Решение по дело №287/2019 на Районен съд - Момчилград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 декември 2019 г. (в сила от 30 януари 2020 г.)
Съдия: Сунай Юсеин Осман
Дело: 20195150200287
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

  гр. Момчилград, 05.12.2019г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Момчилградския районен съд в публичното заседание на 02.12.2019г. в състав:

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: СУНАЙ ОСМАН,

 

при секретаря АНИТА ДОЧЕВА, като разгледа докладваното от съдията АНД № 287/ 2019г.по описа на съда, и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 от ЗАНН, и е образувано по жалба от „****“ЕАД-гр.София,представлявано от Изпълнителният директор В.С., срещу Наказателно постановление № НЯСС- 184/ 03.10.2019г. на  Заместник- председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което на основание чл.201 ал.12 и чл.200 ал.1 т.38 от Закона за водите, на жалбоподателя е наложена административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 4 000 лева, за неизпълнение на задължения по чл.141 ал.1 т.1 от Закона за водите.

Жалбата срещу наказателното постановление е подадена от изпълнителният директор на "****" ЕАД. Жалбоподателят твърди, че атакуваното постановление е неправилно и незаконосъобразно, издадено при нарушения на материалния и процесуалния закон. Излага подробни съображения в тази насока. Моли съдът да постанови решение, с което да го отмени изцяло.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се представлява.

Административно наказващият орган, редовно призован за съдебното заседание, не се явява и не се представлява. Чрез пълномощник е депозирал писмено становище по делото, в което оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено изцяло. Излага подробни съображения за неговата законосъобразност.

Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 10.05.2019г. актосъставителят М.К. и свидетелят Цв.И.- служители в РО НЯСС ЮБ при ДАМТН, на основание чл.190 ал.4 т.2 от Закона за водите, са извършили проверка на язовир "КОНЧЕ", находящ се в землището на с.Конче, община Момчилград /актуван с Акт за частна държавна собственост, и е включен в капитала на „****“ ЕАД/. За проверката е съставен констативен протокол № 08-02- 40/ 10.05.2019г. Вследствие на проверката, извършена чрез обход и оглед на малка язовирна стена и съоръженията към нея и преглед на документацията за експлоатацията е установено следното, че „изпускателят на язовира е в лошо състояние и е затлачен“, т.е., че  съоръженията /изпускателят/ към язовирната стена не се подържат в техническа изправност от "****" ЕАД, каквито задължения има като собственик на язовира- посочено е също така, че при високи води неизправното експлоатационно състояние на облекчителните съоръжения носи риск от аварийна ситуация, при която могат да настъпят вредни последици за живота и здравето на хората, околната среда и материалните ценности.

Въз основа на констатираните нарушения е издаден АУАН № 08-044/ 01.07.2019г. за нарушение на чл.144 ал.1 т.1 от Закона за водите, а след това е издадено и НП № НЯСС - 184/ 03.10.2019г. / с което за допуснато нарушение на нормата на чл.141 ал.1 т.1 от ЗВ на дружеството- жалбоподател е било наложено наказание „имуществена санкция“ в размер на 4 000 лева на осн.чл.201 ал.12 вр.чл.200 ал.1 т.38 от ЗВ/.

Изложената фактическа обстановка се установява след анализ на показанията на актосъставителят М.К. и свидетелите Цв.И. /участвала в проверката/  и  М.О. /свидетел по съставеният акт/- служители в РО НЯСС Южна България при ДАМТН, на които съдът дава вяра изцяло като последователни, непротиворечиви и безпристрастни; АУАН; Констативен протокол, АЧДС, НП, както и другите приети по делото писмени доказателства- посочени с номера и дати на съставяне, респ. издаване.

При така приетата за установена фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в законоустановеният срок, поради което следва да бъде разгледана по същество.

Видно от нак.постановление на дружеството- жалбоподател е наложена санкция за допуснато нарушение на чл.144 ал.1 т.1 от ЗВ, която гласи, че собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията към тях, са длъжни да осигурят поддържането им в техническа изправност.

Установи се по делото, че „изпускателят на язовира е в лошо състояние и е затлачен“, т.е., че  съоръженията /изпускателят/ към язовирната стена не се подържат в техническа изправност от "****" ЕАД, каквито задължения има като собственик на язовира, като това състояние на съоръжението при високи води носи риск от аварийна ситуация, при която могат да настъпят вредни последици за живота и здравето на хората, околната среда и материалните ценности.

Казано с други думи, съоръженията /основният изпускател/ към язовирната стена не се подържани в техническа изправност от "****" ЕАД. Това задължение има жалбоподателят като собственик на язовира.  Съдът приема, че в нак.постановление /а и в АУАН/ прецизно  са посочени всички признаци от състава на нарушението и жалбоподателят не е бил поставен в неизвестност за какво деяние следва да понесе административно-наказателна отговорност. Безспорно установено е авторството на нарушението. Съдът счита, че при съставянето на АУАН и при издаването на НП не са допуснати нарушения на процесуалните правила в ЗАНН, които да обосноват отмяната на процесното наказателно постановление. Съдът не приема за състоятелно възражението, че има допуснато нарушение на ЗАНН в тази насока с сгрешеният номер на констативният протокол, който е бил съставен по повод на извършената проверка, и това е така поради обстоятелството, че всяко административно- наказателно производство се образува със съставяне на УАН, а не  със съставянето на констативен протокол. Поради и това погрешното изписване на номера, или на датата на конст.протокол не се отразява на валидността на издаденото НП.

Съдът в същото време намира, че наложената "имуществена санкция" от 4 000 лева е завишена по размер. Доколкото се касае за нарушение, извършено от юридическо лице, чиято отговорност по арг. от чл.83 ЗАНН е обективна и безвиновна, деянието не следва да се доказва изобщо от субективна страна и да се изследва знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от фактическия състав на сочената като нарушена правна норма. При индивидуализиране на наказанието обаче наказващият орган не е спазил в пълна степен принципите на чл.27 от ЗАНН, тъй като не е съобразил степента на обществена опасност на деянието и дееца, смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства. В случая деянието е с типичната за този вид нарушения обществена опасност.

Наказанието от 4 000 лева, което е наложено на жалбоподателя от административно- наказващия орган е към средният размер от абсолютният максимум от 10 000 лева. В тази насока следва да каже, че конкретното деяние не се отличава съществено от сходни случаи на нарушения от същия вид, поради и което съдът намира, че неправилно санкцията е била завишена и е наложена в посоченият размер. Ето защо настоящата съдебна инстанция счита, че наложената "имуществена санкция" следва да бъде намалена от 4 000 лева на 2 000 лева. Това наказание съдът счита, че е достатъчно и справедливо, за да постигне целите на административнонаказателното преследване.

Съдът, предвид горното, и при извършената служебна проверка на процесните АУАН и НП, не констатира да са допуснати нарушения на процесуалните правила или материалния закон, които да съставляват основание за отмяна на наказателното постановление, каквито оплаквания са направени в жалбата.  АУАН и атакуваното постановление са съставени правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Процесното  нарушение  е описано в необходимата пълнота с всички относими към конкретният състав признаци, посочени са времето, мястото и обстоятелствата, при които е било извършено, както и доказателствата, които го подкрепят, индивидуализиран е и нарушителят.

От изложените в акта и наказателното постановление факти става ясно какво е деянието, което е осъществено от жалбоподателят, кога е извършено същото и каква е правната квалификация деянието, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният акт до степен, налагаща отмяната му. Словесното описание на констатираното нарушение и установената по делото фактическа обстановка съответстват на посочената като нарушена правна норма, както и на санкционната такава. Налице са и достатъчно доказателства за извършеното деяние, за което по-горе са изложени съответни съображения.

Ето защо атакуваното НП следва да бъде изменено като бъде намален размера на наложената „имуществена санкция“ в размер, клонящ към минимално предвиден в текста, а именно следва да се намали от 4 000 лева на 2 000 лева.

Предвид изложеното, съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ИЗМЕНЯВА Наказателно постановление № НЯСС- 184/ 03.10.2019г.,  издадено от  Заместник председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на основание чл.201 ал.12 и чл.200 ал.1 т.38 от Закона за водите, на „****“ ЕАД, ЕИК: ******, със седалище и адрес на управление в гр.София, бул.“******, е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 4 000 лева, за неизпълнение на задължение по чл.141 ал.1 т.1 от Закона за водите, като НАМАЛЯ размера на имуществената санкция от       4 000 лева на 2 000 лева.

             Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК, пред Административен съд-Кърджали, в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                       

                                                                           Председател :