Решение по дело №213/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 октомври 2022 г.
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20227220700213
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е №  206

 

Гр. Сливен, 25.10.2022 г.

 

 

В   И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на пети октомври през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

                                                 

                                               ЧЛЕНОВЕ: ИГЛИКА ЖЕКОВА

                                                                    ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

                                                                             

 

При участието на прокурора Красимир Маринов и секретаря Ваня Костова, като разгледа докладваното от Детелина Бозукова КАНД № 213 по описа за 2022 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, предл. второ от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и следв. от Административно-процесуалния кодекс/АПК/.

Образувано е по касационна жалба на ТД на НАП Бургас против Решение № 274 от 27.06.2022 г. на Районен съд Сливен, постановено по АНД № 269 по описа на съда за 2022 г., с което е отменено Наказателно постановление № F570898/23.11.2020 г. на Директор Офис Сливен към  ТД на НАП Бургас, с което на И.Д.С. *** е наложено административно наказание ГЛОБА – в размер на 500, 00 (петстотин) лв. за нарушение на чл. 109, ал. 1 във вр. с чл. 107, т. 3 от ЗДДС.

В жалбата се твърди, че атакуваният съдебен акт е неправилен, като постановен в нарушение на закона – касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК вр. чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН. Поддържа се, че деянието не представлява маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл. 28 б "а" от ЗАНН. Претендира се отмяна на обжалваното решение и по същество потвърждаване на наказателното постановление.

В с.з. касаторът– ТД на НАП Бургас не изпраща представител. В писмено становище поддържа жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът по касацията – И.С. не се явява в с.з. В писмено становище оспорва жалбата и моли съда да остави в сила решението на РС Сливен.

Представителят на Окръжна прокуратура Сливен дава заключение, че жалбата е неоснователна.

Административен съд Сливен констатира, че жалбата е подадена в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Сливенски районен съд е бил сезиран с жалба от И.С. срещу Наказателно постановление № F570898/23.11.2020 г. на Директор Офис Сливен в ТД на НАП Бургас, издадено въз основа на АУАН № F 570898/18.09.2020 г., съставен от главен инспектор по приходите при ТД на НАП Бургас. Обективираните в акта констатации, възприети от първоинстанционния съд се свеждат до следното: При извършена проверка от служители в ТД на НАП Бургас било установено, че И.С., в качеството представляващ на ЕТ "Век 21-И.С.", с  не е подала в ТД на НАП Бургас заявление за дерегистрация по ЗДДС в законоустановения 14-дневен срок. В хода на проверката било установено, че едноличният търговец е заличен на 13.05.2020 г., задължението за подаване на заявление за дерегистрация е до 27.05.2020г., но такова не било подадено. Процесното административно наказание е наложено при тази фактическа обстановка, която е възприета в пълнота от административнонаказващия орган и възпроизведена в спорното наказателното постановление, с което касаторът е санкциониран с налагане на глоба в размер на 500, 00 лв. на основание разпоредбата на  чл. 178 от ЗДДС.

 С обжалваното решение районен съд Сливен е отменил оспореното пред него наказателно постановление. За да постанови посочения резултат, съдът е приел за установено, въз основа на събраните по делото писмени доказателства, че от страна на касатора е осъществен съставът на визираното в АУАН и НП административно нарушение, но същото представлява маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН, доколкото е извършено в условия на извънредно положение в страната, въведено предвид епидемия от Ковид.

Касационната инстанция намира решението на РС Сливен за валидно, допустимо и постановено при правилно приложение на материалния закон.

Наведените от касатора доводи са изцяло неоснователни. В тази насока данните по делото несъмнено сочат, че нарушението е извършено за първи път, не се установява С. да е санкционирана за други такива нарушения, степента на обществената опасност на конкретното деяние е изключително ниска, доколкото не се констатира от същото да са настъпили каквито и да е вредни последици. Необходимо в обсъжданата насока е да се посочи, че въведената в страната извънредна епидемична обстановка рефлектира върху цялостната икономическа ситуация в страната и най-вече върху гражданите от възрастовата група, в която се намира нарушителката С..  В случая по делото е и безспорно, че едноличният търговец не е осъществявал търговска дейност години преди заличаването му в търговския регистър, при което положение не са настъпили никакви вредни последици във връзка с разчитането на ДДС с бюджета.

За маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, следва да се приеме това административно нарушение, което с оглед липсата на вредни последици или незначителността му и с оглед другите смекчаващи отговорността обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид (арг. чл. 93, т. 9 НК във връзка с чл. 11 ЗАНН).

Настоящият случай е именно такъв, като макар и формално да е осъществен състава на административно нарушение, с оглед посочените по-горе смекчаващи обстоятелства, деянието разкрива по–ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. При това положение налагането на глоба макар и в минималния предвиден размер за това нарушение, се явява несъразмерно тежка санкция спрямо степента на обществената опасност на деянието и дееца.

С разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН е дадена възможност на административнонаказващия орган да освобождава от административнонаказателна отговорност, когато приеме, че случаят е маловажен. Преценката за "маловажност на случая" подлежи и на съдебен контрол, и когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не ги е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление, като в този случай преценката на съда е преценка за законосъобразност /ТР № 1/12.12.2007 г. по тълк. дело № 1/2005 г. ОСНК - ВКС/. Процесният случай с оглед изтъкнатите по - горе обстоятелства, разкрива по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с другите такива нарушения, и очевидно е маловажен случай. Като не го е квалифицирал като такъв, административнонаказващият орган е приложил неправилно материалния закон, тъй като са били налице всички предпоставки за прилагането на чл. 28, б. "а" от ЗАНН. Правилно районният съд Сливен е отчел тези обстоятелства и е приложил материалния закон, тъй като са налице всички предпоставки за прилагането на чл. 28, б. "а" от ЗАНН.

По изложените съображения, решението не страда от пороците, сочени като отменителни основания и като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното, Административен съд – Сливен

 

                                     Р Е Ш И :  

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 274 от 27.06.2022 г. на Районен съд Сливен, постановено по АНД № 269 по описа на съда за 2022 г.

 

Решението е окончателно.

 

 

                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                            ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                    2.