Определение по дело №695/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 928
Дата: 4 април 2023 г.
Съдия: Борислав Георгиев Милачков
Дело: 20237050700695
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№………………2023 г.                                                                                          гр. Варна

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, двадесет и четвърти състав

на трети април 2023 г., в закрито заседание

в следния състав:     

            ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОРИСЛАВ МИЛАЧКОВ

като разгледа докладваното от председателя

административно дело №695 по описа за 2023 година

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.147, ал.3 от ДОПК, вр. чл.4, ал.1 изр. последно от ЗМДТ.

Производството по делото е образувано по жалба на К.Н.В., ЕГН **********, с адрес ***, чрез процесуален представител  срещу Решение №МД-РШ-045/22.11.2022 г. на Директора на дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, с което е оставена без разглеждане жалбата на В. срещу Акт за установяване на задължения по чл,107, ал.3 от ДОПК № МД-АУ-8365/18.10.2016 г., издаден от Н.Х.М.ст.инспектор в Дирекция "Местни данъци" - Община Варна.

В жалбата се застъпва становище за незаконосъобразност на решението, тъй като административният орган неправилно е приел същата за просрочена. Твърди се, че жалбоподателя не е бил уведомяван за издадения АУЗ и затова жалбата не е просрочена. Оспорва се връчването на акта по реда на чл.32 от ДОПК.

Ответника не изразява становище по жалбата.

За да се произнесе съдът установи следната фактическа обстановка.

Срещу  К.Н.В.,  е бил издаден Акт за установяване на задължения по чл,107, ал.3 от ДОПК № МД-АУ-8365/18.10.2016 г., издаден от Н.Х.М.ст.инспектор в Дирекция "Местни данъци" - Община Варна.

Срещу този акт В. е подал жалба на 14.04.2020 г. С Решение №МД-РШ-045/22.11.2022 г. на Директора на дирекция „Местни данъци“ при Община Варна е приел, че жалбата е просрочена и я е оставил без разглеждане. За да постанови това свое решение, директора е приел, че обжалвания АУЗ е връчен по реда на чл.32 от ДОПК още на 12.05.2017 г., като върху него е отбелязано, че е влязъл в законна сила на 26.05.2017 г.

Спорът в настоящото производство е именно дали Акт за установяване на задължения по чл,107, ал.3 от ДОПК № МД-АУ-8365/18.10.2016 г., е връчен по реда на чл.32 от ДОПК.

Съгласно чл.4, ал.1 от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Съответно за връчване на актовете следва да се спазят процедурите разписани в Глава VІ от ДОПК.

Въз основа на представените с административната преписка доказателства, съдът установи, че процесния АУЗ е изпратен на 19.10.2016 г. с обратна разписка чрез лицензиран пощенски оператор на адрес гр. София, * ****. 1. На 10.11.2016 г. актът е върнат в Дирекция „Местни данъци" като непотърсен от лицето. На 16.11.2016 г. с писмо peг. №МД-Т16О07063ВН, акта е изпратен на Дирекция „Общински приходи", отдел „ОП-Средец/Триадица“ към Столична община за извършване на процедура по връчване съгласно чл. 32 от ДОПК. Видно от известие за доставяне същият е получен на 18.11.2016г. и е заведен под вх. №ДСЦ16-ДИ09-22.

На 21.11.2016г. АУЗ № МД-АУ-8365/18.10.2016 г. е изпратен от Столична община, Дирекция „Общински приходи", отново с обратна разписка чрез лицензиран пощенски оператор на адрес гр. София, ул. ***** На 28.02.2017г. актът е върнат като е посочено, че лицето отсъства. На 06.03.2017г. акта е изпратен повторно на адрес гр. София, ******.1, * и на 10.04.2017г. отново е върнат като е посочено, че лицето отсъства.

На 18.04.2017г. с писмо с изх. №ДСЦ16-ДИ09-22/1/ Акт за установяване на задължения № МД-АУ-8365/18.10.2016 г. е върнат от Столична община, Дирекция „Общински приходи", поради невъзможност да бъде връчен на лицето.

Към преписката е приложено съобщение до К.Н.В., изготвено от орган по приходите – ст.инспектор Н.Н‘ да се яви в Дирекция „Местни данъци“ отдел „КРДПС“ в гр. Варна за връчване на АУЗ. Върху съобщението има изписан текст: „Дата на поставяне на съобщението: 28.04.2017 г.; Дата на сваляне на съобщението: 12.05.2017 г.

В процесното решение, административния орган е приел, че това съобщение е публикувано, в изпълнение на чл.32, ал.4 от ДОПК, на интернет страницата на Община Варна на 28.04.2017 г. и в 14-дневния срок по чл.32, ал.6 от ДОПК, К.В. не се е явил за връчване на акта. Посочено е, че съобщението е свалено от интернет страницата на 12.05.2017 г., след края на работния ден.

При тази фактическа обстановка, съдът намира жалбата за основателна по следните съображения:

За да се приеме, че един акт е връчен редовно по реда на чл.32 от ДОПК, органите по приходите трябва да докажат при условията на пълно доказване, че са изпълнили в цялост изискванията на закона, а именно:

Лицето, неговият представител или пълномощник, член на орган на управление или служител, определен да получава съобщения или книжа, да не е намерен на адреса за кореспонденция, след най-малко две посещения през 7 дни. Обстоятелствата по ал. 1 се удостоверяват с протокол за всяко посещение на адреса за кореспонденция.

В представените от ответника доказателства, съставляващи административната преписка липсват такива протоколи удостоверяващи най-малко две посещения на адреса през 7 дни. По делото са налице доказателства единствено за неколкократно изпращане на АУЗ чрез пощенски оператор, с обратна разписка, каквото изискване не е поставено в чл.32. Изискване за изпращане на писмо с обратна разписка е въведено в чл.32, ал.5 от ДОПК, но то касае изпращане на съобщението по чл.34, ал.4 от ДОПК, а не на АУЗ. Нещо повече, по делото липсват доказателства изискването на чл.34, ал.5 от ДОПК, за изпращане на писмо с обратна разписка заедно с поставяне на съобщението по чл.34, ал.4 от ДОПК, да е било спазено от органите по приходите.

На следващо място, от приложеното по делото съобщение не става ясно по никакъв начин и как е било оповестено. Изискването на чл.34, ал.4 от ДОПК е то да бъде поставено на определено за целта място в териториалната дирекция и едновременно с това да се публикува и в Интернет. Както беше посочено по-горе, от доказателствата по делото не може да се установи има ли в Община Варна определено за целта място? Поставено ли е съобщението на това място? Публикувано ли е в интернет? В приложеното по делото съобщение са посочени дата на поставяне и дата на сваляне, но не е посочено къде е било поставено и от къде е свалено.

В процесното решение административния орган е посочил, че това са датите на публикуване на съобщението в интернет и на свалянето му от страницата на Община Варна. Ако това твърдение на органа се приеме за вярно, трябва да се приеме със същата сила, че съобщението не е било поставено на определеното за това място, тъй като нито има твърдения за това, нито са представени съответните доказателства.

 Поради тази причина съдът намира, че не е спазена разпоредбата на чл.32, ал.1 от ДОПК, тъй като липсват протоколи от посещенията на адреса на жалбоподателя.

Не е спазена разпоредбата на чл.32, ал.4 от ДОПК, тъй като няма доказателства за поставяне на съобщението на определеното за целта място в дирекцията, както и, че е публикувано в интернет.

Не е спазена разпоредбата и на чл.32, ал.5 от ДОПК, тъй като по делото липсват доказателства за това, че заедно с поставяне на съобщението органът по приходите е изпратил и писмо с обратна разписка, както и електронно съобщение, в случай че лицето е посочило електронен адрес.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че жалбата предмет на настоящото производство е основателна, тъй като АУЗ не е бил връчен законосъобразно, по реда на чл.32 от ДОПК на 12.05.2017 г., както е приел решаващия орган.

Като е решил противното, административния орган е постановил едно незаконосъобразно решение, което следва да бъде отменено, а преписката върната за произнасяне по същество по реда на чл.155 от ДОПК.

 

Мотивиран от изложеното и на осн.чл.147, ал.3 от ДОПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ Решение №МД-РШ-045/22.11.2022 г. на Директора на дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, с което е оставена без разглеждане жалбата на В. срещу Акт за установяване на задължения по чл,107, ал.3 от ДОПК № МД-АУ-8365/18.10.2016 г., издаден от Н.Х.М.ст.инспектор в Дирекция "Местни данъци" - Община Варна.

 

ВРЪЩА преписката на Директора на дирекция „Местни данъци“ при Община Варна за продължаване на административното производство по обжалване на Акт за установяване на задължения по чл,107, ал.3 от ДОПК № МД-АУ-8365/18.10.2016 г., издаден от Н.Х.М.ст.инспектор в Дирекция "Местни данъци" - Община Варна.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: