О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
1028
гр.Плевен, 26.05.2022 год.
Административен
съд - гр.Плевен, тричленен състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и шести май две хиляди и двадесет и втора година, в
състав:
Председател:
Николай Господинов
Членове:
Елка Братоева
Катя Арабаджиева
като разгледа докладваното от съдията
Братоева административно дело №27/2022 год. по описа на Административен съд-Плевен и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Административното дело е образувано
по жалба на А.А. *** срещу Решение № 374/29.12.2021г. на Общински съвет –
Левски за актуализацията на бюджета и капиталовата програма на Община Левски за
2021г.
Жалбоподателят оспорва решението като незаконосъобразно,
поради процедурни нарушения и нарушения на материалния закон и иска неговата
отмяна. В уточняваща молба посочва, че заседанията на комисиите, които са
изразили становище по предложението и включването в дневния ред на заседанието на
ОбС от 29.12.2021г. са проведени незаконосъобразно, тъй като не е спазен срока
за обявяването им на интернет страницата на Община Левски най-малко три работни
дни преди датата на провеждането им. Не е възможно извършване на разходи след
29.12.2021г., тъй като на 30.12.2021г. банковата система за електронни
разплащания СЕБРА преустановява работа и започва процедура по годишно
приключване, т.е. тези разходи евентуално са извършени и с решението са
узаконени на по-късна дата т.е. антидатирани са процедурите. Докато решението
на ОбС влезе в сила, извършването на нови разходи би било възможно през
следващата бюджетна година, т.е. за следващия бюджет – 2022г., тъй като бюджета
се изпълнява на касова основа и неговото изпълнение приключва с края на
календарната година. Поради незаконосъобразния характер на извършените или
подлежащи на извършване разходи в това решение се обуславя изкуствено
нормативно намаление на бюджетния излишък за 2021г., който би бил начално салдо
на бюджета за следващата година, което би увеличило размера му, съответно и
намалени възможностите му за покриване на бюджетни разходи през 2022г.
Посочва, че през 2022г. ФК „Ювентус – 95“ е
потенциален кандидатстващ за финансово подпомагане от Община Левски, макар
традиционно да е ощетяван, за 2021г. е без гласувана субсидия с три подадени
искания и без разглеждането им. На практика жалбоподателят осигурява
финансирането на клуба, който не получава общинска субсидия. С увеличаване на
перото за финансиране на спортни дейности и незаконосъобразното му
предопределяне в полза на традиционния фаворизиран клуб ОФК „Левски 2007“ се
заобикаля Наредба № 28 на ОбС – Левски като подлежащ на преразпределение
ресурс. В същата сесия със следваща точка се предоставя субсидия на този клуб,
а не са разгледани трите искания на ФК „Ювентус-95“ за финансиране през 2021г.
– от август, септември и 21.12.2021г., за сметка на това друг клуб - ОФК Левски
получава две големи по размер бюджетни субсидирания, при което не са спазени
критериите на Наредба № 28 за допустимост на разходите за финансиране. Декларираните
по-големи разходи за транспорт, гориво, ел.енергия и охрана поради Ковид
ситуацията на фона на основната бюджетна субсидия от 50 000 лв.
представляват увеличение с 44% от субсидията на клуба, затова изразява съмнение
в тяхната реалност като счита, че така се прикриват плащания на футболисти,
което е незаконосъобразно съгласно Наредба № 28.
Допълнително посочва, че е жител ***,
в частност на гр. Левски, с временен адрес в с. Малчика, където
инфраструктурата е в ужасно състояние, поради липса на средства за асфалтиране,
за канализация, за стадиона, който сам финансира, за да се осъществява
дейността на футболния клуб. Счита, че решението е в противоречие с целта на
закона за справедливо разпределение на бюджетните средства в обществена полза.
Ответникът – Общински съвет – Левски
не изразява становище по жалбата.
Оспореното решение на Общински съвет
– Левски за актуализация на бюджета и капиталовата програма на общината за
2021г. е прието на основание чл. 21 ал.1 т.6 и т.8 от ЗМСМА и представлява общ
административен акт според дефиницията на чл. 65 от АПК - с еднократно правно
действие, с което се създават права или задължения или непосредствено се
засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица и подлежи
на съдебен контрол съгласно Тълкувателно решение № 2 / 16.04.2013г. на ВАС по
ТД № 4/2001г.
Но, задължителна процесуална
предпоставка за допустимост на жалбата е доказването и обосноваването на пряк личен
правен интерес от оспорването на акта.
В изпълнение на дадените указания в тази насока
жалбоподателят излага твърдения, че е спонсор на футболен клуб „Ювентус-95“, че
е жител *** и пребивава в с. Малчика, както и че отделя средства за
поддържането на селския стадион и че спонсорираният от него футболен клуб ще
бъде ощетен от решението. Позовава се на нарушения на Наредба № 28 относно
финансирането на футболните клубове. Видно е, че субсидията на ОФК „Левски
2007“ е увеличена с Решение № 375/29.12.2021г. на ОбС - Левски, което не е
предмет на оспорване в настоящото производство и изложените съображения за
обосноваване на правен интерес в тази връзка не могат да бъдат отнесени към
оспорването на решението за актуализацията на общинския бюджет. Фактът, че жалбоподателят
е жител на населеното място не е достатъчен сам по себе си да обоснове такъв пряк
личен интерес спрямо оспореното решение, защото не става ясно какви негови права
се засягат от това. А относно качеството спонсор на футболен клуб на
жалбоподателя, това е въпрос на личен избор и не е свързано с насрещно
задължение на общината за субсидирането на дейността на клуба. Отказите за
субсидиране по подадени искания от клуба подлежат на оспорване на самостоятелно
основание.
С процесното решение общинският съвет е разпределил
постъпилите в повече приходи по бюджета в края на годината спрямо първоначалните
разчети и актуализации в размер на 270 659 лв., с които е покрил извършени
в повече от заложеното разходи по общински дейности като е актуализирал
приходната и разходната част на бюджета в края на бюджетната 2021г., а
актуализацията на инвестиционната програма касае увеличение от 33 609 лв.
за извършени капиталови разходи за придобиване на ДМА за ОУ „Христо Ботев“ с.
Асеневци.
В случая жалбоподателят А.А.А. не обосновава и не
доказва пряк личен правен интерес от оспорването на посоченото решение за
актуализация на бюджета и капиталовата програма на Община Левски за 2021г., тъй
като с решението за него не се създават права или задължения, а от изложеното
не става ясно какви лични негови права, свободи или законни интереси ще бъдат
непосредствено засегнати.
По тези съображения жалбата следва да се остави без
разглеждане, а образуваното съдебно производство да се прекрати на осн. чл. 159
т.4 АПК.
Водим от горното съдът
О П
Р Е Д
Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А.А. *** срещу
Решение № 374/29.12.2021г. на Общински съвет – Левски за актуализацията на
бюджета и капиталовата програма на Община Левски за 2021г.
ПРЕКРАТЯВА производството по АД № 27/2022г. по описа на АдмС – Плевен.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред ВАС в 7-дневен
срок от съобщението.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО да се съобщи на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/ ЧЛЕНОВЕ: 1./П/ 2./П/