Решение по дело №96/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 146
Дата: 18 май 2021 г.
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20217270700096
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 18.05.2021г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на деветнадесети април две хиляди двадесет и първа година в следния състав:

 

                                                                   Председател: Росица Цветкова

                                                                          Членове: Снежина Чолакова

                                                                                           Бистра Бойн

                                                                          

при секретаря Р. Хаджидимитрова и с участие на прокурор П. Вълчев от ШОП, като разгледа докладваното от административния съдия Сн. Чолакова КАНД № 96 по описа за 2021г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на Регионална здравна инспекция (РЗИ) – гр.Шумен, депозирана чрез К.Р. - директор на РЗИ – гр.Шумен и Р.К. - главен юрисконсулт, срещу Решение № 260080/10.02.2021г. на Районен съд – гр.Шумен, постановено по АНД № 1746/2020г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е отменено Наказателно постановление № РД-05-20/12.08.2020г., издадено от директора на РЗИ – гр.Шумен, с което на Г.Н.А., с ЕГН **********,***, на основание чл. 209а, ал.1, във вр.с ал.4 от Закона за здравето (ЗЗ) е наложено административно наказание "глоба" в размер на 300 (триста) лева. С атакуваното решение РЗИ-гр.Шумен е осъдена да заплати на санкционираното лице и деловодни разноски в размер на 300 лева, представляващи заплатено адвокатско възнаграждение.

В касационната жалба се излагат доводи за незаконосъобразност на оспореното решение поради постановяването му в нарушение на процесуалния и материалния закон. Навеждат се аргументи, че в хода на административно наказателното производство не са допуснати установените от районния съд съществени нарушения на съдопроизводствените правила.  Обосновава се и тезата за наличие на осъществено административно нарушение на чл.209а, ал.1, във вр.с ал.4 от ЗЗ, доколкото от събраните по делото доказателства се установява по безсъмнен начин, че Г.Н.А. не е използвала предпазна маска или друго средство в закрито помещение, като ползването на яката на дрехата й не може да се квалифицира като „друго средство“ по смисъла на т.I, т.4 от Заповед № РД-01-369/30.06.2020г. на министъра на здравеопазването. Въз основа на наведените съображения  се иска касационната инстанция да постанови решение, с което да отмени обжалваното решение и да постанови друго по съществото на спора, с което да потвърди отмененото с него НП. В проведеното открито съдебно заседание касаторът се представлява от гл.юрисконсулт Р.К., която поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответната страна - Г.Н.А., редовно призована, не се явява лично в проведеното съдебно заседание. Същата се представлява от адвокат С.Г. от ШАК, която в писмен отговор и в хода на устните състезания излага подробни аргументи за правилност на атакувания съдебен акт, въз основа на които мотивира искане за оставянето му в сила. Претендира присъждане на деловодни разноски.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура намира жалбата за процесуално допустима, а разгледана по същество - за неоснователна. Смята, че решението на районния съд е правилно и законосъобразно, поради което предлага то да бъде оставено в сила.

Съдът, като съобрази депозираната касационна жалба, намира същата за процесуално допустима, като надлежно и своевременно подадена, в срока по чл.211, ал.1 от АПК и от лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, а разгледана по същество - за основателна, поради следните съображения:

С обжалваното решение Районен съд - град Шумен е отменил Наказателно постановление № РД-05-20/12.08.2020г., издадено от директора на РЗИ – гр.Шумен, с което на Г.Н.А. на основание чл. 209а, ал.1, във вр.с ал.4 от ЗЗ е наложено административно наказание "глоба" в размер на 300 лева, а именно за това, че при извършване на проверка на 01.07.2020г. на закрито обществено място – денонощен магазин "Non stop 21", находящ се в гр.Шумен, ул.Съединение № 39, стопанисвано от "Йорус"ООД, е установено, че Г.Н.А., в условията на извънредна епидемична обстановка в РБ, обявена с Решение на МС № 325/14.05.2020г. и Решение на МС № 378/12.06.2020г., и Решение на МС № 418/25.06.2020г. за удължаване срока на епидемичната обстановка, е посетила обекта без поставена защитна маска за лице или средство, покриващо носа и устата, с което е нарушила т.I.4. от Заповед № РД-01-369/30.06.2020г. на министъра на здравеопазването за въвеждане на противоепидемични мерки, издадена на основание чл.63, ал.4 от ЗЗ.  За описаното нарушение на 01.07.2020г. срещу ответника в касационното производство бил съставен Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № ЗК-704, издаден въз основа на Констативен протокол от същата дата. Актът бил връчен на нарушителката, която го подписала с възражение, че е ползвала предпазно средство, а именно – вдигната и придържана с ръка яка, покриваща носа и устата. Впоследствие в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН не били депозирани писмени възражения. Въз основа на АУАН и събраните в хода на административнонаказателното производство доказателства, наказващият орган издал процесното наказателно постановление, предмет на оспорване пред районния съд.

При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че АУАН и НП са издадени от компетентните за това органи, но при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, обуславящи отмяна на санкционния акт на процесуално основание. В тази връзка съдът е посочил, че при издаване на АУАН актосъставителят е допуснал нарушение на чл.42, ал.1, т.4 и т.5 от ЗАНН, а при постановяване на НП наказващият орган е нарушил чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН. За да обоснове този извод, съдът е приел, че според АУАН, нарушението се изразява в посещаване на закрит обект без поставена защитна маска, покриваща носа и устата, съставляващо нарушение на т.I.4. от Заповед № РД-01-369/30.06.2020г. на министъра на здравеопазването за въвеждане на противоепидемични мерки на основание чл.63, ал.4 от ЗЗ. В същото време в НП е описано, че лицето е посетило обекта без поставена защитна маска за лице или друго средство, покриващо носа и устата, с което е нарушило т.I.4. от Заповед № РД-01-369/30.06.2020г. на министъра на здравеопазването за въвеждане на противоепидемични мерки на основание чл.63, ал.4 от ЗЗ. Въз основа на това е извел извод за наличие на противоречие между АУАН и НП, ограничаващо правото на защита на санкционираното лице. Посочил е също, че едва в НП наказващият орган е отразил, че описаната деятелност съставлява административно нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ, при липса на позоваване на приложимата санкционна разпоредба в АУАН. Въз основа на направените констатации е заключил, че описаните пороци в АУАН и НП са съществени и съставляват основание за отмяна на санкционния акт. По съществото на спора е приел, че наказващият орган не е ангажирал убедителни и непротиворечиви доказателства в подкрепа на възведеното срещу Г.А. административнонаказателно обвинение, доколкото събраните в хода на съдебното производство гласни доказателства са противоречиви досежно релевантните за отговорността на нарушителката обстоятелства. Въз основа на изложените аргументи е заключил, че обжалваното пред него НП е незаконосъобразно, поради което го е отменил. С решението си съдът е осъдил РЗИ-гр.Шумен да заплати на насрещната страна сторените от последната деловодни разноски в размер на 300 лева, представляващи адвокатско възнаграждение.

Шуменският административен съд намира, че обжалваното решение е валидно и допустимо. В тази връзка, решаващият състав на съда съобрази, че решението е постановено по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, като произнасянето е извършено от компетентен съд, в рамките на правомощията му.

При реализираната проверка за съответствие на решението с материалния закон, съобразно възведеното касационно основание, настоящият състав намира, че при обективно възприетата фактическа обстановка по делото, въззивният съд е изградил неправилни изводи за незаконосъобразност на наказателното постановление.

На първо място, касационната инстанция не споделя извода на предходния съдебен състав за издаване на АУАН и НП при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Действително в АУАН е посочено, че «…Г.Н. се е намирала в закрит обект без поставена маска, закриваща носа и устата…», докато в НП нарушението е описано по следния начин – «…посещава обекта без поставена защитна маска за лице или друго средство, покриващо носа и устата…». Непосочването в АУАН, че нарушителката не е разполагала и с «друго средство, закриващо носа и устата», не може да се квалифицира като съществено нарушение на административнопроизводствените правила, тъй като същото е преодоляно в НП, където изрично е посочено, че лицето няма поставена «…маска или друго средство, покриващо носа и устата…». Този извод следва от разпоредбата на чл.53, ал.2 от ЗАНН, според която НП се издава и когато е допусната нередовност в акта, стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина. От друга страна, видно от възражението на нарушителката, саморъчно вписано в АУАН, същата е заявила, че е била с предпазно средство – вдигната яка на спортно горнище, придържана с ръка, покриваща устата и носа й, от което следва, че е разбрала в какво конкретно нарушение е обвинена, а именно, за това, че се е намирала в търговския обект без носа и устата й да са били покрити. Допуснатите процесуални нарушения са основания за отмяна само в случаите, когато са довели до ограничаване или препятстване възможността на нарушителя да разбере в какво нарушение се обвинява и организира защитата си адекватно и в пълен обем. В случая не е налице подобно ограничаване или препятстване упражняване правото на защита на последната, което изключва посоченото от районния съд основание за отмяна на НП.

Касационната инстанция не споделя и извода, че непосочването в АУАН на разпоредбата на чл.209, ал.1 от ЗЗ съставлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила. И това е така, защото в АУАН е описано, че с поведението си Г.А. е нарушила т.I.4. от Заповед № РД-01-369/30.06.2020г. на министъра на здравеопазването за въвеждане на противоепидемични мерки на основание чл.63, ал.4 от ЗЗ, в която именно са регламентирани съставомерните признаци на осъществената от нея деятелност, като това й е позволило да разбере в какво се състои възведеното срещу нея обвинение и да организира защитата си. В същото време чл.209, ал.1 от ЗЗ има бланкетен характер и регламентира единствено вида и параметрите на санкциите, предвидени за нарушение или неизпълнение на въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2, от което следва, че с посочването на конкретното нарушение на съответната противоепидемична мярка и заповедта на министъра на здравеопазването, с която е наложена, са изпълнени изискванията на чл.42, ал.1, т.5 и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН за посочване на законните разпоредби, които са били нарушени виновно.

Изложените съображения водят до извода, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Касационната инстанция не споделя и тезата на предходния съдебен състав за недоказаност на възведеното срещу Г.А. обвинение. Фактът, че последната е посетила описания в АУАН и НП търговски обект без защитна маска или друго средство, покриващо носа и устата, е установен по безспорен начин от събраните по делото доказателства. Този извод следва на първо място от показанията на св.Д.Д.Б.– главен инспектор в РЗИ-гр.Шумен и актосъставител, която сочи, че нарушителката се е опитвала да прикрие носа и устата си с яката на спортното горнище, с което е била облечена, но въпросната яка не е стояла непрекъснато върху носа и устата й, а се е смъквала повече от три пъти, при което носът и устата на същата са оставали открити. Показанията на св.Д.Б.кореспондират и с показанията на св.Р.К.З.– старши инспектор в Общинска администрация – гр.Шумен, участвал в съвместната проверка като представител на Община Шумен, който сочи, че е видял Г.А. да обикаля около щандовете без поставена защитна маска или друго средство, покриващо носа и устата й, като едва след като е забелязала проверяващите, е поставила яката на дрехата си върху носа и устата си. Свидетелят е категоричен, че, поставена по този начин, яката не е покривала трайно носа и устата на нарушителката, тъй като се е налагало да бъде придържана и не е стояла неподвижно без участие на ръцете. Показанията на двамата свидетели са последователни и непротиворечиви досежно релевантните за отговорността на ответника в касационното производство факти, като доводите на районния съд в обратен смисъл са необосновани. Касае се за длъжностни лица, работещи в различни институции, които не са в йерархична зависимост помежду си и не са заинтересовани от изхода на настоящия правен спор. В хода на съдебното производство пред районния съд е разпитан и полицейският служител, участвал в проверката – св.В.Й.В., който твърди, че лично е възприел влизането на нарушителката в обекта без поставена маска или защитно средство на лицето, като едва след направена от него забележка е вдигнала яката на дрехата си, за да покрие носа и устата си, което означава, че тя се е намирала в търговския обект без средство, покриващо носа и устата й, като единствената причина да покрие носа и устата си с подръчни средства се е дължала на отправената спрямо нея забележка. Що се отнася до твърдението на св. В.В., че след като си е поставила яката на лицето, нарушителката повече не я е сваляла, следва да се отбележи, че настоящата съдебна инстанция не кредитира показанията му в тази им част, тъй като същият свидетел малко по-късно в показанията си споделя, че не си спомня дали Г.А. е махала яката си, не си спомня как е пазарувала, както и дали яката й е падала. Тези негови твърдения опровергават казаното преди това от свидетеля, че през цялото време яката на нарушителката е била върху лицето й. А и св.Р.З.сочи, че св.В.В. е стоял зад него и св.Д.Б., поради което не е имал пряка видимост към Г.А. през целия период на пребиваването й в търговския обект. Що се отнася до показанията на св.Д.М.Д.– магазинер в денонощния магазин, в които се твърди, че нарушителката през цялото време е спазвала изискванията да е с покрити уста и нос, настоящият съдебен състав намира, че неправилно районният съд ги е ценил като достоверен източник на информация, тъй като въпросната свидетелка е познавала с последната като редовен клиент и е заинтересована тя да продължи да посещава търговския обект, което поставя под сериозно съмнение верността на казаното от нея пред районния съд. Още повече, че в периода на установяване на нарушението св.Д.Д.е била ангажирана с обслужване и на други двама клиенти, което й е попречило да държи останалите клиенти в полезрението си през цялото време (видно от показанията на св.Р.З.).        

На следващо място, касационната инстанция не споделя становището на ответника в касационното производство относно характера на нарушената от нея заповед на министъра на здравеопазването. Както обосновано е посочил и районния съд, заповедта представлява общ административен акт и за нея не е налице нормативно изискване за обнародване, като задължително условие за влизането й в сила, а са приложими правилата на чл. 65 и сл. от АПК. Освен това, с изменението на Закона за здравето с ДВ бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г., изрично е прието, че заповедите на министъра на здравеопазването са общи административни актове - чл. 63, ал. 11 от ЗЗ. Не е спорно по делото, че издадените от последния заповеди са обявени на интернет страницата на Министерство на здравеопазването, по реда на чл. 73, вр. с чл. 66, ал. 1 от АПК, от което следва, че относимата за казуса заповед е породила правно действие и съответно въведената с нея противоепидемична мярка е била задължителна за адресатите й към момента на проверката - граждани, намиращи се в закрити обществени места. Ирелевантно е и обстоятелството, че заповедта е била отменена със Заповед № РД-01-402/15.07.2020 г., доколкото към момента на проверката, същата е действала.

Установените по делото факти и анализът на събраните доказателства обосновават несъмнения извод, че Г.А. е осъществила вмененото й нарушение както от обективна, така и от субективна страна, поради което правилно е била подведена под административнонаказателна отговорност по приложения от наказващия орган административнонаказателен състав. При индивидуализацията на наложеното на последната наказание директорът на РЗИ-гр.Шумен е спазил изискванията на чл.27, ал.2 от ЗАНН, доколкото е определил същото в минималния размер, предвиден в закона, като правилно е счел, че не са налице основания за приложение на чл. 28 от ЗАНН, тъй като случаят не се отличава от обичайните нарушения от същия вид.

Обобщавайки изложеното, Шуменският административен съд приема, че като е отменил обжалваното пред него наказателно постановление, въззивният съд е допуснал нарушение на материалния закон, респективно е налице касационното основание по смисъла на чл. 348, ал. 1, т. 1, във вр. с ал. 2 от НПК – не е приложен правилно материалният закон, което е основание за отмяна на съдебното решение, с което е отменено наказателното постановление, както и в полза на нарушителката са присъдени деловодни разноски в размер на 300 лева. Доколкото делото е изяснено от фактическа страна, следва да се постанови ново решение по съществото на спора, потвърждаващо законосъобразното наказателно постановление.

При този изход на спора и с оглед отправената претенция на касатора, на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ, във вр. с чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, в полза на РЗИ-гр.Шумен се дължи юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 80 лева, което следва да бъде възложено в тежест на Г.Н.А..

Водим от горното, Шуменският административен съд

 

Р   Е    Ш    И   :   

 

ОТМЕНЯ изцяло Решение № 260080/10.02.2021г. на Районен съд – град Шумен, постановено по АНД № 1746/2020г. по описа на съда и вместо него постановява:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № РД-05-20/12.08.2020г., издадено от директора на РЗИ – гр.Шумен, с което на Г.Н.А., с ЕГН **********, с адрес ***, на основание чл. 209а, ал.1, във вр.с ал.4 от Закона за здравето е наложено административно наказание "глоба" в размер на 300 (триста) лева.

ОСЪЖДА Г.Н.А., с ЕГН **********, с адрес *** да заплати на Регионална здравна инспекция – град Шумен, с адрес гр.Шумен, пл.Освобождение № 1, разноски по делото в размер на 80 /осемдесет/ лева.

Решението е окончателно.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                              

                                                                                              2..........................

 

ЗАБЕЛЕЖКА: Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 18.05.2021г.