Решение по дело №6444/2022 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 746
Дата: 23 май 2023 г.
Съдия: Ана Иванова Илиева
Дело: 20224430106444
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 8 декември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 746
гр. Плевен, 23.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, VIII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и четвърти април през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Ана Ив. Илиева
при участието на секретаря ВЕЛИСЛАВА В. ВАСИЛЕВА
като разгледа докладваното от Ана Ив. Илиева Гражданско дело №
20224430106444 по описа за 2022 година
Предявени са от И. М. С., ЕГН **********, с адрес в *** срещу
„ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЕН СИСТЕМЕН ОПЕРАТОР“ ЕАД, ЕИК *** със
седалище и адрес на управление в ***, представлявано от А.Ц. иск с правно
основание чл. 357, ал. 1 вр. чл. 188, т. 2 за признаване за незаконосъобразна
и отмяна на Заповед *** на из. директор на„ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЕН
СИСТЕМЕН ОПЕРАТОР“ ЕАД, с която на ищеца е наложено дисциплинарно
наказание „предупреждение за уволнение”.
В обстоятелствената част на ИМ сочи, че работи на длъжност *** в
управление ***, *** при ответника, изпълняващ трудовите задължения на ***
управление ***, съгласно заповед №*** и пълномощно №263/20.07.2022г. на
*** на ЕСО ЕАД. Твърди, че със Заповед №*** на *** на „ЕСО“ ЕАД, на
основание чл.188, т.2, във вр. с чл.187, ал.1, т.3 и т.10 от Кодекса на труда и
чл.9, т.5 и т.16 от Правилника за вътрешния трудов ред (ПВТР) в „ЕСО“ ЕАД,
му е наложено дисциплинарно наказание „Предупреждение за уволнение“.
Излага, че на 20.09.2022г. му у връчен документ изх.№ЕСО-9599/19.09.2022г.
на „ЕСО“ ЕАД, подписан от *** на дружеството, в който било посочено, че
същият е „Относно извършена проверка в Управление ***“ от Комисия,
назначена за извършване на проверка на дейността на Управление *** при
изпълнение на инвестиционната и ремонтната програми на дружеството за
периода м. юли 2021г. - м. септември 2022г., назначена със заповед №ЦУ-
ЗАП-1010/14.07.2022г. на *** на „ЕСО“ ЕАД. Сочи, че било посочено, че
констатациите на комисията са обективирани в доклад с вх. №ЦУ-Втр.ЦУ-Д-
791/02.09.2022г., съгласно който, в хода на проверката са констатирани
редица несъответствия между подадените заявки за искане на материали и
1
изготвените последващи справки за вложените материали в конкретни
обекти, от една страна, и действително вложените материали в обектите, от
друга, в ***. Твърди, че в доклада е посочено и, че във връзка с изложеното в
него следва в 3-дневен срок от получаването му даде информация по
определени четири въпроса, като подкрепи с доказателства своите твърдения.
Излага, че в процесния документ не било посочено, че срещу него е
започнало дисциплинарно производство по реда на КТ и че му се искат
обяснения именно във връзка с налагане на дисциплинарно наказание. Сочи,
че представил исканата информация с „Доклад относно извършена проверка в
У***“ до *** с изх.№ПЛ-Д-1300 от 21.09.2022г. на „ЕСО“ ЕАД, ***. Твърди,
че не му било известно, че срещу него е започнала процедура по налагане на
дисциплинарно наказание по реда на КТ и, че може да упражни правото си на
защита в тази процедура с даване на писмени обяснения. Излага, че бил
останал с впечатление, че се иска да докладва информация по резултатите от
извършена текуща проверка, каквато информация по различни въпроси е
изисквана и преди. Сочи, че освен тази информация не е предоставял писмени
обяснения и не му е било известно, че е в ход производство по издаване на
заповед за налагане на наказание по реда на КТ. Поради изложеното счита, че
не е спазено основното процедурно правило по чл. 193, ал. 1 КТ за налагане
на дисциплинарното наказание. Твърди, че при налагането на наказанието ми
не е спазена Процедура ЧР-4 на ЕСО ЕАД за налагане на дисциплинарни
наказания. Излага, че в т.3 на същата процедура е посочено, че следва да
бъде уведомен за започналото дисциплинарно производство спрямо него при
изискването на обяснения. Сочи, че съгласно процесната Заповед №***
констатациите на комисията, назначена за извършване на проверка на
дейността на Управление *** при изпълнение на инвестиционната и
ремонтната програми на дружеството за периода м. юли 2021г. - м. септември
2022г„ са обективирани в доклад с вх. №ЦУ-Втр.ЦУ-Д-791/02.09.2022г. на
„ЕСО“ ЕАД. Счита, че наказанието е наложено след изтичането на 2 месеца
от откриване на извършеното нарушението /чл.194, ал.1 от КТ/. Твърди, че в
процесната заповед е посочено, че наказанието се налага за нарушение на
трудовата дисциплина „по смисъла на чл.187, ал.1, т.3 и т.10 от КТ, а именно
неизпълнение на възложената работа и неспазване на техническите и
технологичните правила, както и неизпълнение на други трудови задължения,
предвидени в закони и други нормативни актове, в правилника за вътрешния
трудов ред, в колективния трудов договор или определени при възникването
на трудовото правоотношение“. Счита за неоснователно твърдението, че не е
изпълнил възложена му работа или други трудови задължения. Излага, че във
времето на подаването на заявките за искане на материали за конкретните
обекти и на изготвянето на последващите справки за вложените материали в
тях, не му е било възложено изпълняването на трудовите задължения на ***
управление ***. Сочи, че заместването на ***я на *** му е възложено със
Заповед №ЦУ-ЗАП- 1116/28.07.2022г. на *** на „ЕСО“ ЕАД /посочена като
издадена на 28.08.2022г. в обжалваната заповед за налагане на дисциплинарно
2
наказание/. Твърди и, че със Заповед №ПЛ-ЗАП-216/10.02.2021г. на *** ***,
са назначени персонални отговорници за всеки обект от Инвестиционната
програма и Програмата за ремонт и поддръжка на ***, включително за ***.
Излага, че съгласно посочената заповед, задължение на персоналните
отговорници е да осъществяват цялостен контрол за изпълнението на
съответния обект в срок, включително заявяване на материали, подготовка за
изпълнение, същинско изпълнение, приемане на обекта, като заявките за
необходими материали се изготвяли и подписвали от отговорника на обекта,
а справките за вложените материали за съответен период се подписвали от
съответните отговорни лица. Сочи, че със Заповед №ПЛ-ЗАП-
1919/19.11.2018г. на *** ***, са определени отговорни лица за съхранение на
материалите за обектите от програмите на ***, които изготвяли справка за
вложените материали по съответния обект, изграждан със собствени сили.
Счита, че от процесните заповеди се установява, че не са му били възлагани
трудови задължения, свързани с подаването на заявките за искане на
материали за конкретните обекти и изготвените последващи справки за
вложените материали в тях. Твърди и, че в процесната заповед не са не са
описани действия или бездействия, с които не са били спазени технически и
технологични правила.
В проведеното по делото о.с.з. процесуалния представител на ищеца
моли съда да постанови решение, с което да уважи предявения иск като
основателен и доказани да му присъди разноски. Навежда доводи, че на
ищецът е наложено дисциплинарно наказание без от него да са изискани по
надлежния ред писмени обяснения. Сочи, че от ищеца е изискана информация
относно доклада, но че от така изисканата информация за работника не е
станало ясно, че му се изискват обяснения във връзка с наложеното му
дисциплинарно наказание. Твърди, че ищецът не е извършил вменените му
нарушения, доколкото ищецът е заемал длъжността „директор“ в последните
два месеца от сочената проверка, като преди това е заемал длъжността „зам.
***“ на ***. Сочи, че извършените нарушения са основно в периода от 2021 г.
и началото на 2022 г., за който период не е заемал нито една от двете
длъжности, посочени в заповедта. Излага, че при встъпване в длъжността
„временно изпълняващ длъжността ***“ е назначил проверка на заявките,
вложените материали и наличности в дружеството, в резултат на която са
установени липси на стойност 350 000 лева. Навежда доводи, че след като е
изпратил този доклад на из. директор е назначена комисия, която е наказала
ищеца за нарушения за период, в който той не е изпълнявал нито една от
двете длъжности, посочени в доклада.
В срока по чл.131 ГПК е депозиран писмен отговор на исковата молба
от ответника по делото. Твърди, че предявеният иск е допустим, но
неоснователен. Не отрича, че със Заповед с *** на И. С. - *** на Управление
*** е наложено дисциплинарно наказание „Предупреждение за уволнение“.
Сочи, че считано от 08.07.2022 г„ със заповед № *** ищецът, който до този
момент е бил заместник *** на ***, е определен да изпълнява функциите на
3
*** на управлението. Твърди, че със заповед № ЦУ- ЗАП- 1010/14.07.22 г. на
нарочно създадена комисия е възложено извършването на проверка на
дейността на *** при изпълнение на инвестиционната и ремонтна програма на
дружеството в периода от 01.07.2021 г. до месец ноември 2022 г., като част от
предмета на извършената проверка е бил установяването на съответствие
между отчетените документално като вложени материали и съоръжения и
действително вложените в обекти на дружеството такива, както и спазването
на Правилата за взаимозаменяемост, определяне на недостига, съхранение и
влагане на материали в ЕСО ЕАД. Твърди, че с доклад от 02.09.2022 г.,
комисията е констатирала редица несъответствия между подадените заявки
материали и последващите справки за вложени в конкретни обекти материали
от една страна, и действително вложените в тези обекти материали от друга.
Излага, че с оглед констатираното несъответствие, на основание чл. 193, ал. 1
от КТ изпълнителният директор на ЕСО ЕАД е изискал писмени обяснения от
всички лица, участващи в процеса по влагане и отчитане на материалите за
съответните обекти - ***. Сочи, че обяснения са поискани и от служителите,
които заемат ръководни длъжности, ангажирани с осъществяването на
контрол върху изпълнението на посочените дейности, в това число и от
ищеца, като изрично му била предоставена възможността да предостави и
допълнителна, освен исканата информация по въпроси от едно до четири, с
която да вземе отношение по установените от проверката нарушения. Твърди,
че следствие събраната информация и изисканите от всички участващи лица
писмени обяснения, при спазване на вътрешните процедури на дружеството
за налагане на дисциплинарни наказания, както и разпоредбите на КТ, на
ищеца е наложено дисциплинарно наказание - „Предупреждение за
уволнение“ със Заповед №ЧР - 1496/07.11.22 г. Счита, че с поведението си
ищецът, в длъжностно качество, не е изпълнил основните си трудови
задължения, с което е нарушил трудовата дисциплина по смисъла на т,3 и т.10
от чл. 187, ал. 1 от КТ, а именно не е изпълнил възложената работа и не е
спазил технологичните правила, както и неизпълнение на други трудови
задължения, предвидени закони и други нормативни актове, в Правилника за
вътрешния трудов ред, в Колективния трудов договор или определени при
възникването на трудовото правоотношение. Излага, че в качеството си на
*** на ***, както и на *** Управление ***, е демонстрирал занижен текущ
контрол и координиране на ежедневната работа на подчинените му
служители, довели до констатираните несъответствия при изпълнение на
инвестиционната и ремонтна програма. Сочи, че самия факт, че е назначена
специална комисия, която да изследва дейността на ***, по отношение
изпълнението на инвестиционната и ремонтна програма на дружеството е
достатъчно показателен за обема на несъответствия, още повече, като се
вземе предвид факта, че същата тази комисия е създадена следствие на
извършена проверка от самия ищец, която установила, че на територията на
*** и ***, са открити материални запаси на стойност 372 218, 60 лв, който не
са заскладени и не се водят в счетоводните регистри на ЕСО ЕАД. Твърди, че
4
с доклад вх. № ЦУ - ЕСО - 6104/ 22.06.2022 г., самият ищец е признал, че
„завършването или започването на планираните обекти по инвестиционната
програма за 2021 г. е възпрепятствано от липсата на материали в складовете
на ЕСО ЕАД, като закъснението било с месеци. Излага, че от извършените
проверки било установено, че част от недостига на материалите всъщност се
намирал в открити нерегламентирани складове с материали без документи“.
Сочи, че поради факта, че основните задължения, съгласно длъжностната
характеристика на ищеца, са да „ръководи и координира изпълнението на
възложените на отдела дейности, свързани с изпълнението на програмите на
дружеството“, сред които програми е и инвестиционната ремонтна такава, то
същият е нарушил разпоредбата на чл. 9, т. 5 и т. 16 от Правилника за
вътрешния трудов ред в ЕСО ЕАД, съгласно която работникът или
служителят е длъжен да изпълнява трудовите си задължения точно,
компетентно и добросъвествно, съобразно изискванията на длъжностната
характеристика, в т. ч да спазва техническите и технологичните правила,
наредби, правилници, инструкции и заповеди, като изпълнява и всички други
задължения, който произтичат от нормативен акт, от КТД, от Индивидуален
трудов договор, от заповед на работодателя и от характера на работата. Сочи,
че Правилникът за вътрешния трудов ред е неразделна част от Колективния
трудов договор, към който служителят е присъединен. Оспорва твърдението
на ищеца не е знаел, че срещу него има образувано дисциплинарно
производство и следователно не е спазена разпоредбата на чл. 193, ал. 1 от
КТ, то съгласно същата, работодателят е длъжен преди налагане на
дисциплинарното наказание да изслуша работника или служителя, или да
приеме писмените му обяснения и да събере и оцени посочените
доказателства. Твърди, че разпоредбата не съдържа правила за формално
иницииране на дисциплинарно производство, нито за форма на поканата на
работодателя до работника/служителя за даване на обяснения за нарушение
на трудовата дисциплина, нито за посочване в писмена покана, че тя следва
да се счита за начало на дисциплинарно производство. Излага, че с оглед
същността на обясненията, а именно средство за защита, от значение е
достигането на отправената покана - писмена или устна - за даване на такива
до адресата. Сочи, че към ищеца била отправена достатъчно явна покана за
даване на писмени обяснения, като в нея били надлежно изложените
допуснатите нарушения, за които се иска обяснение, даден е и достатъчен
срок за отговор, както и възможност за излагане на допълнителни аргументи
и доказателства, извън конкретно поставените въпроси. Счита, че е
нелогично да се допускане, че предоставената информация, би се
различавала, ако ищецът не е знаел, че исканите от него обяснения не са част
от дисциплинарно производство.Оспорва твърдението на ищеца, че към
момента на подаване на заявките за искане на материалите за конкретните
обекти и изготвянето на последващите справки за сложените в тях материали
не е изпълнявал трудовите задължения на *** ***. Твърди, че в длъжностната
характеристика на ищеца като *** ***, тоест заместник-*** на *** е
5
посочено, че същият „ръководи, организира и координира работата на отдела
при изпълнение на възложените му задачи във връзка с осигуряване на
сигурна и надеждна експлоатация на съоръженията на преносната мрежа“.
Излага, че на ищеца е възложено да „Ръководи отдела в съответствие с
действащите нормативни актове, Устава и Правилника за устройство и
дейността на ЕСО ЕАД и всички вътрешни разпоредителни документи в
дружеството“ както и да „ръководи и координира изпълнението на
възложените на отдела дейности, свързани с изпълнение на програмите на
дружеството“. Поради изложеното счита, че в обхвата на последното
цитирано задължение от длъжностната характеристика попадат именно и
инвестиционната и ремонтна програми.
В проведеното по делото о.с.з. ответникът не изпраща представител.
След съвкупна преценка на доказателствата по делото и съобразявайки
становището на страните, съдът приема за установено следното от
фактическа страна:
Видно е от представения по делото трудов договор №562/10.08.2018
година и допълнително споразумение от 29.06.2022 г., сключен между
страните по делото, че ищецът към датата на исковата молба заема при
ответника длъжност ******, *** в ЕСО ЕАД“
Установява се от приложения по делото Доклад, изготвен от ищеца и
изпратен до ответника от 22.06.2022 година, че в същия ищецът е посочил, че
са извършени проверки относно на***ени материални запаси и дълготрайни
активи с неустановен произход в помещения и гаражни клетки на територията
на *** и ***, които не са заскладени и не се водят в счетоводните регистри на
ЕСО ЕООД. Информирал е из. директор, че във връзка с на***ените големи
количества материали, без придружителни документи, че в изготвени доклади
от В.В. – *** и М.Г. – *** до *** *** е докладвано, че завършването или
започването на планираните обекти по инвестиционна програма за 2021 г. е
възпрепятствано от липсата на материали в складовете на ЕСО ЕАД, като
закъснението е от месеци, че част от недостига на материалите се е намирал в
скритите нерегламентирани складове без документи.
От приложения по делото Доклад, изготвен от С.Р. - *** при ответника
от 12.07.2022 година, изготвен по повод доклад от ищеца от 22.06.2022 г. се
установява, че: във връзка с изготвения от И. С. доклад с цел изясняване на
всички обстоятелства, свързани с наличието на откритите материали и
оборудване, нови, годни за повторна употреба, подлежащи на бракуване и
бракувани предлага да се назначи комисия, която да извърши проверка на ***
при изпълнение на инвестиционна и ремонтна програма на дружеството от
периода от 01.07.2021 г. до настоящия момент. Предлага комисията за
извърши следните дейности: 1. Въз основа на наличните в *** и ЦУ
документи да установи количествата и видовете материали и съоръжения,
вложени във всеки от изпълнените от *** обекти в проверявания период –
01.07.2021 година – 12.07.2022 година; 2.Чрез проверка на място в обектите
6
да установи съответствията между вложените съгласно проверените
документи материали и съоръжения и действителните такива; 3.При
проверките по предходните точки да установи съответствието на съставените
документи с правилата за взаимозаменяемост, определяне на недостига,
съхранение и влагане на материали в ЕСО ЕАД; 4.При констатиране на
несъответствие комисията да установи пряко отговорните за изпълнение на
съответните дейности лица, както и лицата, които не са осъществили
дължимия контрол; 5.Да изготви доклад за резултатите от проверката при
констатирани в хода на същата нарушения на вътрешните разпоредителни
документи в дружеството да направи предложение за последващи действия.
Приобщен като доказателство по делото е и Доклад за резултатите от
работата на комисия от 31.08.2022 г., назначена със Заповед № ЦУ-ЗАП-
1010/14.07.2022 г. за извършване на проверка на дейността на *** при
изпълнение на инвестиционната и ремонтни програми на дружеството в
периода от 01.07.2021 г. до настоящия момент, която е констатирала липси в
***, подробно описани в Доклада.
Видно е, че с писмо, отправено до ищеца с изх.№ ЦУ -ЕСО
9599/19.09.2022г., връчено му на 20.09.2022 г, че в същото е констатирано на
първо място, че въз основа на Заповед № ЦУ-ЗАП-1010/14.07.2022 г. на *** в
ЕСО ЕАД е била назначена комисия за извършване на проверка на дейността
на Управление *** при изпълнение на инвестиционната и ремонтната
програми на дружеството за периода м. юли 2021 г. - м. септември 2022 г.,
като в хода на проверката били констатирани редица несъответствия между
подадените заявки за искане на материали и изготвените последващи справки
за вложени материали в конкретни обекти, от една страна, и действително
вложените материали в обектите, от друга. Посочено е, че констатациите на
комисията са подробно обективирани в доклад с Вх.№ ЦУ-Втр.ЦУ-Д-
791/02.09.2022 г. Поради наличие на разлики между документално и
действително вложени материали в ***е изискана информация от ищеца по
следните въпроси: 1.Кои длъжностни лица са определени за отговорници за
изпълнение по упоменатите обекти /***?; 2.Кое длъжностно лице е изготвило
съответните заявки за искане на необходими материали?; 3.Кое длъжностно
лице е изготвило съответните справки за вложени материали?; 4Кое
длъжностно лице е одобрило изготвените справки за вложени материали?
Установява се от приложения по делото Доклад, изготвен от ищеца на
21.09.2022 г., че същия във връзка с поставените въпроси в писмо с изх.№ ЦУ
-ЕСО 9599/19.09.2022г. и на база извършената проверка на съставените
документи в У*** е дал отговор на поставените му въпроси.
Видно е от представената по делото Заповед №ЧР-1496/07.11.2022
година, връчена на ищеца на 08.11.2022 г, че на основание чл.188, т.2 във вр.
чл.187, ал.1, т.3 и т.10 от КТ и чл.9, т.5 и т.16 от ПВТР, на И. С. е наложено
дисциплинарно наказание „предупреждение за уволнение“. Като мотиви в
заповедта работодателят е посочил, че във връзка с извършването на проверка
7
на дейността на *** при изпълнение на инвестиционна програма на
дружеството в периода от 01.07.2021 година до настоящия момент е
констатирано несъответствие между подадените заявки за искане на
материали и изготвените последващи справки за вложени материали в
конкретни обекти /***/ от една страна и действително вложените материали в
обектите, от друга. Посочено е, че на основание чл.193, ал.1 от КТ са
изискани обяснения от ищеца, но че същите не опровергават направените от
комисията констатации. Изложено е, че в дадените от ищеца обяснения е
посочено, че всички справки за вложени материали са одобрени лично от
него, съгласно действащите правила за взаимозаменяемост, определяне на
недостига, съхранение и влагане на материали в ЕСО ЕАД. Посочено е, че с
поведението си ищецът не е изпълнил основните си трудови задължения, а
именно: неизпълнение на възложената работа и неспазване на техническите и
технологичните правила, както и неизпълнение на други трудови задължения,
предвидени в Закони и други нормативни актове. Твърди се, че в качеството
му на *** е демонстрирал неангажираност в процеса, за който отговаря и
занижен текущ контрол и координиране на ежедневната работа на
подчинените му служители, довели до констатираните несъответствия при
изпълнение на инвестиционната и ремонтната програма. Посочено е, че
работникът е нарушил и разпоредбите на чл.9, т.5 и т.16 от ПВТР, съгласно
която работникът или служителят е длъжен да изпълнява трудовите си
задължения точно, компетентно и добросъвестно, съобразно изискванията на
длъжностната характеристика, в това число да спазва техническите и
технологичните правила, наредби, правилници, инструкции и заповеди, като
изпълнява и всички други задължения, които произтичат от нормативен акт,
от КТД, от индивидуалният ТД, от заповед на работодателя и от характера на
работата.
От приложената по делото Заповед №ЦУ-ЗАП-1116 от 28.07.2022 г. ,
издадена от ответника се установява че ищецът е назначен за *** *** на
управление „***“ или до отмяна на настоящата заповед, с право и да замества
***я на управлението в рамките на правомощията му, предоставени с
пълномощно №263 от 20.07.2022 година.
Приобщена като доказателство по делото е и Заповед №ПЛ-ЗАП
1919/19.11.2018 година, издадена от ответника, че със същата са определени
отговорните лица за съхранение на материалите за обектите по програми на
***, които са отговорниците за обектите и/или началници/ел.монт.
подстанции – отговорници, сред които не фигурира името на ищеца.
Видно е от приложената по делото Заповед №ПЛ-ЗАП-216/10.02.2021
година, издадена от ответника по делото, че с цел подобряване организацията
на работа за изпълнение на обектите от Инвестиционна програма и Програма
за ремонт и поддръжка на ***-Плевен е назначен персонален отговорник за
всеки обект от програмите съгласно приложени списъци - Приложение 1а и
Приложение 1б /приложени като доказателства по делото/. Посочено в
заповедта е, че всеки отговорник следва да осъществява цялостен контрол за
8
изпълнението на съответния обект в срок. Задълженията и отговорностите му
са описани подробно, но неизчерпателно, както следва: Общи задължения.
1. Отговаря за включване в прогнозната стойност за обекта на всички
разходи, включително стойността на обществената поръчка, разходите за
материали, разходите за разрешителни, такси, консултантски услуги и др.;
2.Отговаря за определяне на необходимостта от разрешителни за работа -
разрешение за строеж, разрешение за сеч и др.; 3. Подготвя документите и
инициира внасянето им в съответните институции за изваждане на
необходимите разрешителни за работа.; 4.Отговаря за определяне на
необходимостта от авторски надзор (на проектант), консултантски услуги за
обекта (строителен надзор) и/или други услуги; 5.При необходимост внася
предложения за включване на допълнителни обществени поръчки в план-
графика (за консултантски услуги, авторски надзор, експертно становище и
др.); 6.Следи за изпълнението обекта в срок, във всички негови етапи -
изготвяне на технически спецификации /изисквания/, подготовка на
обществена поръчка, заявяване на материали, подготовка за изпълнение,
същинско изпълнение, приемане на обекта; 7. Докладва незабавно, писмено
за всички възникнали пречки и за всяка опасност от закъснение или
неизпълнение на обект.; 8.При наличие на основателни причини за промяна
на планирания обем работа или стойността й, включване на нови услуги за
обекта и др.. внася съгласувано от зам.-*** ***, предложение за актуализация
на предмета или прогнозната стойност на обекта, преди стартиране на работа;
II. За обекти с възлагане на външен изпълнител: 1. Отговаря за
изготвяне на техническите изисквания (спецификации, задание) за обекта в
срок съгласно план-графика за обществени поръчки. Това включва -
предложение за комисия за изготвяне на технически изисквания
(спецификации, задания) и при необходимост подготовка на заповед; контрол
на работата на комисията за изготвяне на изискванията и приемането им от
технически съвет в срок; 2.Отговаря за определяне на прецизираната
прогнозната стойност съгласно правилата за определяне на прогнозна
стойност на обществена поръчка като част от техническите изисквания за
обекта; 3.Отговаря за коректното изготвяне на необходимите РМ поръчки
веднага след сключване на договор за СМР или услуга; 4.Следи за
изпълнението на обекта в срок, съгласно техническите изисквания, като част
от комисията за контрол на договора. III. За обекти със собствени сили:
1.Отговаря за изготвяне на списъка с необходимите материали за обекта;
2. Отговаря за правилното определяне на материалите в SAP отговарящи
на необходимите за обекта техническите спецификации. Да се има предвид
наличието на различни но***а за един и същ материал, според това дали е
наличен или тепърва очакваме доставка; 3. Отговаря за коректно изготвяне
на необходимите РМ поръчки в срок, така че съобразно сроковете за доставка
по рамкови договори в ЦУ, да се осигури централна доставка на материалите
преди планираното стартиране работата по обекта; 4.Отговаря за изготвянето
на заявки за доставка на всички материали местно снабдяване за обекта и
9
правилното определяне на изискванията за материалите; 5. Отговаря за
правилния избор на материали с необходимите технически спецификации по
подучените оферти; 6.При липса или недостиг на средства за групата
материали в списъка по чл. 20, ал. 4. или липса на такъв вид доставка в план-
графика, внася предложение за актуализация на план-графика; 7. При
необходимост от организиране на процедура за доставка на материали за
обекта включена в план-графика, изпълнява задълженията съгласно раздел И.
т.1 и г.2 от настоящата Заповед.
Приобщено като доказателство по делото е и Заповед №216/1 от
08.03.2021 година, с която е променено приложение №1а към Заповед №ПЛ-
ЗАП-216/10.02.2021 година.
Установява се от приложеното по делото пълномощно №263/20.07.2022
година, нотариално заверено на 19.07.2022 година при Нотариус В.В. с район
на действие ***, че ответникът е упълномощил ищеца в качеството му на
заемащ длъжността *** *** в управление *** единствено в случай, че със
заповед на работодателя или с разпореждане на прекия му *** е определено
да замества ***я на управление ***, поради отсъствие със следните права: 1.
Да представлява ЕСО ЕАД във връзка с дейността на управлението пред
местните органи за управление, юридически и физически лица; 2. Да
упражнява правомощията на “Работодател” по смисъла на Кодекса на труда
по отношение на работниците и служителите от управлението, на база на
утвърдената структура в рамките на числеността по утвърденото длъжностно
разписание. Пълномощникът следва да упражнява предоставените права при
стриктно спазване на вътрешните разпоредителни документи в дружеството и
разпорежданията на упълномощителя. Пълномощникът няма право да
назначава служители и работници, да променя длъжност и място на работа и
да налага дисциплинарни наказания;3. Да осигурява необходимата
организация и да контролира вместо работодателя изпълнението на
изискванията на Закона за здравословни и безопасни условия на труд и
всички други нормативни актове за безопасност при работа, вътрешни
заповеди, инструкции и правила на ЕСО ЕАД, както и да издава изискващите
се вътрешни актове и документи във връзка с това, за всички работници и
служители на ЕСО ЕАД с място на работа на територията на управлението;
4.Да представлява ЕСО ЕАД като собственик на преносната мрежа на
територията на *** във връзка с прилагането на Правилника за безопасност и
здраве при работа в електрически уредби на електрически и
топлофикационни централи и по електрически мрежи, включително пред
компетентните органи на територията на управлението; 5. Да представлява
ЕСО ЕАД като собственик на преносната мрежа на територията на *** пред
компетентните държавни и общински органи, и частни лица, във връзка с
учредяването, удостоверяването и упражняването на вещни права за
електропроводи и подстанции, както и за дейностите, свързани с
подготовката, изпълнението и въвеждането на строежите в експлоатация за
обекти, включени в титулния списък на утвърдените програми за територията
10
на управлението, включително за следните дейности:да снабдява със скици и
удостоверения за имотите му от общини, общинските служби по земеделие и
гори и от Агенцията по кадастъра;да снабдява със заверени копия от актовете
му за държавна собственост, нотариалните актове и другите документи за
собственост; да снабдява с данъчни оценки и пазарни оценки на имотите му и
имотите в процедура по придобиване от дружеството; по Закона за местните
данъци и такси, Закона за собствеността и ползването на земеделските земи,
Закона за горите, Закона за водите, Закона за държавната собственост, Закона
за общинската собственост и Закона за устройство на територията; пда подава
заявления за изменения в устройствените планове на имотите на дружеството
в урбанизирани територии, защитени територии, земеделски и горски земи; и
за получаване на съответните документи; -да подава заявления за учредяване
на право на строеж и сервитути в полза на ЕСО ЕАД по Закона за
енергетиката и Закона за устройство на територията след получаване на
съответните разрешения съгласно Устава на ЕСО ЕАД;да предоставя изходни
данни за обектите и съоръженията на преносната електрическа мрежа и
указания при проектиране по Наредба №16/2004г. за сервитутите на
енергийните обекти, Наредба №3/2004 год за устройството на електрическите
, уредби и електропроводните линии и др. нормативни актове; да съгласува:
скици, визи, устройствени планове, регулационни и застроителни планове и
схеми по Наредба №16/2004г. за сервитутите на енергийните обекти, когато
не се налагат реконструкции и промени на обектите на преносната мрежа,
сервитутните зони и вещните права; да предоставя становища, изходни данни
за проектиране и съгласуване на проекти на външни инвеститори за техни
обекти в близост до трасетата на преносната електрическа мрежа; да определя
участници в приемателни комисии за съгласуване от *** обекти на външни
инвеститори; да подава и получава заявления за оценки на нанесени щети от
ЕСО ЕАД на собственици на имоти и да получава съответните документи; да
подава заявления във връзка с промяна на предназначението на земеделски
земи и изваждане на гори и земи от горския фонд и да получава съответните
удостоверения, съгласувателни писма и други документи;да подава заявления
за издаване на констативни нотариални актове и нотариални актове по
обстоятелствена проверка и да получава съответните документи; да води
кореспонденция с административни органи и частни лица във връзка с
придобиване на имоти за линейни обекти и във връзка с нанесени щети от
ЕСО ЕАД;да съгласува проекти за обекти със съответните специализирани
котл лши и съгласувателни органи и лица;да сключва договори с
експлоатационните дружества за присъединяване на обектите към мрежите на
техническата инфраструктура;да подава заявления пред разрешаващите
органи за съгласуване и одобряване на проекти и издаване на разрешения за
строеж, за обектите за които се изисква такива;да подписва всички
документи, предвидени в договорите, свързани с изпълнението и
въвеждането на обектите в експлоатация и/или изискващи се, съгласно
нормативната уредба; да подава искания до съответните компетентни органи
11
за издавете на разрешения за ползване или удостоверения за въвеждане в
експлоатация на обектите; да подава искове и жалби по административен и
съдебен ред, сигнали и предложения, както и да представя допълнителни
документи във връзка с изброените по-горе административни и нотариални
процедури;-да заплаща изискващите се такси във връзка с изброените по-горе
дейности; 6. Да извършва дейностите по „Регистрация на кладенците в
басейновите дирекции” и изготвя всички необходими документи на
основание закони и наредби във връзка с тяхното управление и
стопанисване;7. Да представлява ЕСО ЕАД пред компетентните органи
при извършване на правни и фактически действия, свързани с активи на ЕСО
ЕАД, във връзка с прилагането на Закона за устройство на територията и
Наредба № 2 за минималните изисквания за здравословни и безопасни
условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи (ДВ бр. 37
от 04.05.2004); 8.Въз основа на предоставените по-горе пълномощия, да
подписва следните, но не само, счетоводни документи:приходни и разходни
ордери; рекапитулации за работни заплати на Управлението; авансови отчети;
командировъчни заповеди на персонала в Управлението; застрахователни
полици; протоколи за оглед и оценка на дълготрайни активи, материални
запаси и задбалансови активи; доклади с предложения за брак на дълготрайни
активи и материални запаси; актове за брак на дълготрайни активи,
материални запаси и задбалансови активи; актове за въвеждане на
дълготрайни активи; декларации и документи за активите по Закона за
местните данъци и такси. Настоящото пълномощно отменя всички
предходни.
От приложеното по делото пълномощно №280/11.08.2022 година,
нотариално заверено на 09.08.2022 година при нотариус В.В. с район на
действие ***, че на ищеца са предоставени следните правомощия:Да
управлява оперативно имуществото на ЕСО ЕАД, предоставено на
Управлението в съответствие с действащите нормативни актове, Устава и
всички вътрешни актове на ЕСО ЕАД, като отчита предприетите действия
пред упълномощителя; 2.Да представлява ЕСО ЕАД във връзка с дейността
на Управлението пред местните органи за управление, юридически и
физически лица;3. Да упражнява правомощията на “Работодател” по смисъла
на Кодекса на труда по отношение на работниците и служителите от
Управлението на база на утвърдената структура в рамките на числеността по
утвърденото длъжностно разписание. Пълномощникът следва да упражнява
предоставените права при стриктно спазване на вътрешните разпоредителни
документи в дружеството и разпорежданията на упълномощителя.
Пълномощникът има право да назначава служители и работници, да променя
длъжност и място на работа и да налага дисциплинарно наказание
„уволнение” единствено след съгласуване от страна на упълномощителя;4.
Да осигурява необходимата организация и да контролира вместо
работодателя изпълнението на изискванията на Закона за здравословни и
безопасни условия на труд и всички други нормативни актове за безопасност
12
при работа, вътрешни заповеди, инструкции и правила на ЕСО ЕАД, както и
да издава изискващите се вътрешни актове и документи във връзка с това, за
всички работници и служители на ЕСО ЕАД с място на работа на територията
на управлението; 5. Да осигурява необходимата организация и да
контролира вместо работодателя изпълнението на изискванията на Закона за
управление на отпадъците и всички други подзаконови нормативни
документи за дейността по управление на отпадъците, наредби, вътрешни
заповеди, инструкции и правила на ЕСО ЕАД, както и да представя
информация от името на ЕСО ЕАД за дейностите по отпадъците, реда за
водене на публичните регистри и др. за територията на Управлението; 6.
Да упълномощава служители от ЕСО ЕАД да го представляват пред
Национална агенция по приходите и Националния осигурителен институт,
както и пред съответните дружества, издаващи удостоверения за универсален
електронен подпис, като подписва всички необходими документи, изисквани
от съответните институции; 7.От името на ЕСО ЕАД да изпълнява всички
необходими действия и да сключва договори, които са извън предметния
обхват на Закона за обществените поръчки (ЗОП) и са пряко свързани с
дейността на управлението, на стойност до 10 000 , (десет хиляди) лева, без
начислен ДДС, при спазване на нормативните актове, в това [ число
изискванията на чл. 81 ж от ЗЕ, Устава на дружеството и всички други
вътрешни разпоредителни документи в дружеството; 8.На основание чл. 7,
ал.1 от ЗОП (обн., ДВ, бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 г.), да
организира, провежда и възлага обществени поръчки, свързани с дейността на
управлението, когато това му е възложено с план — графика за обществени
поръчки на дружеството или с изрично разпореждане на *** при спазване на
ЗОП, Правилника за прилагане на ЗОП, Правила за възлагане на обществени
поръчки в ЕСО ЕАД и относимите вътрешни разпоредителни документи в
дружеството; 9. Да представлява ЕСО ЕАД като страна по договорите,
сключени при упражняване на предоставените му с настоящото пълномощно
права, в това число във връзка с начислени неустойки, гаранции за
изпълнение и предоставени от изпълнителя застрахователни полици по
Закона за устройство на територията и от името на възложителя да осигурява
дължимия контрол при изпълнение на договора;10. Да представлява ЕСО
ЕАД като собственик на преносната мрежа на територията на Управлението
във връзка с прилагането на Правилника за безопасност и здраве при работа в
електрически уредби на електрически и топлофикационни централи и по
електрически мрежи, включително пред компетентните органи на
територията на управлението; 11. Да представлява ЕСО ЕАД като собственик
на преносната мрежа на територията на Управлението пред компетентните
държавни и общински органи, и частни лица, във връзка с учредяването,
удостоверяването и упражняването на вещни права за електропроводи и
подстанции, както и за дейностите, свързани с подготовката, изпълнението и
въвеждането на строежите в експлоатация за обекти, включени в утвърдените
програми за територията на управлението, включително за следните
13
дейности: да снабдява със скици и удостоверения за имотите му от общини,
общинските служби по земеделие и гори и от Агенцията по кадастъра; да
снабдява със заверени копия от актовете му за държавна собственост
нотариалните актове и другите документи за собственост; да снабдява с
данъчни оценки и пазарни оценки на имотите му и имотите в процедура по
придобиване от дружеството; по Закона за местните данъци и такси, Закона за
собствеността и ползването на земеделските земи, Закона за горите, Закона за
водите, Закона за държавната собственост, Закона за общинската собственост
и Закона градоустройство на територията; да подава заявления за изменения в
устройствените планове на имотите на дружеството в урбанизирани
територии, защитени територии, земеделски и горски и за получаване на
съответните документи; да подава заявления за учредяване на право на
строеж и сервитути в полза на ЕСО ЕАД по Закона за енергетиката и Закона
за устройство на територията след получаване на съответните разрешения
съгласно Устава на ЕСО ЕАД; да предоставя изходни данни за обектите и
съоръженията на преносната електрическа мрежа и указания при проектиране
по Наредба №16/2004г. за сервитутите на енергийните обекти, Наредба
№3/2004 год за устройството на електрическите уредби и електропроводните
линии и др. нормативни актове;да съгласува: скици, визи, устройствени
планове, регулационни и застроителни планове и схеми по Наредба
№16/2004г. за сервитутите на енергийните обекти, когато се налагат
реконструкции и промени на обектите на преносната мрежа, сервитутните
зони и вещните права; да предоставя становища, изходни данни за
проектиране и съгласуване на проекти на външни инвеститори за техни
обекти в близост до трасетата на преносната електрическа мрежа; да
определя участници в приемателни комисии за съгласуване от Управлението
обекти на външни инвеститори; да подава и получава заявления за оценки на
нанесени щети от ЕСО ЕАД на собственици на имоти и да получава
съответните документи; да подава заявления във връзка с промяна на
предназначението на земеделски земи и изваждане на гори и земи от горския
фонд и да получава съответните удостоверения, съгласувателни писма и
други документи; да подава заявления за издаване на констативни нотариални
актове и нотариални актове по обстоятелствена проверка и да получава
съответните документи; да води кореспонденция с административни органи и
частни лица във връзка с придобиване на имоти за линейни обекти и във
връзка с нанесени щети от ЕСО ЕАД; да съгласува проекти за обекти със
съответните специализирани контролни и съгласувателни органи и лица; да
сключва договори с експлоатационните дружества за присъединяване на
обектите към мрежите на техническата инфраструктура; да подава заявления
пред разрешаващите органи за съгласуване и одобряване на проекти и
издаване на разрешения за строеж, за обектите за които се изисква такива; да
подписва всички документи, предвидени в договорите, свързани с
изпълнението и въвеждането на обектите в експлоатация и/или изискващи се,
съгласно нормативната уредба; да подава искания до съответните
14
компетентни органи за издаване на разрешения за ползване или
удостоверения за въвеждане в експлоатация на обектите; да подава искове и
жалби по административен и съдебен ред, сигнали и предложения както и да
представя допълнителни документи във връзка с изброените по-горе
административни и нотариални процедури;да заплаща изискващите се такси
във връзка с изброените по-горе дейности;12.Да извършва дейностите по
„Регистрация на кладенците в басейновите дирекции” и изготвя всички
необходими документи на основание закони и наредби във връзка с тяхното
управление и стопанисване;13.Да представлява ЕСО ЕАД пред
компетентните органи при извършване на правни и фактически действия,
свързани с активи на ЕСО ЕАД, във връзка с прилагането на Закона за
устройство на територията и Наредба № 2 за минималните изисквания за
здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и
монтажни работи; 14. Да представлява ЕСО ЕАД пред компетентните органи
при извършване на правни и фактически действия, свързани със съставянето
на КНА за преминали в собственост на ЕСО ЕАД активи в резултат на
преобразуването на НЕК ЕАД, считано от датата на вписване в ТР на това
обстоятелство – 04.02.2014 година, включително да представлява ЕСО ЕАД
пред всички физически и юридически лица, общински и административни
органи в страната, нотариуси, служби по вписванията, АГКК, във връзка с
дадените му права и вместо *** да се снабдява с необходимите документи, да
подава молби и внася такси и да се подписва като пълномощник навсякъде,
където е необходимо; 15. Въз основа на предоставените пълномощия, да
подписва следните, но не само, счетоводни документи: приходни и разходни
ордери;рекапитулации за работни заплати на Управлението; авансови отчети;
командировъчни заповеди на персонала в Управлението; застрахователни
полици;протоколи за оглед и оценка на дълготрайни активи, материални
запаси и задбалансови активи; доклади с предложения за брак на дълготрайни
активи и материални запаси; актове за брак на дълготрайни активи,
материални запаси и задбалансови активи;актове за въвеждане на
дълготрайни активи; декларации и документи за активите по Закона за
местните данъци и такси.
Видно е от представената по делото процедура – ЧР-4 за налагане на
дисциплинарно наказание, издадена от ответника по делото, че процеса по
издаване на заповед за наказание е следният: 1. Доклад до работодателя при
констатирано виновно неизпълнение на трудовите задължения на служител от
ЕСО ЕАД – прекият *** на служителя или висш ***, изготвя доклад за
откриване на дисциплинарно производство, адресирано до работодателя; 2.
Входиране на доклада; 3.Покана за изискване на обяснения от служителя –
за целта след получаване на резолиран от работодателя доклад, служител
от отдел „Човешки ресурси“ изготвя писмо до служителя, визиран в
доклада за изискване на обяснения, с което го уведомява за започналото
дисциплинарно производство. Писмената покана за искане на обяснение
се връчва на служителя срещу подпис и дата; 4.Даване на обяснения;
15
5.Налагане на дисциплинарно наказание; 6. връчване на заповедта;
7.Заличаване на дисциплинарното наказание.
Приобщено като доказателство по делото е и длъжностната
характеристика на „ *** отдел“ в структорно звено: управление „мрежови
експлоатационен район“, от която се установява, че: Основните цели на
управлението са: осигуряване на безаварийна и надеждна работа на
електропреносната мрежа, поддържане на високо техническо ниво на нейните
елементи; Непрекъснат пренос на качествена електрическа енергия и
сигурно електрозахранване за всички консуматори, при оптимизиране на
разходите, повишаване икономическата ефективност и спазване на
нормативната и законова база; реконструкция, рехабилитация и модернизация
на електропроводи и електрически уредби високо и средно напрежение;
развитие на преносната мрежа;Текущо поддържане и ремонт на
електропроводи и уредби ВН и СрН в електрически подстанции; Осигуряване
на периодичен технически контрол на състоянието на
съоръженията;Координация с обслужващите звена на територията на
управлението; Длъжностни задължения са: Характеристика на
изпълняваната работа - ръководи, организира и координира работата на
отдела при изпълнение на възложените му задачи във връзка с осигуряване на
надеждна експлоатация на съоръженията на преносната мрежа. Подпомага
*** управление Мрежови експлоатационен район (***) и го замества в
съответствие с предоставените му пълномощия.; Основни функции и
задължения:Ръководи отдела в съответствие с действащите нормативни
актове, Устава и Правилника за устройство и дейността на ЕСО ЕАД и
всички вътрешни разпоредителни документи в дружеството;Ръководи и
координира изпълнението на възложените на отдела дейности, свързани с
изпълнението на програмите на дружеството;осигурява и следи за
нормалното протичане на производствения процес; Осигурява текущ контрол
и координиране на ежедневната работа;Отчита изпълнението на
производствените задачи, анализира резултатите и допуснатите грешки и
предприема ***ки за отстраняването им; Контролира спазването на трудовата
и оперативна дисциплина;Участва при подготовката и изготвянето на оценки
и становища относно съответствието с изискванията за безопасност и здраве
при работа, на проекти и при въвеждането в експлоатация на обекти,
производства, технологии, работно оборудване и работни места; Ръководи
действията по установяване, регистриране, разследване и отчитане на
авариите по съоръженията експлоатирани от отдела и трудовите
злополуки.;Дава предложения на *** управление, участва в организацията и
контролира изпълнението на необходимите дейности за повишаване
квалификацията на служители; Изпълнява и други функции и задачи,
свързани с естеството на работа и възложени му от работодателя, прекия му
*** или произтичащи от вътрешен разпоредителен документ; Отговорности
за длъжността са: Материални: Носи отговорност за вреди, причинени на
работодателя поради неправилно използване на оборудването осигурено да
16
изпълнение на служебните задължения, както и за вреди причинени от
работодателя в резултат на взети решения във връзка с изпълнение на
служебните си задължения и др.
Представени, като доказателства по делото са и Правила за
взаимозаменяемост, определяне на недостига, съхранение и влагане на
материали в ЕСО ЕАД, изготвени от 30.08.2007 година.
Приложени, като доказателства по делото от л.67 до л.101 от делото, са
заявки и справки за вложени материали в процесните подстанции.
Приобщени, като доказателства по делото, са и колективният трудов
договор и правилника за вътрешния трудов ред.
Въз основа на изложената фактическа обстановка и съобразявайки
становището на страните, съдът достигна до следните правни изводи:
Предявени са искове с правно основание иск с правно основание чл.
357, ал. 1 вр. чл. 188, т. 2 от КТ.
В тежест на ищеца е да установи факта, че между него и ответника е
учредено валидно трудово правоотношение, по силата на което е заемал
конкретна длъжност; че е спазвал установената трудова дисциплина; че с
твърдяната заповед, работодателят му е наложил дисциплинарно наказание
„предупреждение за уволнение”.
В тежест на работодателя от своя страна е да установи наведените
положителни твърдения за факти, от които черпи благоприятни за себе
правни последици, в т.ч.: че законосъобразно е упражнил правото си да
ангажира дисциплинарната отговорност на работника, в т.ч., че последния е
извършил конкретните нарушения на трудовата дисциплина - фактите
описани в заповедта за налагане на дисциплинарно наказание
„предупреждение за уволнение” при спазване на задълженията и съблюдаване
на критериите за определяне на наказанието.
Доказателствената тежест в производството по трудовия спор, е
възложена на работодателя. Последният е задължен да докаже
право***ността на наложеното наказание и за това има възможността да
установява спазването на всички императивни правни норми, съблюдаването,
на които е необходимо за законосъобразното налагане на наказание.
В конкретния случай на ищеца е наложено наказание –
„предупреждение за уволнение“ за нарушение на трудовата дисциплина,
изразяващо се в: нарушаване на разпоредбата на чл.187, ал.1, т.3 и т.10 от КТ
и чл.9, т.5 и т.16 от ПВТР. Като пороци на заповедта ищецът е посочил на
първо място неспазване на процедурата по реда на чл.193 от КТ по
изслушването и приемането на обясненията и липса на извършено нарушение.
Безспорни по делото са и се установяват от събраните писмени
доказателства следните обстоятелства: че между страните към датата на
налагане на дисциплинарното наказание е съществувало соченото в исковата
молба трудово правоотношение, по силата, на който работодателят е
17
възложил, а работникът се е съгласил да изпълнява длъжността „зам. ***“,
*** в ЕСО ЕАД, считано от 01.07.2022 г.; че на ищеца е наложено наказание
„предупреждение за уволнение“, за нарушение на трудовата дисциплина,
изразяващо се в нарушаване на разпоредбата на чл.187, ал.1, т.3 и т.10 от КТ и
чл.9, т.5 и т.16 от ПВТР; че наказанието е наложено от орган, разполагащ с
дисциплинарна власт - заповедта е издадена от *** на ЕСО ЕАД.
Първият спорен по делото въпрос е дали е спазена процедурата
по чл. 193 КТ, съответно дали са изискани от работодателя обяснения от
служителя за нарушенията, за които с процесната заповед е наложено
наказание.
Съгласно разпоредбата на чл.193, ал.1 КТ преди налагане на
дисциплинарно наказание работодателят е длъжен да изслуша работника или
служителя или да приеме писмените му обяснения, както и да събере и оцени
посочените доказателства. Изискването на закона преди налагането на
дисциплинарното наказание да се предхожда от даването на обяснения, е
императивно, а неспазването му има за последица - отмяна на
дисциплинарното наказание, без спорът да се разглежда по същество –
чл.193, ал.2 КТ.
Законодателят не е предвидил задължителна форма и съдържание на
поканата за даване на обяснения, но когато на работодателя станат известни
обстоятелства за нарушаване на трудовата дисциплина, той е длъжен да
изиска устни или писмени обяснения от работника по тези обстоятелства и
едва след това да му връчи заповед за налагане на дисциплинарното
наказание. От съществено значение за законосъобразността на налагането на
дисциплинарното наказание е обясненията да достигнат до работодателя
преди той да наложи наказанието, за да бъде обективно възможно той да ги
съобрази при вземане на решението си за налагане на наказание. Това
произтича от същността на обясненията - средство за защита, чрез
осъществяването на което се събират от наказващия орган и посочените от
работника или служителя доказателства, което е необходимо за обективна
преценка по повод на конкретно извършено нарушение, в това число на
тежестта му. Именно затова, когато на работодателя станат известни
обстоятелства за нарушаване на трудовата дисциплина, той трябва да получи
от работника обяснения по тези обстоятелства, без да е необходимо в
поканата за даване на такива (писмена или устна) да са посочени обективните
и субективните елементи на изпълнителното деяние или правната му
квалификация. Достатъчно е отправената покана да е достигнала до
адресата и в нея по разбираем за работника начин да бъде изложено за
какво се искат обясненията. Законът не дава предписание относно формата
на поканата на работодателя до работника или служителя за даване на
обяснения за нарушение на трудовата дисциплина, нито че тя следва да
съдържа посочване, че е по повод на дисциплинарно производство.
В настоящия случай е видно, че с искане, изпратено от ответника до
18
ищеца с изх.№ ЦУ -ЕСО 9599/19.09.2022г., връчено на последния на
20.09.2022 г, на първо място е направена констатация, че въз основа на
Заповед № ЦУ-ЗАП-1010/14.07.2022 г. на *** в ЕСО ЕАД, е била назначена
комисия за извършване на проверка на дейността на Управление *** при
изпълнение на инвестиционната и ремонтната програми на дружеството за
периода м. юли 2021 г. - м. септември 2022 г., като в хода на проверката били
констатирани редица несъответствия между подадените заявки за искане на
материали и изготвените последващи справки за вложени материали в
конкретни обекти, от една страна, и действително вложените материали в
обектите, от друга. Посочено е, че констатациите на комисията са подробно
обективирани в доклад с Вх.№ ЦУ-Втр.ЦУ-Д-791/02.09.2022 г. Поради
наличие на разлики между документално и действително вложени материали
в *** е изискана информация от ищеца по следните въпроси: 1.Кои
длъжностни лица са определени за отговорници за изпълнение по
упоменатите обекти /***?; 2.Кое длъжностно лице е изготвило съответните
заявки за искане на необходими материали?; 3.Кое длъжностно лице е
изготвило съответните справки за вложени материали?; 4Кое длъжностно
лице е одобрило изготвените справки за вложени материали?
От така изпратеното от ответника до ищеца искане за предоставяне на
конкретна информация не може да се обоснове извод, че то по съществото си
представлява искане за даване на обяснение по реда на чл.193 ГПК. От
съдържанието на същото става ясно, че се изисква конкретна информация,
относно дейността на определени длъжностни лица, а не на самия ищец.
Както вече беше отбелязано в поканата за даване на обяснения по разбираем
за работника начин следва да бъде изложено за какво се искат обясненията /за
вменените му нарушения на трудовата дисциплина/ и същият да може да
разбере за какво се отнасят те. От така представеното по делото искане на
работника не са изискани конкретни обяснения за нарушенията на
разпоредбата на чл.187, ал.1, т.3 и т.10 от КТ и чл.9, т.5 и т.16 от ПВТР,
поради което съдът намира, че при издаване на процесната заповед не е
спазена процедурата по налагането й.
С цел пълнота на изложението съдът счита, че следва да отбележи, че в
настоящия случай не е спазена процедурата по изискване на обяснения,
залегнала във вътрешните правила на ответника, доколкото в същата е
предвидено, че: при поканата за изискване на обяснения от служителя
служител от отдел „Човешки ресурси“ изготвя писмо до служителя, визиран в
доклада за изискване на обяснения, с което го уведомява за започналото
дисциплинарно производство, като писмената покана за искане на обяснение
се връчва на служителя срещу подпис и дата.
С оглед на изложеното съдът счита, че е нарушена процедурата по
налагане на дисциплинарното наказание, тъй като на ищеца не са поискани
обяснения във връзка с вменените му нарушения на трудовата дисциплина.
При горните изводи не са налице предпоставките спорът да бъде разгледан по
същество, поради което и съдът следва да отмени заповедта на формално
19
основание – неспазена процедура по нейното налагане.
На осн. чл. 78, ал.6 ГПК следва да бъде осъден ответникът да заплати в
полза на бюджета на съдебната власт по сметка на ПлРС държавна такса
върху неоценяемия иск в раз*** на 60 лв. за всеки един от тях.
По делото своевременно е направено искане за присъждане на разноски.
Видно от представения договор за правна помощ и съдействие
възнаграждението, което е договорено между ищеца и процесуалния му
представител е в раз*** на 500.00 лв.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наложеното на И. М. С., ЕГН **********, с адрес в *** със
Заповед *** на работодателя ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЕН СИСТЕМЕН
ОПЕРАТОР“ ЕАД, ЕИК *** със седалище и адрес на управление в ***,
представлявано от А.Ц., дисциплинарно наказание "Предупреждение за
уволнение ", на основание чл. 357, ал. 1 вр. чл. 188, т. 2 от КТ .
ОСЪЖДА „ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЕН СИСТЕМЕН ОПЕРАТОР“ ЕАД,
ЕИК *** със седалище и адрес на управление в ***, представлявано от А.Ц.
да заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Плевенски
районен съд сумата от 60.00 лв., представляваща дължимата по делото
държавна такса върху уважения иск, на основание чл. 78, ал.6 ГПК.
ОСЪЖДА „ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЕН СИСТЕМЕН ОПЕРАТОР“ ЕАД,
ЕИК *** със седалище и адрес на управление в ***, представлявано от А.Ц.
да заплати на И. М. С., ЕГН **********, с адрес в *** сума в раз*** на 500
лева, представляващи сторените по делото разноски на основание чл.78, ал.1
ГПК.
Решението подлежи на обжалване пред ПлОС в двуседмичен срок,
считано от датата на връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
20