Решение по дело №444/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 593
Дата: 19 ноември 2021 г. (в сила от 14 декември 2021 г.)
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20217170700444
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

593

гр. Плевен, 19.11.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Плевен, шести състав, в публично съдебно заседание на четвърти ноември две хиляди двадесет и първа година и  в състав:

 

Председател: Снежина Иванова

 

при секретар Десислава Добрева изслуша докладваното от съдията Снежина Иванова по адм. дело № 444 по описа за 2021 година на Административен съд – Плевен.

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Административното дело образувано по жалба на „Италтекауто Ита“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление:гр. Плевен, бул. ***чрез представляващия Ф.М.чрез адв. Г.Г. от ПАК, съдебен адрес *** срещу разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-99/28.04.2021 г. на зам.председател на ДА „Държавен резерв и военновременни запаси“, съдебен адрес:*** 3.

В жалбата се посочва, че на 14.05.2021 год.  дружеството е получило разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-99 от 28.04.2021 год. на зам. председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, съгласно което същото е задължено да  създаде специализиран склад по чл. 30, ал.1 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/, в който да съхранява постоянно котелни горива в минимално количество за всеки момент от 48,172 тона. Посочва се, че така определеното задължение е финансово непосилно и физически невъзможно за дружеството. Твърди се, че обжалваното разпореждане № Р-12-99/28.04.2021 г. се основава на неверни и многократно завишени данни. Излагат се доводи, че наложеното от Държавната агенция задължение е абсолютно безвъзмездно за държавата и следва да бъде обезпечено финансово от дружеството, а това означава търсене на банкови кредити или друг допълнителен финансов източник, което би утежнило неимоверно много финансовото положение на дружеството. Сочи се, че „Италтекауто Ита“ ООД не разполага със свободни складови площи да поддържа постоянно подобни количества смазочни количества на склад, както и че трябва тепърва да се търсят под наем чужди складови помещения, да се регистрират и лицензират по чл. 30, ал.1 от ЗЗНН, което освен, че изисква технологично време, води и до допълнителни финансови разходи. Намират, че вероятно се касае за някаква техническа грешка от страна на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ при издаване на спорното разпореждане, която прави наложените с него задължения на „Италтекауто Ита“ ООД, ЕИК *********, реално неизпълними. Моли съдът да отмени като необосновано и незаконосъобразно разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-99 от 28.04.2021 год. на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, както и в полза на жалбоподателя „Италтекауто Ита“ ООД, ЕИК *********, да бъдат присъдени направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият – „ИТАЛТЕКАУТО ИТА“ ООД, гр. Плевен, бул. ***чрез представляващия Ф.М.не се явява, не се представлява. Представени са писмени бележки и списък на разноските. В писмените бележки от адв Г.Г. се посочва, че съгласно ЗЗНН ДА ДРВВЗ няма право да задължава частни търговски дружества да упражняват несвойствена за тях търговска дейност, както и да съхраняват като запаси за извънредни ситуации нефтопродукти от дейност, която не извършват, тъй като дружеството не се занимава с внос на котелно гориво, а на смазочни масла и счита, че в случая не е приложима нормата на чл.2, ал.4 на ЗЗНН , тъй като законът е приложим за енергийните продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008 г. относно статистиката за енергийния сектор (OB, L 304/1 от 14 ноември 2008 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕО) № 1099/2008", и за тежките горива, освен ако са доставени на територията на страната в промишлени опаковки с нетно тегло до 1 кг. , а при преглед на приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 се установява, че и там също липсва определение на понятието «котелни горива». Счита, че посочването в т. 3.4.20 на Регламента «смазочни масла», каквато е основната дейност на жалбоподателя, няма отношение, тъй като смазочните масла не фигурират, нито в чл.2, ал.1 на ЗЗНН, нито пък и в спорното разпореждане на ДА ДРВВЗ. «Котелно гориво» би следвало да е подвид на посочените в чл. 2, ал.4 на закона «тежки горива», като определенията на понятията «котелни горива» и «тежки горива» се намират в т. 6 и т.7 на Допълнителните разпоредби на НАРЕДБА за изискванията за качеството на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол /Приета с ПМС № 156 от 15.07.2003 г., обн., ДВ, бр. 66 от 25.07.2003 г., и сл. доп. и изм., последно с бр. 75 от 25.08.2020 г., в сила от 25.08.2020 г./и  двете понятия са дадени като отделни и различни видове нефтопродукти. В приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008, в т. 3.4.20 е дадено определението за «смазочни масла», а именно: Въглеводороди, получени от вторични продукти на дестилацията, като се използват се главно за намаляване на триенето между работните повърхности и според пълномощника на оспорващия тази категория включва всички завършени категории смазочни масла, от вретенно масло до цилиндрово масло, както и маслата, използвани в греста, двигателните масла и всички категории основни съставки на смазочните масла. Счита , след като и котелните, и тежките горива по наредбата са предназначени за използване като гориво в стационарни инсталации, те практически нямат нищо общо с търгуваните от жалбоподателя моторни /двигателни/ смазочни масла, които имат съвсем друго предназначение, и не следва оспорващият да формира резерв от „котелно гориво“. Излагат се доводи за неправилно приложение на Методика за определяне нивата на запаси при извънредни ситуации по чл. 2, ал.1 на ЗЗНН /последната й редакция в сила от 04.08.2020 година, утвърдена със Заповед № ЗА-10-214/24.08.2020 год. на председателя на ДА ДРВВЗ/.. Посочва, че съгласно т.II-1.2 на Методиката, е посочен обяснителен текст, който се тълкува неправилно  от органа, че при изчисляване на участието с котелно гориво се вземат предвид и количествата тежки горива, смазочни масла /в т.ч. базови масла/, битум, парафинови восъци, нефтен кокс, катран/гудрон и сяра. Текстът е неприложими и незаконосъобразен, защото смазочните масла са извън посочените в чл.2, ал.1 на ЗЗНН нефтопродукти, а понятието за котелни горива е извън приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008, същото важи и за тежките горива. Счита за безспорно, че "Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътреобщностните пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН", в последната й редакция, която е използвана при изчисляването на нивата на запас за извънредни ситуации за настоящия случай, не съответства на действащите нормативни изисквания на ЗЗНН към момента на издаване на спорното разпореждане. Посочва практиката на ВАС -Решение № 10681 от 4.08.2020 г. на ВАС по адм. д. № 2933/2020 г., VI о., докладчик съдия Д.С..

Намира, че в чл. 21 на ЗЗНН са посочени изчерпателно вариантите, при които един вид нефтопродукт може да бъде заменен като ЗИС с друг вид нефтопродукт  и не следва да се прилагат други варианти на замяна, които не са посочени в закона. В нормата не съществува вариант, който е приложен от ДА по настоящия спор: смазочните масла да бъдат заменени като ЗИС под формата на котелно гориво и в този смисъл Методиката на ДА и спорното разпореждане са в пряко нарушение на ЗЗНН и съответно са незаконосъобразни.

Намира, че количеството също е определено неправилно и посочва заключението на вещото лице, като в констативен протокол № 422/05.04.2021 год. на Териториална Дирекция „Държавен резерв“ гр. Плевен, е установено, че през 2020 год. „Италтекауто Ита“ ООД е доставило от Италия общо 336,983 тона смазочни масла с марка „Селения“. От тях в малки опаковки до 1 кг. са били 30,188 тона или остават в големи опаковки 306,795 тона. От тях са реализирани в други държави членки на ЕС /ВОИ/ в опаковки над 1 кг. 42,776 тона, които на основание чл. 14, ал.З, т.2 от ЗЗНН не са обект на регулация от страна на ДА ДРВВЗ. Освен това при „Италтекауто Ита“ ООД има налични смазочни масла в опаковки по-големи от 1 кг. на 01.01.2020 год. в размер на 81,479 т. и на 31.12.2020 год. в размер на 69,543 кг., за които ДА ДРВВЗ е уведомена по надлежния ред, и които съгласно чл. 14, ал.З, т.З на ЗЗНН като разлика между двете цифри също следва да се имат в предвид при регулацията на ЗИС. Остават регулируеми количества смазочни масла в размер на 275,955 тона, а съгласно т. 11-1.2 от Методиката на ДА ДРВВЗ /формула 2/ участието на всяко едно задължено лице от видовете нефтопродукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 се изчислява в равностойност на нефт чрез умножаване с коефициент 1,065. По формула 2 в т. II-1.2 на методиката в равностойност на нефт регулируемите 275,955 тона смазочни масла се раняват на 293,892 т. в равностойност на нефт /275,955 х 1,065 = 293,892 т./. Количеството 293.892т. Смазочни масла в равностойност на нефт от 293,892 т. са фактически продадените масла на българския пазар през 2020 год. от жалбоподателя «Италтекауто Ита» ООД. Вещото лице при проверката си при жалбоподателя в приложение № 2 към заключението си е установило тази цифра, но в диспозитива си е посочило друга цифра - 298,219 т., която е посочена и от ДА ДРВВЗ, а другата цифра е грешна, защото в Констативен протокол № 422/05.04.2021 год. са посочени общите количества от наличности на смазочни масла заедно с опаковките до 1 кг. , като при разлика от 4,327 т. между двете цифри /298,219 -293.892= 4,327/, и счита, че само на това основание разпореждането следва да бъде оспорено.. Излага доводи за неправилно ползвани  данни относно определяне на количеството от вътршнообщностни пристигания от вещото лице, тъй като то посочва, че е ползвало данни от Агенцията , а следва да се ползват данни от НСИ и ползването от органа на сума от 4 334 882,808 тона вместо установената от НСИ  - 4 271 355 т., води до неправилно определяне на задължението за резерв и незаконосъобразност на разпореждането. Посочва, че към 31.12.2020 година жалбоподателят «Италтекауто Ита» ООД има налични в складовете си към 01 януари и 31 декември 2020 год. в опаковки до 1 кг. и неголеми опаковки над 1 кг., като тази информация е подадена по надлежния ред на ДА ДРВВЗ, но това налично количество обаче не е било предмет на прецизна проверка в Констативен протокол № 422/05.04.2021 год. на комисия от длъжностни лица на ТД „Държавен резерв“ гр. Плевен, като в протокола са записани верните, но общи количества - на малки и по-големи опаковки и от заключението на вещото лице е ясно, че са ползвани, както от ДА ДРВВЗ, така и от него в заключението му неверните общи цифри за тези количества и независимо, че различията не са толкова съществено големи,  е налице процесуалното нарушение, тъй като в административния процес не са изяснени правно значими факти, които биха допринесли за изясняване и правилното решаване на процеса по чл. 35 от АПК и в този смисъл е и Решение № 8156/04.07.2016 год. на ВАС по адм. дело № 3970/2015 год., V о., докладчик Д.Д.. Моли  за отмяна на акта и присъждане на разноски.

В съдебно заседание ответникът  - зам. председател на ДА „Държавен Резерв и военновременни запаси“ – София, се представлява от гл. юрк П., която  намира, че разпореждането е издадено от компетентен орган, при спазване на административно-производствените правила и материалния закон и следва да бъде отхвърлена жалбата и да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд-Плевен, шести състав, като обсъди доказателствата по делото и доводите и възраженията  на страните, и като извърши цялостна проверка на оспорената заповед във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за установено следното от фактическа страна:

„ИТАЛТЕКАУТО ИТА“ ООД е подало справка-декларация по чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН с вх. № 673/11.02.2021 г. /лист 30-34 по делото/ за периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г., в която е декларирало количество от 336,983 тона смазочни масла от вътрешнообщностни придобивания (ВОП).

Със заповед № РД-10-52/02.04.2021 г. на директор на ТД „Държавен резерв“ гр. Плевен /лист 86 по делото/ е разпоредено да бъде извършена извънпланова проверка по документи на „ИТАЛТЕКАУТО - ИТА” ООД гр. Плевен, бул. ***за изпълнение на задълженията по чл.4, ал.2 от ЗЗНН, в качеството му на дружество вносител/износител на нефтопродукти през 2020 г., във връзка с несъответствие между декларираните данни от дружеството и представена от Агенция „Митници“ (АМ) по реда на чл. 4, ал. 3, т. 2 от ЗЗНН, с цел установяване на точните количества ВОП.

Проверката е обективирана в КП 422/05.04.2021 г. /лист 83-85 по делото/ и е установено че количеството ВОП за 2020 г. от дружеството са в размер на 306,795 тона смазочни масла. Предмет на проверката е установяване на действителните количества нефтопродукти от внос и/или вътрешнообщностни пристигания /ВОП/ и вътрешнообщностни изпращания /ВОИ/ н нефтопродукти, реализирани от „ИТАЛТЕКАУТО-ИТА” ООД в периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2020    г.

Проверката е извършена на 05.04.2021 г. по чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН и писмо рeг. № 422/15.03.2021 г. на Председател на ДА ДРВВЗ. Установено е, че „ИТАЛТЕКАУТО-ИТА” ООД е представило на комисията документи и справки, чрез електронна поща с цел проверка на декларираните от „ИТАЛТЕКАУТО-ИТА” ООД данни в справка - декларация по чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН за 2020 г., както следва: вътрешнообщностни пристигалия /воп/ на смазочни масла в т.ч. базови масла, реализирани от „ИТАЛТЕКАУТО-ИТА” ООД в периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г. Съгласно Справка - декларация по чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН с вх. рeг. № 673/11.02.2021 г., подадена от „ИТАЛТЕКАУТО-ИТА” ООД в ДА ДРВВЗ, дружеството е декларирало за 2020 г. количества смазочни масла в т.ч. базови масла: Налични количества към 01.01.2020 г. - 96,523 т., количества от ВОП - 336,983 т., количества от ВОИ - 56,617 т., налични количества към 31.12.2020 г. - 80,524 т. Справките за осъществени ВОП и ВОИ за 2020 г. са приложени към настоящия констативен протокол.

Дружеството е удостоверило с документи декларираните количества от ВОП и ВОИ на смазочни масла в т.ч. базови масла за 2020 г. За доставките от ВОП и ВОИ, реализирани от дружеството, комисията е проверила съответните придружителни административни документи /ПАД/, фактури, товарителници, документи, удостоверяващи качеството на нефтопродуктите и др. документи, имащи отношение по доставките. След сумиране на количествата по предоставените документи, комисията е установила, че „ИТАЛТЕКАУТО-ИТА” ООД е реализирало през 2020 г. ВОП на 306,795 тона смазочни масла в т.ч. базови масла и ВОИ на 42,776 тона смазочни масла в т.ч. базови масла. Установените при проверката количества, се различават от декларираните количества от ВОП, ВОИ, налични количества към 01.01.2020 г. и към 31.12.2020 г. в Справка-декларация по чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН за 2020 г., тъй като в декларираните количества от ВОП и ВОИ са включени и опаковки до 1 кг, а в складовите наличности към 01.01.2020 г. и към 31.12.2020 г. са включени опаковки до 1 кг. и антифризи.

В докладна записка от 27.04.2021 година на л. 54 по делото от главен директор на ГД ДРВВЗЗ до председател на ДА ДРВЗЗ се посочва , че след анализ на данни от задължени лица, Агенция „Митници“, констативни протоколи, данни от НСИ относно нетен внос и вътрешнообщностни пристигания се предлага за утвърждаване общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации на задължениети лица и  и проект на заповед за вписване в регистъра на задължението лица за периода 01.07.2021 – 30.06.2022 г., сред които е и дружеството оспорващ.

Със заповед № РЗЛ-4/27.04.2021 г. (л. 17 по делото) на Председателя на ДА ДРВВЗ, „ИТАЛТЕКАУТО ИТА“ ООД е вписано в Регистъра на задължените лица за периода от 01.07.2021 г. до 30.06.2022 г. под № 99.

Със заповед № РД-10-214/04.08.2020 г. /лист 35/ по делото, Председателят на ДА „Държавен резерв и военновременни запаси“, на основание на основание чл. 8, ал. 2, т. 1-3, във връзка с чл. 7, ал. 1, т. 7, 7а и 8, чл. 12-15 и § 34 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за запасите от нефт и нефтопродукти и чл. 5, ал. 2, т. 8 и 10 от Устройствения правилник на Държавна агенция, Държавен резерв и военновременни запаси” (ДА ДРВВЗ) и утвърдил Методика за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти въз основа на нетния внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт /лист 36-42 по делото/.

Издадено е разпореждане № Р-12-99/28.04.2021 г. /лист 15-16 по делото/, с което на дружеството са определени конкретните нива на ЗИС, които то в качеството на „задължено лице“ за периода 01.07.2021 г. до 30.06.2022 г. (определено като такова съгласно чл. 12, ал. 11 от ЗЗНН предвид реализирания ВОП на смазочни масла през 2020 г.) следва да създаде и поддържа за посочения в разпореждането период от 1 година – котелни горива в размер на 48,172 тона. В мотивите на разпореждането е посочено, че са взети предвид представената информация по реда на чл. 4, ал. 2 и ал. 3, ал. 5, т. 2, б. "а" - 4 271 355 тона, б. "в" - 3 366 545 тона, обстоятелствата по чл. 12, ал. 4 и чл. 14 от ЗЗНН, Докладна записка № 1755 от 27.04.2021 г., изчисленията по "Методика за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт", утвърдена със Заповед № РД-10-214 от 04.08.2020 г., и, , Общо разпореждане за създаване на нивата на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2021 г. – 30.06.2022 г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 12 от ЗЗНН, утвърдено от председателя на ДА ДРВВЗ.

Срещу разпореждане № Р-12-99/28.04.2021 г.  е подадена в срок жалба от „ИТАЛТЕКАУТО ИТА“ ООД, като се излагат доводи,  че в разпореждането се цитира информация по чл. 4, ал.2 и ал.З, ал.5, т.2, б. „а“ от ЗЗНН - 4 271 355 тона и това е очевидно груба техническа грешка, тъй като не е възможно да се достигне до соченото в разпореждането количество от 4 271 355 тона, към което количество да е съпричастно дружеството. Посочва се, че относно цифрата от 3 366 545 тона, която вероятно е валидна за цяла България, важи съпоставката й с горе посочените количества от таблица № 1 към Констативен протокол № 422/05.04.2021 год. на Териториална Дирекция „Държавен резерв“ гр. Плевен.

По делото от жалбоподателя  с молба вх. № 3371/01.07.2021 г. /лист 165-167 по делото/ са представени: счетоводна справка относно доставените през 2020 г. смазочни масла „Селения“ от доставчика „Петронас лубрикантс Италия“ АД, които са наблюдавани и регулирани от ДА ДРВВЗ по ЗЗНН и счетоводна справка относно доставните цени на смазочни масла „Селения“ от доставчик „Петронас лубрикантс Италия“ АД през 2020 г.

По делото съдът допусна и изслуша съдебно-икономическа експертиза, при която вещото лице установи, че през 2020г„ „ИТАЛТЕКАУТО ИТА“ ООД е внесло от държави-членки на ЕС моторни смазочни масла общо 336 983,20кг, от които: 306 795,18 кг в опаковки над 1 кг и 30 188,02 кг в опаковки до 1 кг. или общо отразеното количество в справка - декларация по чл.4, ал.2 от ЗЗНН за периода 01.01.2020 г.  до 31.12.2020г.  336, 983 т., като при проверката от органа и отразеното в КП са описани освен опаковки до 1 кг, но и опаковки над 1 кг. – антифризи. Посочва се, че равностойността в нефт на вноса и вътреобщностните пристигания на нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН за 2020г. е 4 271 355 т. - изчислена е от НСИ, а равностойността в нефт на потреблението на нефтопродукти на територията на страната през 2020г. е 3 366 545 т. - изчислена е от НСИ, като са посочени методите на изчисление. Установено е, че участието на всяко едно задължено лице с нефтопродуктите по чл.2, ал.1 т.1-4 се определя от сумата среднодневният нетен внос и вътреобщностните пристигания на нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН за 2020г. и съобразно чл.14 и чл.23 от ЗЗНН и е определен от НСИ. Среднодневният нетен внос е определен в съответствие с изискванията на чл.12, ал.2 от ЗЗНН и чл.З, т.2 от Директивата , като съгласно Чл. 14, ал.1 участието на лицата по смисъла на чл. 4, ат. 2 в нетния внос и вътрешнообщностните пристигания се изчислява по видове енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива в равностойност на нефт съобразно осъществените от тях дейности през предходната календарна година,  а съгласно ал. 2 участието на лицата по смисъла на чл. 4, ат. 2 в нетния внос и вътрешнообщностните пристигания на енергийните продукти по ал. 1 в равностойност на нефт се определя от сумата на собствените количества, получени на територията на страната през предходната календарна година. Установено е за оспорващия количества за нафта 0 за всички показатели:

1.      вноса на енергийните продукти по ал. 1 В нп, намален с вноса на нафта В нафта:

Дружеството е декларирало 0 т. количества енергийни продукти при режим на внос по Справка-декларация (СД)

2.      вътрешнообщностните пристигания (ВОП) на енергийните продукти по ал. 1, намалени с вътрешнообщностните пристигания на нафта:

ВОП 306,795 т. количества енергийни продукти за 2020г. по Констативен протокол под 1 кг, смазочни масла по Справка-декларация (ВОП нп - ВОП нафта 0 т.)

3.      наличните към 1 януари енергийни продукти по ал.1 по СД –НН нп 96,523 т, намалени с наличностите на нафта към 1 януари: НН нафта 0 т. (НН нп - НН нафта 0 т)., като се има предвид чл.2, ал.4 от ЗЗНН, съгласно който законът се прилага за енергийните продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламента и за тежките горива, освен ако са доставени на територията на страната в промишлени опаковки с нетно тегло до 1 кг. Полученото количество по ал. 2 се намалява със сумата на собствените количества през предходната календарна година:

1.      за осъществяването на международни морски бункерни доставки на енергийните продукти по ал. 1 за мореплавателни съдове, напуснали територията на страната, намалени с количествата международни морски бункерни доставки на нафта - „ИТАЛТЕКАУТО ИТА“ ООД –0 т.- няма такива доставки ;

2.      за осъществяването на износ и/или вътрешнообщностни изпращания (ВОИ) на енергийните продукти по ал. 1, намалени с количествата износ и/или вътрешнообщностни изпращания на нафта:

ВОИ 42,776 т. количества енергийни продукти за 2020г. по Констативен протокол под 1 кг, смазочни масла по Справка-декларация (ВОИ нп - ВОИ нафта 0 т)

3.      наличните към 31 декември енергийни продукти по ал.1: НК нп 80,524 т, намалени с наличностите на нафта към 31 декември: НК нафта От (НК нп - НК нафта 0 т). Равностойността в нефт на количествата нефтопродукти по ал. 1, с изключение на нафта и изброените енергийни продукти по ал. 5 (нефт, газов кондензат, суровини за рафинериите и други въглеводороди), се изчислява чрез умножаването им с коефициент 1,065., като при правилно е определен среднодневният нетен внос и вътрешнообщностните пристигания на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН за 2020 г. , както и среднодневното потребление на нефтопродукти на територията на страната за 2020 година. „

Вещото лице посочва, че пропорционалното участие на оспорващия за 2020г. 0,*********% и е изчислено в процент на дела на участието на дружеството спрямо общото участие на всички задължени лица по Справката на Агенцията, определен като съотношение на участието в равностойност на нефт дружеството с видовете нефтопродукти по чл. 2, ал. 1, т, 1-4 от ЗЗНН - котелно гориво за смазочните масла, предмет на ВОП и ВОИ нефтопроукти в равностойност на нефт в страната: 298,219 т. към общата сума от индивидуалните участия на всички задължени лица по Справката от Агенцията (л. 56 Докладна записка): 4 334 882 808 т.. Конкретното задължение от 48,172 тона котелно гориво на  оспорващия е определено като произведение от:      определеният процент на дела на участието на дружеството спрямо общото участие на всички задължени лица: 0,*********%  и общото ниво на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН които всички задължени лица следва да поддържат за периода 01.07.2021г. - 30.06.2022г.: - 700 222,168 т., а общото ниво на ЗИС от нефт и нефтопродукти е определено като произведение на среднодневния нетен внос и ВОП – 11 670,396 т и 60 дни, съгласно чл. 12, ал. 2 от ЗЗНН. Вещото лице посочва, че при деклариране от дружеството в СД са посочени  налични количества ВОП  към 01.01.2021 г. – 96 523 т. , по счетоводни данни в справка склад масла – 94 987 т. и разликата о 1 536 т. се отнася за  наличните други стоки, като при определяне на задължението са взети предвид опаковки  на продукта под 1 кг и над 1 кг.и така се опрделя сумата от 48… т. Вещото лице счита, че при определяне на количеството, което дружеството трябва да поддържа като резерв следва изчислението да се извърши само като се отчетат опаковки на продукта над 1 кг.   и да не включва количество внесен  антифриз и така задължението е определено в размер на 47 437 т.. Опаковките под 1 кг са приспаднати в КП от количество ВОП за 2020 г и от собствени количества ВОП, осъществени през 2002 г - , но тези количества в опаковки под 1 кг не са приспаднати от налични количества от ВОП към 01.01.2020 г и от налични количества от ВОИ към 31 .12.2020 г. Съдът кредитира като обективно  и кореспондиращо с доказателствата по делото заключението на вещото лице.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е  подадена от лице с правен интерес, в срок, срещу подлежащ на оспорване акт и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна .

Оспореното разпореждане е издадено от компетентен орган тъй като съгласно чл. 8, ал. 2, т. 3 от ЗЗНН, Председателят на агенцията определя индивидуалните нива на запасите на Държавното предприятие "Държавна петролна компания" и на задължените лица за всеки период на съхраняване, а съгласно чл. 8, ал. 5 от ЗЗНН, Председателят на агенцията може да делегира правомощията си по ал. 2, т. 3, 5, 8 - 10 и 15 на заместник-председателя на агенцията и с оглед заповед № РД-10-150 от 29.05.2017 г., л.28 по делото е налице делегиране на правомощия.

Съдът намира , че актът е издаден в установената писма форма, изложени са фактически и правни основания – препраща към докладна записка, както и към общото разпореждане за създаване на нива на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г., в които са описани детайлизирано констатираните и релевантни за случая факти и обстоятелства и са направени съответните фактически изводи.

При издаване на процесното разпореждане са спазени и административно-производствените правила. Налице е спазване на принципа по чл. 35 от АПК – изяснени са всички относими факти и обстоятелства от значение за издаването на акта, взети предвид са отразените данни в справка-декларация и тези в констативен протокол. Неоснователни са доводите в жалбата, че разпореждането е издадено въз основа на неверни и многократно завишени данни, тъй като и вещото лице установи, че нивата на ЗИС по отношение на оспорващия, определени с оспореното разпореждане, са определени математически правилно. Ползваният алгоритъм съответства на приложената за изчисляване методика въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт.

Съдът счита, че е налице съответствие на акта с материалния закон.

Оспорващият има качеството на задължено лице по смисъла на  § 1, т. 11 от ДР на ЗЗНН- "Задължено лице" е икономически оператор, който създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на Република България. Според дефиницията на § 1, т. 10 от ДР на ЗЗНН, "Икономически оператор" е лице, което осъществява икономическа дейност с енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 на територията на друга държава – членка на Европейския съюз, и е задължено и/или е оправомощено да изпълнява функции по националното законодателство на съответната държава – членка, въвела Директива на Съвета 2009/119/ЕО.

Съгласно чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН, всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, регистрирани като търговци, както и техните клонове, които през предходната календарна година са извършвали на територията на страната дейности по внос и/или ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива, както и дейности по производство и възлагане на производство на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и на тежки горива, изготвят и представят в ДА ДРВВЗ ежегодно до 15 февруари справка-декларация по образец за предходната календарна година с информация за: произведените и/или продадените за потребление количества нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива, възложени за производство и/или преработка, както и за потребените от тях и/или продадените за потребление; количествата внесени, изнесени, доставени от ВОП, както и тези напуснали територията на страната като вътрешнообщностни изпращания и/или предназначени за международни морски бункерни доставки на енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива; наличните количества енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива към 1 януари и към 31 декември; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и вътрешнообщностни пристигания, предназначени за запаси за извънредни ситуации; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и ВОП, продадени на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и Държавното предприятие "Държавна петролна компания" и предназначени за създаване и/или възстановяване на държавни резерви, военновременни запаси, ведомствени военновременни запаси, запаси за извънредни ситуации и целеви запаси от горива.

От доказателствата по делото е установено, че оспорващият е осъществил ВОП през 2020 г. на смазочни масла, в т. ч. базови масла, в размер на 336 983 тона. Смазочните масла са включени в Приложение А глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008 година относно статистиката за енергийния сектор, поради което за дружеството е съществувало задължение да подаде справка-декларация по реда и при условията на чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН. Дружеството се явява и икономически оператор по смисъла на § 1, т. 10 от ДР на ЗЗНН, тъй като е задължено да изпълнява функции по ЗЗНН и неоснователно е твърдението, че не следва да формира запас, тъй като законът е неотносим за него по отношение на това задължение, тъй като внася моторни масла, които нямат общо със котелното гориво и с тежките горива по Наредбата за изискванията за качество на течните горива, условията и реда и начина за техния контрол, в която се дефинират понятия „котелно гориво“  и „тежки горива“ .

Задължението за  поддържане на ниво на запас от котелно гориво произтича от разпоредбата на чл. 23, ал. 2 от ЗЗНН, според която всяко лице, което е внасяло енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива през предходната календарна година, е длъжно да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и ВОП на територията на страната през предходната календарна година. Цитираната норма вменява задължение на оспорващия да създаде и съхранява запаси за извънредни ситуации, с оглед на осъществения от него внос на смазочни масла в предходната 2020 година, обстоятелство, което не се оспорва, тъй като смазочните масла попадат в Приложение А, глава3.4.20 от регламент (ЕО) № 1090/2008 ,съгласно който  „смазочни материали“ са въглеводороди, получени от вторични продукти на дестилацията. Използват се главно за намаляване на триенето между работните повърхности. Тази категория включва всички завършени категории смазочни масла, от вретенно масло до цилиндрово масло, както и маслата, използвани в греста, двигателните масла и всички категории основни съставки на смазочните масла. Такъв е текстът и след влизане в сила на РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2017/2010 НА КОМИСИЯТА от 9 ноември 2017 година за изменение на Регламент (ЕО) № 1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета относно статистиката за енергийния сектор, по отношение на актуализациите на годишната и месечната статистика за енергийния сектор, съгласно чл. 1 на който приложенията към Регламент (ЕО) № 1099/2008 се заменят с текста от приложението към настоящия регламент.

Правилно е определен и видът нефтопродукт – котелни горива. Съгласно чл. 12, ал. 11 от ЗЗНН, на всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, както и неговите клонове, което през предходната календарна година е внасяло и/или доставяло от вътрешнообщностни пристигания на територията на страната смазочни масла (в т. ч. базови масла), битум, парафинови восъци, нефтен кокс, катран/гудрон и сяра, се определят нива на запаси за извънредни ситуации под формата на котелни горива. Тъй като оспорващото дружество е осъществило ВОП на смазочни масла (в т. ч. базови масла), законосъобразно с оспореното разпореждане е определено създаването и съхраняването на нива на ЗИС от котелни горива. Неоснователни са доводите на оспорващия, че не следва да поддържа запас от „котелно гориво“, тъй като тези горива не са определени като понятие в закона и нямат нищо общо с внасяните от него смазочни масла. В случая е налице законово определен вид на гориво, което следва да бъде създаден като запас от  задължените лица, които в предходната година са внасяли смазочни масла и не е необходимо да е осъществен внос на котелно гориво, за да бъде създаден запас от същото, а  по силата на законова норма се определя вида гориво, което следва да бъде поддържан като запас от задължените лица и видът не зависи от характеристиките на внасяния продукт.

Механизмът на определяне на количеството от запаси е напълно и точно изяснен в горецитираната докладна записка, като е съобразена и Методиката за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008, изготвена и утвърдена на основание чл. 8, ал. 2, т. 1-3, във връзка чл. 12 и чл. 14, и § 34 от ПЗР на ЗЗНН. В подкрепа на този извод е и неоспореното заключение на вещото лице, че нивата на ЗИС по отношение на оспорващия, определени с оспореното разпореждане, са изчислени математически правилно, като ползваният алгоритъм съответства на приложената за изчисляване методика въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт.

Не се споделят и възраженията на оспорващия за незаконосъобразност на разпореждането, свързани с методиката за определяне нивата на ЗИС. Изчисленията на нивата на ЗИС са подробно мотивирани в докладната записка, към която актът изрично препраща. В докладната записка са изброени изчерпателно правните основания за съответните изчисления, описани са последователно получените при тези изчисления стойности. Ползваната формула за изчисляване участието на задълженото лице, посочена в раздел II, т. 1. 2. от методиката, е метод, по който се изчисляват задълженията по ЗЗНН, утвърден от Председателя на ДА ДРВВЗ в изпълнение на правомощието му по чл. 8, ал. 2, т. 1 от ЗЗНН. В случая съдът намира, че правилно е определено количеството „котелни горива“, които следва да поддържа като запас в размер на 48 172 тона, тъй като съгласно чл. 2, ал. 4 от ЗЗНН този закон се прилага за енергийните продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008 г. относно статистиката за енергийния сектор и за тежките горива, освен ако са доставени на територията на страната в промишлени опаковки с нетно тегло до 1 кг. нивото на запаси се определя само по отношение на опаковки над 1 кг., както правилно е възприето от органа  и именно поради този факт е налице корекция в КП на посочените в СД данни относно количество на ВОП за 2020 г. – 306,795т.  и количества от ВОИ за 2020 г. -42 776 т. и същите са взети предвид без опаковки под 1 кг..

Съдът намира, че неоснователен е доводът на оспорващия, че създаването и съхраняването на определените нива на ЗИС е възможно да затрудни дейността на оспорващия, както във финансово, така и в организационно отношение, тъй като следва да поддържа ниво на записи от продукт, който не внася  и не разполага с възможност да съхранява. В случая определянето на ниво от запас от „котелно гориво“ не нарушава принципа за съразмерност  по чл. 6 от АПК. Оспореното разпореждане, както и неговото изпълнение, не засягат права и законни интереси на оспорващия в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която разпореждането е издадено, тъй като определените с разпореждането нива на ЗИС са в точно установените от закона размери, като липсва предвидена от закона възможност така определените размери да бъдат намалени. Съответно, липсват нормативно установени други мерки или други законосъобразни възможности /по смисъла на чл. 6, ал. 3 и ал. 4 от АПК/, които да са по-благоприятни за оспорващия и чрез които други мерки или законосъобразни възможности да е възможно постигането на целта на закона.

При издаване на оспореното разпореждане е спазена законовата цел - създаването на запаси от нефтопродукти, безусловно необходими в ситуации, които се характеризират като кризисни и извънредни, като вменяването на задължението за създаването на запас цели постигането и на националната законова цел по аргумент от чл. 1, ал. 2 от ЗЗНН.

Предвид горното съдът намира, че разпореждането е законосъобразно  и следва жалбата да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото , искането на процесуален представител на ответника за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК вр. чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ  съдът намира, че „Италтекауто Ита“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление:гр. Плевен, бул. ***чрез представляващия Ф.М.следва да заплати на ДА „ДРВЗ“, гр. София разноски в размер на 100 лева.

Предвид горепосоченото и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд Плевен, шести състав

 

РЕШИ:

Отхвърля жалба на „Италтекауто Ита“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление:гр. Плевен, бул. ***чрез представляващия Ф.М.чрез адв. Г.Г. от ПАК, съдебен адрес *** срещу разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-99/28.04.2021 г. на зам.председател на ДА „Държавен резерв и военновременни запаси“, съдебен адрес:*** 3.

Осъжда „Италтекауто Ита“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление:гр. Плевен, бул. ***чрез представляващия Ф.М.да заплати на ДА „ДРВЗ“, гр. София разноски в размер на 100 лева.

Решението да се съобщи на страните.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 –дневен срок от съобщаването му на страните.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/