Решение по дело №928/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 декември 2022 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20227150700928
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

Р е ш е н и е

№ 934 / 20.12.2022г.

гр. Пазарджик

в името на народа

 

Административен съд Пазарджик, V състав, в открито заседание на двадесет и трети ноември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                                                                                          Председател: Георги Видев

 

при секретаря Радослава Цоневска, като разгледа докладваното от съдия Видев административно дело № 928 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Делото е образувано по жалба на Община Пазарджик против Решение № РД-02-36-871 от 26.09.2022 г., издадено от заместник-министъра на Регионалното развитие и благоустройството и ръководител на УО на ОПРР за приключване на сигнал № 1998, регистриран в Регистъра на сигнали и нередности в Главна дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие“, Министерство на регионалното развитие и благоустройството, във връзка с установени нарушения при процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Оценка на съответствието на инвестиционни проекти и осъществяване на строителен надзор при изпълнението на строително-монтажни работи по проект „Изпълнение на мерки за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради в град Пазарджик I етап“ по Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020“.

Жалбоподателят – Община Пазарджик – прави искане за отмяна на оспореното решение, като сочи подробни съображения за неговата незаконосъобразност. Жалбата се поддържа от процесуалния му представител в проведеното съдебно заседание. Жалбоподателят претендира присъждане на разноски.

Ответникът по оспорването – заместник-министъра на Регионалното развитие и благоустройството и ръководител на УО на ОПРР – оспорва жалбата като неоснователна и недоказана чрез процесуалния си представител в писмената молба, с която е представил административната преписка. Ответникът не се явява и не се представлява в проведеното съдебно заседание.

Съдът намира жалбата за допустима, тъй като е подадена в законоустановения срок от лице засегнато от разпореденото с нея, а именно: бенефициент по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г.

Разгледана по същество жалбата е основателна:

С обжалваното решение на Община Пазарджик е определена финансова корекция в размер на 1 793,73 лв. с ДДС, представляваща 5 % от безвъзмездната финансова помощ по договора с изпълнител, която следва да не се верифицира при последващи искания за плащане. С решението е прието, че жалбоподателят е извършил нарушение, изразяващо се в незаконосъобразно неразделяне на поръчката на обособени позиции. Цитиран е чл. 46, ал. 1 от ЗОП, който предвижда следното:

Чл. 46. (1) При подготовката за възлагане на обществена поръчка възложителят преценява възможността за разделянето й на обособени позиции. Когато реши, че не е целесъобразно разделянето на обществената поръчка на обособени позиции, в решението за откриване на процедурата възложителят посочва причините за това.

Според ответника жалбоподателят е нарушил тази разпоредба, тъй като независимо, че е изложил определени „мотиви“, същите са формални и не могат да се приемат за реални причини обосноваващи нецелесъобразно разделянето на поръчката на обособени позиции. Посочените мотиви се съдържат в раздел IV.6) от решението за откриване на процедурата и се изразяват в следното:

„Като се е съобразил с разпоредбата на чл. 46, ал. 1 от ЗОП, възложителят е взел мотивирано решение да не разделя поръчката на обособени позиции, тъй като дейностите, предмет на поръчката, нямат разнороден характер, поради което най-целесъобразно се явява възлагането й на един изпълнител.

Разделянето на обособени позиции е нецелесъобразно и предвид обема на работата, предполагащ, че обществената поръчка е възможно да бъде изпълнена в целия си обем от един изпълнител. В обществената поръчка са включени 14 многофамилни жилищни сгради, които са с общо РЗП 25012.08 кв.м., т.е. сградите са с малко РЗП и то е от 406.06 кв.м. до 3287.00 кв.м. за отделен обект. В случай, че обществената поръчка бъде разделена на обособени позиции за отделните жилищни сгради, има вероятност за сградите, които са с малко РЗП да не бъдат подадени оферти. По този начин ще се затрудни не само работата на Възложителя, но и на избраните Изпълнители по обществена поръчка за изпълнение на инженеринг - проектиране, авторски надзор и строително-монтажни работи за същите многофамилни жилищни сгради, включени в по проект "Обновяване и внедряване на мерки за енергийна ефективност е многофамилни жилищни сгради в гр. Пазарджик - I Етап " по ОП „Региони в растеж" 2014 - 2020г.""

Евентуалното разделяне на обособени позиции крие опасност от прекомерно оскъпяване и техническо затрудняване при изпълнението на поръчката, както и би увеличило вероятността от забавяне на изпълнението, което може да изложи на прекадено висок риск приключването на проекта качествено и в срок.

Предвид горните съображения и с оглед основната цел на закона за постигане на ефективност при разходване на публичните средства, в случая се приема, че разделянето на обществената поръчка на обособени позиции не е целесъобразно.

Възлагането на обществената поръчка без разделяне на обособени позиции единствено гарантира постигане на оптимален резултат.

Възложителят ще разполага с едно лице Изпълнител, което да изготви оценки за съответствие на инвестиционните проекти и да упражнява строителен надзор по време на изпълнение на СМР на обектите и така ще се постигне оптимален процес на управление и оперативност.“

Видно от цитираните мотиви е, че същите са ясни, точни и достатъчно подробни. Неоснователни са съображенията на ответника, изложени в подкрепа на обжалваното решение:

Доводът на ответника, че мотивите на възложителя са резултат от субективната му преценка е неубедителен и в противоречие посочената като нарушена разпоредба на чл. 46, ал. 1 от ЗОП, която въвежда целесъобразността или оперативната самостоятелност на административния орган суверенно да прецени (като се аргументира) дали е целесъобразно или не да раздели поръчката на обособени позиции. В тази връзка необосновани и преиначени са доводите, че аргументите на възложителя за нивото на конкуренция (икономичността на разходите, по-лесната работа с един възложител, включително предвид обема на работата) са „много формални и показват само виждане и предположения (неаргументирана позиция) … която се приравнява на липса на мотиви“. Напротив, мотивите на жалбоподателя са последователни и аргументирани и напълно обосновават позицията му за нецелесъобразността на разделянето на поръчката на отделни позиции, а именно: Посочена е еднородността на дейностите, предмет на поръчката, водеща до възможността и целесъобразността тя да бъде изцяло изпълнена от един изпълнител. Посочени са също броя на обектите – 14, както и минималния и максималния по площ обекти (406.06 кв.м. и 3287.00 кв.м. РЗП), като е изложено предположението, че за някои от тях е възможно да не бъдат подадени оферти. Направен е и извода, че това евентуално неблагоприятно развитие на поръчката, несъмнено ще затрудни работата на възложителя и на останалите му изпълнители. Направен е и втори извод за възможност за оскъпяване и техническо затрудняване при изпълнението на поръчката в случай на разделянето и на обособени позиции. Всички тези съображения не са формални и неаргументирани, а напротив – резонни и убедителни и напълно защищаващи суверенната преценка на жалбоподателя да не разделя поръчката на отделни позиции.

Несъстоятелно е и възражението на ответника, че неразделянето на поръчката на обособени позиции е ограничило конкуренцията, чрез включване на условия и изисквания, които необосновано ограничават участието на потенциални участници, които разполагат с капацитет да изпълнят поръчката по отделни обособени позиции но не биха имали капацитет да изпълнят поръчката за всички обекти. В тази връзка цитираната от ответника разпоредба на чл. 2, ал 2 от ЗОП предвижда следното:

Чл. 2. (2) При възлагането на обществени поръчки възложителите нямат право да ограничават конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на стопански субекти в обществените поръчки и които не са съобразени с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка.

Очевидно предвид разгледаната по-горе аргументация на жалбоподателя в случая основния принцип на свободната конкуренция не е нарушен доколкото евентуалното органичение на потенциалните участници е обосновано с всички изброени в края на разпоредбата фактори: „предмета, стойността, сложността, количеството и обема на обществената поръчка.

Следователно, не е налице вмененото на жалбоподателя от ответника нарушение – „незаконосъобразно неразделяне на поръчката на обособени позиции“. Предвид липсата на нарушение е незаконосъобразна и наложената финансова корекция.

С оглед изхода на делото е основателна претенцията за разноски на жалбоподателя, които следва да бъдат в размер 360 лв. юрисконсултско възнаграждение и 14,35 лв., платена държавна такса.

Предвид гореизложеното съдът

 

Р Е Ш И:

 

Отменя Решение № РД-02-36-871 от 26.09.2022 г., издадено от заместник-министъра на Регионалното развитие и благоустройството и ръководител на УО на ОПРР за приключване на сигнал № 1998, регистриран в Регистъра на сигнали и нередности в Главна дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие“, Министерство на регионалното развитие и благоустройството, във връзка с установени нарушения при процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Оценка на съответствието на инвестиционни проекти и осъществяване на строителен надзор при изпълнението на строително-монтажни работи по проект „Изпълнение на мерки за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради в град Пазарджик I етап“ по Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020“.

Осъжда Министерството на Регионалното развитие и благоустройството да заплати на Община Пазарджик разноски по делото в размер на 374,35 лв. /триста седемдесет и четири лева и тридесет и пет стотинки/.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд на Република България. 

                                                                                                         

           

Съдия: /п/