Решение по дело №1283/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 985
Дата: 25 октомври 2023 г. (в сила от 25 октомври 2023 г.)
Съдия: Йорданка Майска
Дело: 20237040701283
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юли 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

985

Бургас, 25.10.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XIII-ти тричленен състав, в съдебно заседание на дванадесети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Председател:

ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА

Членове:

ВЕСЕЛИН БЕЛЕВ
ЙОРДАНКА МАЙСКА

При секретар В.Т. и с участието на прокурора ДАРИН ВЕЛЧЕВ ХРИСТОВ като разгледа докладваното от съдия ЙОРДАНКА МАЙСКА кнахд № 20237040601283 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН.

Образувано е по повод постъпила касационна жалба от Директор на Национално ТОЛ управление, специализирано звено към Агенция „Пътна инфрастуктура“, заявена чрез пълномощника юк. Станислава Костадинова против решение № 469/19.05.2023 г. по АНД № 1151/2023 г. по описа на Районен съд- Бургас.

В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради неправилно приложение на материалния закон, досежно териториалната компетентност на актосъставителя, съставляващо касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК. Изложен е собствен анализ на приложимата нормативна уредба, въоснова на който се твърди, че същата урежда териториална компетентност на посочените длъжностни лица в управлението, които да съставят АУАН в случаите, предвидени по ЗП и ЗДвп обхваща всички административни нарушения, извършени на територията на цялата страна. По същество се иска отмяна на решението и потвърждаване на издаденото наказателно постановление.

В съдебното заседание процесуалния представител на касатора поддържа жалбата, моли за отмяна на обжалваното съдебно решение и потвърждаване на наказателното постановление като правилно и законосъобразно. Не сочи нови доказателства.

Ответникът по касационната жалба не изпраща представител в съдебното заседание, редовно уведомен. Заявено е писмено становище, с което жалбата се намира неоснователна и моли за потвърждаване на обжалваното съдебно решение, с което правилно е прието, че актосъставителят е имал материална за териториата на НТУ-Пловдив, но не и териториална компетентност да издава АУАН за деяние извършени в територията на друг сектор в случая-НТУ-Бургас. Поддържа твърдението, че не е извършил вмененото му нарушение, тъй като за управлявания автомобил е заплатена винетна такса по банков път от съпругата му. Моли да бъде прието, че деянието не е извършено съзнателно/при липса на вина от субективна страна/, напротив ответникът е управлявал автомобила в убеждението, че е заплатена дължимата винетна такса.

Прокурорът от Окръжна прокуратура- Бургас дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна, а обжалваният съдебен акт е правилен и следва да бъде оставен в сила по следните съображения: С решението, предмет на касационната проверка, е отменено наказателно постановление № 002916/21.12.2022г., издадено от Директор на Национално тол управление към Агенция „Пътна инфраструктура“, с което за нарушение по чл. 139, ал. 6 ЗДвП на жалбоподателя А.Р.Л. е наложена „Глоба“ в размер на 300 лева.

Видно от решаващите мотиви на съда, актосъставителят към датата на съставяна на АУАН е заемал длъжност инспектор в сектор „Контрол и правоприлагане“-Пловдив. Деянието е осъществено на 06.07.2022г. по път А-1, 357+949км. на територията на общ.Бургас. С представената по делото Заповед № РД-11-486/20.04.2021г. председателят на управителният съвет на АПИ е определил не само длъжностните лица, които имат право да осъществяват контрол за заплащане на винетната такса за ползване на пътната мрежа, но и тяхната териториална компетентност. Така актосъставителят е имал териториална компетентност да издаде АУАН за деяние, извършено на територията на сектор „Контрол и правоприлагане“-Пловдив, но не и за деяние, извършено на територията на сектор „Контрол и правоприлагане“-Бургас, където е установено местонарушението, за което е издаден процесния АУАН, възоснова на който е съставено обжалваното НП.

Видно от събраните по делото доказателства, съставен е АУАН № 002916/06.07.2022г. от Георги Благоев Стойнов на длъжност инспектор в сектор „Контрол и правоприлагане“-Пловдив за това, че на 06.07.2022г. около 13,25ч. управлявал ППС „Дачия Дъстър“ с рег.№ РА 3541 КС по път А-1, 357+949км., за който е дължима, но не е заплатена пътна такса по чл.10, ал.1, т.1 ЗП, с което не е изпълнил задължението си по чл.139, ал.6 от ЗДвП и подлежи на санкция по чл.179, ал.3 ЗДвП.

Посоченият в АУАН пътен участък - път А-1, 357+949км. се намира на територията на общ.Бургас, с.Ветрен, съгласно съдържанието на становище вх.№ 15257/21.042023г. и приложена карта с GPS координати/л.37, л.37 по АНД № 1151/23г., дадено в изпълнение на разпореждане на съда.

Съгласно справка изх.№ 11-00-2929/24.04.2023г. на НТУ на 28.03.2023г. в 13,51ч. на терминал за самообслужване е закупена годишна е-винетка с № 22032848454937 на стойност 97лв. с период на валидност 28.03.2022г. 16,51ч. – 27.03.2023г.-23,59ч. за ППС с рег. № РА 3541.

Представена е по делото Заповед № РД -11-486/20.04.2021 г. председателя на управителния съвет на АПИ, с която поименно са определени длъжностните лица, които имат право да осъществяват контрол за заплащане на таксата за ползване на платената пътна мрежа, като за всеки е посочен и сектора, в който осъществява дейността си. В конкретния случай актосъставителят, видно от заповедта е инспектор в в сектор „Контрол и правоприлагане“-Пловдив.

При извършената служебна проверка на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, касационната инстанция не констатира пороци, водещи до недопустимост или нищожност на обжалваното решение.

Съдът намира за неоснователни наведените с касационната жалба доводи за неправилност и незаконосъобразност на обжалваното решение поради неправилно приложение на материалния закон по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗАНН, актове могат да съставят длъжностните лица: посочени изрично в съответните нормативни актове, както и определени от ръководителите на ведомствата, организациите, областните управители и кметовете на общините, на които е възложено приложението или контрола по приложението на съответните нормативни актове. В случая актът за установяване на административното нарушение е съставен за нарушение на разпоредбата на чл. 139, ал. 6 от ЗДвП, а съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 1 от ЗДвП, актовете, с които се установяват нарушенията по този закон, се съставят от длъжностните лица на службите за контрол, предвидени в този закон. Съгласно чл. 167а, ал. 2 от ЗДвП, при изпълнение на функциите си по този закон определените от председателя на управителния съвет на АПИ длъжностни лица осъществяват контрол по спазване на задълженията за заплащане на таксите по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, както и съставят и връчват актове за установяване на административни нарушения и връчват електронни фишове за нарушения по чл. 179, ал. 3 -3в.

Съгласно разпоредбата на чл. 21г, т.7 от Закона за пътищата председателят на АПИ определя длъжностни лица, които да съставят актове за установяване на административни нарушения в случаите, предвидени в закон. По силата на чл.56, ал. от ЗП установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания, като съгласно ал.2, т.1 с.чл. нарушенията се установяват с актове, съставени от длъжностните лица на Агенция "Пътна инфраструктура" - за нарушения по републиканските пътища.

Разпоредбата на чл.4, ал.1 от Правилника за структурата, дейността и организацията на работа на Агенция "Пътна инфраструктура", приет с ПМС № 295 от 10.12.2009 г., обн., ДВ, бр. 100 от 15.12.2009 г., с посл.изм. ДВ, бр. 47 от 24.06. 2022г. сочи, че АПИ осъществява своята дейност чрез централна администрация и чрез специализираните звена по чл. 21, ал.2 от Закона за пътищата. В чл. 5 от цитирания правилник е посочено, че централната администрация е организирана в 12 дирекции, като специализираните звена са 27 областни пътни управления, Национално тол управление и Институтът по пътища и мостове. В чл. 33а от правилника е посочено, че Националното тол управление е специализирано звено, което изпълнява всички функции на агенцията като лице, събиращо пътни такси по чл. 10, ал. 1 и 2 от Закона за пътищата, по опериране на Електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, администриране събирането на пътни такси по чл. 10, ал. 1 и 2 от Закона за пътищата и осъществяване на контрол и надзор върху доставчиците на услуги за електронно събиране на такси за изминато разстояние – националните доставчици на услуги за електронно събиране на такси за изминато разстояние и доставчиците на Европейската услуга за електронно събиране на такси за изминато разстояние (ЕУЕСТ), и върху доставчиците на декларирани данни, с които агенцията има сключени договори.

С разпоредбата на чл. 33б, ал.2- ал.5 от Правилника е уредено, че организацията на работата на Националното тол управление се определя с вътрешни правила за работа, които се приемат от управителния съвет на агенцията; Националното тол управление се ръководи и представлява от директор, който се назначава от управителния съвет на агенцията; Структурата на Националното тол управление се утвърждава от управителния съвет на агенцията по предложение на директора; Териториални звена на Националното тол управление са регионалните ТОЛ центрове, които се разкриват по реда на ал. 4.

Със Заповед № РД-11-764/06.07.2021г. на Председателя на Управителния съвет на АПИ, в изпълнение на чл.33б от Правилника за структурата, дейността и организацията на работа на Агенция "Пътна инфраструктура", са утвърдени Вътрешни правила за дейността и организация на работа на Националното ТОЛ управление, публикувани на страницата на АПИ. С т.11.1 от тези Правила е уреден отдел „Контрол и правоприлагане“ в структурата на НТУ, на който е възложено да организира и контролира дейностите, посочени в чл. 33а, ал. 2, т. 4, т. 23 и т. 24 от Правилника за структурата, дейността и организацията на работа на Агенция „Пътна инфраструктура" (ПСДОРАПИ), свързани с установяване на ползването на платената пътна мрежа в нарушение на Закона за пътищата (ЗП) и Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Посочено е че отделът се ръководи от началник отдел. Състои се от следните сектори, ръководени съответно от началник сектор, като са структурирани общо седем сектора: Сектор „Верификация на нарушенията"; Сектор „Административно правоприлагане“; Сектор „Контрол и правоприлагане - София“; Сектор „Контрол и правоприлагане - Благоевград“; Сектор „Контрол и правоприлагане - Хасково“; Сектор „Контрол и правоприлагане - Пловдив“; Сектор „Контрол и правоприлагане - Бургас“.

Налице е в Правилата подробно описание на структурата и дейностите на всеки от посочените седем сектора, включително и териториалната им компетентност. Така видно от уреденото с 11.3.6 от правилата за дейността и организация на работа на Националното ТОЛ управление, конкретно за сектор „Контрол и правоприлагане - Пловдив“ е посочено, че отговаря за извършването на следните дейности на територията на области Пловдив, Пазарджик и Стара Загора, досежно дейностите по проверка и контрол на движещите се по платената пътна мрежа пътни превозни средства с българска и чуждестранна регистрация, по спазването на задължението за движение на пътните превозни средства по платената пътна мрежа след заплащане на дължимите такси по чл.10, ал.1 от ЗП както и по заплащането на компенсаторната такса по чл. 10, ал. 2 от ЗП и таксите по чл. 10а, ал.2 и 10б, ал.5 от ЗП; чрез електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП; Дейностите по съставяне на АУАН и фишове за нарушение на задължението за движение на пътните превозни средства по платената пътна мрежа след заплащане на дължимите такси по чл.10, ал.1 от ЗП, както и връчването им, включително и на електронните фишове и на поканите за съставяне на АУАН.

Видно от представената по делото Заповед № РД -11-486/20.04.2021г. на председателя на управителния съвет на АПИ, е определен поименно с посочване на длъжностите и отделите, в които изпълняват служебните си задължения длъжностните лица, сред които и актосъставителя, който видно от заповедта е инспектор в сектор „Контрол и правоприлагане“-Пловдив.

За пълнота на изложението и с оглед установеното, че ответникът по касационната жалба е управлявал на 06.07.2022г. ППС „Дачия Дъстър“ с рег.№ РА 3541 КС, като представя закупена годишна е-винетка с № 22032848454937 на стойност 97лв. с период на валидност 28.03.2022г. 16,51ч. – 27.03.2023г.-23,59ч. за ППС с рег. № РА 3541, следва да се отбележи и следното: Уредена от законодателя възможност да се проведе процедура съгласно разпоредбата на чл.10а, ал.3б от Закона за пътищата. В посочената норма е предвидено, че когато при издаване на електронна винетка е допусната техническа грешка при деклариране на не повече от три символа и/или липсва символ от регистрационния номер на пътното превозно средство, включително на държавата, в която е регистрирано, или на неговата категория, се извършва корекция от съответните длъжностни лица след заявление за промяна на грешно декларирани данни от собственика или ползвателя. Когато се установи, че в Република България съществува пътно превозно средство с идентичен на първоначално декларирания във винетката регистрационен номер, заявителят представя доказателства за заплатената от него винетна такса. Промяната в данните на електронната винетка има действие от момента на издаването й и има срок на валидност до изтичането на срока на валидност на първоначално издадената.

Докато не бъде проведена процедурата по чл.10а, ал.3б от ЗП, извършеното от Л. съставлява административно нарушение по силата на чл.5, ал.3 от Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние. Съгласно тази разпоредба „Отговорността при неправилно декларирани данни относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода на валидност на винетната такса е съответно на собственика или на ползвателя, като в случай на неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена дължимата винетна такса.“

При така установеното, настоящият съдебен състав счита за правилен крайния извод в обжалваното решение, че в конкретния случай, след като актосъставителят заема длъжност инспектор в сектор Контрол и правоприлагане-Пловдив, е компетентен да издава АУАН за нарушения по посочената по-горе нормативна уредба, но за нарушения, извършени на територията на области Пловдив, Пазарджик и Стара Загора, като досежно установяване на административни нарушения, извършени на територия на друг сектор/в случая на територията на обл.Бургас/ същият не разполага с териториална компетентост. Обжалваното Наказателно постановление № 002916/21.12.2022г. на директора на НТУ при АПИ е незаконосъобразно, тъй като е издадено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Това е така защото административнонаказателното производство е инициирано /образувано със съставянето на АУАН от лице, което не разполага с териториална компетентност да установява административно нарушение, извършено извън територията на областите Пловдив, Пазарджик и Стара Загора.

С оглед горните съображения, не са налице сочените в жалбата основания за отмяна на решението, същото е правилно и законосъобразно, поради което следва да се остави в сила.

Доколкото пред касационната инстанция до приключване на съдебното дирене не са представени доказателства за действително извършени съдебни разноски по настоящото производство от ответника по касационната жалба, то искането за присъждане на такива подлежи на отхвърляне като неоснователно.

Мотивиран от горното и на осн.чл.221, ал.1 и ал.2 от АПК, вр. чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, съдът,

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 469/19.05.2023 г. по АНД № 1151/2023 г. по описа на Районен съд- Бургас.

ОТХВЪРЛЯ искане на А.Р.Л. за присъждане на съдебни разноски в настоящото производство.

Решението е окончателно.

Председател:

Членове: