Определение по дело №27/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1028
Дата: 26 май 2022 г.
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20227170700027
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2022 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ 1028

 

   гр.Плевен, 26.05.2022 год.

 

Административен съд - гр.Плевен, тричленен състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и шести май две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

Председател: Николай Господинов

Членове: Елка Братоева

       Катя Арабаджиева      

                       

като разгледа докладваното от съдията Братоева административно дело №27/2022 год. по описа на Административен съд-Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Административното дело е образувано по жалба на А.А. *** срещу Решение № 374/29.12.2021г. на Общински съвет – Левски за актуализацията на бюджета и капиталовата програма на Община Левски за 2021г.

            Жалбоподателят  оспорва решението като незаконосъобразно, поради процедурни нарушения и нарушения на материалния закон и иска неговата отмяна. В уточняваща молба посочва, че заседанията на комисиите, които са изразили становище по предложението и  включването в дневния ред на заседанието на ОбС от 29.12.2021г. са проведени незаконосъобразно, тъй като не е спазен срока за обявяването им на интернет страницата на Община Левски най-малко три работни дни преди датата на провеждането им. Не е възможно извършване на разходи след 29.12.2021г., тъй като на 30.12.2021г. банковата система за електронни разплащания СЕБРА преустановява работа и започва процедура по годишно приключване, т.е. тези разходи евентуално са извършени и с решението са узаконени на по-късна дата т.е. антидатирани са процедурите. Докато решението на ОбС влезе в сила, извършването на нови разходи би било възможно през следващата бюджетна година, т.е. за следващия бюджет – 2022г., тъй като бюджета се изпълнява на касова основа и неговото изпълнение приключва с края на календарната година. Поради незаконосъобразния характер на извършените или подлежащи на извършване разходи в това решение се обуславя изкуствено нормативно намаление на бюджетния излишък за 2021г., който би бил начално салдо на бюджета за следващата година, което би увеличило размера му, съответно и намалени възможностите му за покриване на бюджетни разходи през 2022г.

Посочва, че през 2022г. ФК „Ювентус – 95“ е потенциален кандидатстващ за финансово подпомагане от Община Левски, макар традиционно да е ощетяван, за 2021г. е без гласувана субсидия с три подадени искания и без разглеждането им. На практика жалбоподателят осигурява финансирането на клуба, който не получава общинска субсидия. С увеличаване на перото за финансиране на спортни дейности и незаконосъобразното му предопределяне в полза на традиционния фаворизиран клуб ОФК „Левски 2007“ се заобикаля Наредба № 28 на ОбС – Левски като подлежащ на преразпределение ресурс. В същата сесия със следваща точка се предоставя субсидия на този клуб, а не са разгледани трите искания на ФК „Ювентус-95“ за финансиране през 2021г. – от август, септември и 21.12.2021г., за сметка на това друг клуб - ОФК Левски получава две големи по размер бюджетни субсидирания, при което не са спазени критериите на Наредба № 28 за допустимост на разходите за финансиране. Декларираните по-големи разходи за транспорт, гориво, ел.енергия и охрана поради Ковид ситуацията на фона на основната бюджетна субсидия от 50 000 лв. представляват увеличение с 44% от субсидията на клуба, затова изразява съмнение в тяхната реалност като счита, че така се прикриват плащания на футболисти, което е незаконосъобразно съгласно Наредба № 28.

            Допълнително посочва, че е жител ***, в частност на гр. Левски, с временен адрес в с. Малчика, където инфраструктурата е в ужасно състояние, поради липса на средства за асфалтиране, за канализация, за стадиона, който сам финансира, за да се осъществява дейността на футболния клуб. Счита, че решението е в противоречие с целта на закона за справедливо разпределение на бюджетните средства в обществена полза.

            Ответникът – Общински съвет – Левски не изразява становище по жалбата.

            Оспореното решение на Общински съвет – Левски за актуализация на бюджета и капиталовата програма на общината за 2021г. е прието на основание чл. 21 ал.1 т.6 и т.8 от ЗМСМА и представлява общ административен акт според дефиницията на чл. 65 от АПК - с еднократно правно действие, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица и подлежи на съдебен контрол съгласно Тълкувателно решение № 2 / 16.04.2013г. на ВАС по ТД № 4/2001г.

            Но, задължителна процесуална предпоставка за допустимост на жалбата е доказването и обосноваването на пряк личен правен интерес от оспорването на акта.

В изпълнение на дадените указания в тази насока жалбоподателят излага твърдения, че е спонсор на футболен клуб „Ювентус-95“, че е жител *** и пребивава в с. Малчика, както и че отделя средства за поддържането на селския стадион и че спонсорираният от него футболен клуб ще бъде ощетен от решението. Позовава се на нарушения на Наредба № 28 относно финансирането на футболните клубове. Видно е, че субсидията на ОФК „Левски 2007“ е увеличена с Решение № 375/29.12.2021г. на ОбС - Левски, което не е предмет на оспорване в настоящото производство и изложените съображения за обосноваване на правен интерес в тази връзка не могат да бъдат отнесени към оспорването на решението за актуализацията на общинския бюджет. Фактът, че жалбоподателят е жител на населеното място не е достатъчен сам по себе си да обоснове такъв пряк личен интерес спрямо оспореното решение, защото не става ясно какви негови права се засягат от това. А относно качеството спонсор на футболен клуб на жалбоподателя, това е въпрос на личен избор и не е свързано с насрещно задължение на общината за субсидирането на дейността на клуба. Отказите за субсидиране по подадени искания от клуба подлежат на оспорване на самостоятелно основание.

С процесното решение общинският съвет е разпределил постъпилите в повече приходи по бюджета в края на годината спрямо първоначалните разчети и актуализации в размер на 270 659 лв., с които е покрил извършени в повече от заложеното разходи по общински дейности като е актуализирал приходната и разходната част на бюджета в края на бюджетната 2021г., а актуализацията на инвестиционната програма касае увеличение от 33 609 лв. за извършени капиталови разходи за придобиване на ДМА за ОУ „Христо Ботев“ с. Асеневци.

В случая жалбоподателят А.А.А. не обосновава и не доказва пряк личен правен интерес от оспорването на посоченото решение за актуализация на бюджета и капиталовата програма на Община Левски за 2021г., тъй като с решението за него не се създават права или задължения, а от изложеното не става ясно какви лични негови права, свободи или законни интереси ще бъдат непосредствено засегнати.

По тези съображения жалбата следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство да се прекрати на осн. чл. 159 т.4 АПК.

Водим от горното съдът

 

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А.А. *** срещу Решение № 374/29.12.2021г. на Общински съвет – Левски за актуализацията на бюджета и капиталовата програма на Община Левски за 2021г.

ПРЕКРАТЯВА производството по АД № 27/2022г. по описа на АдмС – Плевен.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщението.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО да се съобщи на страните.                                           

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  /П/                  ЧЛЕНОВЕ:  1./П/             2./П/