РЕШЕНИЕ
№ 1316
гр. Пазарджик, 29.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, XVII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети октомври през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Ани Харизанова
при участието на секретаря Наталия Димитрова
като разгледа докладваното от Ани Харизанова Гражданско дело №
20255220102238 по описа за 2025 година
Производството по делото е образувано по искова молба от К. К. Д. с ЕГН
********** от село Виноградец, община Септември, ул............., чрез пълномощника му
адв.М. П. срещу Община Септември с ЕИК ************* с адрес град Септември,
ул....................,в обстоятелствената част на която се твърди, че с Решение №163-МИ от
24.06.2024 г на Общинска избирателна комисия Септември ищецът е обявен за избран за
общински съветник в ОбС Септември. Клетвата като такъв е положил на заседанието на
ОбС, проведено на 24.06.2025 г. Ищецът твърди, че в ОбС е член на Постоянната комисия
по „Образование, култура, социална политика и обществено здраве, с компетентност в
областта на образованието, науката, развитието и закрилата на културата, здравеопазването,
социалните дейности, възпитанието, закрилата и развитието на младежта и децата,
физическата култура и спорт“. Длъжността на общинския съветник е изборна съгласно чл.
138 от Конституцията на Република България и за изпълнението й общинският съветник
получава доходи. Съгласно чл. 34, ал. 1 ЗМСМА общинският съветник получава
възнаграждение за участието си в заседанията на Общинския съвет и на неговите комисии,
като възнаграждението се определя с решение на общинския съвет, прието със съответното
мнозинство.Твърди се, че правото на възнаграждение на общинския съветник за участието
му в работата на ОбС Септември и в неговите комисии е уредено и в Правилника за
организацията и дейността на Общински съвет на Община Септември и взаимодействието
1
му с общинска администрация, регламентиращ дейността на ОбС Септември за мандат 2023-
2027 г./чл.22, ал.З, т. 1 и 2 и ал.4 от Правилника/. Съгласно чл.24, ал.4 от Правилника
средствата за възнаграждение на общинските съветници, както и пътните и други разноски
се осигуряват от общинския бюджет в рамките на бюджета, предвиден за общинския
съвет.Месечното възнаграждение на общинския съветник в ОбС Септември за мандат 2023-
2027 г е определено с Решение №56, взето с Протокол №06 от редовно заседание на
Общински съвет гр. Септември, проведено на 30.01.2024г., и е в размер на 65% от средната
брутна заплата на Общинската администрация за съответния месец, за участие в заседания
на Общинския съвет и неговите постоянни комисии.
Твърди, че до настоящия момент на него не му е изплатено нито едно от иначе
начислените му от Община Септември дължими месечни възнаграждения. Така за периода
от м. юни 2024 г до м. март 2025 г вкл. дължимите и неплатени от Община Септември
месечни брутни възнаграждения за работата му като общински съветник възлизат на общата
сума от 10 150.17 лв., от която сума дължимите му и неизплатени от Община Септември
нетни възнаграждения са в общ размер 7876.33 лв. /седем хиляди осемстотин седемдесет и
шест лева и тридесет и три стотинки/, както следва:
За м. юни 2024 г - дължимо и неизплатено нетно месечно възнаграждение в размер
на 429.21 лв., отговарящо на брутно възнаграждение в размер на 553.11 лв.
За м. юли 2024 г - дължимо и неизплатено нетно месечно възнаграждение в размер
на 770.50 лв., отговарящо на брутно възнаграждение в размер на 992.92 лв.
За м. август 2024 г - дължимо и неизплатено нетно месечно възнаграждение в
размер на 837.59 лв., отговарящо на брутно възнаграждение в размер на 1079.40 лв.
За м. септември 2024 г - дължимо и неизплатено нетно месечно
възнаграждение в размер на 840.38 лв., отговарящо на брутно възнаграждение в размер на
1083.00 лв.;
За м. октомври 2024 г - дължимо и неизплатено нетно месено
възнаграждение в размер на 807.06 лв., отговарящо на брутно възнаграждение в размер на
1040.04 лв. ;
За м. ноември 2024 г - дължимо и неизплатено месечно възнаграждение нетно в
размер на 829.21 лв. , отговарящо на брутно възнаграждение в размер на 1068.60 лв.;
За м. декември 2024 г - дължимо и неизплатено месечно възнаграждение нетно в
размер на 826.63 лв., отговарящо на брутно възнаграждение в размер на 1065.28 лв. ;
За м. януари 2025 г - дължимо и неизплатено месечно възнаграждение нетно в
размер на 830.75 лв. , отговарящо на брутно възнаграждение в размер на 1070.58 лв. ;
2
За м. февруари 2025 г - дължимо и неизплатено месечно възнаграждение нетно в
размер на 836.27 лв., отговарящо на брутно възнаграждение в размер на 1077.70 лв.;
За м. март 2025 г - дължимо и неизплатено месечно възнаграждение нетно в размер
на 868.73 лв., отговарящо на брутно възнаграждение в размер на 1119.54 лв.;
Твърди се, че на някои от съветниците възнаграждения за този период /или за част от
него/ възнагражденията са изплатени от ответната община.Твърди се,че за доброволно
плащане, получена от ответната община на 02.04.2025 г. ответникът е поканил кмета на
Община Септември в едномесечен срок да му плати доброволно горните суми, което не е
сторено в указания срок.
Моли се съдът да постановите решение, с което да осъди Община Септември да
изплати на ответника общата сума от 7876.33 лв., представляваща сбора от дължимите му и
неизплатени месечни нетни възнаграждения за работата му като общински съветник в ОбС
Септември за периода от месец юни 2024 г до месец март 2025 г вкл., подробно посочени
помесечно по-горе.
Претендират се сторените по делото разноски.В подкрепа на твърденията си ищецът
ангажира доказателства.
В срока по чл. 131 от ГПК от ответника е постъпил писмен отговор, с който не се
оспорват твърденията, че ищецът е изпълнявал длъжността общински съветник в Общински
съвет-Септември, считано то 24.06.2024г. както и че е бил член на сочената постоянна
комисия при ОбС-Септември. Не се оспорва твърдението , че за участието му в постоянни
комисии и общински сесии му се дължи възнаграждение. Сочи се, че размерът на месечните
възнаграждения на общинските съветници е определен с Решение №56, взето с Протокол
№6 от заседание на Общински съвет Септември, проведено на 30.01.2024г. Не се оспорва
твърдението, че Общината не е платила на ищеца дължите му нетни възнаграждения за
периода месец юни 2024г месец март 2025г. Искът се оспорва по размер. С отговора не са
направени доказателствени искания.
В съдебно заседание ищецът, чрез пълномощника си, поддържа предявените искове.
Прави уточнени, че се претендират нетните възнаграждения за исковия период. По реда на
чл.214 от ГПК е допуснато изменение на част от претенциите и същите да се считат
предявени както следва:1/ за месец юни 2024г неизплатено възнаграждение в размер
429.20лв., 2/ за месец юли 2024г неизплатено възнаграждение в размер на 770.49лв.3/ за
месец септември 2024г неизплатено възнаграждение в размер на 840.37лв., за месец
октомври неизплатено възнаграждение в размер на 807.05лв.или общо претендираната е в
размер на 7876.29лв. Подробни съображения по съществото на спора за развити в хода на
устните състезания.
3
В съдебно заседание ответната Община Септември, чрез пълномощника си,
поддържа заявеното в писмения отговор.
Пазарджишкият районен съд след като се запозна с изложените в исковата молба
фактически твърдения, след като съобрази становищата на страните и след анализ на
доказателствата поотделно и в съвкупност, след спазване разпоредбите на чл.12 и чл.235 от
ГПК по вътрешно убеждение, прие за установено следното от фактическа страна.
Между страните не е спорно, а и от приетите писмени доказателства се установява,
че считано от 24.06.2024г. ищецът изпълнява изборната длъжност общински съветник в
Общински съвет Септември. Не спорно, че е член на постоянна комисия по „Образование,
култура, социална политика и обществено здраве“. Не е спорно, че в качеството си на
общински съветник ищецът е участвал в заседанията на Общинския съвет и на неговите
комисии.
С решение №56, взето с Протокол №6 от заседание на Общински съвет Септември,
проведено на 30.01.2024г.е определен размера на месечните възнаграждения на общинските
съветници,а именно 65% от средната брутна заплата на Общинската администрация за
съответния месец.
За изясняване на спора от фактическа страна по делото бе изслушана съдебно-
счетоводна експертиза, чието заключение съдът кредитира като компетентно и обосновано
изготвено и неоспорено от страните.Вещото лице след съобразяване на средната брутна
работна заплата на Общинската администрация за съответния месец за исковия период и
съблюдавайки решение №56, взето с протокол №6 на редовно заседание на Общински съвет
, проведено на 30.01.2024г., съгласно което определения размер на възнаграждение на
общинските съветници е 65% от брутната работна заплата на общинската администрация за
съответния месец установило, че начисленото, но неизплатено на ищеца възнаграждение
като нетна сума е в общ размер на 7 876.29лв.и помесечно е както следва: месец юни
2024г.-429.20лв., месец юли 2024г.-770.49лв., за месец август 2024г.-837.59лв., за месец
септември 2024г.-840.37лв., за месец октомври 2024г.-807.05лв., за месец ноември 2024г.-
829.21лв., за месец декември 2024г.-826.63лв., за месец януари 2025г.-830.75лв., за месец
февруари 2025г.-836.27лв. и за месец март 2025г.-868.73лв.
Въз основа на така очертаната по делото фактическа обстановка от правна страна
съдът прави следните изводи:
Предявен е иск с правно основание чл.34 от ЗМСМА.
Длъжността на общинския съветник е изборна съгласно чл.138 от КРБ и за
изпълнението и общинският съветник получава доходи съгласно чл.34 от Закона за местното
самоуправление и местната администрация/ЗМСМА/. Според чл.34, ал.1 от ЗМСМА
4
възнаграждението, което получават общинските съветници е за участието им в заседания на
общинския съвет и неговите комисии, а размерът на възнаграждението се определя с
решение на общинския съвет. Осъществяваната от общинския съветник дейност на
заседания на общинския съвет и на неговите комисии представлява по своето естество
трудова дейност, тъй като се изразява в престирането на работна сила от страна на лицето
срещу определено възнаграждение без осъществяваната дейност да е свързана с постигането
на краен резултат / в т.см.решение №60233/04.04.2022г. по гр.д.№724/2021г на ВКС четвърто
г.о./
Безспорно се установи по делото, а и този релевантен факт не бе спорен, че през
исковия период месец юни 2024г.- месец март 2025г. ищецът е бил общински съветник в
Община Септември. Безспорно се установи, че през исковия период ищецът е участвал както
в заседания на Общинския съвет , така и на неговите комисии и в частност като член на
постоянната комисия по „Образование, култура, социална политика и обществено здраве“,
тоест същият добросъвестно е престирал работната си сила.Не се наведоха по делото
възражения, нито доказателства от ответната страна при престацията на своя труд ищецът да
се е отклонявал от параметрите на своите функции като общински съветник,
регламентирани в чл.33 от ЗМСМА. Поради това за ответната община е възникнала
насрещното задължение по чл.34 от ЗМСМА във вр.с чл.128, т.2 от КТ да заплаща
дължимото му се възнаграждение в установените срокове. Тук е мястото да се посочи, че
ответникът не оспори основанието на иска. Единственото му възражение бе досежно
неговия размер.
Установи се, че с решение №56, взето с протокол №6 от 30.01.2024г. на ОбС-
Септември е определен размера на възнагражденията на общинските съветници да е 65% от
средната брутна работна заплата на общинската администрация.
Установи се от кредитираното с пълно доверие заключение по изслушаната съдебно-
счетоводна експертиза, че за исковия период на ищеца са начислени , но неизплатени нетни
възнаграждения в общ размер от 7 876.29лв.,помесечно както следва: : месец юни 2024г.-
429.20лв., месец юли 2024г.-770.49лв., за месец август 2024г.-837.59лв., за месец септември
2024г.-840.37лв., за месец октомври 2024г.-807.05лв., за месец ноември 2024г.-829.21лв., за
месец декември 2024г.-826.63лв., за месец януари 2025г.-830.75лв., за месец февруари 2025г.-
836.27лв. и за месец март 2025г.-868.73лв.
Предвид изложеното предявения иск се явява изцяло основателен и следва да бъда
уважен.
По разноските:
Предвид изхода на делото и на основание чл.78, ал.1 от ГПК ответникът следва да
5
заплати на ищеца общо сумата от 1915.05лв. разноски по делото/ съгласно представения
списък по чл.80 от ГПК/, от които 315лв. държавна такса, 400лв. за вещо лице и 1200лв.
адвокатско възнаграждение.
Воден от горното Пазарджишкият районен съд
РЕШИ:
ОСЪЖДА Община Септември с ЕИК ************ с адрес град Септември,
ул.............., представлявана от кмета В. Й. Р. да заплати на К. К. Д. с ЕГН ********** от село
Виноградец, община Септември, ул............. общо сумата 7 876.29лв., представляваща сбора
от дължими, но неизплатени месечни нетни възнаграждения за работата му като общински
съветник в ОбС Септември за периода месец юни 2024г- месец март 2025г както следва:
месец юни 2024г.-429.20лв., месец юли 2024г.-770.49лв., за месец август 2024г.-837.59лв., за
месец септември 2024г.-840.37лв., за месец октомври 2024г.-807.05лв., за месец ноември
2024г.-829.21лв., за месец декември 2024г.-826.63лв., за месец януари 2025г.-830.75лв., за
месец февруари 2025г.-836.27лв. и за месец март 2025г.-868.73лв.
ОСЪЖДА Община Септември с ЕИК ************* с адрес град Септември,
ул................, представлявана от кмета В. Й. Р. да заплати на К. К. Д. с ЕГН ********** от
село Виноградец, община Септември, ул................... сумата 1915.05лв разноски по делото.
Решението е неокончателно и подлежи на обжалване с въззивна жалба пред Окръжен
съд-Пазарджик в двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Пазарджик: _______________________
6