О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 2094 10.10.2022г. град Стара Загора
Старозагорският
административен съд, ІІ състав, в закрито заседание на десети
октомври през две хиляди и двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ:
ГАЛИНА ДИНКОВА
при
секретар
и с
участието на прокурор
като
разгледа докладваното от съдия Г. Динкова административно дело № 772 по описа
за 2020г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 145
и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.35, ал.6 от
Закона за общинската собственост.
Образувано
е по жалба на Х.С.К. ***, подадена пред Административен съд - Сливен, изпратена
по подсъдност на Административен съд – Стара Загора, против Заповед № 414/
02.10.2020г. на Кмета на Община Твърдица, в частта й, с която е определено
жалбоподателят да заплати в касата на общината сума в размер на 132.00лв. с ДДС
за изготвената оценка от лицензиран оценител.
В
жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на заповедта в оспорената й
част, по съображения за нейната фактическа и правна необоснованост и
постановяването й в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон,
в частта относно възложеното в тежест на спечелилия търга участник заплащане на
парична сума за изготвяне на оценка от лицензиран оценител, за което възлагане
липсвало нормативно основание. Направеното е искане за отмяна на заповедта в
обжалваната й част.
Ответникът
по жалбата – Кмет на Община Твърдица, чрез пълномощника си по делото, поддържа,
че е отпаднал правния интерес за жалбоподателя от оспорването, като процесуална
предпоставка за допустимост на съдебното производство.
Въз основа на приложените по делото
доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:
Със Заповед № 414/ 02.10.2020г., издадена от
Кмета на Община Твърдица /в неоспорената й от жалбоподателя част/, на основание
чл.89 от Наредбата за придобиване, управление и разпореждане с общинско
имущество на Община Твърдица, проведен публичен търг с явно наддаване на
29.09.2020г. и съгласно протокол на Комисия, назначена със Заповед № 381 от
25.09.2020г. на Кмета на Община Твърдица, Х.С.К. е определен за купувач на
недвижим имот – частна общинска собственост с идентификатор 72165.507.2367 по КККР на гр. Твърдица с площ
от 541кв.м, НТП – ниско застрояване /до 10м/, трайно предназначение на
територията – урбанизирана, за сумата от 3972.60лв. без ДДС, като е определено
в 14 дневен срок от връчването на заповедта купувачът да заплати сумата от
3972.60лв, представляваща цената на имота; сумата от 79.45лв. – 2% данък по
чл.34, ал.2 от НОРМД; сумата от 6.00лв. – административна такса, съгласно чл.41
от НОАМТЦУ и ДДС в размер на 811.60лв. Със заповедта в оспорената от
жалбоподателя част, на Х.С.К. е възложено да заплати в касата на общината
сумата от 132 лева с ДДС, съставляваща заплатено от общината възнаграждение на
лицензиран оценител за изготвената оценка на имота.
По
делото е представена и приета като доказателство Заповед № 41/ 22.01.2021г.,
издадена от Кмета на Община Твърдица, с която на основание чл.91, ал.2 и ал. 3
от Наредбата за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на
Община Твърдица, проведен публичен търг с явно наддаване на 29.09.2020г. и
съгласно протокол на Комисия, назначена със Заповед № 381 от 25.09.2020г. на
Кмета на Община Твърдица и като е взето предвид, че класираният на първо място
участник не е внесъл продажната цена на имота в нормативно определения срок за
това, класираният на второ място участник – В.И.Ю., е определен за купувач на
недвижим имот – частна общинска собственост с идентификатор 72165.507.2367 по
КККР на гр. Твърдица с площ от 541кв.м, НТП – ниско застрояване /до 10м/,
трайно предназначение на територията – урбанизирана, за сумата от 3751.90лв.
без ДДС, като е определено в 14 дневен срок от връчването на заповедта
купувачът да заплати сумата от 3751.90лв, представляваща цената на имота;
сумата от 75.04лв. – 2% данък по чл.34, ал.2 от НОРМД; сумата от 6.00лв. –
административна такса, съгласно чл.41 от НОАМТЦУ, ДДС в размер на 766.59лв. и
сумата от 132 лева с ДДС, съставляваща заплатено от общината възнаграждение на
лицензиран оценител за изготвената оценка на имота.
Заповед
№ 41/ 22.01.2021г. на Кмета на Община Твърдица е обжалвана от Х.К. пред
Административен съд – Стара Загора. С Определение № 202 от 19.04.2021г. по адм.
дело № 241/ 2021г. по описа на Старозагорския административен съд, делото е
изпратено по подсъдност на Административен съд – Сливен. Въз основа на
извършена служебна проверка е установено, че по жалбата на К. срещу Заповед №
41/ 22.01.2021г. на Кмета на Община Твърдица, е образувано адм. дело № 196/
2021г. по описа на АС – Сливен.
С
Решение № 204 от 01.10.2021г. по адм.
дело № 196/ 2021г. по описа на Административен съд - Сливен, потвърдено с
Решение № 6115/ 21.06.2022г.
по адм. дело № 12129/ 2021г. по описа на ВАС, жалбата на Х.К. против Заповед № 41/
22.01.2021г. на Кмета на Община Твърдица, е отхвърлена като неоснователна.
Въз основа на така установената фактическа
обстановка съдът приема, че подадената от Х.С.К. жалба против Заповед № 414/
02.10.2020г. на Кмета на Община Твърдица, в частта й, с която е определено
жалбоподателят да заплати в касата на общината сума в размер на 132.00лв. с ДДС
за изготвената оценка от лицензиран оценител, е процесуално недопустима, по
следните съображения:
Правото
на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени
процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на
съдебното производство. По аргумент от разпоредбата на чл.159, т.4 от АПК, една
от предпоставките за възникване и съществуване правото на жалба, е наличието на
правен интерес за жалбоподателя от оспорването. Тази процесуална предпоставка е
от категорията на абсолютните, за която съдът следи служебно във всеки един
етап от производството. Задължително
условие, обуславящо правния интерес и респ. правото на жалба, е наличието на
“засягане” на права и/или на защитени от правото интереси от акта, който се
оспорва. Правото на жалба принадлежи на това лице, спрямо което
материалноправните последици на акта са неблагоприятни и пряко засягат
негативно неговата правна сфера.
В
случая, влизането в сила на Заповед № 41/ 22.01.2021г. на Кмета на Община
Твърдица, с която класираният на второ място участник в търга / В.И.Ю. / е
определен за купувач на недвижим имот – частна общинска собственост с
идентификатор 72165.507.2367 по КККР на гр. Твърдица с площ от 541кв.м, НТП –
ниско застрояване /до 10м/, трайно предназначение на територията –
урбанизирана, за сумата от 3751.90лв. без ДДС и възлагането в негова тежест да
заплати сумата от 3751.90лв, представляваща цената на имота; сумата от 75.04лв.
– 2% данък по чл.34, ал.2 от НОРМД; сумата от 6.00лв. – административна такса,
съгласно чл.41 от НОАМТЦУ, ДДС в размер на 766.59лв. и сумата от 132 лева с
ДДС, съставляваща заплатено от общината възнаграждение на лицензиран оценител
за изготвената оценка на имота, има за последица отпадане на всички задължения
на Х.К., произтичащи от определянето му за купувач с предходно издадената
Заповед № 414/ 02.10.2020г. на Кмета на Община Твърдица, в т.ч вмененото му
акцесорно задължение да заплати в касата на общината сумата от 132 лева с ДДС,
съставляваща заплатено от общината възнаграждение на лицензиран оценител за
изготвената оценка на имота. С отпадането на това задължение, не е налице
неблагоприятно засягане на правната сфера на жалбоподателя. Съответно отпада и
правния интерес на Х.К. от оспорването на Заповед № 414/ 02.10.2020г. на Кмета
на Община Твърдица в обжалваната в настоящото съдебно производство част.
С
оглед на изложеното съдът приема, че при отпаднал правен интерес от
оспорването, жалбата е процесуално недопустима, поради което следва да бъде
оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.
Водим
от горните мотиви и на основание чл.159, т.4 от АПК, съдът
О П Р
Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Х.С.К. ***, против Заповед № 414/
02.10.2020г., издадена от Кмета на Община Твърдица, в частта й, с която на Х.С.К.
е възложено да заплати в касата на общината сумата от 132 лева с ДДС,
съставляваща заплатено от общината възнаграждение на лицензиран оценител за
изготвената оценка на имота, като
недопустима.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 772/ 2020г. по описа на Административен съд –
Стара Загора.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото
съобщаване.
СЪДИЯ: