Р
Е Ш Е Н И Е
№ 15/30.1.2019г. гр. Ямбол
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД трети административен състав
На шестнадесети
януари 2019 година
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ
Секретар В.
Митева
Прокурор
като разгледа докладваното от съдия В. Драганов
Административно дело № 223 по описа на 2018 година.
За да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано
по
жалба на ЕТ „***”, с ЕИК ********* представляван
от И.Г.И., чрез адв. Г.Д. *** против Уведомително писмо с изх. №
02-280-2600/2198 от 13.08.2018г. на Зам. изпълнителния директор на Държавен
фонд”Земеделие” гр.София за извършена оторизация и
изплатено финансово подпомагане по мярка 10 ”Агроекология
и климат” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.,
за кампания 2015г.
В жалбата се сочи, че процесното уведомително
писмо е незаконосъобразно като постановено при съществено нарушение на
процесуалните правила и в нарушение на материалния закон. Прави се искане за
отмяната му с присъждане на направените по делото разноски.
В съдебно заседание оспорващия редовно призован изпраща процесуалния си представител адв. Д., който поддържа жалбата и направеното в същата искане. Сочи, че оспорения административен акт е немотивиран, което практически е лишило от
възможност адресатът на този акт да разбере точно по каква причина му отказват
изплащане на съответните суми, за които той е подал заявление за подпомагане по
мярка10 „Агроекология и климат“. Твърди, че
обясненията дадени от пълномощника на ответника, че става въпрос за неспазен
ангажимент за управление, отнесен към определена площ, която била одобрена, както
и установените данни от заключението на
експертизата за това каква е била причината за отказа, не представляват мотиви
на административния орган. Излага доводи, че не следва да се поставя изискване
към заявителя за подпомагане да се съобразява и да спазва нещо при подаване на
заявлението си през 2015 г., което е
било ясно едва след една година и то в
резултат на някакви нормативни изменения през този период. Допълнително
представя писмени бележки.
Ответната страна - Заместник изпълнителния директор на Държавен
фонд „Земеделие“ гр.София изпраща процесуален
представител ст.юрисконсулт Д. Р., която пледира за законосъобразност на
оспорения адм. акт. Сочи, че през 2016 г. е издадено уведомително
писмо, в което административният орган ясно, конкретно и категорично е
определил кои са одобрени и допустими площи в слоя. Този административен акт не
е обжалван и той е влязъл в сила, поради което кандидатът е следвало да се
съобразява с него и да изпълнява ангажиментите, които са ясно и изчерпателно посочени
в процесното писмо. Сочи също, че в обжалвания
административен акт, става въпрос за неизпълнени изисквания по управление на
мярка 10, т.е. одобрените 222 хектара не са засети до 50% с есенни
зърнено-житни култури, в резултат на което е отказано подпомагане за тази
кампания. Претендира отхвърляне на жалбата с присъждане на юрисконсултско
възнаграждение в минимален размер, като в условията на евентуалност прави
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение заплатено от
оспорващия.
ЯАС, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК
и прецени събраните по делото
доказателства, ведно с доводите и
изразените становища на страните прие за установено следното:
По делото няма спор, че ЕТ „**” със седалище
и адрес на управление с.Бояджик, общ.Тунджа, област Ямбол, ул.„Г.К.” № 3, ЕИК ********* е регистриран с Уникален регистрационен номер
(УРН) 180987 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/ и е
подал Общо Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер
(УИН) 28/060715/76836 за кампания 2015г.,
с Вх. № 18042527/28.05.2015г. В Заявлението за подпомагане за кампания 2015г.,
кандидатът е заявил следните схеми и мерки за подпомагане: Схема за единно плащане
на площ (СЕПП); Схема за преразпределително плащане
на площ (СПП); Схема за плащане за селскостопански практики, които са
благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП); Схема за обвързано подпомагане за протеинови
култури (СПК); Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар
(ПНДП) и Агроекология и климат (Мярка
10). Съгласно Общото Заявление за подпомагане и
данните в таблицата
на използваните парцели за 2015г./ стр.28-33 от делото/, по мярка 10 „Агроекология
и климат“ с направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове
гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение (ВПС-4.1), с код на дейност АК2 са заявени общо 65 бр. парцела с обща площ 814,02 ха. Към момента на
подаване на Заявлението за подпомагане за 2015г. „автоматичните проверки на
въведените данни” не са констатирали „грешка” при въвеждането на заявените
парцели по Мярка 10 на кандидата ЕТ „***”. При
подаване на заявлението оспорващия е подписал декларация, която е задължителна
за участие по процесното направление, като е
декларирал, че е запознат с изискването да засади и отглежда есенни
зърнено-житни култури в местообитанията на зимуващите видове гъски на минимум
50% от заявените за дейността площи/л.35, т.4/.
С Уведомително
писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология
и климат” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.
с изх.№ 02-280-2600/967 от 19.5.2016г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие” гр.София, ЕТ „***” е уведомен, че е одобрен за участие по направление „Поддържане на местообитанията на
зимуващите видове гъски и ливаден блатар в
обработваеми земи с орнитологично значение (ВПС-4.1)
от мярка 10 „Агроекология и климат“/л.15-19/.
Одобрените и неодобрените площи са посочени в Таблица № 1 на писмото, а парцелите,
които частично или изцяло са неодобрени, както и причините за неодобрението им,
са описани в Таблица № 2. На стр.1 и 2 от процесното
Уведомително писмо с изх.№ 02-280-2600/967 от 19.5.2016г. са посочени в : т.А.
Базови изисквания за направлението; т.Б. Изисквания по управление на
направлението и т.В. Изискуеми документи и срокове за представянето им по това
направление. На стр.3 от писмото в Таблица № 1 на одобрените и неодобрените площи за дейност „Засяване и отглеждане на есенни
зърнено-житни култури в местообитания на зимуващи видове гъски на минимум 50%
от заявените по дейността площи, с Агроекологичен код
: АК2, са посочени следните данни: декларирана площ 814,02 ха; одобрена
площ 222,11 ха; неодобрена площ 591,91 ха. Причините за неодобряването на
заявените за подпомагане площи са посочени в таблица № 2 – „заявеният парцел или част от него попада извън териториите, определени в
чл. 5, ал. 3, т. 1 от НАРЕДБА № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10
"Агроекология и климат" от Програмата за
развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. и съгласно чл. 26, т. 6
от посочената наредба парцелът е неодобрен за участие”. В края на уведомителното писмо е посочено, че то
може да се обжалва пред министъра на земеделието, храните и горите или пред
административния съд по седалището на териториалната структура на ДФЗ, в чийто
район се намира постоянният или настоящ адрес или седалището на адресата на
акта, в срок от 14 дни. Уведомително писмо с изх.№ 02-280-2600/967 от
19.5.2016г. е получено лично от собственика на търговеца И.Г.И.
на 27.05.2016г., видно от отбелязването върху екземпляр от същото/л.19/, като
липсват данни да е обжалвано по
съответния ред.
С обжалваното Уведомително писмо с изх. № 02-280-2600/2198 от
13.08.2018г. на Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд”Земеделие”
гр.София за извършена оторизация и изплатено
финансово подпомагане по мярка 10 ”Агроекология и
климат” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.,
за кампания 2015г., едноличния търговец е уведомен за оторизирана субсидия по процесната мярка по
подаденото заявление за подпомагане с УИН 28/060715/76836 в размер на 0 лева. Посочено е, че процесната сума е изчислена чрез ИСАК след извършването на
задължителни административни проверки и/или проверки на място/съгласно чл.37 от
ЗПЗП/ на данните в подаденото заявление за подпомагане, като същите са сравнени
със съответната налична информация във външните регистри на ИСАК, поддържани на
осн. чл. 30 от №ПЗП, във вр.
с чл. 54 от НАРЕДБА № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10
"Агроекология и климат" от Програмата за
развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. В таблица № 1 от писмото е отразено, че исканата сума е
в размер на 11 530,80 лева, като направеното намаление е в същия размер поради
неспазени изисквания за управление.
Жалбата против уведомителното писмо,
получено лично от собственика на търговеца И.Г.И.
на 15.08.2018г. е подадена до АС-Ямбол, чрез адм. орган с вх. №
02-280-2600/2198 от 28.08.2018г.
По
делото е представена административната преписка по издаване на обжалваното уведомително
писмо, включително и Заповед № РД 09-105 от 11.03.2016г. на министъра на
земеделието и храните, с която е утвърдена Методика за намаляване и отказване
на годишните агроекологични плащания по мярка 10 "Агроекология и климат" от
ПРСР за периода 2014 – 2020 г./Методиката/, посочена като основание за издаване
на адм. акт и Заповед
№ РД 09-441 от 22.06.2016г. на министъра на земеделието и храните, с която
Методиката е изменена.
Назначена е съдебно- техническа експертиза по въпроси изцяло поставени
от процесуалния представител на оспорващия, заключението по която е прието по
делото като неоспорено от страните и кредитирано от съда като обективно и
компетентно изготвено.
При така изяснената фактическа
обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168,
ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима,
като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК. Разгледана по
същество жалбата се явява неоснователна
по следните съображения:
Предмет на осъществявания съдебен контрол е Уведомително писмо изх. № 02-280-2600/2198 от
13.08.2018г. на Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд”Земеделие”
гр.София за извършена оторизация и изплатено
финансово подпомагане по мярка 10 ”Агроекология и
климат” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.,
за кампания 2015г, с което на ЕТ „**” е оторизирана
субсидия по процесната мярка
в размер на 0 лева.
Проверката за законосъобразност на оспорения в настоящото производство
административен акт с оглед разпоредбата на чл. 168, ал.1 от АПК следва да
обхване установяване компетентността на
издалия го орган, спазена ли е изискваната от закона форма, спазени ли са материалните и процесуалните разпоредби
при издаването му, както и дали е съобразен с целта на закона. Липсата на някоя
от посочените предпоставки води до
незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.
Съгласно § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната
агенция е специализирана структура за приемане на заявления, проверка на
условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за
прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски
продукти по правилата на законодателството на Европейския съюз. Според чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, изпълнителният
директор на ДФ "Земеделие" е изпълнителен директор на Разплащателната
агенция, който организира и ръководи нейната дейност и я представлява. Поради
изложеното
настоящия съдебен състав счита, че Уведомително писмо изх. № 02-280-2600/2198
от 13.08.2018г. на Зам. изпълнителния
директор на Държавен фонд ”Земеделие” гр.София е издадено от компетентен орган,
оправомощен
с представената по делото/л.80/ Заповед № ОЗ-РД/715 от 27.06.2017 г. на
Директора на ДФ „Земеделие” да издава и подписва уведомителните писма за
одобрените и неодобрените за участие по мярка 10 „Агроекология
и климат” (т. 2 от заповедта).
Оспореният акт е издаден в съответната писмена форма и при липса на процесуални нарушения
от вида на съществените такива, даващи основание за неговата отмяна.
Съгласно разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т.
4 от АПК, административният акт следва да съдържа фактическите и правни
основания за издаването му, т.е. следва да съдържа мотиви. Трайната съдебна
практика приема, че мотивите могат да се съдържат както в самия акт, така и в
друг документ, към който акта препраща и който се намира в административната
преписка. Във всички случаи в административният акт обаче следва ясно да са
посочени фактическите основания и
правното основание, въз основа на които е постановен. Това е необходимо, не само за да може адресатът на акта да се
защити срещу него, но и с оглед осъществяването на съдебен контрол относно наличието на
предпоставките за отказ. Настоящият
съдебен състав не възприема безкритично метода трайно използван от
Разплащателната агенция за мотивиране на уведомителните писма, чрез таблично
обобщаване на резултатите. Независимо от това в случая мотивите към оспореното
уведомително писмо следва да се извеждат от разясненията, посочени от адм. орган за всяка колона от Таблицата на стр. 4 от същото,
сочеща на изчисления размер на финансовото подпомагане, както и от Таблица №1 на
стр. 7, в която е отразена оторизираната сума. Видно от колона № 2 от Таблицата
на стр. 4 от уведомителното писмо заявената площ за подпомагане от кандидата по мярката е 72,26 ха, а
установената/определена/ такава е 72,23 ха/колона 3/. Тъй като процентното
съотношение/колона 5/ на недопустимата
към установената за подпомагане площ е 0,04%, то размера на санкционираната
площ е 0 ха/колона 6/, при което оторизираната площ за изчисление на
субсидията е 72,26 ха/колона 7/,
при ставка 159, 573722 лв/ха за тази дейност или
общо 11530,8 лв. В раздела за извършени намаления от тази таблица, адм. орган в колона
8 озаглавена „неспазване на
базови изисквания“ е посочил 0 лева, в колона 9 озаглавена „неспазени
изисквания за управление“- 11530,8 лв. Видно е от разяснението към колона 9, че
неспазените изисквания за управление на заявената от кандидата агроекологична дейност са били установени чрез извършени административни
проверки и проверки на място за които са съставени контролни листи, а намаленията
са наложени съгласно раздел VI „Намаления при неспазване
на изискванията по управление на направленията от мярка 10 „Агроекология
и климат” от Методика за намаляване и отказване на годишните агроекологични плащания по мярка 10
"Агроекология и климат" от ПРСР за периода
2014 – 2020 г. При тези констатации основателен е довода в жалбата, че на
заявените за подпомагане площи по процесната мярка за
кампания 2015г. не е извършвана проверка на място и съответно не е съставен
контролен лист, което обстоятелство не се отрича от процесуалния представител
на ответника. Следва да се посочи обаче, че в разясненията към колона 9 от
таблицата адм. орган е посочил обстоятелствено всички
възможни начини/т.е. повече от това което е извършил/ за установяване на неспазване
на изискванията за управление. Това неспазване е установено при извършените
административни проверки, което обстоятелство се потвърждава и от приетото
заключение на СТЕ. Поради изложеното
довода за немотивираност на оспорения адм. акт се
явява изцяло неоснователен.
Оспореното уведомително писмо е издадено и в съответствие с материалния закон и неговата цел.
Условията и реда за подпомагане на земеделските производители по
направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден
блатар в обработваеми земи с орнитологично
значение” са уредени в Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“
от Програмата за развитие на селските райони за
периода 2014 – 2020 г., Съгласно чл. 8, ал.1 от НАРЕДБА № 7 от 24.02.2015 г. агроекологичните
дейности по направленията по чл.3, сред които е и поддържане на местообитанията
на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в
обработваеми земи с орнитологично значение се
прилагат за период от пет последователни години. Съгласно ал.2 на същия текст,
срокът по ал. 1 започва да тече от началото на годината на подаване и на
одобрение на "Заявлението за подпомагане", което през първата година
на кандидатстване е и „Заявление за плащане“.
През всяка следваща година до изтичане на срока по ал. 1 кандидатите за
подпомагане подават "Заявление за плащане". В съответствие с това
жалбоподателя е подал за кампания 2015г. Заявление за подпомагане с УИН 28/060715/76836 от28.05.2015г., което е първо
по ред и е съставлявало и „Заявление за плащане“. От приложената към заявлението таблица е видно,
че по мярка
10 „Агроекология и климат“ с направление „Поддържане
на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар
в обработваеми земи с орнитологично значение, с код
на агроекологичната дейност ВПС-4.1 и дейност:
засяване и отглеждане на есенни зърнено-житни култури в местообитания на
зимуващи видове гъски на минимум 50 % от заявените по дейността площи с код
АК2, според Приложение № 5 към чл.9, ал.1 от Наредба № 7, са
заявени общо 65 бр. парцела с обща площ 814,02 ха. От така заявените
за подпомагане площи са били одобрени 222,11 ха, а не са били одобрени 591,91
ха, за което жалбоподателя е бил уведомен с Уведомително писмо с изх.№ 02-280-2600/967 от
19.5.2016г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” гр.София, получено
от него на 27.05.2016 г. Това уведомително писмо той не е обжалвал, въпреки
изричното указание в него, че подлежи на обжалване пред кой орган и в какъв
срок, поради което то е влязло в законна сила,. Следователно одобрените за
подпомагане заявени парцели са останали в размер на 222, 11 ха, които подлежат
на подпомагане, според чл.15, ал.1 от Наредба № 7.
Съгласно чл.
34, т.1 от Наредба № 7 при управлението на агроекологичните
дейности по направление "Поддържане на местообитанията на зимуващите
видове гъски и ливаден блатар" в обработваемите
земи с орнитологично значение земеделските стопани
засяват и отглеждат есенни зърнено-житни култури в местообитания на зимуващи
видове гъски на минимум 50 на сто от заявените по дейността площи. Сочената
разпоредба е съществувала към момента на подаване на Общо Заявление за
подпомагане с Уникален идентификационен номер (УИН) 28/060715/76836 за кампания 2015г., с вх. №
18042527/28.05.2015г. и не изменяна или допълвана след обнародването на Наредба
№ 7 от 24.02.2015 г. в ДВ, бр. 16 от
27.02.2015г. Поради изложеното неоснователен е довода, че няма как при подаване
на заявлението за подпомагане през 2015г., заявителя да се съобрази с
последвали през 2016г. изменения в
нормативната уредба.
Видно от заключението на вещото лице, колони № 8 и 9 от таблицата към отговор на въпрос № 4, от
така одобрените за подпомагане площи в
размер на 222,11 ха, са заявени за подпомагане от жалбоподателя площи засети с есенни зърнено-житни
култури/пшеница/ с обща площ 72,26 ха, което представлява 32,53% спрямо общата
одобрена площ и е по малко от изискващите се 50%. Поради това извода на
административния орган, че в случая е налице неизпълнение от страна на
жалбоподателя на основно изискване за изпълнение на заявената агроекологична дейност се явява правилен, като намалението
е извършеното съобразно раздел
VI „Намаления
при неспазване на изискванията по
управление на направленията от мярка 10 „Агроекология
и климат” от Методика за намаляване и отказване на годишните агроекологични плащания по мярка 10
"Агроекология и климат" от ПРСР за периода
2014 – 2020 г. – ред 34, съгласно който процента на намаление е 100.
По изложените съображения жалбата
се явява неснователна и като такава следва да бъде
отхвърлена.
При този изход на делото и
съобразно правилото на чл. 143, ал.4 от АПК на ответната страна следва да бъде
присъдено юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100 лева,
определен съгласно разпоредбата на чл.
78, ал. 8 от ГПК, приложима съгласно препращането по чл. 144 от АПК и
чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащането на правната помощ във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ,
Водим от гореизложеното и на
основание чл. 172, ал. 2 от АПК, ЯАС,
трети административен състав
Р
Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на ЕТ „*** против Уведомително писмо с изх. №
02-280-2600/2198 от 13.08.2018г. на Зам. изпълнителния директор на Държавен
фонд”Земеделие” гр.София за извършена оторизация и
изплатено финансово подпомагане по мярка 10 ”Агроекология
и климат” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.,
за кампания 2015г.
ОСЪЖДА ЕТ „***”, с ЕИК ********* представляван
от И.Г.И. да заплати на Държавен фонд ”Земеделие” – Разплащателна
агенция, гр.София сумата от 100/сто/
лева, представляваща направени разноски по делото.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/не се чете