Р Е Ш Е Н И Е
№ 118/23. Февруари
2021г., гр. Плевен
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав
На трети февруари 2021г. в публично съдебно заседание в
състав:
Председател: съдия Елка
Братоева
Съдебен секретар: Милена Кръстева
Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 991/ 2020г.
по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се
произнесе взе предвид следното:
Образувано е по жалба на „Фифо 2020“ ЕООД – Плевен,
представлявано от управителя Ф.П.Г., чрез адв. Я. *** срещу Заповед №
РД-10-1409/30.10.2020г. на Кмета на Община – Плевен, с която на осн. чл. 104
ал.6 от Наредба № 7 на Общински съвет Плевен са определени класираните
участници в публично оповестен конкурс за отдаване под наем за срок от 5 години
на част от имот – публична общинска собственост, представляващ терен с площ
29,02 кв.м. в УПИ II , кв. 11 по плана на гр.
Плевен, до спирка на МГТ, жк „Дружба“ до бл.111, за разполагане на преместваемо
съоръжение – павилион за хранене.
Срещу същата заповед е постъпила и жалба от „Гладникът
88“ ЕООД – Плевен, представлявано от управителя И.Р.И., чрез адв. Д.от АК – Враца.
Жалбоподателите оспорват заповедта като
незаконосъобразна, поради противоречие с материалния закон и целта му,
съществено нарушение на административно-производствените правила и искат
отмяната й.
Ответникът – Кмета на Община Плевен, чрез юрк. М. изразява
становище за неоснователност на жалбата на „Фифо 2020“ ЕООД. Претендира
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Като съобрази приетите по делото доказателства,
становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на
оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички
основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа
и правна страна:
Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр.
чл. 94 ал.3 вр. чл. 105 от Наредба № 7 за реда за придобиване, управление и
разпореждане с общинско имущество на ОбС - Плевен.
Заповедта е обявена публично на 30.10.2020г. на
таблото за обявления в Център за административно обслужване на граждани при
Община Плевен както предвижда чл. 94 ал.2 от Наредба № 7, за което е съставен
протокол /л.30/. 14-дневният срок за обжалване съгл. 149 ал.1 АПК започва да
тече от датата на обявлението – 30.10.2020г. и изтича на 13.11.2020г. /петък –
присъствен ден/.
Жалбата на „Гладникът 88“ ЕООД – Плевен, който е
участник в процедурата, е изготвена и подадена по пощата на 16.11.2020г., видно
от пощенското клеймо, т.е. след изтичане на преклузивния срок за съдебно
обжалване. Затова е недопустима и е оставена без разглеждане като просрочена на
осн. чл. 159 т.5 АПК и производството по делото в тази част е прекратено с влязло
в сила определението, а дружеството е конституирано като заинтересована страна.
Останалите участници в конкурсната процедура, в т.ч. и
„Гладникът 88“ ЕООД – Плевен са конституирани като заинтересовани страни.
Заинтересованите страни - „Д. *** и
„Десислава-98“ ЕООД – Плевен не изразяват становище. Заинтересованата страна
„Камура“ ЕООД – Плевен, чрез управителя Б.В.М. счита, че заповедта е правилна.
Жалбата на „Фифо 2020“ ЕООД – Плевен, който е участвал
в конкурсната процедура, е подадена на 12.11.2020г. в законния 14-дневен срок,
от надлежна страна и срещу подлежащ на съдебно оспорване индивидуален
административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
С Решение № 241 от 25.06.2020г. на Общински съвет –
Плевен на осн. чл. 14 ал.1 от Закона за общинската собственост е разпоредено да
се отдаде под наем чрез публично оповестен конкурс с тайно наддаване за срок от
5 години част от имот – публична общинска собственост, представляващ терен за
поставяне на преместваемо съоръжение – павилион за търговска и обслужваща
дейност / павилион за хранене/ при начална месечна наемна цена в размер на
261,18 лв. без ДДС, при депозит за участие – 783, 54 лв. Обявени са изискванията към участниците - да са
регистрирани търговци, да не са обвени в несъстоятелност или в производство по
ликвидация, да са изправна страна по договори, сключени с общината, да запазят
предназначението на имота. Обявени са и критериите за провеждане на конкурса-
наемна цена с 60% тежест и размер на инвестицията за облагородяване и
поддържане на прилежащия терен – 40 %. Възложено е на кмета на община Плевен да
назначи комисия, която да организира и проведе конкурса и да сключи договора за
наем със спечелилия участник. С Решение № 254/30.07.2020г. на Общински съвет
Плевен са изменени и допълнени конкурсните условия като е добавено изискването
участниците да нямат данъчни и други публични задължения, както и инвестицията
да бъде подробно описана по видове дейности и да бъде извършена до края на
първата година от договора.
На 07.01.2020г. Главният архитект на общината е
одобрил схема за разположението на преместваемия обект по реда на чл. 56 ЗУТ.
Със Заповед № РД-10-1318/15.10.2020г. Кметът на Община
Плевен е назначил комисия за организиране и провеждане на конкурса. Изготвените
от комисията конкурсни правила са одобрени от кмета на общината.
Обявлението за конкурса е поставено на таблото за обявления
при Община Плевен на 16.10.2020г. и на интернет страницата на общината. На
19.10.2020г. е публикувано в регионален вестник „Зетра“.
В срока за подаване на заявления са постъпили пет
предложения, които са разгледани от назначената комисия в обявения ден и час в
присъствието на представители на кандидатите, за което е изготвен Протокол от
27.10.2020г. Всички пет предложения са допуснати до оценяване, отворени са
ценовите предложения и публично обявени на присъстващите. В закрито заседание
са оценени допуснатите предложения по обявените критерии като на първо място е
класиран „Д. ***.62 точки при предложена месечна наемна цена – 1138 лв. без ДДС
и размер на инвестицията за облагородяване и поддържане на прилежащия терен –
41 239 лв. с ДДС, описана по видове дейности. На второ място с 82.22 точки
е класиран „Камура“ ЕООД - Плевен с предложена месечна наемна цена в размер на
1250лв. и размер на инвестицията – 22 900 лв., описана по видове дейности.
Всички останали предложения са оценени и класирани
съгласно обявените конкурсни условия, критерии и методика.
С оспорената Заповед № РД-10-1409/30.10.2020г. на
Кмета на Община – Плевен на осн. чл. 104 ал.6 от Наредба № 7 на Общински съвет
Плевен са определени класираните участници в конкурса на първо и второ място,
както и спечелилия участник.
Съгласно чл. 14 ал.7 ЗОС свободни имоти или части от
тях – публична общинска собственост, могат да се отдават под наем за срок от 10
години при условията и по реда на ал.2 след решение на общинския съвет.
Отдаването под наем се извършва от кмета на общината след провеждане на
публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено
предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс или е определен
друг ред.
Съгласно чл. 8 ЗОС управлението на имоти – общинска
собственост се извършва под общото ръководство на общинския съвет.
Предоставянето под наем на имоти – общинска собственост, се извършва чрез
публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено
друго. Условията и редът за провеждането на търговете и конкурсите се определят
от общинския съвет в местната наредба, приета въз основа на законовата
делегация на чл. 8 ал.4 ЗОС.
Условията и реда за провеждане на публични търгове и
публично оповестени конкурси са уредени в глава пета на Наредба № 7 за
придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, приета от Общински
съвет – Плевен.
Съгласно чл. 79 от Наредба № 7 решението за провеждане
на публичен търг или публично оповестен конкурс се взема от Общинския съвет или
Кмета на Общината в предвидените случаи и съдържа най-малко следната
информация: наименование и описание на предмета на търга или конкурса, начална
цена, която не може да бъде по-ниска от определената с решението на Общинския
съвет, размер на депозита за участие, срока на наемния договор, други
специфични условия. Подготовката и провеждането на търга или конкурса се
извършва от комисия, назначена от кмета на общината със заповед. Изготвените
правила за участие и провеждане на съответната процедура, се представят на
кмета на общината за утвърждаване, заедно с образци и другите документи за
участие, представляващи конкурсна документация, която се предоставя на
кандидатите срещу заплащане. Определя се и депозит за участие. Задължително се
публикува обявление за провеждане на конкурса в един местен вестник. Обявления
се поставят на видно и общодостъпно място в сградата на общината в рамките на
установеното работно време, публикуват се на интернет страницата на общината
или могат да бъдат разгласени по друг подходящ начин. В обявлението се съдържа
информацията за условията на конкурса съгласно решението на общинския съвет,
мястото за закупуване на документацията, таксата, времето и начина за оглед,
мястото и срока на подаване на предложенията, мястото, деня и часа за
провеждане на конкурса.
Съставът на комисията е определен в чл. 80 ал.1 от
Наредба № 7. Комисията проверява представените от участниците документи и
констатира дали са изпълнени условията за провеждане на конкурса – чл. 81.
Съгласно чл. 98 ал.1 от Наредба № 7 публично оповестен
конкурс се организира в случаите, когато освен размера на цената, органът, взел
решението е поставил специфични условия към предмета на сделката и сключването
и/или изпълнението й са подчинени на определени условия. Условията се
разработват и предлагат от назначената комисия за провеждане на конкурса.
Такива примерни условия могат да бъдат: заплащане на определена цена; запазване
предназначението на обекта; извършване на инвестиции; условия, свързани с
опазване или възстановяване на околната среда или други условия и изисквания
към участниците, съобразно спецификата на предмета или сделката. С
утвърждаването на конкурсната документация от кмета на общината, се одобряват и
конкурсни правила, в които се определят приоритетните условия на публично
оповестения конкурс, критериите за оценка на предложенията и тяхната тежест,
както и методиката за тяхното оценяване. /чл. 99/ Съдържанието на предложението
е дадено в чл. 100, образец на предложението може да се одобри като част от
конкурсната документация, то трябва да съдържа и становище и разработки по
отделните условия на публично оповестения конкурс. Основанията за отстраняване
също се посочват в одобрените конкурсни правила.
Публично оповестения конкурс се провежда чрез
предварително подаване в определения срок на писмени предложения от участниците
в запечатани непрозрачни пликове, в които се поставят всички необходими
документи за участие и офертата, поставена в отделен запечатан плик. /чл. 103/
В открито заседание в присъствие на участниците
комисията отваря предложенията и проверява наличието на представените
документи, след което продължава работа в закрити заседания като проверява
редовността на представените документи и спазване на поставените изисквания в
конкурсната документация, като определя с решение допуснатите участници,
отваря, разглежда и оценява офертите на допуснатите до участие и въз основа на
поставените оценки, комисията класира участниците, за което съставя протокол,
който се представя за утвърждаване от кмета на общината. Кметът на общината
издава заповед, с която определя
класирането до второ място, спечелилия участник и отстранените участници./чл.
104/
Оспорената заповед е издадена от Кмета на Община
Плевен и съответства на нормативно регламентираното с Наредба № 7 съдържание, в
този смисъл е издадена от съответния материално и териториално компетентен
орган, в рамките на неговите правомощия и отговаря на законовите изисквания за
форма и съдържание.
Разписаната в местната Наредба № 7 на Общински съвет
Плевен процедура е точно спазена при обявяването и провеждането на публично
обявения конкурс и е в съответствие със законовата рамка в ЗОС.
Условията за публично оповестения конкурс са
разработени от назначената комисия, утвърдени са от кмета на общината. Освен
минималната наемна цена, в условията се съдържа и изискване за запазването на
предназначението на обекта, което участниците писмено декларират, както и
изискване за извършването на инвестиция, която следва да бъде подробно описана
по видове дейности и да бъде извършена до края на първата година от договора
съобразно чл. 99 ал.2 т.1, т.2 и т.3 от Наредба № 7 от изброените примерни
условия, които следва да се поставят при провеждането на конкурсна процедура.
Оценката на предложенията е извършена по обявената
методика при преценка не само на наемната цена, но и на предложената
инвестиция, при обявеното в конкурсните условия и документация съотношение на
двата критерия: 60% - предложена наемна цена, 40% - оценка на размера на
инвестицията за облагородяване и поддържане на прилежащия терен. Така
поставените условия изключват възможността за провеждане на публичен търг само
по предложена наемна цена, но дават по-голяма относителна тежест по този
критерий, но той не е единствен и затова обуславят извод за законосъобразност
на заповедта за провеждане на обявената процедура съобразно решението на
общинския съвет, който е задал параметрите и вида на процедурата. В конкурсните
правила е допусната техническа грешка при изписване на формулата за оценка на
предложенията по критерий Б1 – „Предложена цена“, но ясно е посочено на две
места пак там, че максималният брой точки по този показател е 60т. и е обяснено
как се формира оценката. Същото съотношение по двата критерия /60% на 40%/ е
посочено изрично и в решението на Общински съвет Плевен за откриване на
процедурата. А комисията правилно е изчислила и приложила процента по този
критерий, с оглед на което допуснатата техническа грешка е незначителна и не е
довела до неяснота, объркване при подготовка на офертите и неправилна оценка на
предложенията на кандидатите и в този смисъл не се е отразила на крайното
класиране и затова не може да се определи като съществено процесуално нарушение.
Всеки от кандидатите е попълнил предложение по образец
и е посочил стойността на инвестицията, която предвижда по отделни видове
дейности, обхващащи обекта, според виждането и намеренията си за вида, облика и
развитието на обекта и терена около него, която ще се реализира до края на
първата година, според обявените условия, а не до края на петата година, както
твърди жалбоподателят. Не са отстранени участници, поради несъответствие с
поставените изисквания, процедурата е проведена при добра конкурентна среда,
което доказва, че този показател не е създал неясноти, неразбиране и трудности
за участниците при подготовката на ценовото предложение относно изискванията за
инвестиции. Офертата на избрания кандидат „Д. *** е попълнена съгласно
утвърдения в конкурсната документация образец, както впрочем и офертите на
останалите участници.
Всеки от кандидатите е декларирал, че няма публични
задължения, съобразно изискванията в документацията като е попълнил приложената
декларация по образец. Всички обстоятелства за съответствието с поставените
изисквания са проверени от комисията, което е отразено в таблица Приложение №1
към протокола, подписана от всички членове на комисията. А в Приложение № 2 е
отразена оценката на всеки от кандидатите по зададените два критерия и начина
на формиране на крайната комплексна оценка по формулата, също подписано от
всички членове на комисията.
Офертата на класирания на първо място участник е
оценена по зададените два обективни критерия по обявената формула, формирани от
предложената наемна цена и стойността на инвестицията при тегловно съотношение
съответно 60% на 40%, които определят предложението като икономически най-изгодно
според формираната по този начин комплексна оценка и така се постига целта на
закона при добро ниво на конкуренция, публичност, обективност и прозрачност.
В протокола на комисията е отразено класирането на
всички участници със съответния брой точки, като в заповедта са определени само
класираните участници на първо и второ място в съответсвие с чл. 104 ал.6 от
Наредба № 7, според която в заповедта се определя класирането до второ място и
спечелилия участник, с който се сключва договора. При отказ на първия участник,
договор се сключва със следващия класиран участник или се прекратява
процедурата съгласно чл. 95 ал.5 от Раздел II, който е приложим на основание чл. 105 за неуредените
в Раздел III въпроси от Наредба № 7. Затова
непосочването в заповедта на всички класирани участници не е пропуск, а е в унисон
с правилата.
Не са допуснати съществени процесуални нарушения в
хода на производството, а издадената заповед е законосъобразна. Затова жалбата следва да се отхвърли като
неоснователна.
При този изход на делото в полза на ответника следва
да се присъди юрисконсултско възнаграждение на осн. чл. 78 ал.8 ГПК в размер на
100 лв. съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 1 от АПК съдът
Р
Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Фифо 2020“ ЕООД – Плевен, представлявано
от управителя Ф.П.Г., чрез адв. Я. *** срещу Заповед № РД-10-1409/30.10.2020г.
на Кмета на Община – Плевен, с която на осн. чл. 104 ал.6 от Наредба № 7 на
Общински съвет Плевен са определени класираните участници в публично оповестен
конкурс за отдаване под наем за срок от 5 години на част от имот – публична
общинска собственост, представляващ терен с площ 29,02 кв.м. в УПИ II , кв. 11 по плана на гр. Плевен, до спирка на МГТ, жк
„Дружба“ до бл.111, за разполагане на преместваемо съоръжение – павилион за
хранене.
ОСЪЖДА „Фифо 2020“ ЕООД – Плевен, представлявано от
управителя Ф.П.Г. *** юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100 лв.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба
пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в
14-дневен срок от съобщението.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на
страните.
С Ъ Д И Я: /п/