Решение по дело №548/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 48
Дата: 8 февруари 2022 г. (в сила от 26 февруари 2022 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20217080700548
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 септември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 48

 

гр. Враца 08.02.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА  втори  състав, в  публично  заседание  на 31.01.2022 г. /тридесет и първи януари, две хиляди двадесет и втора година/, в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря Даниела Монова и с участието на прокурора Веселин ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 548 по описа на АдмС – Враца за 2021 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс  /АПК/, вр. чл. 215, ал. 1 от  Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във вр. с чл.225а ал.1 от ЗУТ.

Образувано е по ЖАЛБА на С.В.С. ***, против ЗАПОВЕД № 1109/26.07.2021 г. на Кмета на Община Враца, с която на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ е наредено да бъде премахнат незаконен  строеж “гараж“, находящ се в УПИ І-55, кв.27 по плана на ***.

В жалбата са релевирани доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед. Сочи се, че гаража е бетонна гаражна клетка, която има от 1993 г. закупена от завод производител с фактура и редовно си плаща ежемесечната такса определена от Общински съвет Враца. Гаража е без ел.захранване, предназначението му е за паркиране на 25 год. му лека кола, същия е с *** и два пъти седмично ходи до болницата на превръзки. Иска отмяна на заповедта или отсрочването й.

            В с.з. жалбоподателят С.В.С. се явява лично, поддържа жалбата по изложените в нея съображения, като допълва, че не е имало никакви жалби или възражения при поставянето на гаража. Иска да се запази гаража и отмени заповедта.

Ответникът по жалбата – Кмета на Община Враца, редовно призован не се представлява в с.з. и не ангажира становище по жалбата.

Прокурорът от ОП – Враца дава мотивирано заключение за неоснователност на жалбата, а оспорения с нея административен акт, намира за законосъобразен, тъй като гаража представлява строеж от допълващото застрояване и  е изграден в нарушение на чл. 148 от ЗУТ, поради което следва да бъдат премахнат.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 и ал. 2 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

            На 07.05.2021 г. работна група от трима служители на ответника в състав: * Дирекция „Строителство и инфраструктура“, * Н.К., ** „Контрол по строителството“ Л.Ж. и ** в Дирекция „Строителство и инфраструктура“ Х.В.,  извършили проверка на строеж „Гараж“, намиращ се в ***, УПИ I-55, кв. 27 по плана на *** и идентификационен № 12259.1010.55 по кадастралната карта на ***. Имотът е собственост на Община Враца, съгласно Акт № 1382 за частна общинска собственост от 09.07.2008 г., вписан в Служба по вписванията Акт № 128, том XV, рег. № 5449, дело № 3706 от 13.08.2008 г. В хода на проверката е установено, че строежът е изпълнен от неизвестен извършител, с неизвестен възложител, но по служебна информация от Общинско предприятие „Паркинги и гаражи“ ползвател на обекта е жалбо-подателят С.В.С., живущ в ***.  Констатирано е, че строежът е V категория и представлява гараж, стоманобетонна носеща конструкция, разположен върху част от описания по-горе урегулиран поземлен имот, отреден за „Комплексно обществено обслужване“ в прилежащото предблоково пространство пред ***, с площ от 18.32 кв.м., изграден в условията на свободно застрояване и завършен в периода 2012 г. – 2021 г. При проверката не са представени одобрен проект, в това число съгласувани и одобрени части на проекта, съгласуване с контролните органи, разрешение за строеж, протокол за откриване на строителна площадка, протокол за определяне на строителна линия и заповедна книга. Установено е, че строежът е извършен в чужд УПИ, без правно основание и без да е разрешен по реда н а ЗУТ, с което е нарушена разпоредбата на чл. 148, ал.1 ЗУТ и подлежи на премахване по реда на чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ. Направени били фотоснимки на гаража. За резултатите от проверката е съставен КОНСТАТИВЕН АКТ № 12/07.05.2021 г., съобщен по реда на § 4, ал. 1 от ДР на ЗУТ, със съобщение от 15.06.2021 г., залепено на строежа и поставено на таблото за обявления в сградата на Община Враца. В административната преписка е представен и Констативен протокол от 14.07.2021 г. /л.15 от делото/, от който е видно, че след извършена справка в деловодството на регистъра на входяща поща в Община Враца и документите по административната преписка по съставения Констативен акт няма  постъпили възражения в законоустановения срок.

            Приемайки констатациите в представения по делото констативен акт, ответникът е издал  оспорената ЗАПОВЕД № 1109/26.07.2021 г., с която е разпоредил премахването на  строежа  като незаконен.  В заповедта е посочено, че подлежащият на премахване строеж  попада  под правната квалификация на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ – изграден без одобрени инвестиционни проекти и/или без  разрешение за строеж.

          Съгласно заключението на допуснатата, изслушана и приета по делото СЪДЕБНО-ТЕХНИЧЕСКА ЕКСПЕРТИЗА, с вещо лице * А.Н.В.,***, с административен адрес: ***, УПИ I-55, кв. 27 по плана на ***, ползван от жалбоподателя С.С., представлява „строеж“ от пета категория и същия е „допълващо застрояване“. Не са налице писмени документи, от които да е видно, кога е извършен строежа, като по информация на жалбоподателя, гаражът е ситуиран пред *** през 2006 г. /плюс, минус 1 година/. Строежа не отговаря на правилата и нормите на строителството към момента на изграждане и към датата на издаване на заповедта. Процесния строеж не е нанесен в плана за застрояване и регулация и в кадастралната карта на ***. Процесния строеж не е търпим строеж. Не може да се характеризира, като „преместваем“ обект. Имотът, върху който е изграден е Общинска частна собственост. За имота не са налице строителни книжа към датата на издаване на заповедта.

            При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна, че жалбата е подадена срещу подлежащ на съдебно обжалване акт, от лице с правен интерес от обжалването, в качеството му на адресат на акт, с който се засягат негови права и в законоустановения 14-дневен срок за обжалване, регламентиран в чл. 149, ал. 1 АПК. Видно от известието за доставяне /л. 14 от делото/ заповедта е получена от адресата на 10.08.2021 г., а жалбата против нея е депозирана чрез органа на 16.08.2021 г., с оглед на което същата се явява процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

            Съгласно изричната разпоредба на чл.168, ал.1 АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен, въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК, като съгласно ал. 2 на същия член съдът следва да обяви нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

            Заповедта  е  издадена  от  Кмета на Община Враца в съответствие с предоставените му с чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ правомощия и произнасянето с акта е по въпрос от неговата материална и териториална компетентност. Спазена е изискуемата се писмена форма, като преди издаването ѝ са извършени действията, предвидени в чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ, поради което не е допуснато и нарушение  на процедурата за установяване на незаконно строителство. При издаване на заповедта правилно е приложен и материалният закон. На премахване по реда на чл. 225а,  ал. 1 от ЗУТ подлежат незаконни строежи или части от тях, като в §5 т.38 от ДР на ЗУТ се съдържа легална дефиниция на понятието „строеж“. Не се спори относно извършителя, собственика и ползвателя на гаража, поради което съдът приема тези обстоятелства така, както са установени в заповедта.

         Установи се, от заключението на СТЕ,  което заключение съдът приема за обективно и компетентно дадено, че процесния гараж  е „строеж“  по смисъла на §5, т. 38 от ДР на ЗУТ и „непреместваем“ обект, не отговарящ на изискванията на чл. 56, ал. 1 от ЗУТ. Анализът на цитираната разпоредба показва, че начинът на свързване на обекта с терена е без значение, но за да отговаря на законодателната идея за преместваем, следва в условията на кумулативност да носи характеристиките по § 5, т. 80 от ДР на ЗУТ, т.е. след отделянето му от повърхността и от мрежите на техническата инфраструктура да бъде преместван в пространството, без да губи своята индивидуализация и предназначение и едновременно с това да обслужва обществени потребности. Процесната гаражна клетка не е предназначена за увеселителни, търговски, административни и други обслужващи дейности, свързани с потребностите на обществото. Гаражите, както правилно е посочил ответникът в оспорения акт, са обекти на „допълващо“ застрояване съгласно чл. 42, ал. 2 и чл. 43, ал. 3 от ЗУТ, като независимо от вида им, в това число и гаражните клетки, служат за паркиране под покрив на моторни превозни средства и задоволяват личните нужди на собствениците на тези превозни средства, което сочи и жалбоподателя.  Поради това, независимо от възможността да бъдат премествани в пространството, гаражните клетки не са обекти по смисъла на чл. 56, ал. 1 от ЗУТ, защото с тях трайно се  променя  начина на ползване на земята, което ги определя като „строежи“ по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ. Видно от представения с административната преписка Констативен акт, който не е оспорен, по време на проверката, нито след това от оспорващия не са представени никакви строителни книжа - разрешение за строеж и съпътстващите го документи, което определя строежът като незаконен по смисъла на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ. С оглед периода на изграждането му  през периода 2012 г. – 2021 г. /съгласно Констативния Акт/ или през 2006 г. /плюс, минус 1 година/, както е посочил жалбоподателя, не са налице и условията за търпимост по §16, нито на §127 от ПЗР на ЗУТ, а обстоятелството, че е разположен в общински имот го прави и НЕУЗАКОНЯЕМ.

          Несъотносими към законосъобразността на акта са доводите на жалбоподателя С.С., че гаража е закупен от завод производител с фактура, че редовно си плаща ежемесечната такса определена от Общински съвет Враца, че гаража е без ел.захранване, че  същия е с *** и два пъти седмично ходи до болницата на превръзки. По делото не се и представиха фактура, и ***. Едномесечния срок за доброволно изпълнение е правилно определен, като този срок тече от влизане в сила на оспорената заповед, фактически не тече по време на съдебното производство. Същия ще започне да тече с влизане в сила на настоящето съдебно решение или при обжалване с окончателното решение на ВАС.

По изтъкнатите съображения настоящият съдебен състав приема, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при постановяването й не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, същата е в съответствие с приложимите материално-правни норми и с целта на закона, поради което следва да бъде потвърдена, а жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

По делото няма искания от страните за присъждане на разноски и съдът не следва да се произнася.

Воден от горното и на основание чл.172 ал.2  от АПК съдът

                                                                                               

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.В.С. ***, против ЗАПОВЕД № 1109/26.07.2021 г. на Кмета на Община Враца, с която на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ е разпоредено да бъде премахнат незаконен  строеж “ГАРАЖ“, находящ се в УПИ І-55, кв.27 по плана на *** и е определен едномесечен срок, от влизане в сила на заповедта, за доброволно изпълнение.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва,чрез Врачански Административен Съд пред ВЪРХОВЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в 14/четиринадесет/-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

АДМ.СЪДИЯ: