РЕШЕНИЕ
№ 114
гр. Перник, 18.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесети февруари през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:ВЛАДИМИР Й. МИНЧЕВ
при участието на секретаря М.А Р. КРЪСТАНОВА
като разгледа докладваното от ВЛАДИМИР Й. МИНЧЕВ Административно
наказателно дело № 20241720201223 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. от Закона за административните нарушения
и наказания (ЗАНН).
Образувано е по жалба на К. М. М. с ЕГН **********, с постоянен адрес: гр. Д., обл.
К., ж. к. ***, против НП № 24-1158-001795 от 09.07.2024 г. издадено от началник група,
сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР-Перник, с което на основание чл.175, ал. 1, т. 1 от
ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 лева и лишаване от
правото да управлява МПС за срок от 2 месеца за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на обжалваното НП. Счита,
че са налице процесуални нарушения при издаване на НП и АУАН. На следващо място,
посочва, че нарушението не е осъществено, тъй като не се установява от фактите вменени
АУАН и НП.
В съдебно заседание, жалбоподателят, се представлява от адв. С., който поддържа
жалбата и моли НП да бъде отменено като незаконосъобразно.
Ответникът - началник сектор, сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР-Перник, не се
явява и не се представлява.
Настоящият съдебен състав, след като се запозна с доводите и становищата на
страните, прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства, поотделно и в
тяхната съвкупност, намира за установено следното от фактическа страна:
На 20.06.2024 г. в 21:30 часа в община Перник, село Драгичево по път I-1 срещу
бензиностанция „Петрол“ с посока на движение от град София към пътен възел Даскалово
К. М. е управлявал лек автомобил марка „Порше“, модел „Кайен“ с рег. № *******. При
извършената проверка се установило, че предната регистрационна табела не е поставена на
определената за целта място.
При така изложената фактическа обстановка бил издаден АУАН № GA1304157 от
1
20.06.2024 г. г., а въз основа на него и процесното НП.
Настоящият съдебен кредитира в цялост показанията на свидетеля З., тъй като
същите се явяват логични, последователни, вътрешнобезпротиворечиви и съответни на
приобщените по делото писмени доказателства. Показанията са достатъчно информативни,
като съдържат изчерпателна информация за елементите от състава на нарушението.
Съдът възприема в цялост приобщените по делото по реда на чл. 283 от НПК,
писмени доказателства, като намира, че същите са логични, последователни, съответни и не
се опровергават при преценката им, както поотделно, така и в тяхната съвкупност, като не са
налице основания за дискредитиране, на който и да е от доказателствените източници,
събрани в хода на административнонаказателното производство и съдебното следствие.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира за установено от
правна страна следното:
Жалбата се явява процесуално допустима - същата изхожда от легитимирано лице,
депозирана е в предвидения от закона преклузивен срок и срещу акт, подлежащ на
обжалване.
Разгледана по същество се явява ОСНОВАТЕЛНА.
При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и при
издаването на наказателното постановление за нарушението са спазени изискванията за
форма и съдържание, както и специфичните процедурни правила, свързани с участието на
свидетели, предявяване на АУАН, и сроковете за това. АУАН и НП отговарят на отговаря на
изискванията за форма, съдържание и реквизити, регламентирани в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.
В наказателното постановление нарушението е описано пълно и ясно, съобразно
нормата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, с което е осигурено правото на защита на наказаното
лице. Както в АУАН, така и в наказателното постановление точно, ясно и конкретно е
посочено и законовото основание, въз основа на които санкционния орган е приел, че се
касае за административно нарушение и е наложил съответно наказание.
Това налага извода, че при издаване на НП санкционния орган е съобразил
визираните разпоредби, като е посочил възприетата фактическа обстановка и законовите
разпоредби, които са нарушени. Съставеният акт за установяване на нарушението е връчен
надлежно на жалбоподателя и същият е бил наясно в какво именно нарушение е обвинена и
въз основа на какви доказателства. От така описаното съдът констатира, че не са налице
нарушения на процесуалните правила, които да се определят като съществени и да внасят
неяснота относно фактическите и правни рамки на формулираното обвинение, водещи до
нарушаване на правото на защита на наказаното лице.
АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съобразно предоставените
доказателства, приложени по делото.
По отношение на приложението на материалния закон:
Разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП гласи, че по пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и
са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Местата за
регистрационните табели са регламентирани в чл. 10, ал. 5 от Наредба № І-45 от 24.03.2000 г.
за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни
средства и на ремаркетата, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства.
Разпоредбата на чл.10, ал. 5 от Наредба № І-45 от 24.03.2000 г., изм. - ДВ, бр. 93 от
2023 г., в сила от 07.11.2023 г.) гласи, че табелите с регистрационен номер се поставят на
превозното средство на определените от производителя за това места, в съответствие с
изискванията на приложение III, част 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2021/535 на
2
Комисията от 31 март 2021 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС)
2019/2144 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на единните процедури и
техническите спецификации за одобрение на типа на превозни средства и на системи,
компоненти и отделни технически възли, предназначени за такива превозни средства, по
отношение на общите им конструктивни характеристики и безопасност (ОВ, L 117, 6.04.2021
г.) - за превозни средства от категории М, N и О или на приложение XIV от Делегиран
регламент (ЕС) № 44/2014 на Комисията от 21 ноември 2013 г. за допълване на Регламент
(ЕС) № 168/2013 на Европейския парламент и на Съвета във връзка с конструкцията на
превозните средства и общите изисквания към одобряването на дву-, три- и четириколесните
превозни средства (ОВ, L 25, 28.01.2014 г.) - за превозни средства от категория L. При
закрепването не трябва да се нарушава формата на табелата, целостта на графиката и
символите на номера.
Съгласно т. 2.3.4.1.1 и т. 2.3.4.1.3. от приложение III, част 2 от Регламент за
изпълнение (ЕС) 2021/535 на Комисията от 31 март 2021 г. за определяне на правила за
прилагането на Регламент (ЕС) 2019/2144 на Европейския парламент и на Съвета по
отношение на единните процедури и техническите спецификации за одобрение на типа на
превозни средства и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за
такива превозни средства, по отношение на общите им конструктивни характеристики и
безопасност (ОВ, L 117, 6.04.2021 г.) мястото за поставяне на регистрационна табела отпред
на превозното средство трябва да бъде такова, че табелата да може да се разположи изцяло
между двете успоредни надлъжни вертикални равнини, които преминават през външните
крайни точки на превозното средство, без да се вземат предвид устройствата за непряко
наблюдение. Определеното място не може да представлява най-широката част на
превозното средство. Предните и задните регистрационни табели трябва да бъдат
перпендикулярни (± 5°) на средната надлъжна равнина на превозното средство, измерено в
центъра на табелата.
От анализа на така цитираните две разпоредби се установява, че табелата следва да
бъде поставени на място между двата края на предната броня на автомобила.
Регламентирана е единствено височината, на която следва да се постави регистрационната
табела - (± 5°) от центъра на предната броня. Никъде в цитирания регламент не е посочено
задължение регистрационния номер да бъде поставен в средата на предната броня.
Посочено е изискване да бъде центрирана по височина в средата на предната броня, като по
дължина може да бъде поставена в центъра, в ляво или в дясно видно от т. 2.3.4.1.1.
От приетия по делото снимков материал е видно, че рег. номер е поставен в долен ляв
ъгъл на автомобила съобразно нормативната уредба на чл. 10, ал. 5 от Наредба № І-45 от
24.03.2000 г. и приложение III, част 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2021/535 на
Комисията от 31 март 2021 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС)
2019/2144 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на единните процедури и
техническите спецификации за одобрение на типа на превозни средства и на системи,
компоненти и отделни технически възли, предназначени за такива превозни средства, по
отношение на общите им конструктивни характеристики и безопасност (ОВ, L 117, 6.04.2021
г.) - за превозни средства от категории М, N и О или на приложение XIV от Делегиран
регламент (ЕС) № 44/2014 на Комисията от 21 ноември 2013 г. за допълване на Регламент
(ЕС) № 168/2013 на Европейския парламент и на Съвета във връзка с конструкцията на
превозните средства и общите изисквания към одобряването на дву-, три- и четириколесните
превозни средства (ОВ, L 25, 28.01.2014 г.) - за превозни средства от категория L.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
3
ОТМЕНЯ НП № 24-1158-001795 от 09.07.2024 г. издадено от началник сектор, група
„Пътна полиция“ към ОДМВР-Перник, с което на основание чл.175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП на К.
М. М. с ЕГН ********** му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100
лева и лишаване от правото да управлява МПС за срок от 2 месеца за нарушение на чл. 140,
ал. 1 от ЗДвП.
Решението подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от съобщението до страните за
изготвянето му пред Административен съд - Перник по реда на АПК.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
4