Решение по дело №118/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 декември 2022 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20227210700118
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 Р Е Ш Е Н И Е     №110

гр.Силистра, 19.12.2022 година

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

        Административният съд гр.Силистра,в публично заседание на тридесети ноември през две хиляди двадесет и втора година,в състав:съдия Маргарита Славова, при секретаря Виолина Рамова и с участието на прокурор…......,като разгледа докладваното от с-я М.Славова адм.дело №118 по описа на съда за 2022година, за да се произнесе, взе предвид следното:

       

 Производството е образувано по жалба на А.С.И. ***, действаща чрез пълномощник Н.Н.М. (дъщеря), видно от нотариално заверено пълномощно рег.№3196/23.07.2019г. на нотариус с рег.№307 на НК З.Н., подадена от представител по пълномощие адв.В.Г. ***, против изричен отказ на Кмета на с.Овен,Община гр.Дулово, обективиран в Решение №2/21.06.2022г., да бъде издадено удостоверение за наследниците на С.М.И., роден на ***г. и починал на 05.08.1942г.,съгласно препис-извлечение от Акт за смърт №1/10.06.22г.,издаден от кметство с.Малина, община гр. Генерал Тошево, Добричка област.

          Оспорващата твърди, че е дъщеря на А.С.М.и съответно, внучка на С.М.И., с което обосновава правния си интерес от настоящия процес.Поддържа,че при предоставени на ответния орган безспорни писмени доказателства за правнозначимите факти,обуславящи издаването на исканото удостоверение, същият в нарушение на задълженията,вменени му със Закона за гражданската регистрация (чл.4 ал.3; чл.24 ал.1; чл.35 ал.1 и др. ЗГрР),както и с чл.8, чл.10, чл.11 от Наредба №РД-02-20-6/24.04.2012г. за издаване на удостоверения въз основа на Регистъра на населението (Обн.ДВ,бр.37/12г.,посл.изм.ДВ,бр.5/20г.) -занапред само Наредбата, е постановил оспорения отказ.Релевира отменителните основания по чл.146 т.3, т.4 и т.5 АПК, защото счита, че като не е изпълнил нормативното си задължение да събере служебно доказателства относно правнозначимите за случая факти и обстоятелства,вкл. да направи пълна проверка в регистъра на населението,а и в регистрите на актовете за гражданско състояние,както и да изиска служебно информацията от същите регистри от кметството,в което е съставен акта за смърт на лицето, за чиито наследници се иска удостоверението, е постановил порочен акт.Предвид действалата до 1977г. (ПМС №15/11.03.77г.,за внедряване на Единната система за гражданската регистрация и административно обслужване на населението и за изменение и допълнение на Наредбата за гражданското състояние) регламентация на обществените отношения,свързани с гражданската регистрация на населението,са били водени в кметствата Семейни регистри, Регистри за отбелязване на женитбите (гражданският брак не е бил задължителен до влизането в сила на Закона за лицата и семейството чл.20-отм.),съгласно Правилник от 1929г.,в които ответният орган също не бил извършил проверка,с което допуснал съществено нарушение на административно-производствените правила.

Поддържа и материална незаконосъобразност на оспорения отказ, тъй като със съдебен акт било прието,че жалбоподателката, като дъщеря на А.С.М.,е с установен правен интерес от воденото гр.д.№501/22г. по описа на РС гр.Силистра, като за родствената връзка между наследодателя и майка ѝ било издадено удостоверение за наследниците на същото лице С.М.И. от с.Овен, община гр. Дулово №22/19.07.95г. (при условията на стария режим по отменената Наредба, посредством подадена молба-декларация от заинтересовано лице за издаване на удостоверение на наследници -л.12).А щом били налице и двете предпоставки от чл.10 ал.1 от Наредбата:към датата на смъртта, лицето е подлежало на вписване в регистъра на населението и за него е съставен акт за смърт (след уважен установителен иск от СРС),то ответният орган е бил длъжен да издаде искания от жалбоподателката удостоверителен документ,което като не е направил, бил нарушил закона.Ето защо настоява за отмяна на оспорения отказ и връщане на преписката на ответника за ново произнасяне съгласно указанията на съда.Претендира присъждане на съдебни разноски.

         Ответникът по жалбата- Кметът на кметство село Овен, до когото са били адресирани исканията на жалбоподателката,счита, че поради липса в  Национална база данни (НБД) “Население“ на каквато и да е информация за С.М.И., а и за произход от баща за А.С.А.,то съгласно чл.8 ал.2 от Наредбата е дължал произнасяне именно в оспорения смисъл.Исканото удостоверение можело да бъде издадено само въз основа на регистъра на населението, съгласно чл.24 ал.1 ЗГрР, по законовата делегация от чиято ал.2 е приета приложимата Наредба за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението.Отделно се позовава и на чл.63 ал. 3 от Наредба №РД-02-20-9/21.05.2012г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация (Обн.ДВ,бр.43/12г.,посл.изм.ДВ,бр.68/ 21г.), съгласно който в документите,издавани въз основа на актовете за гражданско състояние,не може да се вписват данни,които не се съдържат в акта.В съпроводително писмо вх.№1279/17.08.22г. на АС-Силистра (л.31) обяснява, че жалбоподателката два пъти е посещавала кметството в с.Овен с искане за издаване на процесното удостоверение за наследници, като в хода на двете извършени проверки било установено, че относно произхода от баща на А.С.А.(майка на оспорващата) били извършени заличавания в НБД„Население“. Записаният в съответната графа до 13.06 2022г. за баща М.М.М., към 20.06.22г. вече не фигурирал, а полето стояло непопълнено след тази дата. Прилага две решения с напълно идентично съдържание, като с допълнително становище вх.№1457/05.10.22г. (л.45) настоява жалбата да бъде оставена без уважение, защото в НБД“Население“ за майката на оспорващата (А.С.А. с ЕГН:**********),не било показано кой е неин баща, а за С.М.И. - нямало никакви данни,което в съвкупност сочело на наличие на предпоставките от чл.8 ал.2 от Наредбата за постановяване на оспорения мотивиран отказ.

           Производството е по реда на чл.145 и следващите от АПК,във връзка със Закона за гражданската регистрация и Наредба №РД-02-20-6/24.04.12г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението.Съдът като обсъди изложените в жалбата доводи,след преценка на доказателствата по делото и становищата на страните,прие за установено следното: Жалбата е процесуално допустима. Удостоверението за наследници е официален документ, който е от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения и следователно, срокът за неговото издаване е регламентиран с чл.57 ал.2 АПК, а за оспорването му - с общото правило от чл.149 ал.1 АПК, тъй като според чл.21 ал.3 АПК,волеизявлението за издаване или отказът да се издаде такъв документ, има характер на индивидуален административен акт и подлежи на обжалване по съдебен ред Релевираният отказ е постановен на 21.06.2022г.,а видно от пощенското клеймо на л.7-гръб, е връчен на упълномощеното лице на 27.06.2022г., което сочи, че постъпилата в съда жалба на 06.07.2022г. е подадена в преклузивния 14-дневен срок.Разгледана по същество е основателна, но не по изложените в нея съображения.

         Предмет на съдебния контрол за законосъобразност е Решение №2/21.06.2022г. на кмета на кметство с.Овен, община гр.Дулово, с което е отказано издаване на удостоверение за наследници на С.М.И.,по искане вх.№88/20.06.2022г. подадено от Н.Н.М..Същата е упълномощена с процесния кръг правомощия видно от нотариално заверено пълномощно (л.5),като за водене на настоящия съдебен процес е упълномощила и адв.В.Г.,съобразно чл.18 ал.1 АПК,във вр. с чл.32 т.1 ГПК.От административната преписка се установява,че с искане за издаване на удостоверение за наследници на С.М.И., вх.№82/13.06. 2022г.,подадено до кмета на с.Овен (л.39),упълномощеното от жалбоподателката лице е посочило за негов наследник А.С.А.(Вж.удостоверение за идентичност на лице с различни имена на л.36). След направена справка в НБД“Население“ на 13.06.2022г. (л.34), ответният орган е установил, че А.С.А./ева е с установен произход както следва: от майка А.О.М.и от баща - М.М.М.,независимо от приложеното (л.43) удостоверение за раждане от ***г., издадено от секретар на кметство с.Вокил,където не е родена.Не се спори, че майката на жалбоподателката фигурира в регистрите за гражданска регистрация и е родена на ***г. в с.Овен.При тези данни и липсата на каквито и да е отразявания в НБД“Население“,вкл. в Семейните регистри,водени в с.Овен (л.58) за С.М.И., сезираният орган е формирал процесния изричен отказ.За лицето,за чиито наследници е поискано удостоверение са налице твърдения, че е било родено на ***г. (неясно къде) и починало на 05.08.1942г., който факт е установен с Решение №252/11.05.22г. по гр.д.№501/22г. от Районен съд Силистра,вследствие на което е съставен Акт за смърт от 10.06.2022г. в кметство с.Малина, община гр.Генерал Тошево, Добричка област.

При така установения дефицит на информация за издаване на исканото удостоверение за наследниците на С.М.И.,кметът на кметство с.Овен е постановил Решение №1/15.06.2022г.,с което мотивирано е отказал издаването му (л.42) Същото е изпратено (л.18) на подателя на искането Н.Н.М. (живуща *** и нямаща други отношения с кметството в с.Овен) и връчено ѝ на 17.06.2022г., лично.След направена служебно справка в деловодната система на АС гр.Силистра настоящият състав установи,че Решение №1/15.06.2022г. на кмета на кметство с.Овен,област гр.Силистра,не е обжалвано,което сочи,че същото е влязло в законна сила 14 дни след връчването му на страната.При това положение единственият ред за неговата отмяна,е този по глава седма, дял втори от АПК, при наличието на нормативните предпоставки и в предвидените от закона срокове.

         Независимо от горното, на 20.06.2022г.Н.Н.М. с вх.№88 (л.40) отново е подала Искане за издаване на удостоверение за наследници на С.М.И., адресирано до кмета на кметство с.Овен (напълно идентично с искане вх.№82/13.06.22г.), като и в двете не са описани приложени доказателства. С жалбата се твърди, че такива е имало към второто по ред заявление до ответния административен орган, който отново се е произнесъл в същия смисъл с обжалваното Решение №2/21.06.2022г. (л.41).При съпоставка на двете решения се установява,че са напълно идентични не само като решаващ диспозитив,но и в основната си част от мотивите за неговото формиране, с едно различие, свързано с произхода от баща на майката на жалбоподателката.Видно от разпечатка „пълни данни“ от НБД“Население“ за А.С.А., извлечена на 21.06.22г.(л.35) е, че за произходът ѝ от баща на р.19 е посочено:„няма данни“,за разлика от предходното извлечение от 13.06. 2022г., направено от същата база данни, по повод искането от 13.06.2022г., където е записано „баща:11.03.1904г.; (починал) М.М.М.“.Практически ответният орган,с писмените становища по делото,оспорва истинността на приложеното на л.43 удостоверение за раждане на А.С.М.,в конфликтната му част- относно произхода ѝ от баща,тъй като същото било издадено от некомпетентен орган - служител на кметство с.Вокил, където не е настъпилото отразеното събитие, при това на длъжност „секретар“, в противоречие с регламентацията от чл.46 т.6 и т.7 ЗМСМА и, при очевидно отсъствие на справки с Регистрите за населението и тези за гражданско състояние, защото дори не бил посочен пълният единен граждански номер на А.С.М.,какъвто ЕГН:********** битува в официалните регистри от въвеждането му (за страната с ПМС№15/11.03.1977г.)

С оглед на горните фактически установявания настоящият състав намира от правна страна следното:Съгласно чл.46 ал.1 т.6 и 7 ЗМСМА кметът на кметство води регистрите на населението и за гражданското състояние и изпраща актуализирани съобщения до ЕСГРАОН, както и осигурява извършването на административни услуги. Последните, съгласно дефиницията от §1 т.2 б.“а“ ДР на Закона за администрацията представляват “издаване на индивидуални административни актове,с които се удостоверяват факти с правно значение“,какъвто е и настоящият случай. Съгласно чл.24 ЗГрР общинската администрация издава удостоверения въз основа на регистъра на населението, като редът за издаване и образците на удостоверенията по ал.1 се утвърждават с наредба на МРРБ съвместно с МП,каквато е посочената по-горе Наредба №РД-02-20-6/2012г. Видно от чл.2 ал.5 на последната е, че удостоверения за наследници се издават от кметството по последен постоянен адрес на починалото лице, какъвто за С.М.И., не е установен.

Производството по издаване на удостоверение въз основа на регистъра на на-селението е особено производство,чиито правила не се припокриват изцяло с предвидените в Глава Пета на АПК. Административният орган не само не е длъжен, но и не трябва да събира други доказателства,извън записванията в Регистъра на населението и, при условията на чл.11 ал.2 от Наредбата,когато е необходимо - в регистрите на актовете за гражданско състояние.Водещата материалноправна предпоставка за издаване на процесното удостоверение,е вписване на лицето в регистъра на населението, където безспорно е установено, че починалият С.М.И. не фигурира. Както ясно е записано в чл.24 ЗГрР,удостоверенията се издават въз основа на този регистър, което изключва възможността за събирането на други,представени от заявителите или събрани в хода на производството, доказателства.(Вж.Решение №2849/26.02.19г.,адм.д.№12110/17г. на ВАС,IIIО).

Конкретно за удостоверенията за наследници, разпоредбата на чл.11 ал.2 от Наредбата изрично определя обхвата на задълженията на длъжностното лице, което трябва да направи пълна проверка в регистъра на населението, а когато е необходимо и в регистрите на актовете за гражданско състояние. В настоящия случай това задължение е било изпълнено,видно от депозираните доказателства по делото.След справка с наличните регистри в кметството, вкл. Семейния регистър (л.58), какъвто не се води след реформата в гражданската регистрация от периода 1976/78г., с внедряването на ЕСГРАОН (Вж.ПМС №15/11.03.77г.),е установено, че за С.М.И. липсва каквато и да е информация в който и да е от посочените регистри.

         Въпреки горната безспорност на фактите,ответният орган е издал две решения с напълно идентично съдържание, както следва: Решение №1/15.06.2022г. намиращо се на л.42 (съответно изпратено на 15.06.2022г.-л.18 и получено от жалбоподателката на 17.06.2022г.,видно от „известие за доставяне“ на л.21) и процесното по делото Решение №2/21.06.2022г. (л.41), което сочи, че двукратно е бил сезиран с едно и също искане, по които заявления се е произнесъл по напълно идентичен начин. След служебна справка в деловодната система на АС-Силистра, настоящият състав установи,че първото (по време) Решение №1/15.06.2022г. не е обжалвано по съдебен ред, което сочи, че към настоящия момент, същото е влязло в законна сила. Независимо от това и, в нарушение на регулацията от чл.27 ал.2 т.2 АПК, ответният орган е постановил релевираното в настоящия процес второ по ред решение с отказно съдържание. Съгласно чл.27 ал.2 АПК, след като е сезиран с искане за издаване на административен акт,вкл. по чл.21 ал.3 АПК,ответният орган е длъжен да провери предпоставките за допустимостта на същото.Условията за допустимост са изброени (неизчерпателно) в т.1-т.6 на същата разпоредба,като в т.2 е посочено:“липса на висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна,независимо дали е във фазата на издаване или оспорване“. Следователно,за да е изпълнена посочената отрицателна предпоставка е необходимо да е налице тъждество между страните и предмета на искането,при което и ако са налице горните условия,административният орган следва да приеме искането за недопустимо и да откаже произнасянето по същество.В настоящия случай, както подробно по-горе е обсъдено,в рамките на 7 дни,ответният орган е бил сезиран два пъти с едно и също искане,като се е произнесъл и по двете по същество, с мотивиран отказ съгласно регламентацията от чл.8 ал.2 Наредбата.

Към момента на постановяване на процесното по делото Решение №2/21.06. 2022г. предходното Решение №1/15.06.22г.,връчено на заявителя на 17.06.2022г., не е било все още нито обжалвано пред съда; нито влязло в законна сила,което сочи на хипотезата за наличие на висящо административно производство пред същия орган, със същия предмет и страни.Следователно, към 21.06.2022г.- датата на издаване на обжалваното по делото решение (№2/21.06.22г.),са били налице предпоставките на чл.27 ал.2 т.2 АПК за оставяне без разглеждане на подаденото второ искане и за прекратяване н административното производство. При категорично установеното наличие на нормативна пречка (Решение №1/15.06.22г) за разглеждане на повторното искане (от 20.06.2022г.) по същество,предвид неприключилото административно производство по същото като съдържание искане,подадено от същата страна до ответния орган, процесният в настоящото производство акт се явява нищожен като постановен в недопустим административен процес.Съгласно нормативната регламентация с чл.27 ал.2 АПК административният орган има задължението служебно да следи за допустимостта на производството,вкл. за наличието на някоя от изброените предпоставки в чл.27 ал.2 АПК. При евентуално отхвърляне на настоящата жалба е недопустимо да остане в правния мир последващо (второ по ред) решение на същия административен орган, с което е постановен отказ за издаване на удостоверение за наследниците на С.М.И.,още повече,че целеният правен ефект от ответника - отказът от издаване на акт по чл.5 от Наредбата, е постигнат с влязлото в сила Решение №1/15.06.2022г. на същия орган (л.20 и л.42).По така обсъдения процесуален въпрос няма никакви колебания в съдебната практика.(Вж.Решение №2211 /09.03.22г., адм.д.№ 6092/21г., VIIIО; Опр. №9931/01.10.21г., адм.д.№9300/21г., IIО; Решение № 11729 / 17.11.21г., адм.д.№7347/21г., IIIО; Опр.№648/19.01.21г., адм.д.№ 13124/20г. IIIО; Опр. №9091/06.08.21г.,адм.д.№12777/20г., VIIО;Решение №4915/27. 04.20г.,адм.д.№7981/19г. VII О и много други от най- новата практика на ВАС).

         Съгласно чл.168 ал.1 АПК,съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени в жалбата, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства, да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК,вкл. при условията на чл.168 ал.2 АПК- да обяви нищожността на акта дори да липсва искане за това. При този изход на делото и независимо, че целеният със сезирането на съда резултат е постигнат,доколкото конкретно атакуваният акт на ответния орган е постановен в недопустимо административно производство, съдът не следва да присъжда разноски. Това е така, защото причина за завеждане на настоящия съдебен процес не е релевираното поведение на ответния орган, на което са базирани всички оплаквания в жалбата, а друг порок, намиращ се извън сезирането на съда и в периметъра на служебния му контрол.Няма и формулирано искане в смисъла на изведения резултат, поради което и разноски в процеса (представляващи в общия смисъл обезщетение за непозволено увреждане от процесната административна дейност) не следва да бъдат присъждани.

В обобщение на гореизложеното, настоящият състав приема,че жалбата е основателна, макар и по съображения, които не се намират във връзка с твърденията в нея, воден от което и на основание чл.172 ал.2 пр.“първо“ АПК, Административният съд гр.Силистра

                                                                           Р  Е  Ш  И  :

 

        ОБЯВЯВА за НИЩОЖНО  Решение №2/21.06.2022г., издадено от кмета на кметство село Овен, община гр.Дулово, Силистренска област, с което е отказано издаване на удостоверение за наследници на С.М.И., роден на ***г., починал на 05.08.1942г., по искане вх.№88/20.06.2022г. подадено от Н.Н.М..

 

    Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

        

                                                                                    СЪДИЯ: