№ 78
гр. Смолян, 13.09.2023 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – СМОЛЯН, ВТОРИ ТЪРГОВСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети септември през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Меденка М. Недкова
при участието на секретаря Мара Ат. Кермедчиева
Сложи за разглеждане докладваното от Меденка М. Недкова Търговско дело
№ 20235400900020 по описа за 2023 година.
На именното повикване в 10:00 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ И. Г. И.- редовно призован, се явява лично и с
пълномощника му адв. Д. Н. от АК-Ловеч- редовно упълномощен
отпреди.
ОТВЕТНИКЪТ "ГАРАНЦИОНЕН ФОНД" гр. София- редовно
призован, се представлява от пълномощника му адв. Т.П.- надлежно
упълномощен отпреди.
ОТВЕТНИКЪТ ЗАСТРАХОВАТЕЛНА КОМПАНИЯ "ЛЕВ ИНС"
АД гр.София- редовно призован, се представлява от пълномощника му
юрисконсулт Л.С., надлежно упълномощен отпреди.
СВИДЕТЕЛИТЕ С. И. Л. и З. Ч. К.- редовно призовани, се явяват
лично.
АДВ. Н. – Считам, че не са налице процесуални пречки по хода на
делото.
АДВ. П. – Моля да се даде ход на делото.
ЮРИСК. С. – Моля да се даде ход на делото.
Съдът счита, че не са налице процесуални пречки по хода на делото,
поради което
О П Р Е Д Е Л И:
1
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
АДВ. Н. – Поддържам предявения иск, нямам възражения по
проекто-доклада, да се приеме за окончателен по делото.
АДВ. П. – Поддържам изцяло отговора на ИМ на Гаранционен фонд
и допълнителния отговор, оспорвам изцяло предявените искове. Нямам
възражения по доклада на съда.
ЮРИСК. С. – Поддържам отговора, поддържам допълнителния
отговор на ЗК, оспорвам исковете, като неоснователни, нямам възражения по
доклада, да се приеме за окончателен по делото.
След като изслуша предварителните становища на пълномощниците
на страните и на основание чл. 146, ал. 1 ГПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
Приема за доклад по делото на проекто-доклада, изготвен с
Определение №85/14.07.2023 г. по т.д. № 20/2023 г. на ОС-Смолян.
По доказателствата и на основание чл. 157 ГПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
Приема и прилага като доказателство по настоящото дело ДП №
282/2021г. по описа на РУ на МВР-Смолян, прокурорска преписка
№2109/2021 г. по описа на РП-Смолян.
Съдът пристъпи към разпит на допуснатите свидетели, на които сне
самоличността, както следва:
С. И. Л. – български гражданин, 60 годишен, неженен, неосъждан,
работи като шофьор на автобус в „Р.е.“ АД гр.Смолян, без родствени връзки
и дела със страните по настоящето дело.
З. Ч. К. – българска гражданка, 60 годишна, неомъжена,
неосъждана, без родствени връзки и дела със страните по настоящото дело,
работи като автоконтрольор в „Р.е.“ АД гр. Смолян.
Р. Г.а С. – българска гражданка, 73 годишна, вдовица, неосъждана,
сестра на ищеца И. Г. И..
Свидетелката Р. С.- Желая да свидетелствам по делото.
Съдът напомни на всички свидетели за наказателната отговорност
по чл. 290 НК.
2
СВИДЕТЕЛИТЕ – Обещаха да кажат истината.
Разпитан свидетелят С. И. Л. обясни на съда: Работя като шофьор
на автобус в „Р.е.“ АД, гр. Смолян от 15 години. Много добре си спомням за
случая, за който се води делото: на 07.08.2021 г., аз бях на работа първа смяна
от 06 часа до 12,30 часа. На спирката от кино "Дружба" в Смолян, тръгвам от
спирката и пред кръстовището ме засича бял джип и завива към ул.
"Спартак". Натиснах спирачки, за да предотвратя катастрофа и да опазя
пътниците. Разстоянието между спирката и мястото, където ме засече джипът,
е по-малко от 20 м., скоростта, с която съм се движил не е била повече от 15-
20 км/ч.. Не успях да видя номера на джипа. В автобусите са сложени камери,
но те наблюдават само случващото се в салона на автобуса с пътниците, тези
камери нямат видимост за случващото се пред автобуса. Аз спрях рязко,
изведнъж чух шум, че пада човек, горе на платформата на автобуса, обърнах
се да видя, какво става с този човек. Кондукторката помогна на пътника,
пострадалия беше ищецът И. Г. И., когото виждам в залата. Имаше в автобуса
около 20 човека. Произшествието настъпи към 12 часа на обяд и затова
автобусът беше пълен, и може би затова пътникът И. И. не беше седнал на
седалка. След падането го бяха настанили на седалка. После имах смяна на
депото на гаража на „Р.е.“ АД, взех леката си кола, отидох в кв.Устово, взех
го бай И., който не беше слязъл от автобуса. Бай И. беше адекватен,
говореше, но не можеше да слезе от автобуса, аз го свалих от автобуса и със
собствения си лек автомобил го закарах в Бърза помощ. Разбрах, че имало
нещо по ставата на крака, има наранявания и ключицата. По главата нямаше
травма, не е имал черепно-мозъчна травма. Той тогава казваше, че го боли
крака и не може да ходи. Аз с още един друг човек му помогнахме да слезе от
автобуса, качих го в моя собствен автомобил и го закарах в болницата. Ходих
на свиждане на бай И. в болницата, и в дома му съм ходил. В дома му, когато
ходих да го видя, за него се грижеше сестра му, той беше на легло, беше
легнал. Той бързо се възстанови, защото го виждах по спирките, че започна
да си ходи, може би в рамките на месец мисля, че се възстанови. Аз видях
бай И. къде беше застанал в автобуса, беше така: като влезеш от пътническата
врата, той беше от дясната страна, а инвалидната седалка е от лявата страна.
Той не е могъл да се хване добре за тръбата и се е изпуснал. И. И. е инвалид и
се предвиждаше, и преди ПТП-то, с патерици. Инвалидното място беше
заето, не знам дали е било заето от инвалид. Някой му казваше да седне, той
3
не искаше да седне. Около него имаше 10 човека правостоящи. Аз бях с
малкия микробус. Всички седалки бяха заети. Между автобусите
разстоянието е 10 мин., не само на нашата линия, и на двойката и тройката.
Главният маршрут е един и същ за всички линии. В почивните дни
автобусите са през 35 мин. Другите фирми са с малко по-големи автобуси. И
ние имаме големи автобуси. Седалките за седящи пътници са 12 и 13
правостоящи, автобуса се води за 25 пътника.
На свидетеля да се изплатят разноски в размер на 20 лв. от внесения
депозит.
Разпитана свидетелката З. Ч. К.: От 10 години работя като
автоконтрольор в градските линии на „Р.е.“ АД гр.Смолян. Спомням си за
произшествието: на датата 07.08.2021г., беше около обяд, бяхме първа смяна
със С. Л. и пътувахме от кв.Каптажа за кв. Устово. Спряхме на спирка кино
„Дружба“. И. И. ходи с патерица и се качи в автобуса, автобусът беше пълен,
може би около 20 човека бяха. Моментално му се освободиха три места, една
двойна седалка и една единична до вратата. По принцип тази седалка до
вратата е за инвалиди и за майки с деца. И. И. категорично отказа да седне,
тръгна назад да върви и в този момент автобуса тръгна за кв.Устово. Точно на
кино „Дружба“, при отклонението за ул. „Спартак“, челно изскача черен
Джип и засече автобуса. Шофьорът на автобуса рязко удари спирачки, за да
предотврати удар с джипа, вътре пътниците успяха да се задържат, но И. И.
падна. В момента му исках карта и не можах да видя дали е успял да се хване
за лост в автобуса или за някоя от седалките. Той падна напред на
платформата, аз бях права на платформата и той падна дефакто назад, а не
напред. Аз веднага го вдигнах, заедно с един пътник ,и го сложихме на
седалка. Той се качи от кино „Дружба“ за кв.Райково. Той не искаше да слиза
и отказа да бъде закаран до бърза помощ и отиде в Устово. В Устово ми
помогнаха пътници да го свалим, защото от самия удар той беше изплашен,
И. И. не беше адекватен, не разбираше къде се намира, отказваше да слезе и в
Райково, и в Устово. Аз постоянно го питах, къде го боли, а той посочваше
горе на ръката. Аз знам, че го болят краката, от дълги години го познавам.
Свалихме го от автобуса в Устово, оставих го да седне на пейка, изчакахме
шофьора да дойде, да остави автобуса в гаража, да вземе неговата лична кола
и с нея да го закара до бърза помощ. Дойде С. Л., помогнахме му да го качи в
4
колата и да го закара в бърза помощ. Не съм разбрала, какви травми е
получил И. И.. Знам, че шофьорът е ходил постоянно на свиждане и в
болницата, и в дома му. В този момент таксувах пътниците и не можах да
видя номера на джипа. Автобусът тръгна от кино „Дружба“, бай И. ми показа
картата, джипа го видях преди да падне бай И.. Джипа изскочи, С. Л. заби
спирачки и бай И. падна. Камерата в автобуса не работеше, тези камери ни
ги спряха след Ковид пандемията може би, но камерата наблюдава в салона с
пътниците, не и напред. Бай И. има патерица с канадка, която му пасва на
ръката, тогава беше с нея, с една канадка беше. Микробусът не беше тръгнал
още, когато поисках картата му за проверка, той беше последния качил се
пътник. Докато извади картата, автобусът тръгна, той ми я показа по време
на движение, даже отзад пътници отново го подканиха да седне на седалка и
той пак отказа да седне. Когато падна и го вдигнахме с помощта на един
пътник, освободиха първата единична седалка и го настанихме там. Аз го
познавам поне от 10-15 години, понеже съм живяла в Райково на квартира, а
той живее там. Не мога да кажа от колко години се ходи с патерици и защо,
но последните една-две години И. И. се предвижва с канадка. И. И. имаше
нестабилна походка, когато се качваше в автобуса, аз му помогнах да се качи.
И пътници са му помагали да се качва в автобуса. Нямам представа, защо той
отказа да седне, но той беше неадекватен, когато се качи в автобуса, целият
беше жълт. Сега не намирам И. И. за прежълтял, тогава той беше непълно
неадекватен, даже го попитах, какво му е и той не ми отговори. Той почти
всеки ден пътува с автобус и го виждам.
На свидетелката З. К. да се изплатят разходи в размер на 20 лв. от
внесения депозит.
Разпитана свидетелката Р. Г.а С. обясни на съда: Аз съм сестра
на ищеца И. Г. И.. На 07.08.2021 г., надвечер се обади брат ми и каза, че е в
болницата в Смолян, че е претърпял катастрофа, в смисъл паднал е в автобуса
и са го настанили в Травматология, защото има счупена ключица на дясно
рамо и ключица на десен таз. Каза, че ще остане в болницата и му предлагат
операция. В момента никой не разполагахме със сумата от 4 000 лв., която
поискаха, защото и двамата сме пенсионери. Тогава го обездвижиха, не с
гипс. Каза ми, че ще остане в болница, но ще му трябва помощ от мен, когато
го изпишат. След 3 дена го изписаха и аз трябваше много спешно да се
придвижа от Силистра, където живея постоянно, до Смолян. Аз го гледах в
5
неговия дом, в кв. Райково. Дойдох след обяд, той вече беше придвижен от
племенницата и съпругът й. Племенницата е дъщеря на сестра ми, която
почина. Племенницата нямаше как да се грижи за брат ми, защото тя си има
семейство. Започна гледането на едно малко обездвижено дете, стоях в
Смолян около 3 месеца, преди Коледа се прибрах в Силистра. В началото
болките го притискаха и не му се ядеше. Всяко допълнително движение явно
му тежеше. Преди ПТП-то не беше инвалид, той се придвижваше с бастунче,
защото имаше износване на ставата на десен крак, по-скоро се подпираше. Аз
съм виждала брат си с бастун, когато съм идвала преди ПТП-то, ако е имал
патерица-канадка, аз не съм го виждала, но бастуна му служеше да бъде по
устойчив, с оглед износването на ставата. Казаха лекарите, че поне месец и
половина е необходимо да зарасне счупената ключица и таз. Самостоятелно
започна да се храни може би след месец. Аз му помагах да се облича, той
изпитваше голямо неудобство от това. Налагаше се да му помагам да се
изкъпе, защото не можеше сам да се обслужва. Брат ми е много борбена
личност и със силата на волята, след месец и половина, започна сам да се
храни, да се облича, в общи линии бавно, бавно, но още имаше нужда, когато
аз си тръгнах след три месеца брат ми още не беше се възстановил, но се
наложи да се прибера в Силистра, защото и аз имам семейство. За тези три
месеца, които се грижех той изпитваше силни болки и страдания. Ние спяхме
в две съседни стаи с отворени врати, аз го чувах, той бълнуваше, мислех, че
ме вика, имаше неспокоен сън, но като отивах той спеше. Питала съм брат
ми, какво е сънувал и той ми е обяснявал, че се връщал към кошмара си, имам
предвид катастрофата. Той по професия е часовникар и се занимаваше с
часовници, даже бяха му дали два часовника преди катастрофата, които той
трябваше да ги поправи. Но той не беше в състояние въобще да ги поправи,
дори не можеше да мисли и казваше, че тези часовници трябва да ги върне, но
аз не знам на кого са. Казах му да се обади на хората да дойдат да си ги
вземат, хората са казали „като ти мине, тогава ще ги направиш“, но той не
беше в състояние да върши тая работа, даже и до сега. Преди ми викаше „дай
да ти видя часовника, да видя добре ли е“, а сега не се занимава и отказва на
хората. Аз не съм непрекъснато с него, но поне във времето, в което се
срещаме след инцидента, той е много внимателен, даже и на мен ми казва:
„чакай , чакай, не бързай да пресичаш, не бързай“ и като че ли почна да ме
пази, имайки предвид собствения си опит. Мисля, че има страх да се качва на
6
автобуси и винаги абсолютно винаги сяда на седалка като се качи. Аз съм
благодарна, че И. имаше приятели и непосредствено след инцидента дойдоха
доста хора да го видят, след това имаше необходимост да се среща с хора, но
пък и самата ситуация го потискаше и избягваше срещите. Той се
притесняваше, че не може да стане, да посрещне приятелите си. Когато моите
деца дойдоха непосредствено след катастрофата, той изпитваше страшно
неудобство, че не може да стане да си посрещне племенниците, а и след това
движенията му не бяха такива като собственик на къщата, започна да се
движи много внимателно и обрано в собствения си дом. Той изпитваше
непрекъснато болки от травмите от катастрофата, непрекъснато, макар и
лежейки той като се сети или чуе по телевизията за болкоуспокояващи и аз
бягах в аптеката и го купувах, той пробваше, кое лекарство ще му помогне,
явно е изпитвал нужда, значи непрекъснато е изпитвал дискомфорт и болка.
В момента го боли в местата на травмата, където е получил. Преди една
година бяхме заедно, той се движеше по-дългите разстояния с две патерици, а
сега е с канадка, но ако се наложи да ходим на по-дълго разстояние пак е с
две патерици. При промяна на времето има оплаквания от болки в счупеното
място, и на ключицата, и на таза. Той не е имал проблеми с кръвното налягане
и сега няма. Имаше дегенеративни проблеми в дясната става. Лично аз не
знам, не ми се е оплаквал от други заболявания. С паметта беше в нормално
състояние, малко недочува с възрастта. Преди инцидента поне по два пъти се
виждахме, а след инцидента идвам по три пъти в Смолян, защото и моите
деца като дойдат на Пампорово ме вземат. Аз съм пансионерка и не мога да
си позволя да идвам повече.
СТРАНИТЕ – Нямаме въпроси към свидетелката.
АДВ. П. – Моля да назначите комплексна съдебно-медицинска и
автотехническа експертиза.
ЮРИСК. Л. – Съгласен съм за комплексна експертиза.
Съдът счита делото за неизяснено от фактическа страна.
Основателно е искането да бъде назначена комплексна съдебно-медицинска и
автотехническа експертиза, със задачи, продробно посочени в исковата молба
и в отговорите на исковата молба на двамата ответници, поради което и на
основание чл.197ал.1 ГПК
О П Р Е Д Е Л И :
7
НАЗНАЧАВА комплексна съдебно медицинска и
автотехническа експертиза, която възлага на вещите лица Д.-съдебен лекар
в УМБАЛ "Свети Георги" ЕАД гр.Пловдив и и., при депозит в размер на 1000
лв., вносим по равно от двамата ответници /от двамата по 500 лв./, в 7 дневен
срок, считано от днес, по сметката на ОС-Смолян за вещи лица и свидетели,
които след като се запознаят с доказателствата по делото, да отговорят на
следните въпроси:
1. Какъв е вида на получените на 07.08.2021 г. от И. Г. И., ЕГН
********** телесни повреди?
2. В следствие на ПГП-то от 07.08.2021г. и в причинно-следствена
връзка е него ли са получените телесни повреди от И. Г. И., ЕГН **********?
3. За какъв период от време след злополуката И. Г. И., ЕГН
********** е изпитвал болки и страдания, причинени от травмите, получени
в резултат на ПТП?
4. С какъв интензитет са били претърпените от И. Г. И., ЕГН
********** болки и страдания?
5. Отзвучали ли са всички травми и ако да за какъв период от време?
6. Ще продължи ли да изпитва болки от получените травми и за в
бъдеще, и ако да от кои?
7. Да се определи механизмът на настъпилото на 07.08.2021г. ПТП-
то, като вещото лице и. проучи имали камери в близост по мястото на
настъпване на произшествието и ако има-запазен ли е записът от
07.08.2021год., периода от 11.00часа до 13.00часа Ако записът е запазен, да се
изследва съдържанието му за пълно изясняване на механизма на ПТП-то.
8. Да се определят причините довели до настъпване на ПТП-то?
9. Каква е конфигурацията на пътя в момента на ПТП - платно,
осветление, атмосферни условия, време от денонощието?
10. Хоризонтална и вертикална маркировка при мястото на ПТП?
11. Има ли констатирани следи и конкретни данни от увреждане по
автобуса, които да са вследствие съприкосновението между
неидентифицираното МПС и автобуса и къде са те?
12. Предотвратимо ли е било ПТП чрез действия от страна на водача
8
на автобуса?
13. Какъв е механизма на произшествието и на получаване на
травматичните увреждания на И. И.?
14. В какви параметри са обичайните инерционни сили действащи
върху телата на пътниците в автобуса при спиране?
15. При установената скорост на движение и внезапно спиране,
обичайните инерционни сили ли са действали върху телата на пътниците в
автобуса?
16. Какви са възможните причини за произшествието от техническа
гледна точка?
17. В процесния случай можеше ли да се предотврати настъпилите
или част от тях травматични увреждания при И. И. при положение, че същият
се е държал за преградите/дръжките/осигурителните тръби в автобуса и е бил
е патерица-канадка?
18. В процесния случай можеше ли да се предотврати настъпилите
или част от тях травматични увреждания при И. И. при положение, че същият
се е държал достатъчно здраво за преградите/дръжките/осигурителните тръби
в автобуса?
19. Какво е физическото състояние на И. И. към днешна дата?
20. Може ли със сигурност да се каже, че всички приложени фактури
и фискални бонове са напълно относими към лечението на посочените от И.
И. диагнози?
21. Какво е било физическото състояние на И. И. преди настъпване
на процесното ПТП?
22. Здравословното му състояние преди инцидента, повлияло ли е
върху запазването на равновесия в автобуса?
23. При определяне на механизма на транспортния инцидент да се
даде отговор дали водача на превозното средство е извършил „рязко” спиране
и какви са техническите причини за това действие. Да се определи какви са
техническите условия, за да се приеме, че е налице „рязко” спиране и дали
стабилно държащ се пътник има възможност да се противопостави на
възникналата инерционна сила при спирането.
9
24. В случай, че инцидент е настъпил при потегляне/спиране на
превозно средство, да се даде отговор дали стабилно държащ се пътник има
възможност да се противопостави на възникналата инерционна сила при
потеглянето / спирането предвид положителното ускорение при нормално
потегляне/спиране на превозно средство от конкретния тип?
25. Предотвратимо ли е било произшествието за пътуващ в салона
на микробуса и при какви условия?
26.Като съобрази медицинската документация, съставена по
отношение на ищеца в МБАЛ „Д-р Братан Шукеров” АД гр.Смолян да посочи
какво е установеното чрез КТ състояние на И. И. при прегледа, извършен на
07.08.2021г., установена ли е и с какви образни изследвания фрактура на кост,
на коя кост и какъв е вида на фрактурата?
27. Диагностицирано ли е при ищеца, в периода от 07.08.2021г. до
23.08.2021г. счупване на ацетабулума вляво?
28. Нововъзникнала ли е била фрактурата и предвид данните от
образните изследвания, каква е приблизително нейната давност?
29. Какъв е обичайният период за костно зарастване/консолидиране
на фрактури от вида на тази, сочена от ищеца, като се посочи дали се отнася
до спукване, прекъсване или до разместено счупване?
30. Какъв е обичайният период за възстановяване от травми от вида,
като посочената при ищеца?
31.Налице ли са медицински данни за незавършено възстановяване
на ищеца от счупване на фрактура на главата на десния хумерус,
неразместена петрохантерна фрактура на дясна бедрена кост, какви са
медицинските причини за това и провеждано ли е лечение на ищеца след
10.08.2021г. по отношение на счупванията, кога, къде и в какво се е изразило
лечението? Какви са постигнатите резултати от допълнително проведеното
лечение?
32.. Щеше ли И. И. да падне в автобуса, ако беше седнал на
седалка, при това рязко спиране, и евентуално, какви травматични
увреждания би получил, ако беше седнал на седалка в автобуса.
ЮРИСК. Л. - Възразявам за назначаване на съдебно
психологическата експертиза.
10
Съдът обяви, че ще назначи СПЕ ако се налага за изясняване на
фактическата обстановка по делото, след като изслуша заключението по
комплексната СМЕАТЕ.
АДВ. П. - Представям Ви молба във връзка с доказателствената
тежест, като правя искане: моля да изискате GPS координатите на микробус
„Ивеко Дейли“, рег. № СМ 3259 АТ за дата 07.08.2021 г., ведно с данните от
ddt-файла в електронен вариант и на хартиен носител от фирма „Р.е.“ АД
гр.Смолян, или да бъде издадено съдебно удостоверение на вещото лице, за
да се снабди с тези данни.
Съдът счита за основателно искането на пълномощника на
ответника адв. П. да се изиска от третото неучастващо лице „Р.е.“ АД гр.
Смолян GPS координатите на микробус „Ивеко Дейли“, рег. № СМ 3259 АТ
за дата 07.08.2021 г., ведно с данните от ddt-файла в електронен вариант и на
хартиен носител, които данни са необходими и допустими при изготвяне на
автотехническата експертиза, като тези данни да бъдат съобразени с графика
на автобуса за деня и с часа на настъпване на ПТП-то.
По гореизложеното и на основание чл.192ал.1 ГПК съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ЗАДЪЛЖАВА третото лице „Р.е.“ АД гр. Смолян, в 7 дневен срок,
от получаване на съобщението на съда, да представи като доказателство по
настоящото дело, в електронен вариант и на хартиен носител, GPS
координатите на микробус „Ивеко Дейли“, с рег. № СМ 3259 АТ за 07.08.2021
г., ведно с данните от ddt-файла, като се съобрази с графика на автобуса
/маршрута / за деня и с часа на настъпване на ПТП-то.
ОТЛАГА И НАСРОЧВА ДЕЛОТО 01.11.2023 в 10,30часа, за
която дата и час страните са надлежно уведомени, ищецът лично и чрез
пълномощника му, а ответниците чрез пълномощниците им.
Да се призоват редовно вещите лица и. и Д. по назначената
комплексна съдебно медицинска и автотехническа експертиза.
Съдът указва на страните, че делото се предава на вещите лица за
озготвяне на заключение по назначената експертиза, след представяне на съда
на доказателство за платен депозит за изготвяне на заключението.
11
Протоколът написан в с.з.
Заседанието закрито в 11,30ч.
Съдия при Окръжен съд – Смолян: _______________________
Секретар: _______________________
12