Р Е Ш Е Н И Е
№ ............
16.06.2020 г., гр. Плевен
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенският районен съд, единадесети наказателен състав в публично съдебно
заседание на двадесет и девети май през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ТЕОДОРА НАЧЕВА
При
секретаря Иглика Игнатова и в присъствието на прокурора .......... като
разгледа докладваното от съдия Начева АНД № 302 по описа на същия съд за
Постъпила е жалба от П.С.С. ***,
ЕГН **********, против НП № 19-0938-002146 от 07.05.2019г. на *** Сектор към ОД
на МВР-Плевен, Сектор „Пътна полиция“-Плевен, с което на жалбоподателя за
нарушение на чл.20, ал.2 от ЗДвП и на основание чл.179, ал.2, пр.1 от ЗДвП е било
наложено административно наказание глоба в размер на 200,00 лв. и за нарушение на
чл.123, ал.1, т.3, б.“в“ от ЗДвП и на основание чл.175, ал.1, т.5 от ЗДвП е
било наложено административно наказание глоба в размер на 50,00 лв. и лишаване
от право да управлява МПС за срок от един месец. Твърди се, че наказателното
постановление е незаконосъобразно, поради което се моли неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят
се явява лично, като поддържа жалбата, ангажира допълнителни доказателства, обосновава
становище относно незаконосъобразност на атакуваното НП и моли за неговата
отмяна.
Ответникът
по жалбата – *** Сектор към О.н.М.– П. ***, редовно призован, не изпраща
представител и не ангажира становище по съществото на жалбата.
Съдът, като съобрази изложените в
жалбата доводи, събраните по делото доказателства и Закона, констатира
следното:
ЖАЛБАТА Е
ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА
ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА
ПО СЪЩЕСТВО СЕ ЯВЯВА НЕОСНОВАТЕЛНА.
В Акт Серия
„АА“ № 201744 от 25.04.2019г. за установяване на административно нарушение е
посочено, че жалбоподателят
П.С.С. ***, ЕГН ********** управлявал на 24.04.2019г. в гр. Плевен МПС – лек
автомобил „Мерцедес А
Горното установили длъжностните лица при Сектор „ПП“ -
КАТ към О.н.М.– актосъставителят С.П.Н. и свидетеля Б.П.М., като за
установеното в съставения АУАН св. С.Н. вменил на П.С.С. нарушения на чл.20,
ал.2 от ЗДвП и чл.123, ал.1, т.3, б.“в“ от ЗДвП.
Въз основа на съставения АУАН ***
Сектор къв ОДМВР – Плевен, Сектор “ПП” -Плевен издал оспореното НП.
Горната фактическа обстановка се
установява от показанията на свидетелите С.П.Н., Б.П.М.
и М.Т.А., Акт Серия
„АА“ № 201744 от 25.04.2019г. за установяване на административно нарушение на
л.4, справка за нарушител/водач от л.6 до л.10, протокол за ПТП №
1697460/25.04.2019г. на л.15 /копие/ и
л.39 /оригинал/ от делото, заповед на л.16-17 от делото.
Показанията на свидетелите се
ценят от съда напълно, както беше посочено и по-горе и защото същите са
депозирани под страх от наказателна отговорност от лъжесвидетелстване и съдът
няма основание да не ги цени. Освен това показанията на свидетелите намират
опора и в съставения от тях АУАН, чиято доказателствена сила не е опровергана.
А съгласно разпоредбата на чл.189, ал.2 от ЗДП редовно съставените по този
закон актове имат доказателствена сила до доказване на противното. В случая от
жалбоподателя не се ангажираха доказателства, от които би могло да се установи,
че не е извършил вмененните му административно нарушение.
За да се произнесе по съществото на правния спор /по основателността на
жалбата/, съдът съобрази, че настоящото производство е от административно-наказателен
характер и същественото при него е да се установи има ли извършено
административно нарушение от лицето посочено в АУАН и НП, поради което при
цялостната проверка на атакуваното НП, настоящият съдебен състав, констатира
следното:
При извършена служебна проверка
на приложените към преписката АУАН и НП съдът констатира, че същите са издадени
от компетентните длъжностни лица съгласно ЗДвП и приложените по делото
заповеди, в сроковете предвидени в нормата на чл.34 от ЗАНН и съдържат
формалните реквизити и предвидени в нормите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Както в
АУАН така и в НП са посочени дата и място на извършване на нарушението,
обстоятелствата при които е извършени. Нарушенията са описани в достатъчна
степен от фактическа страна, поради което нарушителят е разбрал какво точно
нарушение му е вменено. В НП са посочени и данни позволяващи индивидуализацията
на нарушителя в достатъчна степен – посочени са три имена, ЕГН, адрес, както и
процесния лек автомобил, които данни безспорно позволяват да се индивидуализира
жалбоподателя.
Досежно нарушението по чл.20, ал.2 от ЗДвП:
Всеки правоспособен водач има задължение да се движи по начин, съобразен с
конкретните пътни условия, като е длъжен да спазва предписанието на чл.20, ал.2
от ЗДвП, като управлява автомобила с
такава скорост, която да бъде съобразена с атмосферните условия, с релефа на
местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания
товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на
видимост, за да бъде в състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие;
водачът е длъжен да намали скоростта и в случай на необходимост да спре, когато
възникне опасност за движението. Съгласно задължителното за съдилищата
Тълкувателно решение № 28 от 28.XI.1984 г. по н. д. № 10/84 г., ОСНК, водачът
на МПС е длъжен да съобрази скоростта на движението не само с примерно
посочените от чл. 20, ал. 2 ЗДвП фактори, но и с всички други затруднения и
препятствия в движението, произтичащи от пътните условия и ситуации, знаците,
маркировката, психофизиологическото състояние на водача и всички други
отрицателно действащи фактори, като намаляването на скоростта е в зависимост от
степента на опасността - колкото опасността е по-голяма, толкова скоростта
трябва да бъде по-малка, като при пътни условия и ситуации, когато движението и
с минимална скорост създава опасност за настъпване на произшествие, водачът
следва да спре. Следователно, разпоредбата на чл. 20, ал. 2 ЗДвП съдържа примерно, а не изчерпателно изброяване на факторите на пътната
обстановка, които имат значение за избиране на съобразена скорост за
движението. Величината на скоростта трябва да бъде в зависимост от
отрицателното влияние на тези фактори. Колкото повече и по-неблагоприятни са те
в пътната обстановка, толкова по-малка трябва да бъде скоростта на движението в
сравнение с максимално предвидените такива по чл. 73 ППЗДвП. Скоростта не се избира от водачите
произволно, а се обуславя от
конкретните пътни и атмосферни
условия.
В съдебната практика съществува различие при установяване съдържанието на
понятието "съобразена скорост", като в отделни разпоредби на закона
за обозначаването й се използват понятията "намалена скорост",
"бавна скорост", "скорост, която дава възможност да се
спре", "безопасна скорост" и др., но при тълкуване на тези
разпоредби е видно, че не съществуват отделни видове намалени скорости със
съответния диапазон на тяхната величина. Скоростта се определя като
„съобразена”, като се вземат предвид факторите, посочени в двете хипотези на
чл. 20, ал. 2 ЗДвП.
На П.С. е вменено допуснато нарушение на посочената в акта и наказателното постановление норма на
закона, като поради несъобразяване на скоростта му на движение не успява да
избегне или спре и удря в задната част
спрелия за изчакване на светофарната уредба на кръстовището, образувано от ул.
„Стоян Заимов“ и ул. „Сан Стефано“ лек автомобил „Пежо 2008“ с рег.№ ***. Вследствие
на удара управляваното МПС реализира ПТП с материални щети. По делото е
безспорно установено, че водачът на управлявания автомобил П.С. е бил наясно с
факта, че шофира в населено място, с характера и
интензивността на движението в централната част на града, с конкретните условия
на видимост, за да бъде в състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие –
все обстоятелства, които е трябвало да го мотивират да изпълни задълженията си за движение със скорост,
която да му гарантира спиране пред всяко предвидимо препятствие. Той е следвало
да избере скорост, съобразена с конкретната ситуация на пътното платно, така че
при необходимост реакцията на водача да предотврати настъпването на
пътнотранспортното произшествие.
Няма спор по делото, след анализ на доказателствената съвкупност, че след
като е допуснал ПТП, С. се е движил с несъобразена скорост, след като не е
успял да овладее управлявания от него автомобил и да спре възприемайки спрелия
за изчакване на светофарната уредба на кръстовището, образувано от ул. „Стоян
Заимов“ и ул. „Сан Стефано“ лек автомобил „Пежо 2008“ с рег.№ *** и водач.
Всяка скорост, която не позволява на водача да намали скоростта и да спре
пътното превозно средство, като по този начин е станал причина за осъществяване
на пътнотранспортно произшествие, е несъобразена скорост.
Пътнотранспортно произшествие по смисъла на § 6, т.30 от ДР на ЗДвП е
събитие, възникнало в процеса на движението на пътно превозно средство и
предизвикало нараняване или смърт на хора, повреда на пътно превозно средство,
път, пътно съоръжение, товар или други материални щети. В тази връзка и видно
от съставения АУАН, е налице ПТП по смисъла на закона с нанесени материални
щети на повече от едно МПС.
Предвид изложеното, скоростта на ж-ля П.С. се явява „несъобразена”, тъй
като е била неподходяща за конкретните
условия и за другите обективно посочени в чл.20 от ЗДвП неблагоприятни
фактори, независимо от конкретния й размер, щом движението със същата е довело
до настъпване на ПТП с нанесени щети на
повече от едно МПС.
Съгласно разпоредбата на чл.179, ал.2 от ЗДвП „Който поради движение с
несъобразена скорост, неспазване на дистанция или нарушение по ал.1 причини
пътнотранспортно произшествие, се наказва с глоба в размер 200 лв., ако
деянието не съставлява престъпление.” Следуемо от съдържанието на разпоредбата,
в конкретност пр.1 и нейния абсолютен характер, наложеното административно
наказание се приема от закона като справедливо и адекватно на тежестта на
извършеното.
Поради това НП в тази му част е
законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Досежно нарушението по чл.123, ал.1, т.3, б.“в“ от ЗДвП:
На жалбоподателя е
наложено административно наказание за извършено от него административно
нарушение по чл.123, ал.1, т.3 , б. „в“ от ЗДвП. Чл.123, ал.1, т.3 от ЗДвП е в
Раздел ХХIII “Поведение при ПТП” и вменява в задължение на всеки водач на ППС,
който е участник в ПТП когато при произшествието са причинени само имуществени
вреди водачът:
а) да окаже съдействие за установяване на
вредите от произшествието;
б) ако между участниците в произшествието има
съгласие относно обстоятелствата, свързани с него, те преместват превозните
средства, така че да не възпрепятстват движението и попълват своите данни в
двустранен констативен протокол за пътнотранспортното произшествие;
в) ако между участниците в произшествието
няма съгласие относно обстоятелствата, свързани с него, те, без да напускат
местопроизшествието, уведомяват съответната служба за контрол на Министерството
на вътрешните работи на територията, на която е настъпило произшествието, и
изпълняват дадените им указания.
От цитираното в НП от фактическа
страна безспорно е установено, че жалбоподателят самоволно е напуснал мястото
на произшествието, с което е нарушил задълженията си на участник в ПТП. Законът не му е предоставил правото сам, без
другия участник в ПТП да преценява причинил ли е предприетата от него при
движение „несъобразена скорост и неспазвайки дистанция“ щети по другия
автомобил. Законът е задължил водач на МПС,
който е причинил съприкосновение с друго МПС да се издири неговия водач. Видно
от сочената за нарушена разпоредба на чл.123, ал.1, т.3, б.„в“ от ЗДвП, законът
е въвел условието и двамата участници в произшествието да преценят има ли вреди
или няма такива. Както съгласието между участниците в ПТП, така и разногласията
между тях са правно релевантни обстоятелства по отношение на задълженията им
като участници в ПТП, но те изискват присъствие на мястото на ПТП от всички
участници в него. Само в случай, че другият участник в ПТП се съгласи, че
съприкосновението между автомобилите не е довело до материални щети,
жалбоподателят е можел да напусне произшествието. В случая жалбоподателят е
напуснал мястото на ПТП и така е нарушил
правата на останалите участващи в ПТП-то водачи, по-конкретно на правото им по
чл.123, ал.2 от ЗДвП да узнаят кой е причинил щети по автомобила им и дали
причинителят на щетите разполага със
застраховка „Гражданска отговорност“. Нарушението не е формално, а резултатно
като се е наложило контролните органи да издирват жалбоподателя. Причините
поради които ж-лят се е отдалечил от мястото на ПТП според съда имат
ирелевантно значение.
Съгласно разпоредбата на чл.175,
ал.1, т.5 от ЗДвП наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно
средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който наруши
задълженията си като участник в пътнотранспортно произшествие.
С оглед
изложеното, съдът приема, че нарушението по чл.123, ал.1, т.3, б.„в“ от ЗДвП, е
извършено, поради което и правилно е ангажирана административно-наказателната
отговорност на жалбоподателя С. и административнонаказващият орган правилно
приложил относимата санкционна норма и определил размера на наказанията глоба в
размер на 50 лева и лишаване от право за срок от един месец в законоустановения
минимум. Поради това и в тази му част, като правилно и законосъобразно
наказателното постановление следва да бъде потвърдено.
Воден от горното и на основание чл.63
ал.І от ЗАНН,съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 19-0938-002146 от 07.05.2019г. на *** Сектор
към ОД на МВР-Плевен, Сектор „Пътна полиция“-Плевен, с което на жалбоподателя П.С.С.
***, ЕГН ********** за нарушение на чл.20, ал.2 от ЗДвП и на основание чл.179,
ал.2, пр.1 от ЗДвП е било наложено административно наказание глоба в размер на
200,00 /двеста/ лева и за нарушение на чл.123, ал.1, т.3, б.“в“ от ЗДвП и на
основание чл.175, ал.1, т.5 от ЗДвП е било наложено административно наказание
глоба в размер на 50,00 /петдесет/ лева и административно наказание лишаване от
право да управлява МПС за срок от 1 /един/ месец, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО
може да се обжалва по реда на АК пред Административен съд – гр.Плевен в
14-дневен срок от получаване на съобщенията за постановяването му от страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: