в оспорената заповед, органът по назначаването е приел, че жалбоподателят има над 40 години трудов осигурителен стаж.Приетото от органа, не отговаря на обективната действителност и не е доказано.За да посочи размера на общия стаж на жалбоподателя, органа по назначаването се позовава на копия от трудови книжки на жалбоподателя, но на практика, според същия орган такива документи не са налични в служебното досие на жалбоподателя.Посоченото обстоятелство се установява от отговора на органа по назначаването, даден в писмен вид на жалбоподателя, който след получаване на писменото предизвестие е депозирал пред органа своето писмено възражение вх. № ЧР-14-10-1/05.07.2021г. относно размера на отразения в предизвестието негов общ стаж.В случая, органът по назначаването не е извършил необходимите правни и фактически действия относно установяването и доказването на придобития от жалбоподателя общ стаж в периода до датата на издаване на атакуваната заповед.При условие, че органът не разполага с надлежни доказателства, установяващи размера на общия стаж на жалбоподателя, същият е следвало да изиска необходимата му информация от Националния осигурителен институт прилагайки по аналогия чл. 106, ал. 5 от ЗДСл, което не е изпълнено.В конкретния случай, административният орган е допуснал съществени нарушения на приложими административни правила, относно установяване на общия стаж на жалбоподателя, в резултат на които с атакуваната заповед е създадена вероятност за неистинност на фактите, които органът е счел за установени и които са от значение за съществуването на разпореденото субективно право. Тези нарушения водят до отменяемост на атакувания акт и са основания за отмяна само в полза на страната, чиито права са били накърнени, а именно тези на жалбоподателя.

На следващо място се обосновава, че оспорената заповед е издадена в противоречие и при нарушаване на приложимите материалноправни разпоредби на чл. 106, ал. 1, т. 5 от ЗДСл и чл. 68 от КСО, тъй като с оглед изложеното към датата на издаване на заповедта, жалбоподателят независимо че е достигнал определената възраст, не е имал необходимия осигурителен стаж, за да са изпълнени кумулативните предпоставки и да настъпи основанието за прекратяване на служебното му правоотношение.

Счита се още, че атакуваната заповед е издадена в нарушение на чл.6 от АПК и при несъотвествие с целта на закона.Предоставените на административния орган субективни права са упражнени не за осъществяване на интереса, за който е установено от закона.Независимо, че въз основа на закона органа издал атакуваната заповед, е снабден с такава компетентност, в конкретния случай, се счита, че същият не е имал право, нито задължение да издаде атакуваната заповед с оглед изложените по-горе факти и обстоятелства. Границите при упражняване на правомощията на административните органи са очертани от нормата на чл.6 от АПК, като нарушаването на принципа на съразмерност при издаването на атакуваната заповед представлява несъответствие с целта на закона и води до нейната отмяна.Като последица от издаване на атакуваната заповед, жалбоподателят е останал без работа, считано от 03.08.2021г. и при условие, че заповедта за прекратяване на служебното му правоотношение бъде отменена, то за времето през което жалбоподателят не е на служба и на основание чл.104, ал.1 във вр. с чл.121, ал.,1 т.3 от ЗДСл, ответната страна му дължи обезщетение в размер на брутната му заплата, определена за последния пълен отработен месец, за цялото време, през което не заема държавната служба, но за не повече от 6 месеца.

С жалбата се иска съдът  да постанови решение, с което да отмени Заповед № РД - ЧР - 25 - 10/02.08.2021г. на Директора на ОД „Земеделие” гр. Ямбол, както и да осъди ОД „Земеделие” гр. Ямбол да заплати на жалбоподателя, обезщетение в посочения размер, за цялото време, през което същият не заема държавната служба, но за не повече от 6 месеца.Претендират се и направените по делото разноски.

 

Съдът счита жалбата в частта й срещу Заповед № РД - ЧР - 25 - 10/02.08.2021г. на Директора на ОД „Земеделие” гр. Ямбол за редовна и допустима за разглеждане по реда на чл.124, ал.1 от ЗДСл във връзка с чл.145 и следв. от АПК. Предявеният иск за присъждане на обезщетение по чл.104, ал.1 във вр. с чл.121, ал.,1 т.3 от ЗДСл следва да се отдели за разглеждане в отделно производство, тъй като предполага разглеждане на иска по правилата на чл.203 и следв. от АПК с конституиране на ответник юридическото лице, в чиято структура е органа по назначаване, и участие на прокурор, като на ищеца следва да се дадат и указания за посочване на конкретен период и размер на обезщетението, което се претендира. Водим от горното съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

   

НАСРОЧВА адм.д. № 234/2020 год. по описа на Административен съд-Ямбол за разглеждане в открито съдебно заседание на 21.09.2021 г. от 11.00 ч. на жалбата на М.С.Б. срещу Заповед № РД - ЧР - 25 - 10/02.08.2021г. на Директора на ОД „Земеделие” гр. Ямбол.

 

           КОНСТИТУИРА като страни в производството:

Оспорващ:  М.С.Б. с ЕГН ********** ***, чрез пълномощник адв. Пл. С. – ЯАК, съдебен адрес:*** офис 5, e-mаil - *

Ответна страна:  Директора на ОД „Земеделие” гр. Ямбол

 

УКАЗВА на органа по назначаване, че в негова тежест е да докаже законосъобразността на обжалвания акт, да установи съществуването на фактическите основания и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.

УКАЗВА на страните, че доказателствата, събрани редовно в производството по издаване  на акта, имат сила и пред съда.

При всяко положение на делото до приключването му с влязло в сила съдебно решение жалбоподателят може да оттегли жалбата си, наказващият орган може да оттегли издадения акт, както и страните могат да сключат споразумение пред съда по реда на чл.178 от АПК.

 

ДА СЕ ПРИЗОВАТ страните за насроченото съдебно заседание.

 

ОТДЕЛЯ за разглеждане по реда на исковото производство предявеният иск от М.С.Б. ЕГН ********** срещу Областна дирекция“Земеделие“-Ямбол за присъждане на обезщетение по чл.104, ал.1 във вр. с чл.121, ал.,1 т.3 от ЗДСл за времето, през което не заема държавна служба. РАЗПОРЕЖДА служебно да се изготвят преписи от жалбата със съединения иск, които да се докладват на председателя на съда за образуване на исково производство.

 

                                                          

 

 

                                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/не се чете