Решение по дело №781/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260076
Дата: 26 август 2020 г. (в сила от 18 септември 2020 г.)
Съдия: Виолета Веселинова Низамова
Дело: 20205330200781
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№260076

гр. Пловдив, 26.08.2020г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на първи юли, две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИОЛЕТА НИЗАМОВА

                                                                                         

при участието на секретаря Сийка Радева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 781/2020г. по описа на ПРС, ХХV нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

Съдът е сезиран с жалба от В.М.С., ЕГН **********, против Електронен фиш серия К № 2291714 за налагане на глоба за нарушение, установено с АТСС „ARH CAM S1“ № 11743са на ОДМВР П., с което на основание  чл. 189, ал.4 вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание - глоба в размер на 400 лв. /четиристотин лева/, за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

Жалбоподателят, по съображения, изложени в жалбата  и в допълнителни  мотиви чрез процесуалния му представител,  моли съда да отмени процесния електронен фиш като неправилен и незаконосъобразен. Претендират се и разноските по делото, представляващи адвокатско възнаграждение.  Редовно уведомен, жалбоподателят не се явява лично за съдебно заседание и не изпраща процесуален представител. 

Въззиваемата страна не изпраща представител в съдебно заседание, редовно призована. В писмо рег. № 103000-1666/31.01.2020г. представя необходимата информация съобразно изискването на чл. 189, ал.8 от ЗДвП, както и допълно становище, в което се излагат доводи за потвърждаване на обжалвания електронен фиш. Претендират се разноските по делото.

Съдът, като се запозна с материалите по делото и прецени законосъобразността на обжалваното наказателно постановление с оглед произнасяне по същество, намира за установено следното:

На 12.08.2018 г. в 11:28 часа в гр. Пловдив, на бул. „С. П.“ срещу № 73, посока бул. „О.“, е извършено нарушение за скорост, с лек автомобил „Ауди А 4“, с рег. № ****, установено и заснето с АТСС „ARH CAM S1“ № 11743са, като при разрешена скорост от 50 км/ч в населено място, е установена скорост от 90 км/ч, след отчитане на толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч или превишение на разрешената скорост с 40 км/ч. По делото е установено, че горепосоченото МПС е с регистриран собственик – жалбоподателят В.М.С., ЕГН **********.

 За така констатираното нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП и на основание  чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 ЗДвП, е наложена глоба от 400.00 лева.

 Тази фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от писмените доказателства по делото, които съдът възприема и кредитира, дотолкова, доколкото служат за установяване на обективната действителност.

Горната фактическа обстановка обосновава следните правни изводи:

По делото е налична разписка за връчен електронен фиш на жалбоподателя от дата 15.01.2020г. Ето защо съдът намира, че жалбата срещу процесния електронен фиш за подадена в законоустановения срок по чл. 189, ал.8 от ЗДвП и подадена от процесуално легитимиран субект, с изявен правен интерес, поради което същата е допустима. Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

 Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава определените стойности на скоростта в kм/ч, които за пътно превозно средство от Категория Б за населеното място е 50 км/ ч., извън населено място - 90 км/ ч., а по автомагистрала - 140 км. ч., а според ал. 2 когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак. По силата на чл. 182, ал.1, т. 4 от ЗДвП, в редакцията й, относима към датата на извършване на деянието, за превишаване на разрешената скорост в населено място от 31 км/ч до 40 км/ч е предвидена глоба във фиксиран размер от 400 лв. Следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя административно наказание е обявено от закона за наказуемо.

 При извършената служебната проверка Съдът констатира, че обжалваният ел. фиш съдържа реквизитите по  чл. 189, ал. 4 ЗДвП - посочени са данните за териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точният час на извършване на нарушението, регистрационният номер на моторното превозно средство, собственикът, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срокът, сметката или мястото на доброволното й заплащане. За по–голяма прецизност е необходимо да се отбележи, че сред посочените реквизити по чл.189, ал.4 от ЗДвП няма изискване фишът да е датиран, да съдържа имена, длъжност и подпис на издателя, нито се изисква посочване пред кого и в какъв срок може да се обжалва.  С изпълване на съдържанието на електронния фиш, съгласно предвидените изисквания за неговата форма, същият вече е административен акт, годен да породи съответните правни последици.

На следващо място, Електронният фиш правилно е издаден по отношение на жалбоподателя като собственик на процесното МПС, доколкото от данните по делото не се установява последният да се е възползвал от възможността по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП.

 Съгласно разпоредбата на чл.165, ал.3 от ЗДвП, условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, каквато в случая се явява Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

По преписката е приложен снимков материал с № 11743СА/0077857, от който се установяват точните дата, място и посока на движение на автомобила, неговия регистрационен номер и географските координати на разположение на техническото средство и на регистриране на нарушението, измерената скорост на нарушителя. От същата се установява,че скоростта била отразена като 93 км/ч и бил отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, за което е прието, че последният се е движел с 90 км/ч., т.е. водачът е превишил разрешената скорост в населено място с 40 км/ч от максимално допустимите 50 км/ч. Следва да се отбележи и че съгласно чл. 189, ал. 5 ЗДВП на връчване на нарушителя подлежи само електронният фиш, не и снимковият материал към него. За снимковия материал е достатъчно, че е приложен по административно наказателната преписка, което позволява на съда да направи преценка за законосъобразност на електронния фиш.

 Видно от приложените по преписката удостоверение № 17.09.5126, ведно с приложението към него, се установява и че АТСС е  от одобрен тип, както и че е преминало първоначална проверка, съгласно представения от Български институт по метрология, Протокол от проверка № 247-ИСИ/11.12.2017 г., валидно към датата на нарушението.

Въпреки установеното съдът намира, че в разглеждания случай са налице основания за отмяна на атакувания ЕФ като незаконосъобразен,  поради допуснати в хода на административнонаказателното производство съществени нарушения на процесуалните правила. Такова основание е установеното от съда неизпълнение на изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата, касаещи използването на мобилно АТСС, какъвто е настоящият случай. Съгласно разпоредбата на чл.10, ал.1 от горепосочената Наредба за всяко използване на мобилно АТСС се попълва протокол съгласно приложението на Наредбата, като в ал.3 на чл.10 е установено задължение за попълване на протокол за всяко място за контрол, съпроводен със  снимка на разположението на уреда, при работа с временно разположени на участък от пътя АТСС. Нарушението в настоящия казус е установено с АТСС тип ARH-CAM S1, което предвид легалното определение за АТСС и техните видове, посочено в §6, т.65 от ДР на ЗДвП, се явява „мобилно“ по своя характер. Същото представлява преместваемо устройство, което се разполага от контролния орган на пътното платно върху т.нар. триножник, преносима поставка с три крака. Посоченото изключва същото да е „прикрепено“ към земята, каквито са стационарните АТСС, а следва да се приеме, че има характер на временно разположено на участък от пътя, т.е. „мобилно“ АТСС. В този смисъл съставянето на протокол по чл.10, ал.1 от горепосочената Наредба придружено със снимка на разположението на уреда е задължително. Протоколът представлява официален свидетелстващ докумен със строго определени реквизити. Същият е особено значим, тъй като точното и пълно попълване на тези реквизити, е гаранция за законосъобразност и прозрачност на процедурата по измерване скоростта на придвижване на водачите на МПС. В процесния случай при тежест на доказване, лежаща върху административнонаказващия орган, не са налични доказателства за съставян Протокол по чл.10 от Наредбата, напротив изрично в съпроводителното писмо за случая е посочено, че не е наличен такъв в сектор „Пътна полиция“.  Наред с горното по делото липсват данни и доказателства за изготвена снимка по чл.10, ал.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за разположението на уреда, даваща визуална представа къде е било поставено мобилното АТСС, за да се прецени, дали това място отговаря на посоченото в протокола. Липсата на протокола лишава от възможност да бъде установено лицето – служител който е оперирало с посоченото АТСС, като по този начин не може да се установи и дали същото е преминало обучение за работа с АТСС.

Предвид изложеното съдът намира, че при установяване на нарушението по чл.21 ал.1 от ЗДвП не са спазени действащите изисквания на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., по чл.10,  поради което обжалваният ЕФ, като незаконосъобразен, следва да бъде отменен.

  По отношение на разноските, на основание на чл. 63, ал. 3 ЗАНН страните имат право на разноски.  В тази връзка е направено изрично искане от страна на представляващия жалбоподателя за присъждане на разноски в размер на 300 лева, представляващи заплащане на адвокатско възнаграждение. Предвид развоя на делото и доказаното извършване на разноски от жалбоподателя в пълния претендиран размер, доколкото в приложения в жалбата договор за правна защита и съдействие е удостоверено възнаграждението да е заплатено в брой, съдът приема претенцията за основателна в пълния си размер.

Поради горните мотиви, Пловдивският районен съд, ХХV н. с.

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К № 2291714 за налагане на глоба за нарушение, установено с АТСС „ARH CAM S1“ № 11743са на ОДМВР П., с което на основание  чл. 189, ал.4, вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП на жалбоподателя В.М.С., ЕГН **********, е наложено административно наказание - глоба в размер на 400 лв. /четиристотин лева/, за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

ОСЪЖДА  ОД на МВР – П. да заплати на В.М.С., ЕГН **********, сумата от 300 /триста/ лв. за разноските по делото, представляващи адвокатско възнаграждение. 

 

 Решението подлежи на обжалване пред ПАС по реда на гл. XII АПК и на основанията в НПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

 

                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ:/п/

вярно с оригинала,

М.Т.