Решение по дело №438/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 октомври 2020 г. (в сила от 8 март 2021 г.)
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20207060700438
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 272

  град Велико Търново, 14.10.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Велико Търново, IХ - ти състав, в публично съдебно заседание на двадесет и трети септември две хиляди и двадесета година, в състав:

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: КОНСТАНТИН КАЛЧЕВ

 

при участието на секретаря С.Ф. като разгледа докладваното от съдия Калчев адм. дело № 438/2020 г. по описа на Административен съд – Велико Търново, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК вр. чл. 118 от КСО.

Образувано е по жалба, подадена от П.Е.Г., с адрес *** „А“ против решение № Ц 1012-04-38#1/06.07.2020 г. на директора на ТП на НОИ – Велико Търново, с което е отхвърлена жалбата на лицето против разпореждане № 1012-04-101#3/01.04.2020 г. и разпореждане № ********** от 01.04.2020 г., и двете издадени от ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Велико Търново. Жалбоподателката счита, че обжалваните актове са постановени при съществени нарушения на процесуалните правила и при несъобразяване с материалния закон. Сочи като нарушени разпоредбите на чл. 34, чл. 35, чл. 36, чл. 37 и чл. 40 от АПК, като твърди, че е нарушено правото й на защита и на участие в административното производство. Излага доводи, че при издаването на разпореждане № 1012-04-101#3/01.04.2020 г. е нарушена разпоредбата на чл. 99, ал. 3 от КСО, тъй като представените от нея два броя удостоверения обр. УП-2 са били представени не в срока за обжалване пред органа, издал разпореждането, а са били приложени като доказателства към жалба пред горестоящия административен орган. По отношение на разпореждане № ********** от 01.04.2020 г. твърди, че са нарушени разпоредбите на чл. 99, ал. 1, т. 2, б. „д“ от КСО, чл. 99, ал. 3 и чл. 70 от КСО, както и законовите разпоредби на отменения Закон за пенсиите. Излага доводи, че незаконосъобразно със задна дата е изменена пенсията й, считано от 20.09.2019 г. въз основа на документи, с които не е запозната, както и незаконосъобразно не й е зачетен стаж от 1 г., 3 м. и 20 дни, който преди това й е бил зачетен, за което липсвали мотиви. Неправилно не били приложени разпоредбите на Закона за пенсиите по отношение на стажа на лицето, придобит през периода от 01.11.1997 г. до 31.12.1999 г., а били приложени нормите на КСО, които не са били действащи през този период. Според жалбоподателката индивидуалният й коефициент е по-висок от посочения в разпореждането, а при определянето на пенсията следвало да се вземе предвид средномесечния осигурителен доход за страната само за месеците и годините, които участват при определяне на индивидуалния коефициент, а не за целия период, в който била безработна и в който нямала осигурителен доход. Неправилно не бил зачетен и всичкия стаж след пенсионирането й. По отношение на решение № Ц 1012-04-38#1/06.07.2020 г. на директора на ТП на НОИ – В. Търново сочи, че в същото не били изложени мотиви по възраженията на жалбоподателката, а освен това противоречало на друго влязло в сила решение от 18.10.2019 г. на същия орган. С оглед изложените доводи, доразвити в хода по същество от процесуалния й представител, моли за отмяна на оспорените актове и присъждане на разноски, в т.ч. и за адвокатско възнаграждение в полза на *** Р. С..

Ответната страна – директорът на Териториално поделение на Национален осигурителен институт – Велико Търново, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като неоснователна. В представена писмена защита излага доводи, че при издаването на разпорежданията и решенията са спазени указанията, дадени в Определение № 422/18.11.2019 г. на АСВТ и Определение № 144/07.01.2020 г. на ВАС. Претендира присъждането на ***ско възнаграждение.

   Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

Установява се, че с разпореждане № 22 от 22.03.2002 г. на ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при Териториално поделение на НОИ – Велико Търново на жалбоподателката е отпусната в минимален размер пенсия за осигурителен стаж и възраст, считано от 03.11.2001 г., като с разпореждане № 27 от 23.05.2002 г. пенсията е изменена в действителен размер, считано от посочената дата, при индивидуален коефициент 0,866 и осигурителен стаж от ІІІ категория труд – 35 г. 0 м. и 22 дни. При отпускането на пенсията са ползвани Удостоверение обр. УП-2 изх. № 453/14.05.2002 г. на ТП „Български пощи“ гр. Сливен и Удостоверение обр. УП-2 изх. № 6/06.03.2002 г. на ППК „Кортен“ с. Кортен, изготвени след извършени проверки на контролните органи и съставени констативни протоколи. Според първото удостоверение  жалбоподателката има осигурителен доход за периода 01.11.1997 г.-30.06.1999г. – 1 595 100 неден. лв., за периода 01.07.1999 г. – 31.03.2000 г. – 1083,54 лв. Според второто удостоверение жалбоподателката има осигурителен доход за периода 01.03.2001 г.-24.04.2001 г. – 284,30 лв. Установен е и осигурителен доход от ППК „Кортен“ за периода 05.09.1997 г. – 27.09.1997 г. в размер на 64830 неден. лв., който не е предмет на спор между страните. С последващи разпореждания пенсията е била осъвременявана и изменяна, вкл. по заявления на жалбоподателката за придобит осигурителен стаж след пенсионирането през 2004 г. и 2005 г., като общият й осигурителен стаж е изчислен на 37 г. 01 м. и 27 дни. от ІІІ категория труд.

На 23.05.2019 г. в ТП на НОИ – Велико Търново от лицето е постъпило неподписано заявление за изменение на пенсията му, регистрирано с вх. № 1013-15-253, към което заявление не са приложени документи. Със същото жалбоподателката е посочила, че получавала пенсия в минимален размер, а колежките й, с които е работила имали пенсии около 400 лв. Предвид това считала, че е допусната грешка при изчисляването или при преизчисляването на пенсията, като същата била определена в неправилен размер. Направено е искане да се извършат необходимите изчисления и в случай на допусната грешка на основание чл. 99, ал. 1, т. 2, б. „д“ от КСО във вр. с чл. 99, ал. 2, т. 2 от КСО да бъде изменен размера на пенсията като се увеличи до размера, който й се полага съгласно законовите разпоредби. На 30.05.2019 г. лицето е подало заявление, с приложени към него удостоверение за идентичност на лице с различни имена и декларация, с което иска да бъдат коригирани имената й по пенсионната преписка от П.Е. Танчева на П.Е.Г..

С разпореждане № 1013-04-717# 3 от 14.06.2019 г. на ръководител ПО при ТП на НОИ Велико Търново поради неотстраняване на нередовностите в дадения срок е прекратено административното производство по заявление вх. № 1013-04-717/23.5.2019 г. Това разпореждане е отменено по жалба на Г. с влязло в сила Определение № 230/08.07.2019 г. на Административен съд – Велико Търново по адм. дело № 378/2019 г. и преписката е изпратена на административния орган за решаване на въпроса по същество.

В резултат на това е постановено разпореждане № ********** от 05.08.2019 г., с което на жалбоподателката е преизчислена личната пенсия за ОСВ от 01.06.2019 г. пожизнено по чл. 102, ал. 1 от КСО за придобит осигурителен стаж след пенсионирането по заявлението, подадено на 23.05.2019 г. Определен е размер на пенсията от 01.06.2019 г. – 225,64 лв. и от 01.07.2019 г. – 238,50 лв., като пенсионният орган е отказал да преизчисли пенсията с допълнително представения осигурителен доход след пенсионирането, тъй като изчисленият индивидуален коефициент 0,759 е по-неблагоприятен. С разпореждането е установен осигурителен стаж от ІІІ категория труд от 38 г. 05 м. и 18 дни.

Недоволна от разпореждането, П.Г. го е оспорила пред директора на ТП на НОИ гр. В. Търново с жалба от 20.09.2019 г. Едва с тази жалба Г. е въвела под формата на оплаквания от постановеното разпореждане, че индивидуалният й коефициент е по-висок от посочения в разпореждането /той е неизменна величина още от 2002 г. – бел. м./, и че при определянето му неправилно са вземани предвид периоди, през които лицето е било безработно и не е имало осигурителен доход, както и че неправилно е преизчислен стажът след пенсионирането й. Към жалбата са представени два броя удостоверения обр. УП-2, доказващи според жалбоподателката доход, който не бил взет предвид при изчисляване на индивидуалния коефициент. Това са Удостоверение обр. УП-2 № 10/22.08.2019 г., издадено от ППК „Кортен“ с. Кортен и Удостоверение обр. УП-2 № 1455/16.08.2019 г., издадено от РУ „Югоизточен регион“ Бургас. Според т. 2 от първото удостоверение жалбоподателката има осигурителен доход за периода 01.03.2001 г. – 30.04.2001 г. – 379,10 лв., а според второто удостоверение има осигурителен доход за периода 01.11.1997 г. – 30.06.1999 г. – 1 524 310 неден. лв. и за периода 01.07.1999 г. – 31.03.2000 г. – 992,83 лв. Възраженията на жалбоподателката са приети за неоснователни от директора на ТП на НОИ – Велико Търново, който е отхвърлил подадената жалба с решение № 1012-04-101#1/18.10.2019 г.

Жалбоподателката е оспорила решение № 1012-04-101#1/18.10.2019 г. на директора на ТП на НОИ – Велико Търново пред Административен съд – Велико Търново, който с определение № 422/18.11.2019 г. по адм. дело № 687/2019 г. е прекратил производството по делото и е изпратил преписката на ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при Териториално поделение на НОИ – Велико Търново за произнасяне по жалбата на П.Е.Г. с вх. № 1012-04-101 от 20.09.2019 г., която да бъде разгледана като заявление за изменение на пенсията й за осигурителен стаж и възраст. В мотивите на определението съдът е приел, че след като в заявлението от 23.05.2019 г. изрично е посочено какво иска лицето, то ръководителят на „Пенсионно осигуряване“ не може по силата на служебното начало да се произнася и за други периоди или елементи, извън заявлението. Наред с това липсва правно основание директорът на териториалното поделение на НОИ да отмени постановеното разпореждане само защото подателят на заявлението едва при обжалването пред него е направил изменение на искането си, тъй като по-долустоящият административен орган не е бил сезиран с такива искания и съответно не се е произнесъл по тях, а е следвало при условията на чл. 97, ал. 2 от АПК във връзка с чл. 98, ал. 1, т. 1 КСО, да изпрати жалбата с вх. № 1012-04-101 от 20.09.2019 г. на длъжностното лице, на което е възложено ръководството на пенсионното осигуряване за произнасяне относно направените в нея искания, въз основа на новопредставените документи.

Това определение е оспорено от ответника с частна жалба, като същото е оставено в сила с Определение № 144/07.01.2020 г. на ВАС по адм. дело № 14320/2019 г.

В изпълнение на съдебните актове административният орган е инициирал извършването на проверки по чл. 108 от КСО на осигурителите относно новопредставените удостоверения от жалбоподателката, за резултатите от които са съставени констативни протоколи /КП/. Съгласно КП № КП-5-19-00731228/05.03.2020 г. проверката на Регионално управление „Югоизточен район“ на „Български пощи“ е установила, че вписаните данни в издаденото Удостоверение обр. УП-2 изх. № 453/14.05.2002 г. на ТП „Български пощи“ гр. Сливен са достоверни, като е допусната техническа грешка при изготвяне на Удостоверение обр. УП-2 изх. № 1455/16.08.2019 г. и същото не следва да се зачита. При проверката на ППК „Кортен“ е установено съгласно КП № КП-5-19-00732133/06.03.2020 г., че жалбоподателката фигурира във ведомостите за заплати за времето от 01.03.2001 г. до 31.03.2001 г. с доход – 163,80 лв. и за времето от 01.04.2001 г. до 24.04.2001 г. с доход – 120,50 лв. Констатирано е, че осигурителят следва да издаде ново удостоверение с вписани коректни данни, като поради допусната техническа грешка при изготвяне на Удостоверение № 10/22.08.2019 г. същото не следва да се зачита. От осигурителя е издадено ново Удостоверение обр. УП-2 № 1/09.03.2020 г. според т. 2 от което жалбоподателката има осигурителен доход за периода 01.03.2001 г. – 25.04.2001 г. – 284,30 лв.

При описаната фактическа обстановка са издадени разпореждане № 1012-04-101#3/01.04.2020 г. и разпореждане № ********** от 01.04.2020 г. от ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Велико Търново. С разпореждане № 1012-04-101#3/01.04.2020 г. след кратко описание на фактите е прието, че пенсията следва да бъде изменена от 20.09.2019 г. с новите данни за осигурителен стаж и доход по УП 2 № 1/09.03.2020 г. на ППК „Кортен“ и на основание чл. 99, ал. 3 от КСО разпореждане № ********** от 05.08.2019 г. е отменено. С разпореждане № ********** от 01.04.2020 г. е изменена личната пенсия на Г. за осигурителен стаж и възраст от 20.09.2019 г. пожизнено на основание чл. 99, ал. 1, т. 2, б. „д“ от КСО, като е определена в размер на 231,27 лв. В разпореждането е посочен общ осигурителен стаж от 37 г. 01 м. и 28 дни и индивид. коефициент – 0,865.

Жалбоподателката е оспорила разпорежданията по административен ред, като същите са потвърдени с решение № Ц 1012-04-38#1/06.07.2020 г. на директора на ТП на НОИ – В. Търново. Решението е връчено на жалбоподателката на 13.07.2020 г. Недоволна от него, Г. го е оспорила пред съда с жалба, подадена по пощата на 22.07.2020 г.

В хода на съдебното производство не са представени нови доказателства. Жалбоподателката е оспорила по реда на чл. 193 от ГПК верността на съдържанието на Констативен протокол № КП-5-19-00732133/06.03.2020г. на ТП - НОИ град Сливен и Удостоверение обр. УП-2 изх. № 1/09.03.2020г. на ППК „Кортен“ в частта му по т. 2.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима като подадена срещу акт, който негативно засяга интереса на жалбоподателката в предвидения от закона преклузивен срок, след изчерпване на фазата на административния контрол. Разгледана по същество е основателна, по следните съображения:

При извършената служебна проверка се установи, че оспореното решение е издадено от компетентен орган. Спазено е изискването за форма с оглед разпоредбите на чл. 117, ал. 3 и ал. 5 от КСО вр. чл. 59 АПК, като решаващият орган е изложил мотиви, обосноваващи изводите му за неоснователност на подадената пред него жалба.

Оспореното решение и потвърдените с него разпореждания са постановени в нарушение на материалния закон и при съществени нарушения на процесуалните правила.

От посочените по-горе факти безспорно се установява, че разпореждане № ********** от 05.08.2019 г., потвърдено с решение № 1012-04-101#1/18.10.2019 г. на директора на ТП на НОИ гр. В. Търново, е влязъл в сила акт, след като жалбата до съда срещу посоченото решени е била оставена без разглеждане и производството по делото – прекратено. В случая приложим е специалния закон, а именно КСО, който дерогира общия ред. В чл. 99 от Кодекса за социално осигуряване са уредени случаите, когато влязлото в сила разпореждане по чл. 98 от КСО /какъвто е и обсъжданият случай/, може да се отмени или измени от органа, който го е издал. В случая в изпълнение на указанията на съда дадени в определение № 422/18.11.2019 г. по адм. дело № 687/2019 г. на АСВТ, от пенсионния орган са предприети действия  за проверка на новопредставените от жалбоподателката с жалбата от 20.09.2019 г.  удостоверения обр. УП-2, издадени от ППК „Кортен“ и РУ „Югоизточен регион“ Бургас към „Български пощи“. При проверките е установено, че въпросните удостоверения не съдържат верни данни – констатирано е, че действителният осигурителен стаж и доход на жалбоподателката при осигурителя „Български пощи“ съвпадат изцяло с тези, ползвани при първоначалното отпускане на пенсията през 2002 г., което е изцяло в полза на жалбоподателката /тъй като осигурителният доход на лицето в новопредставеното Удостоверение обр. УП-2 № 1455/16.08.2019 г. е в по-нисък размер в сравнение с първоначалното Удостоверение обр. УП-2 изх. № 453/14.05.2002 г. при един и същ осигурителен стаж/. За осигурителя ППК „Кортен“ е констатирано, че както осигурителният стаж, така и доходът на лицето за 2001 г. са по-малки от тези, посочени в представеното на 20.09.2019 г. Удостоверение обр. УП-2 № 10/22.08.2019 г. и в ползваното при отпускане на пенсията Удостоверение обр. УП-2 изх. № 6/06.03.2002 г. При тази фактическа обстановка пенсионният орган правилно е приел, че са налице предпоставките по чл. 99, ал. 1, т. 2, б. „д“ от КСО за изменение на влязлото в сила разпореждане № ********** от 05.08.2019 г., а именно – пенсията е била определена в неправилен размер.

В тази връзка съдът намира за неоснователни оплакванията на жалбоподателката за нарушено право на защита и за нарушение на разпоредбите на чл. 34, чл. 35, чл. 36, чл. 37 и чл. 40 от АПК. При наличието на издадени удостоверения от осигурителите с различни данни пенсионният орган правилно е предприел действия по изясняване на действителните факти и обстоятелства, като при извършените проверки са събрани нови доказателства. Същите са приложени по преписката, като жалбоподателката е имала възможност да се запознае с тях, респ. да ги оспори и да ангажира други доказателства. Съдът намира за неуспешно оспорването по реда на чл. 193 от ГПК на  съдържанието на Констативен протокол № КП-5-19-00732133/06.03.2020г. на ТП - НОИ гр. Сливен относно проверката в ППК „Кортен“ и на Удостоверение обр. УП-2 изх. № 1/09.03.2020г. на ППК „Кортен“ в частта му по т. 2. Оспорените документи са официални такива и се ползват с материална доказателствена сила. Същите са изготвени след извършена проверка в изплащателните ведомости на осигурителя, поради което на тях не може да им се противопостави представеното с жалбата на 20.09.2019 г. Удостоверение обр. УП-2 № 10/22.08.2019 г., за което при проверката е установено, че е с допусната техническа грешка и не следва да се зачита. Жалбоподателката не е поискала и ангажирала други доказателства, с които да опровергае верността на констатираните при проверката факти относно осигурителния й стаж и доход през 2001 г.

Съдът намира обаче, че датата, от която е изменена пенсията на жалбоподателката – 20.09.2019 г., е неправилно определена. В случаите по чл. 99, ал. 1, т. 2, б. „д“ от КСО, която хипотеза е посочена в разпореждане № ********** от 01.04.2020 г., по силата на чл. 99, ал. 2, т. 2 от КСО разпореждането се изменя или се отменя от датата на отпускането или промяната на пенсията. Според чл. 99, ал. 3 от КСО, посочена като основание за издаване на разпореждане № 1012-04-101#3/01.04.2020 г., в случай че в срока за обжалване на разпореждането са представени нови доказателства за осигурителен стаж, осигурителен доход, гражданско състояние и други, разпореждането се отменя или изменя от датата на отпускането, промяната или отказа за отпускане на пенсията. Датата 20.09.2019 г. не кореспондира с нито една от посочените хипотези. Това е датата, на която жалбоподателката е представила нови доказателства и е направила нови искания с жалбата си против разпореждане № ********** от 05.08.2019 г. Тази дата евентуално би могла да се свърже с хипотезата на чл. 99, ал. 2, т. 1 от КСО, но същата не се сочи като основание за издаване на оспорените актове, а освен това изменението на пенсията не е направено въз основа на представените от жалбоподателката доказателства, а се основава на служебно събраните доказателства при извършените проверки.

На следващо място, основателно е оплакването на жалбоподателката за липса на мотиви относно определения осигурителен стаж, респ. за неправилно изчислен осигурителен стаж след пенсионирането. Както бе посочено, в разпореждане № ********** от 05.08.2019 г. е посочен общ осигурителен стаж от 38 г. 05 м. 18 дни, а в процесното разпореждане № ********** от 01.04.2020г. – 37 г. 01 м. и 28 дни. Тази разлика очевидно не може да се обясни със събраните доказателства при проверката на ППК „Кортен“, съгласно които осигурителният стаж на жалбоподателката следва да бъде намален с 5 дни /доколкото осигуряването там е приключило на 25.04.2001 г., а не на 30.04.2001г. съгласно предходните удостоверения/. По този въпрос обаче липсват мотиви както в разпорежданията, така и в обжалваното решение № Ц 1012-04-38#1/06.07.2020 г. на директора на ТП на НОИ – В. Търново. При сравнение на Описите на осигурителен стаж към разпореждане № ********** от 05.08.2019 г. и разпореждане № ********** от 01.04.2020 г. /съответно л. 120 и л. 166 от преписката/ се установява, че при издаване на второто разпореждане не е зачетен осигурителен стаж от 2001 г., 2002 г. и 2003 г. с осигурител ППК „Кортен“ и от 2005 г. с осигурител „Брилянт Търновград“, за което липсват мотиви. Неоснователно и в противоречие с доказателствата е становището на ответника в представената писмена защита, че лицето не е имало искане за признаване на стаж след пенсионирането. Изрично в жалбата от 20.09.2019 г. Г. е посочила, че неправилно е преизчислен стажът й след пенсионирането, като е искала същият да се изчисли при спазване на законовите разпоредби, а с определението по адм. дело № 687/2019 г. съдът е изпратил жалбата на лицето с вх. № 1012-04-101/20.09.2019 г. със задължителни указания същата да бъде разгледана като искане за изменения на пенсията й за осигурителен стаж и възраст.

Неправилно определената дата на изменение на пенсията на жалбоподателката и липсата на мотиви и яснота относно признатия осигурителен стаж водят до незаконосъобразност на обжалваното решение и потвърдените с него разпореждания. Поради това същите следва да се отменят, а преписката да се върне на Ръководителя на „ПО“ в ТП на НОИ-гр. В. Търново за ново произнасяне при съобразяване с дадените от съда задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че съдът намира за неоснователни останалите възражения на жалбоподателката. Същите са бланкетно заявени и не намират опора в доказателствения материал. Не се сочи и установява конкретен осигурителен стаж за периода 01.11.1997 г. – 31.12.1999 г., който не й е признат по КСО, а е следвало да се признае според Закона за пенсиите /отм./. Не се установява и при изчисляване на индивидуалния коефициент на лицето да са нарушени разпоредбите на чл. 70а, ал. 2, т. 7 от КСО и чл. 46, ал. 4, т. 8 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, като е вземан предвид и дохода за времето, през което лицето е получавало обезщетение за безработица, както твърди жалбоподателката.

По разноските:

Жалбоподателката претендира да й бъдат присъдени направените разноски за производството пред административния орган в размер на 200 лв. съгласно договор за правна защита и съдействие № 92098. Искането е неоснователно. Направените разходи в производството по обжалване по административен ред, в т.ч. за адвокатска защита, не представляват разноски по смисъла на чл. 143, ал. 1 от АПК. Приложимите процесуални закони не предвиждат възможност с акт на съда да се присъждат разноски сторени извън производството в който този акт е постановен, вкл. и присъждане на разноски, свързани с административното оспорване на ИАА, като възстановяването на последните би могло да се търси по реда на гражданското съдопроизводство.

Претендира се също така и на основание чл. 38, ал. 2 вр. чл. 38, ал. 1, т. 2 от Закона за адвокатурата заплащането на адвокатско възнаграждение в полза на *** Р.С. в размер на 300 лв. за изготвяне на жалбата и в размер на 500 лв. за процесуално представителство пред АСВТ. Искането е частично основателно. Представен е Договор за правна защита и съдействие № 92100/17.07.2020 г. между П.Г. и *** Р.С. с предмет „Изготвяне на жалба до ВТАС против решение на директора на ТП на НОИ и процесуално представителство и защита по делото“, като за договорено възнаграждение е посочено „безплатно на основание чл. 38, ал. 1, т. 2 от Закона за адвокатурата – материално затруднено лице“. Съдът намира, че не следва да се присъжда адвокатско възнаграждение за изготвяне на жалба до съда. На първо място, липсват доказателства, че *** С. е изготвила жалбата до съда, доколкото като автор на последната е посочена единствено П.Г., съответно е подписана единствено от жалбоподателката, която е посочена и като подател на пратката според пощенския плик. На следващо място, в разпоредбата на чл. 8 от Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения не е предвидено отделно възнаграждение само за изготвяне на жалба по административни дела. Предвид това за осъщественото процесуално представителство по делото на основание чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата в полза на *** С. следва да бъде присъдено адвокатско възнаграждение в размера, определен в наредбата по чл. 36, ал. 2 от ЗА. Приложима за случая е разпоредбата на чл. 8, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, според която за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес за дела по Кодекса за социално осигуряване е предвидено възнаграждение в размер на 350 лв.

Воден от горното съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ решение № Ц 1012-04-38#1/06.07.2020 г. на директора на ТП на НОИ – Велико Търново и потвърдените с него разпореждане № 1012-04-101#3/01.04.2020 г. и разпореждане № ********** от 01.04.2020 г., издадени от ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Велико Търново.

ВРЪЩА административната преписка на Ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ – Велико Търново за ново произнасяне при съобразяване с дадените от съда задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Териториално поделение на Национален осигурителен институт – Велико Търново да заплати *** Р.А.С. ***, със служебен адрес *** сумата от 350 лв., представляваща адвокатско възнаграждение по чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

                                                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: