Решение по дело №2018/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 105
Дата: 2 февруари 2022 г. (в сила от 26 февруари 2022 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20211720202018
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 105
гр. Перник, 01.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и пети януари през две хиляди двадесет и втора година
в следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Биляна П. Миткова
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20211720202018 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН
Образувано е по Жалба на ЕМ. Д. СТ.-ЕГН **********/от
гр.Перник/,против Наказателно постановление № 21-1158-
003274/05.Х.2021год. на Началник сектор ПП-КАТ-ОДП-Перник с което
на жалбоподателя е наложено наказание: „Глоба” в размер на 200лева
на осн. чл.175 ал.3 пр.І-во от ЗДвП, както и „Лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от 6месеца за извършено нарушение по чл.140
ал.1 от ЗДвП, затова че на 25.VІ.2021г. в 20,45ч. в гр.Перник по
ул.“Никола Козлев“ с посока от ул.“Софийско шосе“ към ул.“Света Петка“,
управлява л.а„Мерцедес“ с РАМА № WDВ203041F366963- Черен на цвят и
при извършената проверка на кръстовището с ул.“Лилия“ от автопатрул на
01-РУ-ОД-МВР-Перник в състав посочените като очевидци в акта се
установи,че: Автомобила НЕ е регистриран и НЯМА поставени табели с
Регистрационен Номер на определените за това места.
В жалбата и с.з се изтъкват доводи за неправилност на наложеното
наказание, като се иска отмяна на НП.
Въззиваемата страна редовно призована, представител НЕ изпраща.
1
Пернишки районен съд, като съобрази доказателствата
събрани по делото, както и предвид становищата на страните по реда на
чл. 14 и 18 от НПК, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в срок по чл.59 ал. 2 от ЗАНН, от надлежно
легитимирано лице с правен интерес и е допустима, а разгледана по
същество е основателна.
С Акт Серия АА № 270012/25.VІ.2021год./Типов номер/ на М. СТ.
К. е посочено, че на ЕМ. Д. СТ. на 25.VІ.2021г. в 20,45ч. в гр.Перник по
ул.“Никола Козлев“ с посока от ул.“Софийско шосе“ към ул.“Света Петка“,
управлява л.а„Мерцедес“ с РАМА № WDВ203041F366963- Черен на цвят и
при извършената проверка на кръстовището с ул.“Лилия“ от автопатрул на
01-РУ-ОД-МВР-Перник в състав посочените като очевидци в акта се
установи,че: Автомобила НЕ е регистриран и НЯМА поставени табели с
Регистрационен Номер на определените за това места- нарушение на чл.140
ал.1 от ЗДвП/чл.140.(1)По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата,
включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по
установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл.10 ал.1 от Закона за пътищата./
Анотирана съдебна практика Въз основа на горепосоченият Акт е издадено
Наказателно постановление № 21-1158-003274/05.Х.2021год. на Началник
сектор ПП-КАТ-ОДП-Перник с което на жалбоподателя е наложено
наказание:„Глоба” в размер на 200лева на осн. чл.175 ал.3 пр.І-во от
ЗДвП/чл.175.(1)Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50
до 200 лв. водач, който:1. управлява моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на
определените за това места;2. е поставил или използва устройство за подаване на светлинен или звуков сигнал, предвиден за
автомобил със специален режим на движение, без да има това право;3. откаже да предаде документите си на органите за контрол или
по какъвто и да е начин осуети извършването на проверка от органите за контрол;4. откаже да изпълни нареждане на органите за
контрол и регулиране на движението;5. наруши задълженията си като участник в пътнотранспортно произшествие;6. при
пътнотранспортно произшествие, в което няма участие, откаже необходимото съдействие с моторното превозно средство.(2) За
повторно нарушение по ал.1 наказанието е лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок от 1 месец до 1
година и глоба от 150 до 300 лв. (3) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок
от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е
регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. (4) За повторно нарушение по ал.
3 наказанието е лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок от една до две години и глоба от 600 до 1500 лв.
(5) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от три месеца и с глоба от 1000 лв. водач, който
откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението при въведена временна организация на движението
или временна забрана за движение./, както и „Лишаване от право да управлява МПС“ за
срок от 6месеца за извършено нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП.
Жалбоподателя НЕ се явява лично изпраща адв.В.К.-ПАК.
Свидетелите по акта: М. СТ. К. и М. К. З. се явяват в съдебно
2
заседание,като поддържат АУАН и изложената в него фактическа обстановка.
Допълнително е допусната и разпитана свидетелка А.А. С.а.
По делото са постъпили Постановление на РП-Перник за
прекратяване на ДП-л.17,Фактура относно процесното МПС и Трудов
договор на жалбоподателя-л.21
При така установената фактическа обстановка, съдът направи
следните правни изводи:
Производството, предмет на настоящето разглеждане е от
административно наказателен характер при което е необходимо да се
установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно
нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от
посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно
наказващия орган.
Задължително, комулативно условие е спазването на процесуалните
правила по чл.42 от ЗАНН /още повече ако евентуални нарушения в акта не
могат да се преодолеят по реда на чл.53 ал. 2 от ЗАНН/, както и правилата по
чл.57 ал.1 ЗАНН, каквито в конкретния случай, процесуални нарушения по
издаване на акта за административно нарушение и НП,водещи до съществено
засягане правото на защита на жалбоподателя–се установиха.
Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е
основополагащ елемент от всяко административно производство. Това е
дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно
осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата
юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган.
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно
наказателен орган със съответния административно наказателен спор и се
иска от него да се произнесе по същия, като се внася твърдение, че е налице
виновно извършено административно нарушение от определен вид, който по
силата на разпоредбата на чл.189 ал.2 от ЗДвП /конкретно касаещи ЗДвП/ е
с меродавна доказателствена сила до доказване на противното.
Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,
което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да
бъде описано точно, прецизно и разбираемо, както и да съдържа всички
обективни и субективни признаци на посочената, като нарушена норма от
съответния нормативен акт.
3
Също така следва да съществува правно единство между описаното, като
нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.
Не на последно място съставеният акт за установяване на
административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени
в чл.42 от ЗАНН /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото,
бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта; 3. датата и мястото на извършване на
нарушението; 4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено; 5. законните разпоредби, които са
нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен
граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на
нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели
имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива,
и кому са поверени за пазене.”/.
Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо
да съдържа реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН/”чл.57.(1)Наказателното постановление
трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало; 2. датата на издаването и
номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на
актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер; 5. описание
на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата,
които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите,
които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното
постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/ и да бъде издадено от компетентен
орган /Заповед № 8121з-515/14.V.2018год/.
В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан от
актосъставителя както и от свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя за
запознаване с неговото съдържание.
В графата му, предоставяща му възможност да даде обяснения по
нарушението да изложи възражения,НЕ се установиха конкретни такива.
Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения,
законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на
чл.44 от ЗАНН /чл.44. (1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му
нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или
веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от която същия се е
възползвал.
При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН на нарушителя е
връчен препис от акта срещу разписка.
Съдът, извършвайки служебна проверка на съставения акт за
установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на
него наказателно постановление установи съществени процесуални
нарушения,поради което направи следните правни изводи:
4
Конкретно относно деянието по Пункт.1 за което в процесното НП е
наложено наказание: „Глоба” в размер на 200лева на осн. чл.175 ал.3 пр.ІІ-
ро от ЗДвП/чл.175….(3) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6
до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е
регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.../,както и
„Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6месеца за извършено
нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП/чл.140.(1)По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат
само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства,
за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл.10 ал.1 от Закона за пътищата./,
като е изложена фактическа обстановка в НП/……на 25.VІ.2021г. в 20,45ч. в гр.Перник по
ул.“Никола Козлев“ с посока от ул.“Софийско шосе“ към ул.“Света Петка“, управлява л.а„Мерцедес“ с РАМА
№ WDВ203041F366963- Черен на цвят и при извършената проверка на кръстовището с ул.“Лилия“ от
автопатрул на 01-РУ-ОД-МВР-Перник в състав посочените като очевидци в акта се установи,че: Автомобила
НЕ е регистриран и НЯМА поставени табели с Регистрационен Номер на определените за това
места…………”/,състава приема, че са налице следните нарушения:
І. Надлежната регистрация на МПС се извършва по реда на
„НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в
движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни
за регистрираните пътни превозни средства“, съобразно правилата на разпоредбите
на чл.2/чл.2.Моторните превозни средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени
за обществено ползване, се представят за регистриране от звената "Пътна полиция" при Столична дирекция на
вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за
физическите лица, или по адреса на регистрация-за стопанските субекти./ вр. чл.22/чл. 22.Според срока на
валидност регистрацията е: 1. постоянна - без срок на валидност;2. временна-с определен срок на валидност над 3
месеца;./ вр. чл.27 ал.5/чл.27.…….(5) След изтичане срока на транзитните табели с регистрационен номер
същите не могат да се използват……/ от „НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране,
отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от
тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства“.
ІІ.Видно от приложената санкционна разпоредба по чл.175 ал.3
пр.ІІ-ро от ЗДвП /чл.175….(3) Наказва се ………… който управлява моторно превозно средство, което не е
регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.../ т.е за да се
наложи процесната санкция,следва да не е спазен „надлежния ред“ посочен в
горните разпоредби от въпросната наредба,връзка с която никъде в
процесните актове или описана фактология не е налице.
ІІІ.С оглед постъпилите писмени доказателства по делото/ Фактура,
относно процесното МПС и Трудов договор на жалбоподателя-л.21/ е видно,
5
че жалбоподателя е работник във фирмата собственик на процесното МПС в
качеството си на което същия е изпълнил разпореждане на работодателя, да
премести въпросния автомобил /предназначен за търговия/ до гараж с оглед
липсата на регистрационни номера т.е не е налице самоволно управление на
МПС от страна на жалбоподателя/макар,че същия изпълнява длъжността
шофьор/,което поставя под съмнение доказаност на виновното му поведение,
който извод се обосновава и от показанията на допълнително разпитаната
свидетелка А.А. С. които кореспондират на горното и представените писмени
доказателства.
Не на последно място, според състава е налице разпоредбата на
чл.28 от ЗАНН, като състава счита,че вмененото нарушение на
жалбоподателя в конкретния случай, следва да се приложи института на
маловажен случай” на административно нарушение, съобразно разпоредбата
на чл.28 от ЗАНН / чл.28. За маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може: а) да не
наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено
административно наказание; / след, като се съобразява и с правната регламентация
дефинирана в текста на чл.93 т.9 от НК / Допълнителна разпоредба чл. 93. Указаните по-долу
думи и изрази са употребени в този кодекс в следния смисъл: 9. "Маловажен случай" е този, при който извършеното престъпление с
оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-
ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид;/., че тази
възможност в конкретния случай,следва да бъде приложена, което не
означава, че за такова нарушение изобщо по принцип, следва да се прилага
този институт, предвид законово регламентираното положение в посочената
материално правна норма.
Приложението му е конкретно за всяко деяние и в дадения случай,
състава намира,че следва да бъде приложен същия, предвид горните
съображения.
Налице са били всички предпоставки за прилагане на чл.28 от
ЗАНН/”чл.28.За маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може:а) да не наложи наказание, като
предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно
наказание; “/, тъй като конкретното нарушение е с относително ниска степен на
обществена опасност.
Като не е приложил посочената норма административно-наказващият
орган е нарушил материалния закон и е издал незаконосъобразно НП.
Това е така, съгласно ТР № 1 от 12.12.2007г. по.н.д. № 1/2005г., НК както
и налична европейска такава за каквато се изтъкват доводи и от
6
жалбоподателя.
Съобразно цитираната съдебна практика, когато деянието представлява
“маловажен случай” на административно нарушение, административно-
наказващия орган следва да приложи чл.28 ЗАНН, като преценката за
“маловажност на случая” подлежи на съдебен контрол.
В неговия обхват се включва и проверка на законосъобразността на
преценката по чл.28 ЗАНН.
Когато съдът констатира, че са налице предпоставките на чл.28 ЗАНН, но
наказващият орган не го е приложил, това е отделно основание за отмяна на
наказателното постановление,поради издаването му в противоречие с
материалния закон.
Относно разноските:
Искането за присъждане на разноски е направено своевременно в хода на
съдебното производство от страна на пълномощника на жалбоподателя, като
последният има право на такива предвид изхода на делото–отмяна на
обжалвания Наказателно постановление № 21-1158-003274/05.Х.2021год. на
ПП-ОД-МВР-Перник, и с оглед разпоредбата на чл.63 ал.3 от ЗАНН /чл. 63. (1)
Районният съд в състав само от съдия разглежда делото по същество и се произнася с решение, с което може да потвърди, да измени
или отмени наказателното постановление или електронния фиш. Решението подлежи на касационно обжалване пред
административния съд на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от
Административнопроцесуалния кодекс. (2) В предвидените от закона случаи съдът може да прекрати производството с определение,
което подлежи на обжалване с частна жалба. /3) В съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на
разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. (4) Ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е
прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да
присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл. 36 от Закона
за адвокатурата.(5) В полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда,
ако те са били защитавани от юрисконсулт. Размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за
съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ./,препращаща към чл.143 от
„Административно процесуалния кодекс“ /чл.143.(1)Когато съдът отмени обжалвания административен
акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един
адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. (2) Подателят
на жалбата има право на разноски по ал.1 и при прекратяване на делото поради оттегляне на оспорения от него административен акт.
(3) Когато съдът отхвърли оспорването или подателят на жалбата оттегли жалбата, страната, за която административният акт е
благоприятен, има право на разноски.(4) Когато съдът отхвърли оспорването или оспорващият оттегли жалбата, подателят на жалбата
заплаща всички направени по делото разноски, включително минималното възнаграждение за един адвокат, определено съгласно
наредбата по чл.36, ал. 2 от Закона за адвокатурата, ако другата страна е ползвала такъв./ .
От съдържанието на приложения на л.16-Договор за правна защита и
съдействие се установява, че договореното адвокатско възнаграждение в
размер на 350/триста и петдесет/ лева жалбоподателят е ЗАПЛАТИЛ в брой
на адвокат В. К. от АК-Перник, поради което и въззиваемата страна ОД на
7
МВР-Перник, следва да бъде осъдена да заплати от бюджета си в полза на
жалбоподателя ЕМ. Д. СТ.-ЕГН **********, направени по-горе съдебни
разноски.
С оглед изложеното и на осн. чл.63 ал. 1 от ЗАНН
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 21-1158-003274/05.Х.2021год.
на Началник сектор ПП-КАТ-ОДП-Перник с което на жалбоподателя
ЕМ. Д. СТ.-ЕГН ********** е наложено наказание:„Глоба” в размер на
200лева на осн. чл.175 ал.3 пр.І-во от ЗДвП, както и „Лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от 6месеца за извършено нарушение по чл.140
ал.1 от ЗДвПвП.
ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните
работи-гр.Перник/адрес:гр.Перник ул.Самоков №1/,да ЗАПЛАТИ на ЕМ. Д.
СТ.-ЕГН **********, сумата в размер на 350/триста и петдесет/лева,
представляваща направени от лицето в настоящото производство РАЗНОСКИ
за Адвокатско възнаграждение за адвокат.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на
Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ,пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
8