Решение по дело №196/2021 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260220
Дата: 7 април 2021 г. (в сила от 30 септември 2021 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20215530200196
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 260220                                   07.04.2021 година                            гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На осемнадесети март                                                          Година 2021

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

Секретар: Николина Козелова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 196 по описа за 2021г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на Д.Н.Д., подадена чрез адв. В.К. *** против наказателно постановление № 7117/08.01.2021г. на Началник отдел в Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София.

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна, като се сочат подробни съображения за това. Претендира направените разноски за адвокатско възнаграждение.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява. Адв. В.К. представя писмено становище.

Въззиваемата страна чрез пълномощника си А.Т.-Г. представя писмено становище, с което моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление, като взема отношение по изложените в жалбата възражения. Претендира заплащането на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление № 7117/08.01.2021г. на Началник отдел в Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София на нарушителя Д.Н.Д. е наложено на основание чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата наказание глоба в размер на 1000 лева за нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства /ППС/ - наричана по-долу Наредбата.

В наказателното постановление е посочено, че на 14.12.2020г. в 12,25 часа, на път I-5, км 220+500 в посока гр. Стара Загора - гр. Казанлък Д.Д. управлявал и осъществявал движение на съчленено ППС с пет оси - МПС с две оси марка: Рено, модел: Премиум 450 4х2, с рег. № Х ***КВ и полуремарке с рег. № Х *** ЕМ.

В процеса на проверката било направено измерване, при което е констатирано, че са надвишени нормите на Наредбата, както следва:

1. измерената широчина на ППС е 3,25м, при максимално допустима широчина 2,55м, съгласно чл. 5, ал. 1, т. 1, б. „а“ от Наредбата.

Съгласно чл. 2 от Наредбата при надвишаването на нормите по чл. 5, ППС е извънгабаритно.

Измерването е извършено с техническо средство ролетка 1308/18 /5м/

ППС превозва дървен материал.

Измерените параметри на гореспоменатото ППС показват, че ППС е извънгабаритно по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредбата, респективно извънгабаритно по чл. 2 от Наредбата. Съгласно чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата движението на извънгабаритни и тежки ППС е забранено и се осъществява само с разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за дейност от специалното ползване на пътищата на администрацията, управляваща пътя /АПИ/.

За така измерените параметри на ППС при проверката, водачът не е представил на длъжностното лице на АПИ валидно разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за движение на извънгабаритно ППС по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредбата, респективно извънгабаритно по чл. 2 от Наредбата.

Водачът е следвало да провери и да се убеди, че параметрите на ППС с товар или без товар не надвишават максимално допустимите норми по Наредбата или разрешените параметри с разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за дейност от специално ползване на пътищата, издадени по реда на раздел IV от Наредбата, но не го е сторил и с това е извършил виновно административно нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата.

Нарушението не е маловажно. Надвишаването на нормите на Наредбата повишава рисковете относно безопасността на движение, повреждане и преждевременно износване на пътната инфраструктура. По тези причини движението на ППС по републиканската пътна мрежа /РПМ/ с параметри, надвишаващи нормите на Наредбата се осъществява с разрешение, с което се разрешава движението по строго определен маршрут и се заплащат пътни такси.

Към момента на проверката Д.Н.Д. е осъществил движение на извънгабаритно ППС по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредбата, респективно извънгабаритно по чл. 2 от Наредбата без разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/, издадено по реда на раздел IV от Наредбата от администрацията, управляваща пътя /АПИ/ за дейност от специално ползване на пътищата.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № 0007946 от 14.12.2020г, съставен от инспектор в Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София.

 

Към административнонаказателната преписка са приложени:

- СРМПС, част 2 на товарен автомобил - влекач  марка: Рено, модел: Премиум 450 4х2, с рег. № Х ***КВ, собственост на „ИНТЕР ЛЕС“ ООД, клон Димитровград;

- СРМПС, част 2 на полуремарке марка: Монтенегро, модел: СПИ3 С 3 Г, собственост на „ИНТЕР ЛЕС“ ООД, клон Димитровград;

- копие от лична карта на водача Д.Н.Д.;

- квитанция за платени пътни такси в Република България № 125012530014194/14.12.2020г- в 15,06 часа, в коят е посочено, че се заплаща такса в размер на 28,52 лв. за извънгабаритно МПС с рег. № Х ***КВ с габарити: широчина - 3,25, височина - 4,00, дължина -16,50;

- превозен билети № 10717/00058/LVL8Q02/14.12.2020г., издаден в 9,11 часа и превозен билет № 10717/00059/ISIYX5G/14.12.2020г., издаден в 9,16 часа  във връзка с превозвания дървен материал;

 

Във връзка с техническата изправност на ролетката, с която са извършени процесните замервания са представени: потвърждение на поръчка № 21830342 от 08.05.2018г. на неръждаеми джобни ролетки, 5м с разграфяване в мм; ЕС декларация за съответствие на джобни ролетки.

 

Във връзка с компетентността на актосъставителя и на наказващия орган са представени: заповед № РД-111266/17.10.2019г. и заповед  № РД-11-1267/17.10.2019г., и двете на председателя на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“

 

От показанията на свидетелите Д.Г. З. /актосъставител/ и Д.Г.Т. /свидетел по акта/ се установява фактическата обстановка описана в АУАН. Съдът кредитира показанията на свидетелите, тъй като същите са последователни, непротиворечиви и съответстват на събраните в хода на съдебното следствие писмени доказателства.

 

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

 

На първо място, допуснато е нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН от страна на наказващия орган.

На четири места в наказателното постановление е посочено, че движението на управляваното от жалбоподателя ППС е следвало да бъде осъществено само с разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/.

От така формулираното фактическо административнонаказателно обвинение не става ясно за какво точно съставомерно деяние е санкциониран водачът Д.Н.Д. – за управление на извънгабаритно ППС без разрешение по чл. 26, ал. 2, т. 1 б. „а“ ЗП или за управление на такова ППС, но без квитанция за платена пътна такса по чл. 14, ал. 3 от Наредбата.

Това са две различни нарушения, които съответно се санкционират и по различен начин. Волята на наказващия орган по отношение на този съставомерен елемент на нарушението не е еднозначна и по този начин се засяга правото на защита на привлеченото към отговорност лице - да разбере за какво точно нарушение е санкционирано.

Ирелевантно е това, че въз основа на събраните в хода на административнонаказателното производство доказателства може да се направи извод коя от двете хипотези е налице.

В този смисъл е и съдебната практика - решение № 296/08.10.2020г., постановено по КАНД № 258/2020г. , решение № 186/19.06.2020г., постановено по КАНД № 133/2020г., решение № 84/10.04.2020г., постановено по КАНД № 26/2020г., всички по описа на Административен съд - Стара Загора.

 

На второ място, и актосъставителят, и наказващият орган не са посочили правилно нарушената законова разпоредба.

По делото безспорно се установява, че управляваното от жалбоподателя Д. на 14.12.2020г. в 12,25 часа, на път I-5, км 220+500 в посока гр. Стара Загора - гр. Казанлък съчленено ППС с 5 оси - МПС с две оси марка: Рено, модел: Премиум 450 4х2, с рег. № Х ***КВ и полуремарке с рег. № Х *** ЕМ е извънгабаритно по смисъла на § 1, т. 1 от ДР, вр. с чл. 2, вр. с чл. 5, ал. 1, т. 1, б. „а“ от Наредбата.

В случая от показанията на свидетелите З. и Т. се установява, че с процесното ППС е транспортиран дървен материал, който бил поставен напречно и стърчал от превозното средство. След като било извършено измерване било установено, че ширината на дървения материал е 3,25 м. Следователно в конкретната хипотеза е приложима разпоредбата на чл. 14, ал. 3 от Наредбата, съгласно която на извънгабаритните ППС се разрешава да се движат след заплащане само на дължимата такса, когато имат следните габаритни размери: широчина - до 3,30 м, височина - до 4,30 м, и дължина - до 22 м.

Съдът намира, че в случая нарушението следва да бъде квалифицирано като такова по чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП, а административното наказание следва да бъде наложено на основание чл. 177, ал. 3, т. 1 ЗДвП.

Касае се за различни хипотези, тъй като разрешението за движение на тежко и/ или извънгабаритно ППС се издава от органа, посочен в чл. 26, ал. 3 ЗП - управителния съвет на агенцията или от упълномощено от управителния съвет длъжностно лице от агенцията - за републиканските пътища и от кметовете на съответните общини - за общинските пътища, а в хипотезата на чл. 14, ал.3 от Наредбата се заплаща такса и не се издава индивидуален административен акт.

Следователно когато движението на извънгабаритно и/или тежко ППС се извършва без необходимото разрешително по чл. 8, ал. 2 от Наредбата, е налице нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. ”а” ЗП, което следва да бъде санкционирано на основание чл. 53, ал. 1, т. 2 ЗП. Същевременно, когато движението на ППС се извършва без заплатената такса по чл. 14, ал. 3 от Наредбата, се осъществява съставът на чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП, а административното наказание следва да бъде наложено на основание чл. 177, ал. 3, т. 1 ЗДвП.

В този смисъл е и съдебната практика: решение № 42/18.02.2019г., постановено по КАНД № 1/2019г., решение № 40/28.02.2018г., постановено по КАНД № 4/2018г., решение № 431/04.12.2018г., постановено по КАНД № 432/2018г. и решение № 140/03.05.2018г., постановено по КАНД № 111/2018г., всички по описа на Административен съд - Стара Загора.

 

С оглед пълнота на изложението съдът намира за необходимо да отбележи следното:

Неоснователни са възраженията на нарушителя, че е налице маловажен случай, тъй като от приложените към жалбата превозни билети се установява, че дължината на превозвания дървен материал е 2,5 м и направените измервания от свидетелите З. и Т. касаят само такива дърва, които са се разместили при движението на превозното средство.

В тази връзка, съдът кредитира показанията на свидетелите З. и Т., които са категорични, че дървеният материал е бил разположен напречно на превозното средство и е стърчал от него. Съдът отчете също така, че превозните билети са издадени на 14.12.2020г. съответно в 9,11 часа и в 9,16 часа за транспортиране на дървен материал от землището на с. Рогозиново, Община Харманли до с. Горно Сахране, Община Павел Баня, а проверката е извършена три часа по-късно - на същата дата, но в 12.25 часа, което поставя под съмнение твърдението на нарушителя, че към 12,25 часа е превозвал именно дървения материал, описан в двата превозни билета.

 

С оглед изхода на делото и направеното от адв. В.К. искане за присъждане на разноски на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН, съдът намира, че Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя Д.Н.Д. сумата от 300 лв., представляваща направените от него в настоящото производство разноски за адвокатско възнаграждение.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление наказателно постановление № 7117/08.01.2021г. на Началник отдел в Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София, с което на основание чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата на Д.Н.Д., ЕГН: ********** е наложено наказание глоба в размер на 1000 лева за извършено нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства.

 

ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София да заплати на Д.Н.Д., ЕГН: **********, с адрес ***, сумата от 300 (триста) лева, представляваща направени разноски за адвокатско възнаграждение по настоящото АНД № 196/2021г. по описа на Районен съд – Стара Загора.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: