Решение по дело №1063/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 1057
Дата: 19 март 2025 г.
Съдия: Дарина Драгнева
Дело: 20247240701063
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 декември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1057

Стара Загора, 19.03.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - IV състав, в съдебно заседание на двадесет и четвърти февруари две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ДАРИНА ДРАГНЕВА

При секретар ИВА АТАНАСОВА като разгледа докладваното от съдия ДАРИНА ДРАГНЕВА административно дело № 20247240701063 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на Сдружение с нестопанска цел „Агенция за регионално икономическо развитие – Стара Загора“, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, [улица], представлявано от О. С. – председател на УС, против решение №РД-02-14-2423 от 22.11.2024 г. на Директора на дирекция "Управление на териториално сътрудничество при МРРБ и Ръководител на Националния орган по Програма Интеррег VI-Б „Евро-Средиземноморски басейн“ /Euro-MED/ 2021-2027 г. С оспореното решение е определена финансова корекция по пропорционалния метод в размер на 100% от стойността на допустимите разходи, отчитани по допълнително споразумение №1 от 03.01.2024 г. към трудов договор №36 от 15.05.2008 г, изменено с анекс №003 от 03.01.2024 г. и анекс №022 от 01.04. 2024 г.

По силата на Трудов договор №36/15-05.2008г за Изпълнителен директор на Сдружението – бенефициер, който го и представлява, е назначена Р. С. Г.. Изпълнителният директор на Сдружението-бенефициер, със свои заповеди №01-А-Green Smart Med от 02.01.2024г, №02-А - Green Smart Med от 01.02.2024г и №03-А- Green Smart Med от 01.3.2024г сам определя себе си в екипа за управление на позиция - Ръководител на проекта, и в екипа за изпълнение на позиция – Експерт по изпълнението, а със свои Заповеди №04-А- Green Smart Med от 01.04.2024г и №05-А- Green Smart Med от10.05.2024г се определя и на позиция – член на Управляващия комитет, като по този начин е допуснат конфликт на интереси. Изпълнителния директор има частен интерес, който може да засегне безпристрастното и обективно изпълнение на професионалните задължения, касаещи назначаването й като служител-експерт по проекта. В резултат на посочено Бенефициерът е нарушил чл.61 от Регламент /ЕС, Евратом/ 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18.07.2018г като това представлява нередност по т.1 от Приложение №2 към чл.2 ал.3 от Наредбата аз посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ./ Наредбата/.

Допуснат е конфликт на интереси във връзка с проект № Euro-MED 0200399 “Green and Resilient European Excellence Network for Smart MED SMEs”, по програма Интеррег VI-Б Euro-MED 2021-2027 г. с партньор СНЦ "АРИР – Стара Загора, финансиран с Договор за субсидия от 10.04.2024г за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от ЕФРР между УО и Водещия партньор University of Bergamon, Italy. Към момента на извършване на проверката, първо ниво на контрол по проекта, послужила за формиране на сигнал за нередност, отчетените средства по трудовия договор са били в размер на 1936.46 евро.

Към възражението си по чл.73 ал.2 от ЗУСЕФСУ бенефициерът е приложил Заповед №01-Green Smart Med/01.01.2024г, подписана от Председателя на УС на сдружението бенефициер, съгласно която Изпълнителния директор е определена за Ръководител на екипа на АРИР и член на Управляващия комитет по проекта, считано от 01.01.2024г до 30.09.2026г, колкото продължителността на проекта. Същата се задължава да участва и при подготовката на отчетната документация по проекта до приемането на заключителните технически и финансов отчет. Заповед №01-А-Green Smart Med от 02.01.2024г, е издадена от Изпълнителния директор веднага след като е издадена и подписана Заповед №01- Green Smart Med/01.01.2024г на Председателя на УС на сдружението, за да се осигури навременното стартиране на дейностите по управление и изпълнение на проекта. Изпълнителният директор е действал в изпълнение на Устава на АРИР-Стара Загора – чл.23 ал.4 , според който Председателя на УС назначава Изпълнителния директор на АРИР по решение на УС. Изпълнителният директор представлява Сдружението, заедно и поотделно с Председателя на УС при осъществяване на дейностите му и ангажиране на отговорностите на Сдружението с подписа си с оглед решенията на УС – чл.24 ал.1 от Устава. Изпълнителния директор осъществява оперативното управление на АРИР, назначава и освобождава от длъжност всички щатни служители и извънщатни сътрудници, свиква комисии, формира работна групи и определя възнагражденията на специалисти и други лица, извършващи услуги за АРИР, извършва други действия, възложени му от УС или от Председателя на УС, участва по право в заседанията на УС със съвещателен глас.

Счита, че няма законово основание или изискване на Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ ІV.В Евро-Средиземноморски басейн / EURO MED/ 2021-2027 всички заповеди за екипа или Task Assignement letter да бъдат подписани от Председателя на УС, а не от Изпълнителния директор. Твърди, че трудовият договор на Изпълнителния директор се подписва от Председателя на УС по решение на УС, а всички други трудови договори на служители с АРИР се подписват отново, като установена процедура в Устава, от Изпълнителния директор. В редките изключения, когато Изпълнителния директор отсъства трудовите договори се подписват от Председателя на УС. С прилагането на Заповед №10- Green Smart Med/01.01.2024г на Председателя на УС категорично се отхвърлят констатациите, че Изпълнителния директор се е самоопределила за Ръководител на проекта и експерт с ограничени функции по изпълнението му, както и изразените съмнения за допуснат конфликт на интереси с частен материален интерес.

По възражението е изразено становище от Националния орган, че съгласно чл.1 от Договор №РД-02-29-351/06.06.2024г, сключен между МРРБ /НО/ и АРИР в качеството му на партньор по проект EURO MED 0200399 “Green and Resilient European Excellence Network for Smart MED SMEs”, по програма Интеррег VI-Б Euro-MED 2021-2027г., на партньора е предоставено национално съфинансиране, под формата на безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на проект GREENSMARTMED, “Green and Resilient European Excellence Network for Smart MED SMEs”. В чл.2 от Договора Сдружение „АРИР“ декларира, че е запознат със съдържанието му, както и с всички приложения, като е изразил съгласие с тях и се е задължил да изпълнява всички произтичащи от тях задължения. В чл.26 от същия договор за предоставяне на национално съфинансиране изрично е записано, че Сдружение „АРИР“ следва да избягва конфликт на интереси, включително и относно неговите служители. Съгласно чл.26 ал.2 партньорът трябва да предприеме всички необходими мерки, за да предотврати или да прекрати всяка ситуация, която може да компрометира независимото и обективно изпълнение на договора. Също така в чл.26 ал.3 от Договора е посочено, че партньорът е длъжен да не допуска конфликт на интереси при провеждането на процедурите за възлагане на обществени поръчки за дейностите, включени в проекта.

По силата на чл.281 ал.3 от Регламент 2018/1046 позоваванията на отменения Регламент №966/2012г се тълкуват като позовавания на настоящия регламент и се четат съгласно таблицата за съответствие в Приложение ІІ. Съгласно това приложение, на разпоредбата на чл.57 от отменения регламент, съответства разпоредбата на чл.61 от действащия, съобразно чиято дефиниция е направен анализ на наличие на конфликт на интереси по фактите, изложени в сигнала.

Според справката от ТР, считано от 09.02.2018г АРИР – Стара Загора е с правна форма Сдружение и се представлява от Изпълнителния директор и Председателя на Управителния съвет. На основание чл.14 от Устава на Сдружението органите за управление на АРИР са Общо събрание, Управителен съвет и Председател на Управителния съвет. Съгласно чл.23 ал.3 от Устава Председателя на УС и Изпълнителния директор заедно и поотделно представляват Сдружението. Цитирани в мотивите на решение са посочените по-горе разпоредби от Устава на Сдружението касателно правомощията на Изпълнителния директор. Съгласно Заповед №01-А- Green Smart Med/02.01.2024г за определяне на екипа по позиции в съответствие с планиран график за изпълнение на проекта, за периода 02.01.2024г -31.01.2023г Изпълнителния директор е определила сама себе си на позиция ръководител на екип. Основните дейности, които екипа за управление ще извършва по силата на тази заповед са административно управление, финансова координация, технически контрол на изпълнението, външни и вътрешни комуникации. Задълженията на Ръководителя на екипа са: Ръководи цялостната работа на екипа за изпълнение и управление в съответствие с работния график, разпределя изпълнението на задачите към експертите, проследява и контролира изпълнението на работния график и финансовия план на проекта. Със същата заповед Изпълнителния директор се е определила освен за Ръководител на екипа, но и за експерт по изпълнение със задължение да участва почасово, в рамките на работното време, съгласно заповед на Изпълнителния директор/председателя на УС, в изпълнение на дейностите по проекта в съответствие с работния график в на проекта, част Б от формуляра. Подпомага изпълнението на дейностите от другите членове на екипа за изпълнение. Оказва съдействие на екипа за управление при изпълнение на неговите задачи. Така едно също лице е Ръководител на екипа и експерт по изпълнението, което означава, че в качеството си на експерт следва да работи под ръководството, указанията и контрола на себе си. Това изключва обективен контрол върху изпълнението. Невъзможно е да контролира самата себе си по повод изпълнението на дейностите.

Не е прието възражението, че ръководителят не одобрява и не приема работата на който и да е член на екипа, още повече, че експертните задачи не включват изпълнението на дейностите по същество като проучвания/анализи/ доклади, при които би могло да има съмнения за занижено качество. Работата се приема за извършена, когато дейностите, които се изпълняват по проекта се одобрят и приемат от консорциума по проекта/водещият партньор. Не е прието, защото в заповедта за определяне на екип изрично е посочено, че ръководителят на екип осъществява контрол по изпълнението на задачите към експертите.

Със следваща заповед №02-А- Green Smart Med/01.02.2024г за определяне на екипа по позиции в съответствие с планиран график за изпълнение на проекта, за периода 01.02.2024г -29.02.2024г Изпълнителния директор е определила сама себе си на позиция Ръководител екип и в екипа за изпълнение на позиция „Експерт по изпълнение“. Основните дейности, които екипа за управление ще извършва са идентични с тези по-горе цитираната Заповед от 02.01.2024г, както й задълженията й като Експерт по изпълнение. Аналогично е извършено и със Заповед № 03-А- Green Smart Med/01.03.2024г за определяне на екипа по позиции в съответствие с планиран график за изпълнение на проекта, за периода 01.03.2024г-31.12.2023г, с която отново е определила сама себе си на позиция Ръководител екип и в екипа за изпълнение на позиция Експерт по изпълнението.

Съгласно Заповед №04-А- Green Smart Med//01.04.2024г за определяне на екипа по позиции в съответствие с планиран график за изпълнение на проекта, за периода 01.04.2024г-30.09.2024г лицето отново е определило себе си за Член на Управляващия комитет. Основните дейности на екипа за управление са административно управление, финансова координация, технически контрол на изпълнението, външни и вътрешни комуникации. Основните задачи на член на управляващия комитет включват участие в разработването и усъвършенстването на методологията на проекта Green Smart Med, участие във всички проектни дейности, включително управление и комуникация, и подпомагане на регионалните правителства и МСП за устойчиво развитие и иновации. Агенцията ще съветва и координира с местните и регионални власти, за да създаде благоприятна бизнес среда и да насърчи дигитализацията и въвеждането на нови технологии в регионалната икономика.

Съгласно Заповед №05-А Green Smart Med/10.05.2024г за определяне на екипа по позиции в съответствие с планиран график за изпълнение на проекта, за периода 10.05.20204г -3009.2024г лицето е определила сама себе си за Член на Управляващия комитет. Основните задачи на член на управляващия комитет са изцяло същите като тези по Заповед №04-А Green Smart Med/01.04.2024г. Съгласно цитираните по-горе заповеди възнагражденията по проекта се изплащат съгласно основните трудови договори на служителите и допълнителните споразумения към тях.

Всички Заповеди от 02.01.2024г, от 01.02.2024г, от 01.03.2024г, от 01.04.20204г и от 01.05.20204г, изброени по-горе са издадени и подписани от Изпълнителния директор на Сдружението тоест едно и също лице възлага, изпълнява и отчита изпълнението на задачите по проекта. Поради това НО потвърждава констатациите със съмнение за нередност за допуснат от бенефициера конфликт на интереси, доколкото се установява наличие на връзка между бенефициера и служителя определен за работа по проекта – двамата са едно и също лице.

Взаимоотношенията между контролиращ и контролиран са опорочени, защото едно и също лице възлага и приема работата като сама си определя и изплаща възнаграждение за таз дейност. Функциите на възлагащ и приемащ изпълнението на дейностите се извършват от едно и също лице, което доказва наличието на пристрастност.
Националния орган изразява становище, че представената с възражението Заповед, с която Председателя на УС определил ролите и отговорностите на Изпълнителния директор при изпълнението на проект EURO MED 0200399 “Green and Resilient European Excellence Network for Smart MED SMEs”, не може да санира допуснатото нарушение. Действията на бенефициера са довели д о нарушаване на принципите на прозрачност, съответно до липса на обективност и безпристрастност при избор на екип по изпълнявания от организацията проект. Безспорен факт е, лицето е участвало в подготовката, приемането издаването на акт в неин частен интерес и това е Заповед №01-А- Green Smart Med/02.01.2024г. Процедурата е завършена, чрез издадените от лицето заповеди, с които сама се е определила за ръководител и експерт по изпълнението на проекта. Конфликтът на интереси по своето същество представлява отклонение от принципите на безпристрастност и обективност, което предполага частен интерес, без да е задължително да е реализиран. В конкретния случай НО констатира, че има причинно-следствена връзка между частния интерес и субективното поведение на бенефициера, поради обстоятелството, че едно и също лице изпълнява функциите на ръководител и на експерт по изпълнението на проекта.

С ново представената с възражението Заповед №№01- Green Smart Med/01.01.2024г на Председателя на УС на Сдружението за ръководител екип и член на Управляващия комитет за целия период на договора е назначено лицето, което е и Изпълнителен директор. Тази Заповед обаче не е представена от бенефициера на контрольора, осъществил ПНК по проекта при извършване на проверката за допустимостта на заявените разходи. Съгласно глава ІІІ Финансови въпроси, Раздел Е Контрол, одит и верификации, буква i Национален контрол от Наръчника по програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ VІ –В Евро Средиземноморски басейн проверката се извършва от контрольора въз основа на подкрепящи документи и доказателства, предоставени от партньорите, и данните въведени в Система за мониторинг JEMS. В тази връзка неоснователно във възражението си бенефициера твърди, че може да бъде попитано за документи, които не са били представени в онлайн системата и да бъдат изисквани, и ако в този процес това е било повдигнато като въпрос от контрольора, то Заповедта №01-Green Smart Med от 01.01.2024г на Председателя на УС на Сдружението е щяла да бъде представена веднага. Партньорите имат задължението да представят всички документи, които оправдават извършените разходи и да осигурят своевременното подаване, чрез JEMS на документи, свързани с отчитането на финансите и дейностите. Доколкото са представени заповедите за назначаване на екипи по проекта, няма как да се очаква контрольорът, извършил първо ниво на контрол да изисква допълнителни такива, за чието съществуване няма никакви данни.

Налице е и явно разминаване на датата, на която се твърди, че е издадена Заповед №01- Green Smart Med/01.01.2024г на Председателя на УС на Сдружението. Заповедта е с вписана дата 01.01.2024г, а Председателя на УС на Сдружението твърди във възражението си, че тя е от 02.01.2024г. – „Заповед № 01- Green Smart Med/02.01.2024г е издадена и подписана от Председателя на УС в същия ден, в който след нея е издадена и подписана Заповед №01-А - Green Smart Med/02.01.2024г., за да се осигури навременното стартиране на дейностите по управление и изпълнение на проекта.“ Неоснователни са твърденията във връзка с това, че „Няма законово основание или изискване на Програма всички заповеди за екипа или Tasks Assignment Letter да бъдат подписани от Председателя на УС, вместо от Изпълнителния директор. Трудовият договор на Изпълнителния директор се подписва от Председателя на УС след решение на УС. Трудовите договори с останалите служители и свързани с тях документи се подписват отново като установена процедура в Устава от Изпълнителния директор. Редките изключения са в случаите, когато Изпълнителния директор отсъства и тогава те се подписват от Председателя на УС. Съгласно т.9.2 от Насоки за реда и начина за възлагане на задължения на членовете на екипите на българските бенефициери при изпълнение на проекти, финансирани по трансграничните програми за териториално сътрудничество 2021г-2027 /Насоките/, общодостъпни на Интернет страницата на МРРБ в раздел Документи за ИНТЕРРЕГ VІ –Б Евро Средиземноморски басейн – документ за възлагане на задачи, задължителен шаблон, предоставен от програмата, описващ участието на служителя в проект по Програма Интеррег ЕВРО-МЕД подписан от работодателя и служителя. Документът за възлагане на задачи трябва да е достъпен за изпълнение на работата по проверка на разходите на партньора и трябва да бъде представен на Съвместния секретариат, чрез JEMS като част от подаването на първия сертификат на Националния контрольор, включително разходи за персонал. По силата на т.11 от Насоките, при сключване на договор, чрез директно възлагане с представител на бенефициера, който че аст от неговия контролен/управителен орган следва изрично да има решение аз това на колективния орган. В решението следва да е посочено кое лице сключва договора и приема работата. Категорично е недопустимо сключване на договор сам със себе си и приемане на работа сам на себе си, тъй като по този начин едно и също лице възлага, изпълнява, отчита, одобрява и приема изпълнението на задачи. Горепосочената недопустима ситуация е често срещана при бенефициери – ЕООД. Подобно нарушение е възможно и при издаване на заповеди за определяне на екип по проекта и при сключването на граждански договори/трудови договори и допълнителни споразумения по тях. Нарушението се квалифицира като конфликт на интереси, за което е предвидена финансова корекция в размер на 100% от декларираните от партньора разходи.

Въз основа на тези факти и дадени отговори по всички повдигнати с възражението доводи е направено правно заключение за конфликт на интерес ипо чл.61 §1 вр. с §3 от Регламент /ЕС, Евратом/ 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18.07.2018г, което попада под определението за нередност по чл.2 §31 от Регламент /ЕС/ №2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета, с финансово отражение. Нарушението засяга начина на разходване на средствата на Съюза и не е необходимо да се доказва точния размер на финансова вреда. Нарушението следва да се квалифицира като нередност по чл.70 ал.1 т.1 от ЗУСЕФСУ вр. с т.1 от Приложение №2 към Наредбата за посочване на нередности, а именно по отношение на бенефициера е установен конфликт на интереси.

Решението е връчена на 28.11.2024г с указания за правото да бъде обжалвано пред АС Стара Загора в 14-дневен срок.

Жалбата е подадена на 11.12.2024г –на 13ти ден от 14-дневния преклузивен срок от бенефициера, който е адресат на наложената финансова корекция против акта за нейното налагане, поради което е допустима.

С жалбата се иска от съда да приеме, че не е налице конфликт на интереси, защото личното участие в изпълнението на проекта срещу трудово възнаграждение на служител на бенефициера, разгледано в светлината на определението по чл.61 от Регламент ЕС №2024/25.-09 на Европейския парламент и на Съвета от 23.09.2023г за финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза, би представлявало ограничаване на правото на труд. Цитирани са разпоредбите, посочени като правни основания за издаване на оспореното Решение, и се твърди, че е допуснато съществено нарушение на производствените правила, но конкретен факт, представляващ такова нарушение не е наведен в жалбата. От съда се иска отмяна на обжалваното решение и присъждане на разноските по делото, съгласно представен списък.

Ответникът Ръководител на НО – Директор на дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ при МРРБ в писмено становище иска то съда да бъде отхвърлена жалбата като неоснователна по доводите, изложени в обжалваното решение. Претендира присъждане на възнаграждение за юрисконсулт.

Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

На 06.06.2024 г между МРРБ, действащ като Национален орган /НО/ на Програмата за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ VI-Б Евро-Средиземноморски басейн /EURO MED/ 2021-2027 г. и СНЦ "АРИР – Стара Загора, в качеството му на партньор по проект Euro-MED 0200399 „Green and Resilient European Excellence Network for Smart MED SMEs“, е подписан договор №РД-02-29-351/06.06.2024 г. за предоставяне на национално съфинансиране /л. 45 и сл./. С договора партньорът се задължава да изпълни дейностите по проекта точно, пълно, качествено, в срок и на своя собствена отговорност в съответствие с одобрения проект и сключения между УО и водещия партньор, основен договор от 10.04.2024 г. /л. 94 и сл./ за предоставяне на субсидия от ЕФРР. Общият размер на бюджета на проекта, включващ средства от ЕФРР, национално съфинансиране и собствен принос е 2 906 595.00 евро, като общият размер на допустимите разходи на партньора СНЦ "АРИР – Стара Загора възлиза на 253 115.00 евро, от които по линия на ЕФРР -202 492.00 евро, национално съфинансиране - 37 967.25 евро /74 256.35 лв./ и собствен принос – 12 655.75 евро. Сумата, представляваща национално съфинансиране представлява 15% от общия размер на допустимите разходи на партньора.

В чл. 26, ал. 1 от сключения договор за предоставяне на национално сьфинансиране, изрично е записано, че партньорът следва да избягва конфликт на интереси, включително и относно неговите служители.

Съгласно чл. 26, ал. 2 партньорът трябва да предприеме всички необходими мерки, за да предотврати или прекрати всяка ситуация, която може да компрометира независимото и обективно изпълнение на договора. В чл. 26, ал. 3 от договора е посочено, че партньорът е длъжен да не допуска конфликт на интереси при провеждането на процедурите за възлагане на обществени поръчки за дейностите, включени в проекта.

Със Заповед №01-А-Green Smart Med от 02.01.2024г. за периода 02.01.2024г-31-01.2024г, Заповед №02-А-Green Smart Med/01.02.2024г за периода 01.02.2024г-29.02.2024г и Заповед №№03-А-Green Smart Med/01.03.2024г за периода 01.13.20204г-31.12.2024г, издадени от лицето, заемащо длъжността Изпълнителен директор са определени екипи по позиции за изпълнение на проекта, като същото лице е определило себе си на позиция „Ръководител екип“ и „Експерт по изпълнението“ в същия екип, който ще бъде ръководен и контролиран от Ръководителя. Със свои Заповеди №04-А-Green Smart Med/01.04.2024 г. и №05-А-Green Smart Med/10.05.2024г, лицето, заемащо длъжността Изпълнителен директор определя себе си като член на Управляващия комитет за периодите от 01.04.2024 г. до 30.09.2024 г. и от 10.05.2024 г. до 30.09.2024 г., в които е едновременно ръководител не екип и експерт по изпълнението.

С допълнително споразумение от 03.01.2024г към трудов договор №36/15.05.2008г на Изпълнителния директор на Сдружението се определя допълнително заплащане към основното трудово възнаграждение за работа по проекти като размера му се поставя в зависимост от продължителността на работа по проекта и анализ на свършената работа – контрола на изпълнението е правомощие на Ръководителя на екипа и това е първият факт, доказващ частния интерес, който е в основата на конфликта на интереси. Анализа на работата на лицето като експерт по изпълнението ще се извършва от същото лице, но в качеството му на Ръководител на екипа тоест от същото лице зависи дали ще направи такъв анализ на собствената си работа, който да доведе до по-висок размер на доплащането към основното му трудово възнаграждение. Освен това допълнителното споразумение от 03.01.2024г обсъдено съвместно с факта, че Заповед №01- Green Smart Med/02.01.2024г се представя едва с Възражението по чл.73 ал.2 от ЗУСЕФСУ, но не е приложена по време на проверката, нито е налична в JEMS, доказва основателността на твърдението на ответника, че тя е изготвена с цел опровергаване на констатациите по Уведомителното писмо. Заповед №01 Green Smart Med/02.01.2024г на Председателя на УС е без достоверна дата и поради това се счита за съставена на датата, след която не би могло да бъде подписана и това е момента на представяне на възражението по чл.73 ал.2 от ЗУСЕФСУ. Тя не кореспондира така, както кореспондират между себе си частните диспозитивни документи – посочените от ответника Заповеди, издадени от Изпълнителния директор и Допълнителното споразумение от 03.01.2024г, поради чиято дата и Председателя на УС твърди, че ново представената заповед е изготвена на същия ден – 02.01.2024г, на която и първата заповед на Изпълнителният директор за определяне на екип, но малко по-рано. Това твърдение не може да се приеме за доказано, защото час на изготвяне на представената с възражението заповед на Председателя на УС няма, нито датата е достоверна, но Допълнителното споразумение и анексите към него кореспондират със съдържанието на Заповедите на Изпълнителния директор, с които определя себе си за Ръководител на екип и за експерт по изпълнението в същия екип, съответно за член на Управляващия комитет. От продължителността на работата по проекта и от анализа на свършената работа, които се определят изцяло от Изпълнителния директор зависи размера на доплащането към основното му трудово възнаграждение. С Анекс №003/03.01.2023г към Трудов договор №36/15.05.2008 и към ДС №1/03.01.2023г във връзка с изпълнението на проекти с участието на АРИР-Стара Загора / процесния проект е по т.7/ е определено, че на Изпълнителния директор, считано от 01.01.2024г се възлага участие в изпълнението на проекта. Не би имало необходимост с този Анекс да се възлага участие в проекта – не определено като позиция, функции, или по друг начин, ако бе вярно, че на 02.01.2024г е изготвена Заповедта, представена с възражението, с която Председателя на УС определя Изпълнителния директор за Ръководител на екипа на АРИР и за член на Управляващия комитет по процесния проект, считано от 01.01.20204г до 30.09.2026г. И обратно – ако тази Заповед бе издадена действително преди 03.01.2024г, то тогава в Допълнителното споразумение и в Анекса от 03.01.20204г би било посочено, че доплащането към основното трудово възнаграждение се дължи за работата на Изпълнителния директор като Ръководител на екипа и като член на Управляващия комитет по този проект.

Изложеното е достатъчно да отхвърли възраженията по фактите, изложени от жалбоподателя в хода на административното производство.

Правните му съображения също не се подкрепят от приложимото право, нито правото на труд може да бъде в конфликт със забраната за ситуации, попадащи под определението за конфликт на интереси. Напротив, правото на труд се упражнява без да се допуска ситуация на конфликт на интереси. Правните норми –принципи не се изключват помежду и в случая правото на труд като основно човешко право и принципите за прозрачно и обективно управление и разходване на безвъзмездната финансова помощ, гарантиращи защита на бюджета на ЕС са в основата на приложените от ответника материални норми. Правните принципи способстват за прилагане на материалните правила като разкриват и тяхното съдържание.

Правото на труд на Изпълнителния директор, чрез участието му в проекта следва да бъде упражнено при спазване на забраната за недопускане на ситуация, която се определя като конфликт на интереси и която изключва да са спазени принципите гаранции за не накърняване на бюджета на ЕС. Той се счита накърнен и от формални нарушения, които предпоставят, създават условия за разходване на бюджетните средства не по правилата за прозрачност и обективност. Това означава правилото, че нередност е налице и тогава, когато разходите са неправомерни – отчетени въз основа на дейност, с която се нарушават приложимото право. Дейността, за която се предоставя безвъзмездна финансова помощ трябва да е извършена при спазване на националното законодателство и на приложимото право на ЕС, като в противен случай разходите за нейното извършване ще бъдат неправомерно изплатени. Нередност означава всяко нарушение на приложимото право, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза, чрез начисляване на неправомерен разход в този бюджет. Какво означава не правомерен разход – такъв, който се изплаща въз основа на нарушение, допуснато като порок при извършване на дейността, за която е отпусната финансовата помощ.

Следователно, ако нарушението е действие или бездействие, съпътстващо дейността по проекта, за която се начислява разход в бюджета на ЕС, то е осъществен и състава на нередността. Разхода в случая е неправомерен, защото представлява възнаграждение, което ще се изплати от финансирането по договора, но това възнаграждение е определено в ситуация на конфликт на интереси тоест представлява неправомерен разход за бюджета на ЕС. Правото на труд не предполага упражняването му срещу възнаграждение, което се изплаща от безвъзмездна финансова помощ и е определено по начин, който е в разрез със забраните, охраняващи финансовите интереси на фондовете. Настоящият случай, и без да се цитиран Насоките, е пример за зависимост на възнаграждението от този, който ще определи сам предмета, обема, продължителността на работата си и ще направил анализ на количеството, качеството и спазването на графика за изпълнение на дейностите. Член на екипа по изпълнението в качеството си на Ръководител на същия екип ще анализира онези елементи, от които зависи размера на доплащането към трудовото му възнаграждение.

Конфликт на интереси по смисъла на 61 от Регламент /ЕС, Евратом“ 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета е ситуация - обективна, при която безпристрастното упражняване на функциите на финансов участник или друго лице по §1 е опорочено, поради семейния или емоционалния живот, политическа или национална принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг пряк или косвен личен интерес. Достатъчно е да съществува такъв интерес, който може да попречи на посочените лица да бъдат обективни и безпристрастни. Те самите може и да са способни да останат обективни и безпристрастни, но това тяхно субективно качество не може да бъде елемент на правна нормата, която има за цел да гарантира изключване на ситуация на пристрастност. Поради тази причина и правната норма изисква при наличие на интерес да бъде прекратена всяка дейност на съответното лице, участващо в изпълнението на бюджета. Касае се за императивна гаранция за безпристрастност и обективност, поради което установеният личен финансов интерес на Изпълнителния директор не позволява участието му като Ръководител на екип и едновременно като експерт по изпълнението. Като Ръководител не екип има интерес с оглед Допълнителното споразумение и Анексите да анализира своята работа по начин, който да му осигури доплащането, а то е разход за бюджета на ЕС.

Ответникът претендира възнаграждение в максимален размер по чл.24 от Наредбата за правната помощ, но няма основание да бъде присъден с оглед проведеното едно съдебно заседание и установения до момента размер на неправомерно определеното възнаграждение от 1936.46 евро. Спорът не се отличава и с фактическа или правна сложност – повдигнат е спор по един факт, относно представената с възражението заповед. Правната норма на определението за конфликт на интереси е изяснена и от съдебната практика.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172 ал.2 от АПК, Административен съд Стара Загора

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Агенция за регионално икономическо развитие – Стара Загора ЕИК ********* против Решение №РД-02-14-2423/22.11.2024г. на Директора на дирекция "Управление на териториално сътрудничество при МРРБ и Ръководител на Националния орган по Програма Интеррег VI-Б „Евро-Средиземноморски басейн“ /Euro-MED/ 2021-2027 г.

ОСЪЖДА „Агенция за регионално икономическо развитие – Стара Загора ЕИК ********* да заплати на Министерство на регионалното развитие и благоустройството на Република България сумата от 100.00 лв. /сто /, представляваща възнаграждение за юрисконсулт.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: