Решение по дело №201/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 120
Дата: 27 юни 2019 г. (в сила от 17 юли 2019 г.)
Съдия: Кремена Григорова Борисова
Дело: 20197270700201
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№.............

град Шумен, 27.06.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на десети юни две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                               Председател: Кремена Борисова

                                                      Членове: Христинка Димитрова

                                                                      Маргарита Стергиовска

 

при секретаря Ив.Велчева с участие на прокурор М.Георогиева от Окръжна прокуратура – гр. Шумен, като разгледа докладваното от Председателя административно дело № 201 по описа за 2019г. на Административен съд - Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.186, ал.2, във вр.с чл.191, ал.2, във вр.с чл.196 от АПК, във вр.с чл.145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Производството е образувано по протест от Я-Николова -прокурор при Окръжна прокуратура-гр.Шумен срещу Наредбата за условията и реда за установяване на жилищни нужди,за настаняване под наем и продажба на общински жилища в община Велики Преслав, приета с Решение№224 по Протокол№22 от 28.04.2009год. на Общински съвет-Велики Преслав.

В протеста се твърди, че наредбата е издадена при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, регламентирани в чл.26 и чл.28 от ЗНА.  В тази насока се сочи, че нормативната уредба за приемане на подзаконови нормативни актове (чл.80 от АПК) препраща по неуредените въпроси към Закона за нормативните актове (ЗНА). Твърди се, че наредбата е приета в разрез с императивните правила, регламентирани в чл.28, ал.2, т.1-5 от ЗНА, доколкото в докладната записка, с която е внесено предложението за приемане на атакувания подзаконов нормативен акт, не се съдържат никакви аргументи, обосноваващи причините, които налагат приемането на новата наредба, целите, които се поставят с нея, финансовите и други средства, необходими за прилагането ѝ, очакваните резултати от прилагането ѝ, вкл. и анализ за съответствието ѝ с правото на Европейския съюз. Навеждат се и доводи за допуснато нарушение на чл.26, ал.2 от ЗНА, предвид липсата на данни проектът за наредба да е бил публикуван на интернет страницата на Община Велики Преслав, което е лишило заинтересованите лица от възможността да направят предложения и да изложат становища по проекта в предвидения срок. Аргументира се тезата, че допуснатите нарушения на административнопроизводствените правила са съществени и се явяват достатъчно основание за отмяна на атакуваната наредба. Въз основа на изложеното вносителят на протеста моли съда да отмени протестираната наредба, както и да му присъди направените по делото разноски. В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Шумен поддържа протеста по изложените в него съображения.

Ответникът – Общински съвет – гр.Велики Преслав, не излага становище по допустимостта и основателността на протеста. В съдебно заседание, редовно призован, не изпраща представител.

Оспорването е обявено по реда на чл. 181, ал.1 и ал.2, във вр. с чл. 188 от АПК, чрез Държавен вестник (бр.35/30.04.2019 г.), копие от обявлението е поставено на информационното табло в Административен съд - град Шумен и е обявено на Интернет страницата на ВАС и АдмС - град Шумен. В срока по чл. 189, ал.2 от АПК - до началото на устните състезания по делото не са встъпили и не са се присъединили заинтересовани страни на страната на оспорващия или на страната на ответника.

Шуменският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, прие за установено следното:

С Решение № 224/28.04.2009г. на Общински съвет - гр.Велики Преслав е приета Наредба за  условията и реда за установяване на жилищни нужди,за настаняване под наем и продажба на общински жилища в община Велики Преслав.Видно от Протокол № 22 от 28.04.2009г. /л.51/ и списъка на общинските съветници, взели участие при вземането на решението /л.80/, на заседанието на Общински съвет – гр.Велики Преслав са присъствали  16 от общо 17 общински съветници, като 14 са гласували «за» и 1 глас «против» приемането на наредбата. По делото е приложена и докладна записка с вх.№0122/16.04.2009год. от инж.Е.Я.-Председател на ПК по ЗОРСП(л.39), съдържаща предложение за  приемане на Наредба за условията и реда за установяване на жилищни нужди,за настаняване под наем и продажба на общински жилища в община Велики Преслав.

С определението от 22.04.2019г., с което делото е насрочено за разглеждане в открито заседание, съдът е указал на Общински съвет-гр.Велики Преслав  да представи доказателства относно факта дали и по какъв начин е бил разгласен проектът на оспорваната наредба, приет с Решение № 224 по Протокол № 22/28.04.2009г. на Общински съвет –Велики Преслав, в т.ч. същият бил ли е публикуван на Интернет страницата на Общински съвет – гр.Велики Преслав заедно с мотивите и бил ли е предоставен срок и какъв, на заинтересованите лица, за предложения и становища по проекта; да представи постъпилите предложения, становища и възражения от заинтересованите лица досежно проекта за наредба, ведно с доказателства за провеждано обсъждане от Общински съвет - гр.Велики Преслав във връзка със същите, при наличие на такива; както и протоколите от заседания на комисии на Общински съвет –Велики Преслав, в рамките на които са провеждани обсъждания във връзка с приемане на оспорваната наредба.

В писмо с рег.№ ДА-01-1407/02.05.2019г. по описа на ШАдмС (л.79), с което са изпратени писмени доказателства, представляващи част от административната преписка по издаване на нормативния акт, ответната страна заявява, че в Общински съвет - гр.Велики Преслав не са налични данни и документи,удостоверяващи по какъв начин е бил разгласен проекта на наредбата и дали същият е бил публикуван на интернет страницата на Община Велики Преслав,предоставян ли е срок и какъв на заинтересованите лица за предложения и становища по проекта на наредбата,както и не са открити протоколи от заседания на постоянните комисии към Общинския съвет,на които са проведени обсъждания във връзка с приемането на протестирания подзаконов акт.

 При така установените факти, съдът прави следните правни изводи:

Предмет на оспорване по делото е Наредба за  условията и реда за установяване на жилищни нужди,за настаняване под наем и продажба на общински жилища в община Велики Преслав - подзаконов нормативен акт по смисъла на чл.75, ал.1 от АПК, подлежащ на проверка за законосъобразност. Протестът е подаден от прокурор, който съгласно чл.186, ал.2 от АПК разполага с правомощието да оспори пред настоящия съд подзаконов нормативен акт, приет от ОбС - гр.Велики Преслав, като това оспорване, според чл.187, ал.1 от АПК, не е ограничено със срок. Предвид изложеното, оспорването е допустимо.

Разгледан по същество и след проверка на административния акт, съгласно чл.168, ал.1 от АПК, във връзка с чл.146 от АПК, съдът приема, че  протестът се явява основателен по следните съображения:

Оспорената наредба е приета от Общинския съвет - орган на местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл.21 от ЗМСМА общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Съгласно чл.8 от ЗНА, общинският съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Съгласно чл.45а  ал.1 от Закона за общинската собственост Общинският съвет определя с наредба условията и реда за установяване на жилищни нужди и настаняване под наем в общинските жилища.Видно от посочените в чл.1 от протестираната наредба на Общински съвет-гр.Велики Преслав обществени отношения, предмет на регулация с подзаконовия нормативен акт са именно условията и  реда за установяването на жилищни нужди,за настаняване под наем и за продажбата на общински жилища,както и стопанисването , ремонтите и поддръжката на общинските жилищни имоти,в съответествие със ЗОС. Следователно налице е законова делегация на компетентност за регулиране с подзаконов нормативен акт на обществени отношения, свързани с прилагане на ЗОС като решение № 224 по Протокол №22 от 28.04.2009 год. на ОбС - гр.Велики Преслав, е прието при наличие на необходимия кворум и мнозинство, което обуславя извода, че приетата с него наредба е издадена от компетентен орган.

Същевременно съдът констатира, че подзаконовият нормативен акт е издаден при допуснато съществено нарушение на административно производствените правила, разписани в чл.26 – чл.28 от Закона за нормативните актове (ЗНА), субсидиарно приложими на основание чл.80 от АПК. Според чл.26 от ЗНА в приложимата му редакция (ДВ, бр. 46 от 2007 г.), изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност (ал.1). В процеса по изработване на проект на нормативен акт се провеждат обществени консултации с гражданите и юридическите лица (ал.2). Преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл. 20. Когато съставителят на проекта е орган на изпълнителната власт, публикуването се извършва на Портала за обществени консултации, а когато е орган на местното самоуправление – на интернет страницата на съответната община и/или общински съвет. (ал.3 -ред. ДВ, бр. 46 от 2007 г.). А разпоредбата на чл.28 от ЗНА (изм., ред.ДВ бр.46 от 2007г.) урежда изисквания за мотивите към подзаконовите административни актове. Нормата предвижда, че проектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към него и предварителната оценка на въздействието по чл. 20, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган (ал.1). Мотивите, съответно докладът съдържат: причините, които налагат приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз (ал.2). Разпоредбата на чл.28, ал.4 от ЗНА изрично предвижда, че проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал. 2 и предварителна оценка на въздействието съгласно глава втора, не се обсъжда от компетентния орган.

В случая наредбата е внесена за разглеждане с докладна записка вх.№0122/16.04.2009год. от инж.Е.Я.-Председател на ПК по ЗОРСП ,в която не се съдържат каквито и да е мотиви, обуславящи приемане на акта. Според изявлението на ответната страна, в архива на ОбС – гр.Велики Преслав не се съдържат информация и доказателства дали и по какъв начин проекта на оспорваната наредба е бил разгласен, към преписката няма срок за подаване на предложения,становища и възражения и доказателства за постъпили такива.Липсва информация доказваща,че проектът на протестираната наредба е бил публикуван на интернет страницата на общината.Липсват и протоколи от заседание на ПК към ОбС,на които са проведени обсъждания във връзка с приемането на оспорения подзаконов нормативен акт.Внесеният проект е приет на заседание на общинския съвет, проведено на 28.04.2009г., като видно от протокол № 22/28.04.2009г., при неговото разглеждане също не са посочени нито причините, нито целите, които се поставят. Мотивите за изработването на нормативния акт осигуряват реализиране на предоставената от закона възможност на заинтересованите лица за изразяване на мнения и становища и те задължително следва да бъдат налице при обсъждането им и при запознаването на заинтересованите страни с проекта. Мотивите дават представа как е формирана волята на вносителя на акта, поради което те са от съществено значение за неговите адресати, така че последните да могат да разберат фактите и причините, накарали вносителя на акта да възприеме съответния вариант на уредба на обществените отношения. В случая към проекта за наредбата липсват мотиви, както и доклад, а според разпоредбата на чл.28, ал.4 от ЗНА, проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал. 2 и предварителна оценка на въздействието съгласно глава втора, не се разглежда от компетентния орган. Допуснатото нарушение съставлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила и се явява достатъчно основание за отмяна на подзаконовия нормативен акт.

На следващо място, освен че към проекта за приемане на наредбата липсват мотиви, не са налице и никакви данни съдържанието на същия да е било публикувано на интернет страницата на Община Велики Преслав, което е в противоречие с императивното изискване на чл. 26, ал.2 от ЗНА и е лишило заинтересованите лица от възможността да направят предложения и становища по проекта в предвидения срок. Нарушението на чл. 26, ал.2 от ЗНА също представлява самостоятелно основание за отмяна на приетата наредба.

Предвид изложеното съдът намира, че оспорената разпоредба е приета при съществени нарушения на административно производствените правила, регламентирани в чл.26 и чл.28 от ЗНА.

         За да е законосъобразен един акт е необходимо да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административнопроизводствените правила, да не противоречи на материалноправните изисквания и да съответства на целта на закона. Липсата на която и да е от горните предпоставки води до незаконосъобразност на оспорения акт и е основание за отмяната му.

         С оглед на изложените съображения, съдът намира, че атакуваната Наредба за условията и реда за установяване на жилищни нужди,за настаняване под наем и продажба на общински жилища в община Велики Преслав, приета с Решение№224 по Протокол№22 от 28.04.2009год. на Общински съвет-Велики Преслав, е незаконосъобразна, поради приемането ѝ  в нарушение на визираната за това процедура и при съществени нарушения на административно производствените правила, поради което следва да бъде отменена.  

         При този изход на спора, на Окръжна прокуратура - Шумен следва да бъдат присъдени направените съдебни разноски в размер на 20 лева, представляващи заплатен депозит за публикация в «Държавен вестник».

          Водим от горното, Шуменският административен съд

                                       

 

 

Р     Е     Ш     И   :

        

ОТМЕНЯ по протест на прокурор от Окръжна прокуратура - гр. Шумен Наредбата за условията и реда за установяване на жилищни нужди,за настаняване под наем и продажба на общински жилища в община Велики Преслав, приета с Решение№224 по Протокол№22 от 28.04.2009год. на Общински съвет-Велики Преслав.

 ОСЪЖДА Общински съвет – гр. Велики Преслав да заплати на Окръжна прокуратура – гр.Шумен разноски по делото в размер на 20 (двадесет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване и протестиране пред Върховния административен съд на Република България гр. София в 14-дневен срок от съобщаването му чрез изпращане на препис по реда на чл.137 от АПК.

         Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл.137 във вр. с чл.138 ал.1 от АПК.

         Решението, след влизането му в законна сила, да се ОБЯВИ по реда на чл.194 от АПК, а именно по начина, по който е била обявена Наредбата за условията и реда за установяване на жилищни нужди,за настаняване под наем и продажба на общински жилища в община Велики Преслав, приета от Общински съвет - гр.Велики Преслав.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:........................      ЧЛЕНОВЕ: 1. ...........................

        

                                                                                          2. ...........................