Решение по дело №512/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 850
Дата: 9 декември 2022 г. (в сила от 26 юни 2023 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20227260700512
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№850

гр. Хасково, 09.12.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ХАСКОВО, в публично заседание на единадесети ноември, през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

СЪДИЯ: ПЕНКА КОСТОВА

 

при участието на секретаря Гергана Тенева, като разгледа докладваното от съдия Костова адм. дело № 512 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба / допълнително конкретизирана / от „Козирог – ЕН“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя Д.Д.Д., против Заповед № Т-149/17.05.2022г. на кмета на община Хасково, с която „Р.“ ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя М. Р., е определен за спечелил публичния търг с тайно наддаване за отдаване под наем за срок от 10 години на имот публична общинска собственост, а именно: Парк „Л.“, поземлен имот с № 77195.724.183 по КК на гр. Хасково, разположен на ъгъла на бул.“Б.“ и ул.“Л.“, с обща площ 4836.31 кв.м. и възможност за монтаж на обект до 110 кв.м., с предложена месечна наемна цена от 3337.00 лева без ДДС.

В жалбата се съдържат оплаквания за допуснати съществени нарушения в хода на откритата тръжна процедура, изразяващи се в това, че до участие в публичния търг е допуснат кандидат, който е подал документите за участие и ценовото си предложение в прозрачен плик, но кандидатът „А. Е. г.“ ЕООД не бил отстранен от комисията. С това си действие комисията допуснала нарушение на разпоредбата на чл.84, т.1 от Наредба за управление и разпореждане с общинска собственост, което от своя страна водело до незаконосъобразност на оспорената заповед. В тази връзка е направено искане Заповед № Т-149/17.05.2022г. на кмета на община Хасково да бъде отменена като неправилна и незаконосъобразна.

Ответникът – Кмет на община Хасково, чрез процесуалния си представител юрисконсулт П. оспорва жалбата като неоснователна. Счита, оспорената заповед за правилна и законосъобразна, поради което моли жалбата да бъде отхвърлена и да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

Заинтересованата страна – „Р.“ ЕООД, гр. Хасково чрез процесуалния си представител адв. Ч. оспорва жалбата като неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена от съда. Поддържа, че не са налице пороци в процедурата по провеждане на търга, респективно в издадения от кмета на община Хасково административен акт. Претендира присъждане на направените по делото разноски, съгласно представените договори за правна защита.

Административен съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

Предмет на оспорване е Заповед № Т-149/17.05.2022г. на кмета на община Хасково, с която „Р.“ ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя М. Р., е определен за спечелил публичния търг с тайно наддаване за отдаване под наем за срок от 10 години на имот публична общинска собственост, а именно: Парк “Л.“, поземлен имот с № 77195.724.183 по КК на гр. Хасково, разположен на ъгъла на бул.“Б.“ и ул.“Л.“, с обща площ 4836.31 кв.м. и възможност за монтаж на обект до 110 кв.м., с предложена месечна наемна цена от 3337.00 лева без ДДС.

С Решение № 535 от Протокол № 25/11.02.2022 год. на Общински съвет Хасково е приета Годишна програма за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост през 2022г. и е открита процедура за продажба и отдаване под наем с публичен търг на обектите, включени в Годишната програма за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост през 2022 година. Дадено е съгласие да бъдат отдадени имоти – публична общинска собственост за срок от 10 години. Упълномощен е кмета на общината да издаде заповедите за провеждане на търгове за продажба и отдаване под наем на обектите – общинска собственост. Видно от Приложението към решението процесният имот е включен в т. 6 „Отдаване под наем на паркове“ от Годишна програма за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост.

Въз основа на горното решение със Заповед № Т-62/20.04.2022г. кмета на община Хасково е обявил публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем за срок от 10 години на имот, публична общинска собственост: Парк “Л.“, поземлен имот с № 77195.724.183 по КК на гр. Хасково, разположен на ъгъла на бул.“Б.“ и ул.“Л.“, с обща площ 4836.31 кв.м. и възможност за монтаж на обект до 110 кв.м., при месечен наем 550.00 лева без ДДС. Със заповедта е утвърдена тръжната документация и проект на договора, определена е депозитна вноска и такса за закупуване на тръжна документация. Посочено е, че предложенията за участие в публичния търг с тайно наддаване се подават в деловодството на община Хасково в запечатан непрозрачен плик, върху който се отбелязва: номера на заповедта за откриване на търга, името на кандидата участник в търга и точното наименование на обекта до 12.00 часа на 12.05.2022г. Определена е и датата и мястото на провеждане на публичния търг с тайно наддаване 12.05.2022г. от 14.00 часа в заседателната зала на община Хасково. Разпоредено е препис от заповедта да се постави на видно място в сградата на Общинска администрация Хасково, достъпна до всички лица и публикувана на интернет страницата на общината. Посочена е и датата 17.07.2022г., на която ще бъде сключен договора със спечелилия търга.

Назначената със Заповед № РД-25/17.01.2022г. на кмета на община Хасково комисия, поименно посочена в Протокол №41 от 12.05.2022г. е започнала работа в 14.00 часа на посочената дата, като в дневния ред по отношение на Заповед № Т-62/20.04.2022г., с която е открит публичния търг с тайно наддаване за отдаване под наем на процесния имот е отразено, че по реда на постъпване са подадени три предложения с вх. № 53-Р-459-3/12.05.2022г. от „Р.“ ЕООД, с вх. № 53-А-920-20/12.05.2022г. от „А. Е. г.“ ЕООД и с вх. № 35-К-788-1/12.05.2022г. от „К.-ЕН“ ЕООД. По отношение на всички участници е констатирано, че са представени всички документи съгласно изискванията на тръжната документация, поради което и тримата кандидата са допуснати от комисията до участие в търга. В изпълнение на чл.88, ал.1 от НУРОС, председателя на комисията е пристъпил към отваряне на пликовете с ценово предложение като е отразено, че ценовото предложение на „Р.“ ЕООД е с предложена месечна наемна цена 3337.00 лева без ДДС, ценовото предложение на „А. Е. г.“ ЕООД е с предложена месечна наемна цена 1200.00 лева без ДДС и ценовото предложение на „К.-ЕН“ ЕООД е с предложена месечна наемна цена 1400.00 лева без ДДС. Участниците са класирани според размера на посочените ценови предложения (виж приложените на стр.79-82 указания за провеждане на търга), като за спечелил търга е обявен „Р.“ ЕООД с предложена месечна наемна цена 3337.00 лева без ДДС. Протокола е подписан от всички членове на комисията и одобрен от кмета на община Хасково. След одобряването на протокола кмета на община Хасково е издал оспорената Заповед № Т-149/17.05.2022, с която за спечелил търга е обявено дружеството „Р.“ ЕООД. Заповедта е обявена на участниците в търга на 17.05.2022г., видно от направеното в същата отбелязване.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168 ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е процесуално допустимо, подадена е от участник в обявената тръжна процедура за провеждане на публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем за срок от 10 години на имот публична общинска собственост: Парк “Л.“, представляващ поземлен имот с № 77195.724.183 по КК на гр. Хасково и в срока по чл.149, ал.1 от АПК. Заповедта е административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК - за определяне на спечелилия търга участник, който засяга правата и интересите на останалите участници в тръжната процедура, сред които е и настоящия жалбоподател.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Проведеният търг е за отдаване под наем на терен - публична общинска собственост и за провеждането му са приложими разпоредбите на чл. 14, ал. 7 от Закона за общинската собственост /ЗОС/ и на приетата от Общински съвет Хасково на основание чл. 8, ал. 2 от ЗОС Наредба за управление и разпореждане с общинска собственост.

Компетентността за издаване на заповедта, съобразно приложимата нормативна уредба, е на кмета на община Хасково - чл. 14, ал. 2 от ЗОС, с оглед което изхожда от компетентен орган.

Обявеният търг е проведен съгласно регламентираната процедура в Наредбата за управление и разпореждане с общинска собственост – въз основа на решение на Общински съвет Хасково чл.77, заповед на кмета на община Хасково за провеждане на търга по чл. 79 и чл.80, утвърдена тръжна документация с посочен предмет, условия, начална цена и пр., посочени задължителни документи за участие. Провеждането на публичния търг е извършено от комисията по общинска собственост и търгове, постоянно действаща, определена със заповед на кмета на общината, която е заседавала при необходимия кворум.

Същевременно, решението на комисията за класиране на участниците и определяне на спечелил търга не противоречи на разпоредбите на чл.88 и следващите от Наредбата. Съгласно одобрената от кмета на община Хасково Документация за публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем на имоти – общинска собственост т.5 на стр.3 / лист 81 от делото/ и чл.89, ал.2 от Наредбата, публичният търг се счита за спечелен от участника, предложил най-висока цена. В случая класирането от комисията е извършено по предложените от участниците в търга наемни цени, като е класиран участника, предложил най-висока наемна цена – "Р.“ ЕООД, гр. Хасково /ценово предложение съдържащо се в плик на л. 95 по делото/. Затова и решението на комисията за обявяването му за спечелил търга е съобразено с условията на Наредбата за класиране на участниците в търга и тези на оповестения публичен търг. В тази връзка, и заповедта, с която е определен спечелилия търга е съобразена с разпоредбите съдържащи се в Наредбата за управление и разпореждане с общинска собственост.

Единственото конкретно наведено в жалбата възражение е за допуснатото от страна на тръжната комисия нарушение на чл.80, ал.1 от Наредбата за управление и разпореждане с общинска собственост, тъй като до участие е допуснат кандидата в търга „Анжи Енерджи Груп“ ЕООД, който е представил изискуемите за търга документи и ценовото си предложение в прозрачен плик.

На първо място следва да бъде отчетено, че в така проведената тръжна процедура спечелилият кандидат не е „Анжи Енерджи Груп“ ЕООД.

На следващо място това твърдение не отговаря на истината. Съгласно разпоредбата на чл. 80, ал.2, вр. с ал.1 от НУРОС, тръжната документация се утвърждава със заповед на кмета на общината, а в чл. 81, ал.2 от същата наредба е предвидено предложенията за участие в публичен търг да се подават в община Хасково в запечатан непрозрачен плик, в който се представят всички изискуеми от тръжната документация документи. Съгласно чл. 83, ал.6 от НУРОС, допускането на кандидатите до участие в търга се осъществява от комисията по чл. 80, ал.6 чрез отваряне на пликовете с тръжни документи на отделните участници по реда на тяхното постъпване в деловодството, и извършване на проверка относно редовността и пълнотата на представените документи, съобразно изискванията, посочени в тръжните книжа.

В утвърдената със заповед на кмета на община Хасково Документация за публичен търг с тайно наддаване е предвидено тръжната документация да се закупува от Общинска администрация, а в раздел II "Необходими документи" са изброени в осем точки документите, които се поставят в плика. В точка 3 е посочено "Ценово предложение по Образец 2 към тръжната документация, поставено в непрозрачен запечатан плик, който се поставя в общия плик с документи – оригинал;" Отделно в раздел I, точка 7 от Документацията е посочено, че "Пликовете с наддавателните (ценовите) предложения са част от общият плик с изисквани документи. Попълва се приложеното към тръжната документация ценово предложение, като се вписват наименованието на обекта на търга, предлаганата наемна цена (цифром и словом), името на участника или името на упълномощеното лице, подписано и подпечатано от участника. Върху плика съдържащ ценовото предложение се изписва текста: "Ценово предложение".

Съдът намира, че в тръжната Документация пределно ясно са посочени изискванията във връзка с попълване и поставяне в непрозрачен плик на ценовото предложение като част от тръжните книжа, които са съобразени и спазени от участниците в търга, включително и от „Анжи Енерджи Груп“ ЕООД. От прегледа извършен от съда на представените в оригинал ценови предложения се установи, че същите са поставени в непрозрачни пликове и по никакъв начин преди отпечатването им не би могло да се установи каква е предложената от всеки един от двамата участници в търга наемна цена. Спазена е и разпоредбата на чл.89, ал.1 и ал.2 от Наредбата, съобразно която председателят или упълномощен от него член на комисията при отваряне на всеки плик проверява редовността на предложението и оповестява предложената цена, като предложенията се заверяват от членовете на комисията по търгове и се подреждат според размера на посочените суми. В случая „Анжи Енерджи Груп“ ЕООД е предложило най- ниската наемна месечна цена - 1200 лева, съответно не това е дружеството спечелило търга, за да се твърди, че представянето на ценовото предложение в прозрачен плик съществено е повлияло върху изхода на търга. Спечелилото търга дружество е „Р.“ ЕООД, което е дало в пъти по-високо ценово предложение – 3337.00 лева от другите двама кандидати, в това число и жалбоподателя. Тоест, дори хипотетично да бъде прието, че ценовото предложение на „Анжи Енерджи Груп“ ЕООД е било поставено в прозрачен плик, и че е следвало да бъде отстранено от провеждания търг, то крайният резултат от тръжната процедура щеше да бъде същия.

От изложеното по-горе следва, че оспореният административен акт е валиден, съобразен с изискванията на материалния закон и процесуалните правила, поради което подадената против него жалбата следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото и предвид разпоредбата на чл. 143, ал.3 от АПК, следва да бъде уважено искането на ответника за разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на претендираните 100 лв. Основателно е и искането на заинтересованата страна „Р.“ ЕООД, гр. Хасково за присъждане на разноски по делото за адвокатско възнаграждение в размер на 1000 лева, съгласно представените по делото договори за правна защита и съдействие, дължими от жалбоподателя на основание чл.143, ал.4 от АПК.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Козирог – ЕН“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя Д.Д.Д., против Заповед № Т-149/17.05.2022г. на кмета на община Хасково.

ОСЪЖДА „Козирог – ЕН“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление , ***, представлявано от управителя Д.Д.Д.,*** разноски по делото в размер на 100 (сто) лева.

ОСЪЖДА „Козирог – ЕН“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя Д.Д.Д., да заплати на „Р.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя М. Д. Р. разноски по делото в размер на 1000 (хиляда) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

СЪДИЯ: