Решение по дело №954/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 декември 2022 г.
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20227050700954
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                  2022г., гр. Варна

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Двадесет и трети състав на двадесет и втори ноември две хиляди двадесет и втора  година в публично заседание в състав:

         

                             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

 

при секретаря Пенка Михайлова, като разгледа докладваното от съдия Дичева адм. дело №954 по описа на съда за 2022г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/, вр. чл.145 и сл. от Административно процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на „ВиК-Варна“ ООД, представлявано от В.В.-управител срещу Решение № 8/24.03.2022 г. на Директора на БДЧР-Варна, с което не е предоставен достъп в обем и формат, поискан от жалбоподателя. Твърди се,  че предоставената информация е във формат, който не позволява да  бъде използвана за нуждите на „ВиК-Варна“ ООД. Оспорва се твърдението, че информацията е обект на авторско право. Заявява, че тази информация  е служебна, по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ , тъй като се създава, събира и съхранява във връзка с  дейността на БДЧР. Сочи, че предоставената информация не е във заявения формат, няма географски координати, поради което  и  може да се ползва за целите на жалбоподателя. Също така се твърди, че геоинформационната система визуализира обекти и точки, като изписва общи данни, но не съдържа атрибутна информация, в т.ч.  географски координати, твърди се, че т. 19 посочените линкове дават достъп до PDF-формат карти, върху които не може да се наслагва информация, а се разглежда само като изображение.

Ответната страна- Директора на БДЧР-Варна, чрез процесуален представител оспорва жалбата. Заявява, че поискания от ВиК -дружеството достъп до обществена информация е предоставен по ел. път, чрез интернет адрес, от където могат да бъдат установени данните, които са поискани. Сочи, че информацията, която е изискана, макар и да не е в shape- формат, им е предоставена. Причината, поради която административният орган не е предоставил тази информация в shape- формат, е липсата на техническата възможност, както и поради обстоятелството, че след предоставянето на тази информация в shape - формат тя може да бъде неправомерно обработена, което би довело да нарушаване на авторските права на администрацията. По тези причини , на осн. чл. 27, ал. 2 ЗДОИ, достъпът се представя във формата, в която органът прецени и съответно може да предостави. Моли за отхвърляне на жалбата на ВиК- дружеството като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител поддържа жалбата, като по съществото на спора твърди, че  изисканата информация може да се предостави в търсения формат.

Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и доводите на страните, като взе предвид разпределението на доказателствената тежест при оспорване на отказ и приложимите правни разпоредби, достигна до следните фактически установявания:

          Жалбата е допустима. Предявена е от процесуално легитимирано лице – подателя на заявлението с искане за предоставяне на достъп до обществена информация по реда на ЗДОИ, при наличие на правен интерес за оспорването на акта – срещу Решение № 8/24.03.2022г. на Директора на БДЧР-Варна, който е подлежащия на съдебен контрол за законосъобразност индивидуален административен акт.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Административното производство започнало по заявление за достъп до обществена информация с вх.№ДИ-9/10.03.22г. от „ВиК“ООД Варна, представлявано от В.В., касаещо информация в shape- формат за цялата територия на област Варна, който е и териториален обхват на ВиК Варна, а именно: водни обекти на територията; хидроложки и др.карти; водовземни съоръжения и подземни води; санитарно-охранителни зони- учредени и в проект- разрешителни за водовземане и водоползване на подземни и повърхностни води; повърхностни и подземни водни тела; пунктове за количествен мониторинг на подземни и повърхностно води; състояние на повърхностни тела; защитени зони и територии и др.

Заявителят е поискал информацията да му бъде изпратена по ел.поща.

Съгласно оспореното решение, ответника приема, че на основание чл.З, ал.1, т.8 и ал.2, т.З от ЗАПСП, посочените от заявителя база данни са обект на авторско право, носител на което, на основание чл.14 от ЗАПСП, е БДЧР. Редът за използване на обекти на авторското право е регламентиран в специалния закон, предвид на което и на основание чл.4, ал.1 от ЗДОИ заявителя следва да поиска ползването на базите данни по реда на този закон, а не по реда на ЗДОИ, в случай, че искането му се състои в това.

Предвид горното, и на основание чл. 27, ал. 1, т. 3 и ал. 2 от ЗДОИ, с оглед на това, че изисканата от заявителя информация е публична и достъпна за гражданите на страницата на администрацията и на Министерството на околната среда и водите, същата се предоставя на заявителя като му се посочва къде може да бъде намерена.

Съгласно изискванията на чл. 168, ал.1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извърши пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

          Правото да се търси и получава информация е конституционно признато в чл. 41, ал.1 и ал.2 от Конституцията на РБългария като това право обхваща и корелативното задължение на държавните органи да осигурят достъп до общественозначима информация с изключение на нормативно уредените ограничения на правото. В действащото законодателство са предвидени различни правни средства за достъп до информация в зависимост от произхода, съдържанието и значението на информацията за правните субекти. Един от правните способи за упражняване на конституционното право на достъп до информация е регламентиран в ЗДОИ. Съгласно чл. 4, ал.1 от ЗДОИ всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда определени в този закон освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. Съответно в разпоредбата на чл. 2, ал.1 от ЗДОИ обществената информация по смисъла на този закон е дефинирана като всяка информация свързана с обществения живот в РБългария и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. В чл. 9, ал.1 от ЗДОИ е регламентирано, че обществената информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации е официална и служебна като в чл. 10 и чл. 11 от ЗДОИ са дадени легалните дефиниции на понятията "официална обществена информация" и "служебна обществена информация" и е определен предметния обхват и съдържанието на видовете обществена информация по ЗДОИ. По см. на чл. 10 от ЗДОИ "официална обществена информация" е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия, а съгласно чл. 11 от ЗДОИ "официална служебна информация" е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации. В разпоредбата на чл. 3 от ЗДОИ са определени кои са задължените субекти за предоставяне на достъп до обществена информация - държавни органи, органи на местното самоуправление, публичноправни субекти и т.н., които създават или съхраняват обществена информация.

         Задължените да предоставят информация по ЗДОИ субекти са посочени в чл. 3, ал. 1 и ал. 2 на закона. Оспореното Решение № 8/24.03.2022г. на Директора на БДЧР-Варна за предоставяне на достъп до обществена информация е издадено от компетентен орган, съобразно чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ. Решението е издадено и в изискуемата писмена форма и съдържа необходимите реквизити, съгласно чл. 34, ал. 1 от ЗДОИ, видно от неговото съдържание.

Със заявлението жалбоподателя е посочил предпочитаната форма за предоставяне на достъпа до обществена информация – електронна форма в shape- формат.

С процесното решение е определено разрешената информация да се предостави чрез линкове, които според жалбоподателя водят до pdf- файлове, които не му вършат работа, тъй като този формат не позволява да се работи отгоре, т.е. не става за работата на жалбоподателя.

Във връзка с твърдението на жалбоподателя, че исканата информация може да се представи в търсения формат, по делото е назначена СТЕ. В своето заключение в.л. Д. заявява, че не може да се предостави исканата информация, без да се извърши преработка на наличната в БДЧР база данни, във формата , който е поискан. Това към момента е невъзможно, поради липса на ресурс.

Ответната страна в с.з. е заявила, че исканата информация  жалбоподателят може да потърси от  ЕАОС, от МОСВ/ Министерството на околната среда/, ИАОС/Изпълнителна агенция по околна среда/.

От изложената фактическа обстановка съдът прави следните изводи:

Възможните форми за предоставяне на обществена информация са регламентирани в чл. 26, ал. 1 от ЗДОИ. АО принципно следва да се съобрази с предпочитанието на заявителя, когато той се е възползвал от правото си да посочи някоя от изброените в чл. 26, ал. 1 от ЗДОИ форми на достъп. Посочената от заявителя форма на достъп отговаря на посочените в тази разпоредба форми за предоставяне на обществена информация – по ел.път, като заявителя е посочил допълнително- чрез shape – формат, съгл. чл. 26, ал. 1, т. 3 от ЗДОИ. Въпреки, че конкретна форма е изрично посочена като предпочитана от заявителя, органът не е длъжен да уважи искането, ако прецени, че е налице някоя от хипотезите на чл. 27, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 от ЗДОИ. В тези случаи той действа в условията на оперативна самостоятелност и на основание чл. 27, ал. 2 от ЗДОИ сам определя формата, чрез която да предостави достъпа, за което се мотивира. Административният орган е изпълнил тези законови изисквания, като предоставя на заявителя цялата информация, но чрез линкове, които са в pdf- формат, поради вече посочената обективна техническа невъзможност за предоставянето й под формата на търсения shape-формат.

Обстоятелството, че информацията не е предоставена точно във формата, предпочетена от заявителя не води до извод за незаконосъобразност на акта. Целта на ЗДОИ е с получаването на исканата информация, лицата да могат да си съставят собствено мнение за дейността на задължения субект. В случая тази цел се постига със запознаване на заявителя с цялата налична при задължения субект информация чрез изпращането й по ел.път на заявителя. Дали в този вид обществената информация може да му служи или не, не е предмет на настоящото производство, поради което съдът приема за неоснователни възраженията в жалбата в посочения смисъл. При така установената техническа невъзможност за представяне в shape-формат, правилно органа е приел, че на заявителя следва да бъде предоставен пълен достъп до исканата информация, чрез pdf- формат. Т. е., постигната е целта на ЗДОИ заявителят да получи исканата информация, и то в пълен обем.

Предвид изложеното настоящият състав намира, че обжалваният административен акт е законосъобразен, като издаден от компетентен орган, в съответствие с процесуалния и материалния закон и неговата цел. Жалбата се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този резултат на спора, на основание чл. 143, ал. 4 АПК във връзка с чл. 78, ал. 8 ГПК и съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, на ответника следва да се присъдят разноски за осъществената защита от юрисконсулт в размер на 100лева.

Воден от изложеното, съдът на основание чл. 172, ал.2, предл.2 от АПК, вр. чл.40 ал.2 ЗДОИ,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ВиК-Варна“ ООД, представлявано от В.В.-управител срещу Решение № 8/24.03.2022 г. на Директора на БДЧР-Варна относно формата на предоставената информация.

ОСЪЖДА „ВиК-Варна“ ООД, ЕИК *********, представлявано от В.В.-управител, да заплати на БДЧР сумата от 100/сто/лв. юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                                                

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: